Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Idiot

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 03. des 2024, kl. 13:42Masse ny vindkraft i Skottland er blitt låst inne.
Ja og denne kunne vi fått billig men den ville vi jo ikke ha!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Joccy på ons 04. des 2024, kl. 09:12
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 03. des 2024, kl. 13:42Masse ny vindkraft i Skottland er blitt låst inne.

Hvorfor skal de sende denne strømmen til Norge når det er behov for den i England og Wales? Litt sunn fornuft må kunne forventes selv på strømområdet!

Gazer75

Blir nok ei ordning i 2029 når to nye HVDC kablar er klare langs austkysten. Eastern Green Link 1 og 2 er vel i starten på bygginga no.
EGL2 går faktisk frå Peterhead området der det var snakk om at NorthConnect skulle kople seg på.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Synd, da mye av lovnaden var jo at vi kunne benytte vindkraft når det ble for mye av den ellers, og så kunne vi spare vannet i magasinene til vinden løyet, og det var mer bruk for vannkraften.

Det ville gitt oss billig strøm til Norge ved vindkraftoverskudd slik vi tildels fikk før de nye giga-kablene ble åpnet, og god pris på strøm vi solgte ut.

Problemet er jo delvis at vi istedet har knyttet prisen til en horribel måte å sette pris etter makspris til siste tilbyder med dagens prisalgoritme og reglene for denne, så vi vanlige nordmenn ikke fikk fordelene men istedet ulempene i form av langt høyere strømpriser og nå mer av denne som nettkostnader. Derimot sitter kraftgigantene i Norge og melker sine hovedkunder og eiere, det norske folket og norsk næringsliv i de samme områdene.

Til kortsiktig økonomisk berikelse av Staten, men til fullstendig straff for norske strømforbrukere, inkludert norsk næringsliv. Er jo dritflaut at norsk solcelle-produksjon måtte flytte ut fordi den billige vannkraften vår ble for dyr, mens de samme panelene i stor grad nå produseres i Kina, og i stor grad på forurensende kullkraft.,

Det store fortrinnet med billig vannkraft, har istedet blitt en forbannelse for store deler av norsk næringsliv som IKKE får tilgang til "subsidiert" billig strøm (aka strøm til tilnærmet kostpris) slik som de store industrigigantene nå har tilgang til ennå en stund, men der de heller videreselger store deler av den billige strømmen til markedspris, fordi man ikke lengre bruker like mye som før.

Merker jo prisene i NO1 i forhold til prisene i andre strøm-områder som fremdeles kommer bedre ut, men ser selvsagt tragedien og urettferdigheten i at NO2 som eksport-område, der blir lokale kunder straffet med enda høyere priser enn her i NO1, til tross or at det produseres mest av billig vannkraft-produsert strøm i NO2!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Idiot

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tor 05. des 2024, kl. 13:45

Hvorfor skal de sende denne strømmen til Norge når det er behov for den i England og Wales? Litt sunn fornuft må kunne forventes selv på strømområdet!

England som de fleste andre bortsett fra lille fjasenorge bygger ut mye variabel fornybar energi. Det er en del av løsningen å eksportere denne i perioder med mye produksjon (sol og vind). Det var ikke Skotland som valgte å ikke eksportere til Norge men England og Wales. Det var folket i Norge som politikerne ikke turte stå i mot. Til tross for at Skotland kunne vært den utenlandskabelen med stort potensiale for lønnsom import. Noe vi ser nå.

turfsurf

Mere utenlandskabler gir bare mere svingninger i prisene. Volumvekstet så har de siste utenlandskablene gitt mye høyere priser. Det er ingen grunn til å tro at utenlandskabler til Skottland vil føre til noe annet. Man får bare enda mere kapasitet til eksport, og billig vind når det allerede er billig i Norge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fre 06. des 2024, kl. 07:57Mere utenlandskabler gir bare mere svingninger i prisene. Volumvekstet så har de siste utenlandskablene gitt mye høyere priser. Det er ingen grunn til å tro at utenlandskabler til Skottland vil føre til noe annet. Man får bare enda mere kapasitet til eksport, og billig vind når det allerede er billig i Norge.

Korrekt...og skal vi dra nytte av dette må vi i så fall ha mer lagerkapasitet i form av pumpekraftverk eller batterier.

Så mer kobling til mer volatile markeder vil praksis ikke gi oss billigere strømregning dersom vi ikke kan lagre kraften. Det eneste positive ville være noen flere timer med negative priser når vi selv ikke har bruk for kraft. På den andre siden får vi ennå flere høypris timer når vi har bruk for kraft. For politikere med stor lyst på å hente mer penger fra hver enkelt husstand er det jo fristende å gå for mer overføringskapasitet..Men selv om staten blir rikere blir ikke folket rikere. Det offentlige Norge er verdens dårligste mhp å få mest mulig ut av hver krone. Så vi blir ikke rikere som innbyggere ved å åpne kranene til mer overføringskapasitet,men trolig ennå mer ineffektiv som nasjon..Det er nå i alle fall min mening

arthur

Sitat fra: hELgenen på fre 06. des 2024, kl. 09:44
Sitat fra: turfsurf på fre 06. des 2024, kl. 07:57Mere utenlandskabler gir bare mere svingninger i prisene. Volumvekstet så har de siste utenlandskablene gitt mye høyere priser. Det er ingen grunn til å tro at utenlandskabler til Skottland vil føre til noe annet. Man får bare enda mere kapasitet til eksport, og billig vind når det allerede er billig i Norge.

Det offentlige Norge er verdens dårligste mhp å få mest mulig ut av hver krone. Så vi blir ikke rikere som innbyggere ved å åpne kranene til mer overføringskapasitet,men trolig ennå mer ineffektiv som nasjon..Det er nå i alle fall min mening

Men meninger er vel i rimelig grad basert på kunnskap, faktabasert, og ikke  bare frustresrt synsing

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på fre 06. des 2024, kl. 10:55

Det offentlige Norge er verdens dårligste mhp å få mest mulig ut av hver krone. Så vi blir ikke rikere som innbyggere ved å åpne kranene til mer overføringskapasitet,men trolig ennå mer ineffektiv som nasjon..Det er nå i alle fall min mening

Men meninger er vel i rimelig grad basert på kunnskap, faktabasert, og ikke  bare frustresrt synsing

Nå er vel hELgenens meninger basert på hans kunnskaper. Om disse kunnskaper er omfattende eller ikke kan enhver ha en mening om (basert på hans innlegg). I tillegg til kunnskaper må hver enkelt bruke sitt skjønn og erfaringer.
Å si at dette er min mening er heller en styrke enn en svakthet. Det viser en nødvendig ydmykhet for at det er veldig sjelden at foreliggende fakta gir bare et faktasvar.
Ellers er det vel ikke galt å gi uttrykk for sine frustrasjoner fra tid til annen, så lenge det ikke blir en vane!
Kort sagt, hELgenens innlegg var helt ok!
Ellers vil jeg berømme hELgenens oppgjør med markedsordningen for strøm. Han er den eneste insider som jeg vet om som har sagt noe mot Nord Pool, kritisk til nye kabelforbindelser osv i sitt innlegg for lang tid siden. Ikke minst positivt var at han som insider forklarte i detalj om dårlige sider ved markedsordningen.
Og enda mer, han referte til meg om at han for en gangs skyld var enig med meg med hensyn til den dysfunksjonelle markedsordningen.
Jeg ble så (positivt) sjokkert over hans innlegg at jeg dessverre har vært stum til nå! Så hELgenen takk for dette epokegjørende innlegget du hadde for måneder siden og at du var så real over for meg!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fre 06. des 2024, kl. 18:40

Nå er vel hELgenens meninger basert på hans kunnskaper. Om disse kunnskaper er omfattende eller ikke kan enhver ha en mening om (basert på hans innlegg). I tillegg til kunnskaper må hver enkelt bruke sitt skjønn og erfaringer.
Å si at dette er min mening er heller en styrke enn en svakthet. Det viser en nødvendig ydmykhet for at det er veldig sjelden at foreliggende fakta gir bare et faktasvar.
Ellers er det vel ikke galt å gi uttrykk for sine frustrasjoner fra tid til annen, så lenge det ikke blir en vane!
Ellers vil jeg berømme hELgenens oppgjør med markedsordningen for strøm. Han er den eneste insider som jeg vet om som har sagt noe mot Nord Pool, kritisk til nye kabelforbindelser osv i sitt innlegg for lang tid siden. Ikke minst positivt var at han som insider forklarte i detalj om dårlige sider ved markedsordningen.
Og enda mer, han referte til meg om at han for en gangs skyld var enig med meg med hensyn til den dysfunksjonelle markedsordningen.
Jeg ble så (positivt) sjokkert over hans innlegg at jeg dessverre har vært stum til nå! Så hELgenen takk for dette epokegjørende innlegget du hadde for måneder siden og at du var så real over for meg!
Står respekt av dette innlegget  :+1:

arthur

Hva jeg reagerte på burde fremkomme av hva jeg siterte og sånn sett kommenterte. For all del; å gi utrykk for frustrasjon er helt greit, også hans innlegg her, men jeg stiller meg litt undrende til hans påstand mht det offentlige og bruk av fellesskapets ressurser målt mot de øvrige 200 land i verden. Tror forøvrig en slik sammenligning kan medføre visse problemer mht å kunne sammenligne epler mot epler, eller?

hELgenen

Sitat fra: arthur på fre 06. des 2024, kl. 19:33

Hva jeg reagerte på burde fremkomme av hva jeg siterte og sånn sett kommenterte. For all del; å gi utrykk for frustrasjon er helt greit, også hans innlegg her, men jeg stiller meg litt undrende til hans påstand mht det offentlige og bruk av fellesskapets ressurser målt mot de øvrige 200 land i verden. Tror forøvrig en slik sammenligning kan medføre visse problemer mht å kunne sammenligne epler mot epler, eller?

Norge bruker enorme offentlige kroner pr innbygger sammenlignet med f.eks Finland eller Sverige.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Har vi det tilsvarende bedre i Norge enn i disse to landene?

Jeg liker ikke sløsing - og jeg ser sløsing overalt i det offentlige Norge.
Alt fra måten de bygger veier på, til hvordan politikere skal skape ny industri uten å ha peiling på hva de driver med. Det er en skam at så mye penger renner bort til offentlig sløsing.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/VPgen3/offentlig-forbruk-og-sloeseri-truer-den-norske-velferdsstaten

Og jeg har jo ment tidlig i denne tråden at måten man har organisert kraftmarkedet på ved å innordne seg EU sine prinsipper og mål i bunn og grunn gir en skatteøkning for den norske forbruker.
Det hadde vært helt ok det - bare man hadde fått noe tilsvarende mer tilbake via offentlige velferdsgoder. Men vi får jo ikke mer - vi får mindre og mindre. Dette fordi man trolig har kommet dit mhp offentlig sektor at jo mer man dytter inn - jo mindre får man får igjen hver krone. Sånn er det jo også i en vanlig organiasjon. Før eller siden når man et punkt der å ansette en ekstra person i bunn og grunn gjør hele teamet mindre effektivt. Og min påstand er at vi er der som nasjon.

Man blir jo ikke lykkeligere dersom man ser at jo mer man putter inn - jo mindre får man.

Men nok om det - da har jeg i alle fall svart litt - med litt henvisning til kilder

Kilde mhp grafen :

https://data-explorer.oecd.org/vis?lc=en&df[ds]=DisseminateArchiveDMZ&df[id]=DF_DP_LIVE&df[ag]=OECD&df[vs]=&av=true&pd=2005%2C2022&dq=ROU%2BHRV%2BBGR%2BGBR%2BTUR%2BCHE%2BESP%2BSVN%2BSVK%2BPRT%2BPOL%2BNLD%2BLUX%2BLTU%2BLVA%2BITA%2BIRL%2BISL%2BHUN%2BGRC%2BDEU%2BFRA%2BFIN%2BEST%2BDNK%2BCZE%2BBEL%2BAUT%2BNOR%2BSWE.GGEXP...A&to[TIME_PERIOD]=false&vw=tb

hELgenen

Sitat fra: arthur på fre 06. des 2024, kl. 23:23@hELgenen - https://www.faktisk.no/faktasjekk/nei-statsbudsjettet-viser-ikke-at-norge-bruker-mer-penger-enn-sverige/109917

Så den der - og jeg leser det som bortforklaringer.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Offentlige utgifter bare øker og øker..Det er bare å se rundt seg og se hva staten bruker penger på.

https://no.tradingeconomics.com/norway/government-spending

https://www.dn.no/innlegg/okonomi/politikk/perspektivmeldingen/sto-kurs-mot-nye-offentlige-utgiftsrekorder/2-1-1687974

Fra siste kilde :

"Finansdepartementet legger i sine veiledninger sjablongmessig til grunn at hver ekstra krone hentet inn i skatter og avgifter har et effektivitetstap på 20 øre. De 611 milliarder kronene til forsvar koster oss dermed 122 milliarder kroner ekstra. Det er ikke ubetydelig."

Mao - staten sløser bort 20% - det sier jo finansdepartementet rett ut..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA