Ved maks temp på varmeapparat og batterivarming på så trekker bilen ca 12kW. Det betyr på en halvtime så bruker du maks 6kWh. Etter at temperaturen begynner å bli oppnådd vil effekten gå noe ned, så jeg vil tippe at en 30 min oppvarming bruker ca 4kWh(ca. 30km typical range)
Du trenger ikke forvarme i 30 minutter før en liten kjøretur på 4 km. Start forvarming 5-10 minutter før du går ut til bilen, så er kupéen varm, og det er det som betyr mest på korte turer. Og med mindre bilen er full av stålis, så burde det være nok for at eventuell snø/is smelter og løsner fra bilen. Er tross alt ikke hver dag det snør.
Men du må kanskje hjelpe til med å dytte snøen av med en snøkost, om det har landet mye snø. Eller forvarm så lenge som 15 minutter før for at det kanskje faller av helt og fullstendig av seg selv.
Det er kun ved langtur du bør forvarme lengre, for å redusere forbruk fra batteriet til å varme bilen, da du vil at det skal på av strømmen fra huset. Da vil du få lavere forbruk på langtur, og kan kjøre lengre før du må lade bilen.
Selv har jeg ikke mulighet for forvarming, pga ingen privat/personlig lader i borettslaget. Og bilen står ute hver dag. Har heller ikke app for å starte forvarming fra batteriet, så jeg må ut til bilen for å slå den på. Og selv da er det veldig kort tid før snøen sklir av rutene. Kun taket som ikke rekker å bli tilstrekkelig varmt hver gang. Kanskje om jeg hadde ventet litt, men det orker jeg ikke.
Med mulighet for å starte forvarming før jeg går ut, hadde jeg nok spart meg endel jobb med å koste av bilen. For som sagt, jeg orker ikke vente til kupéen er blitt varm, før jeg begynner å koste av.