Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Apropo strømpriser - det er jo det det handler om... har dere sett auksjonen på havvind utbygging i Danmark eller Sverige eller uansett en av de to... ingen bud kom inn!

Tror det var i nyhetene denne uken - det sier litt. Ikke engang Vattenfall gav bud... tyder på at de havvind greiene blir litt for dyrt

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på lør 07. des 2024, kl. 15:27
Sitat fra: arthur på lør 07. des 2024, kl. 11:00Noe av problemet med slike sammenligninger er at man ikke sammenligner epler og epler, og når man insisterer på å benekte fakta så blir det vansklig å diskutere..

Jepp. Sveits trekkes jo ofte frem som et eksempel til etterfølgelse, men ingen gidder da å nevne at om du vil ha barnehageplass må du påregne at det koster omkring 30-35.000,- per måned sammenlignet med 2000,- i Norge.

Langt unna det tråden handler om men ble nysgjerrig: Er det bare en i forholdet som jobber i Sveits, eller bor besteforeldrene i annen etasje ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

turfsurf

Sitat fra: Joccy på søn 08. des 2024, kl. 08:24Tilbake til strømpriser. Siden det er søndag en liten gavepakke til alle dere som er i mot alt og synes DNV og rapporten bare er tull og tøys.
Selv m.t.p. hvem disse er (de er ganske langt fra mitt politiske ståsted miljømessig), så belyser de jo ganske mange ting som allerede har vært tatt opp i denne tråden allerede, og som det egentlig ikke har vært noen motargumenter for.

Så har de jo noen meninger og spådommer som jeg ihvertfall mener er helt feil (f.eks utvikling av batterier), i tillegg til at de kaster ut tall og påstander som ikke er riktige.

Men jeg synes det er greit å se slike videoer, samtidig som man ser videoer fra "den andre siden", så har man en mulighet til å gjøre seg opp en mere balansert mening.

Ytterpunkter har sjelden rett, og folk som er investert i den ene eller andre enten ideologisk eller økonomisk har en tendens til å ikke være 100% etterrettelige.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: arthur på søn 08. des 2024, kl. 08:37
Sitat fra: Gazer75 på lør 07. des 2024, kl. 23:46Burde vere null problem å justere skattesystemet litt. Eg har lite til overs for høgresida i politikken, men at eigar(ane) må ta ut pengar frå bedrifta for å betale sin eigen formueskatt blir jo feil.

Juster skatten slik at personleg formue skil mellom det som ligg i ei bedrift og dei ein har personleg som hus og bil osv.
Kan sikkert også justere litt på skatt direkte på bedrifter for å dekke opp litt av eit eventuelt tap av skatteinntekter.

Fjern formueskatten helt er veien å gå heller enn å prøve å skille mellom arbeidende kapital og "ikke" arbeidende kapital da det kun vil medføre enda mer, og flere, skattetilpasninger og overbetalte konsulenter/jurister som skal bistå med dette.
Poenget må være å likestille norske og utenlandske eiere, ikke som i dag hvor man forskjellsbehandler og ser konsekvensen av at mange flytter ut.

Å øke skatten noe på overskudd i bedriftene er helt uproblematisk etter mitt syn. Vårt problem i dag er at veksten (i arbeidsplasser) kommer i offentlig forvaltning og IKKE i private. Tror tallet på nye arbeidsplasser i næringslivet var 500 siste seks måneder totalt!

Enig - og det er også et poeng å påpeke at dagens kraftregime faktisk dytter mer penger inn til staten og således gir rom for flere offentlige arbeidsplasser - penger som i stor grad hentes fra befolkningen.
Dette er offentlig sløsing med penger enten man er imot bonusene kraftselskapene utbetaler eller man ser det litt større bildet der staten skal leke seg med innovasjon og dytte masse penger inn i drømemprosjekter som batterifabrikker eller dørfabrikker.

Fomueskatten er også ødeleggende for privat innovasjon - sånn sett bedder staten for selv ved å gi mindre konkurranse mhhp å drive med innovasjon  - men de (staten) driver jo på det med dette med befolkningens penger - ikke deres egne. Og politikere flest har ikke forutsetninger for å forstå hvordan man skaper arbeidsplasser - det de kan og stort sett det eneste de fokuserer på er å drive omfordeling og definere lover og regler. Og det er vel egentlig det eneste de burde bruke tiden på.

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 08. des 2024, kl. 09:32Apropo strømpriser - det er jo det det handler om... har dere sett auksjonen på havvind utbygging i Danmark eller Sverige eller uansett en av de to... ingen bud kom inn!

Tror det var i nyhetene denne uken - det sier litt. Ikke engang Vattenfall gav bud... tyder på at de havvind greiene blir litt for dyrt

Og det konkluderer du med etter første runde av akkurat denne siste spesifikke auksjonen.. Ikke rart debatten blir snauklippet. Antar du mener Danmark, den første auksjonen UTEN statsstøtte hvor utbygger i stedet skal betale en ikke helt ubetydelig sum på 5 mrd NOK til den danske stat. Det sier meg bare en ting, muligheter for god inntjening og at staten ønsker sin del.
Forøvrig har Danmark en del havvind som går så det suser. Jeg var på vestkysten i sommer og så så mye havvind jeg trudde jeg måtte se over til Skotland noe man selvfølgelig ikke gjør. Den er dansk og det burde vel snart bli obligatorisk for nordmenn å ta seg en tur utenlands for å se hva som er i ferd med å skje, virker som de færreste får det med seg og trur at fornybar energi er noe vi bare kjater og maser om i Norge.
Sverige er dog en annen historie uten at det nødvendigvis handler om penger. Blant annet har det vært mye tvil om de beste havområdene av forsvarsmessige grunner. Sverige har allerede en liten havvindpark.
Den første havvindparken i Norge er allerede gått på auksjon, det er tross alt et halvt år siden så det er naturligvis glemt allerede.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på søn 08. des 2024, kl. 10:59Og det konkluderer du med etter første runde av akkurat denne siste spesifikke auksjonen..
Joccy :+1:  ja det må jeg vel gjøre  ;D  jeg er "mr nobody" i denne saken og jeg tenker slik: at når ingen legger inn bud på ølet på bordet - da vet de at det ølet ikke smaker godt, bra bilde eller? Veldig fornøyd selv da seff he he

#søndagshumor

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 08. des 2024, kl. 11:06
Sitat fra: Joccy på søn 08. des 2024, kl. 10:59Og det konkluderer du med etter første runde av akkurat denne siste spesifikke auksjonen..
Joccy :+1:  ja det må jeg vel gjøre  ;D  jeg er "mr nobody" i denne saken og jeg tenker slik: at når ingen legger inn bud på ølet på bordet - da vet de at det ølet ikke smaker godt, bra bilde eller? Veldig fornøyd selv da seff he he

#søndagshumor
Nettopp, samtidig går alt annet øl ned på høykant ved de andre bordene og når de får fikset det som ikke smakte så godt så går det ned også.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på søn 08. des 2024, kl. 11:10
Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 08. des 2024, kl. 11:06

#søndagshumor
Nettopp, samtidig går alt annet øl ned på høykant ved de andre bordene og når de får fikset det som ikke smakte så godt så går det ned også.
Du vinner caset glatt med  denne kommentaren Joccy :+1:

Electric cars in Norway

Det går ikke så bra nei...

https://www.nrk.no/vestland/ny-oversikt_-sa-mykje-har-kraftproduksjonen-auka-dei-siste-20-ara-1.17158292

Kopi:
Slik går det med kraftløftet (spoiler: ikkje så bra)
Staten har tatt mål av seg å løfte kraftproduksjonen til nye høgder. I staden går veksten mot null.

AURLAND, VESTLAND: Noreg har fem år på seg til å nå Energikommisjonen sitt mål om nye 40 terawattimar innan 2030. Det er neppe mogleg. Ifølge Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) er det om lag 1 terawattime under bygging i Noreg.
Foto: Hafslund Eco

Håvard Nyhus – Journalist Journalist
Publisert i går kl. 10:54

og videre står det:

Lunken havvind-respons
Denne veka melde Shell, Eviny, Aker og Lyse at dei ikkje blir med i konkurransen om det flytande havvind-prosjektet Utsira nord.
På same tid gjekk fristen ut for å melde inn bod til utbygging av tre danske havvind-område i Nordsjøen. Da hadde ingen interesserte meldt seg.
DNV konkluderer i sin analyse med at Noreg styrer mot eit kraftunderskot på 10 TWh tidleg på 2030-talet.

Og videre står det:

– Faktum er at vi ikkje treng denne krafta
«Dogmet» om underskot har vore eit styrande prinsipp i den norske kraftdebatten, og har ført til politiske vedtak om meir vindkraft, meir solkraft og nye skattereglar for å stimulere til meir vasskraftutbygging.
Isak Lekve i den venstreorienterte tankesmia De Facto avviser «skremmebildet» om den kommande kraftkrisa.
I ein ny analyse går han i rette med «alarmistane» som «blåser opp» forventingane til auka forbruk i framtida.

– Det er ein strategi for å auke vår posisjon som råvareprodusent av straum, og redusere vår posisjon som industrinasjon. Det vil eg åtvare mot, seier han.
Han legg til at forteljinga om eit komande kraftunderskot «baserer seg på svært usannsynlege og kontroversielle premissar».
– Dette bør få konsekvensar for det enorme presset på å bygge ut meir vindkraft. Faktum er at vi ikkje treng denne krafta.

hELgenen

turfsurf

Sitat fra: Joccy på søn 08. des 2024, kl. 10:59Forøvrig har Danmark en del havvind som går så det suser. Jeg var på vestkysten i sommer og så så mye havvind jeg trudde jeg måtte se over til Skotland noe man selvfølgelig ikke gjør. Den er dansk og det burde vel snart bli obligatorisk for nordmenn å ta seg en tur utenlands for å se hva som er i ferd med å skje, virker som de færreste får det med seg og trur at fornybar energi er noe vi bare kjater og maser om i Norge.
Sverige er dog en annen historie uten at det nødvendigvis handler om penger. Blant annet har det vært mye tvil om de beste havområdene av forsvarsmessige grunner. Sverige har allerede en liten havvindpark.
Den første havvindparken i Norge er allerede gått på auksjon, det er tross alt et halvt år siden så det er naturligvis glemt allerede.
Det kan være greit å huske på at det er stor forskjell på bunnfast og flytende havvind når det gjelder LCOE. Til forbruker er forskjellen mindre (men ikke liten), siden mye av prisen kommer på nettleien uansett.

Norske politikere tror selvfølgelig det er samme sak, og har flytende havvind som eneste kort på hånden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 08. des 2024, kl. 11:37I ein ny analyse går han i rette med «alarmistane» som «blåser opp» forventingane til auka forbruk i framtida.

Her er jo bare det vi har hørt før fra de som skulle ønske alt var som før, nasjonalsromantiske ideer om strøm som et fellesgode. Dette er vel samme folka som mener det er elt ok å bygge ut fjellet med 10 millioner kroners hytter mens vindturbiner det kan vi ikke ha i horisonten.

"Rapporten er skrevet på oppdrag for Industriaksjonen – en samling av fagforeninger som er opptatt av industriens vilkår i Norge, med ytterligere finansiering fra Nei til EU." Det neste er vel Motvind Norge får bidra med sine fiksjoner. Galskap. 

Det er jo noen som virkelig sover i timen her når de tror økt forbruk er oppblåste forventinger. Om vi fjerner elektrifiseringen av sokkelen og tiktok så har vi fortsatt enorme utfordringer. Det står masse industri og venter på strøm for å kunne produsere. Herøya alene trenger mer strøm enn alle datasentere vi kan fantasere om. Den strømmen har hverken nett eller produksjon.

Forbruket i Norge har bare så vidt bikka 50% fornybart. Det vil si at nesten halvparten fortatt er fossilt. Hvordan Nei til EU får dette til å gå opp med å spare litt på lyset og bygge mer hytter må da gudene vite..

Altfor mange som drar egne interesser inn og glemmer helt hvorfor vi har et grønt skifte. Det er ikke bare fordi noen synes det er kjekt og moro.

turfsurf

Sitat fra: Joccy på søn 08. des 2024, kl. 14:56Forbruket i Norge har bare så vidt bikka 50% fornybart. Det vil si at nesten halvparten fortatt er fossilt. Hvordan Nei til EU får dette til å gå opp med å spare litt på lyset og bygge mer hytter må da gudene vite..

Altfor mange som drar egne interesser inn og glemmer helt hvorfor vi har et grønt skifte. Det er ikke bare fordi noen synes det er kjekt og moro.
Sant nok, det er langt igjen. Samtidig er det ikke vits å å fantasere om å eksportere 40TWh havvindkraft som vi ikke kommer til å produsere billigere enn noen andre, eller enda værre grønt hydrogen.

Dette driver altså DNV med, selv om Hydro og Equinor har lagt bort planene sine om grønt hydrogen og skrinlagt mange havvind planer.

En realitetsorientering hadde vært fint, så er jeg enig i at man må tåle noen vindmøller i horisonten på der det allerede er bebyggelse, og hyttelandsbyene får holdes der de allerede er.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søn 08. des 2024, kl. 16:46
Sitat fra: Joccy på søn 08. des 2024, kl. 14:56Forbruket i Norge har bare så vidt bikka 50% fornybart. Det vil si at nesten halvparten fortatt er fossilt. Hvordan Nei til EU får dette til å gå opp med å spare litt på lyset og bygge mer hytter må da gudene vite..

Sant nok, det er langt igjen. Samtidig er det ikke vits å å fantasere om å eksportere 40TWh havvindkraft som vi ikke kommer til å produsere billigere enn noen andre, eller enda værre grønt hydrogen.

Dette driver altså DNV med, selv om Hydro og Equinor har lagt bort planene sine om grønt hydrogen og skrinlagt mange havvind planer.

En realitetsorientering hadde vært fint, så er jeg enig i at man må tåle noen vindmøller i horisonten på der det allerede er bebyggelse, og hyttelandsbyene får holdes der de allerede er.
Helt enig.

Motvind sin totale og unyanserte motstand mot vindkraft er like dum som de som tror Norge kan få 40TWh fra vind til en fornuftig pris.

Problemet er jo at "grønne fanatikere" er villig til hva som helst mot både næringsliv og private husholdninger, gjerne med EU på laget. Og grunnlaget er at en har sett noen vindmøller på grunna utenfor danskekysten 🙈 Akkurat som at strømsituasjonen i Danmark er noe å trakte etter, selv med deres milde klima.

Idiot

Nå er det snakk om å eksportere 40TWh netto, hvor de 40TWh kommer fra gjenstår å se men de bør jo helt bli fornybare.. ;) . At det kan være gunstig å øke netto eksport ser jeg virkelig ikke noe problem med, det er jo bare snakk om en dobling av det meste vi har vært på.  Nå måtte jeg laste ned og lese denne "værmeldingen" som er det den er, det er en "forecast" ikke noen fasit. Når en ser de knapt synlige 40TWh grafisk sammen med reduksjon av olje og gass eksport så burde det være en tankevekker for alle og enhver.

Hydre er jeg lite oppdatert på, Equinor har aldri vært en referanse på noe som helslt hva angår fornybart.

Sitat fra: Counterpointer på søn 08. des 2024, kl. 18:39

Helt enig.

Motvind sin totale og unyanserte motstand mot vindkraft er like dum som de som tror Norge kan få 40TWh fra vind til en fornuftig pris.

Problemet er jo at "grønne fanatikere" er villig til hva som helst mot både næringsliv og private husholdninger, gjerne med EU på laget. Og grunnlaget er at en har sett noen vindmøller på grunna utenfor danskekysten 🙈 Akkurat som at strømsituasjonen i Danmark er noe å trakte etter, selv med deres milde klima.
Jeg skulle tydeligvis ikke nevnt det med Danmark. Det du ikke fikk med deg, poenget som var alt som skjer over alt alle andre steder enn i Norge, ikke bare DK. Men vi vet jo best her på berget, det er tross alt plausibelt at alle andre tar feil. At vi sakker akterut kan jo snu med tiden. Aldri for sent å snu osv.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA