Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strømforbruk forvarming

Startet av chrisekeli, torsdag 28. januar 2021, klokken 09:56

« forrige - neste »

Tom

Sitat fra: ViktorS på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:31
Jeg har 4km å kjøre til jobb, i 30 og 50 sone. og vinterstid her i Hammerfest er det stort sett mellom -8 og 0 grader. Ønsker å kunne forvarme kupeen på bilen, og slippe å skrape is. Usikker på hvor mye det har for seg å forvarme batteriet for disse småturene til jobb, butikk og trening (Max 5km). Må jeg forvente stort elforbruk og mye hyppigere lading for å få fin temp inni bilen ? Slik jeg ser det av innleggene her mister man ufattelig mye strøm på denne forvarmingen...
Ha bilen pugget inn når du kan så går det nok greit.

Smiling when sailing

Jeg har tenkt å kjøpe M3 for å erstatte den snart 10 år gamle Leafen våres. 95 % av turene kan fortsatt kjøres med Leafen eller eNV200. Det er bare noen langturer der vi skal kjøre langt innenfor kort tid. Vanligvis leier vi da bil. Siste gang en Model 3 som vi kjørte 3000 km på en kort tur til Sør- Finland fra Tromsø. Når vi har tid gjør vi det med eNVen og selv om det ikke er veldig komfortabel bil, er det masse plass og nyttelast for alt som vi har med på sommerferie. Så klart ble jeg imponert av rekkevidden og kjøreegenskapene til TM3 og skulle kjøpe en så snart som mulig. Men hvis det går så mye energi på forvarming blir det nok mer økonomisk å fortsette med å leie bil. Hverken Leaf eller eNV trenger å varme opp batteriet når jeg forvarmer kupeen. Håper Tesla kommer med en fiks på det. Det kan jo ikke være vanskelig å lage en knapp i appen som slår av batterivarmen under forvarming. Det er jo bare dumt å bruke 20 kWt på oppvarmingen til en 40 km tur til jobben og hjem igjen. Turen kan jeg fortsatt kjøre 2 ganger med Leafen om vinteren med litt forvarming selv om kapasiteten i batteriet er redusert til triste 17 kWt totalt. Med teslaen ville jeg forvente å kunne kjøre en hel uke uten å måtte lade men slik det høres it kommer jeg ikke mye lengre enn med eNVen.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

tornaldo

Hvor får 20 kWh på oppvarming i løpet av en 40 km tur fra?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Kim-

Ved maks temp på varmeapparat og batterivarming på så trekker bilen ca 12kW. Det betyr på en halvtime så bruker du maks 6kWh. Etter at temperaturen begynner å bli oppnådd vil effekten gå noe ned, så jeg vil tippe at en 30 min oppvarming bruker ca 4kWh(ca. 30km typical range)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

RJK

Sitat fra: Kim- på søndag 31. oktober 2021, klokken 22:08
Ved maks temp på varmeapparat og batterivarming på så trekker bilen ca 12kW. Det betyr på en halvtime så bruker du maks 6kWh. Etter at temperaturen begynner å bli oppnådd vil effekten gå noe ned, så jeg vil tippe at en 30 min oppvarming bruker ca 4kWh(ca. 30km typical range)
Du trenger ikke forvarme i 30 minutter før en liten kjøretur på 4 km. Start forvarming 5-10 minutter før du går ut til bilen, så er kupéen varm, og det er det som betyr mest på korte turer. Og med mindre bilen er full av stålis, så burde det være nok for at eventuell snø/is smelter og løsner fra bilen. Er tross alt ikke hver dag det snør.

Men du må kanskje hjelpe til med å dytte snøen av med en snøkost, om det har landet mye snø. Eller forvarm så lenge som 15 minutter før for at det kanskje faller av helt og fullstendig av seg selv.

Det er kun ved langtur du bør forvarme lengre, for å redusere forbruk fra batteriet til å varme bilen, da du vil at det skal på av strømmen fra huset. Da vil du få lavere forbruk på langtur, og kan kjøre lengre før du må lade bilen.

Selv har jeg ikke mulighet for forvarming, pga ingen privat/personlig lader i borettslaget. Og bilen står ute hver dag. Har heller ikke app for å starte forvarming fra batteriet, så jeg må ut til bilen for å slå den på. Og selv da er det veldig kort tid før snøen sklir av rutene. Kun taket som ikke rekker å bli tilstrekkelig varmt hver gang. Kanskje om jeg hadde ventet litt, men det orker jeg ikke.

Med mulighet for å starte forvarming før jeg går ut, hadde jeg nok spart meg endel jobb med å koste av bilen. For som sagt, jeg orker ikke vente til kupéen er blitt varm, før jeg begynner å koste av.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Smiling when sailing

Beklager, jeg tok så klart feil. Det er bare 2*15 minutt jeg varmer opp bilen før jeg drar til/fra jobb. Men hvis TM3 trekker 11 kW for oppvarming av batteri er det likevel et tap på ca 25 kWh hver uke bare for oppvarming av batteriet og kupeen. Jeg antar at kupeen aleine ville kanskje koste meg 5 kWt i uken, da luften i bilen blir varmt ganske fort og da reduseres varmeeffekt betydelig. Jeg mener å ha lest at andre produsenter har lignende «problemer». Kanskje det er en begrensning av mer moderne batteriteknologi, i så fall burde produsentene investere i bedre isolering av batteriet, slik at den holder på varmen en stund lengre når den er parkert. Tror vi kjøper en Tesla likevel. Det er greit med forumet der man blir oppmerksom på svakhetene før man kjøper, da blir det mindre negative overraskelser. På langtur er jo Teslaen en klasse for seg. Men muligens beholder vi Leafen en stund til som pendlebil denne vinteren. Økonomisk og økologisk sett er det nok ikke veldig lurt, men det er bilhold uansett ikke vi betaler sikkert 50000 årlig for leiebiler som oftest til turer vi kunne brukt en TM3 til.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

OlaM

Eco mode med null oppvarming og snow mode med permanent 4WD er på ønskelisten. Men kan man ikke skru på camp mode med app? Da mener jeg kun varmeapparatet går. Tror kanskje man trenger en tredjeparts app for det.
'21 3LR

jlan

Sitat fra: OlaM på mandag 01. november 2021, klokken 08:09
Tror kanskje man trenger en tredjeparts app for det.
Tredjeparts-apper er avhengige av at kommandoene finnes i Teslas API (om man ikke går direkte inn på CAN bus med en egen kommunikasjon). Camp mode ligger ikke i API listen per nå såvidt jeg kan se.  Det hadde jo også vært ønskelig å kunne lese av batteritemperatur, og slå av/på batterivarme, både i bilen og i app.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: yurgh på søndag 31. oktober 2021, klokken 10:04
Skulle også ønske meg mulighet for å ha nærlyset på under defrosting, hadde hjulpet veldig med å løsne isen på lyktene.
LED-lys avgir ikke nærheten av nok varme til å tine noe som helst på lykteklassene. Dessverre.
Jeg hadde feil på lyktene og hadde rim inni dem, og forsøkte derfor å stå med lysene på i en time i -5 grader.... ikke antydning til tining (nye lykter på garanti).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

bloxx

Sitat fra: ViktorS på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:31
Jeg har 4km å kjøre til jobb, i 30 og 50 sone. og vinterstid her i Hammerfest er det stort sett mellom -8 og 0 grader. Ønsker å kunne forvarme kupeen på bilen, og slippe å skrape is. Usikker på hvor mye det har for seg å forvarme batteriet for disse småturene til jobb, butikk og trening (Max 5km). Må jeg forvente stort elforbruk og mye hyppigere lading for å få fin temp inni bilen ? Slik jeg ser det av innleggene her mister man ufattelig mye strøm på denne forvarmingen...

Tenker mye av det samme som deg. Bor i Innlandet, det kan bli kaldt, men det er ikke ofte. Bilen står i garasje, 5 km til jobb, kun nedoverbakke og flatt. Jeg forvarmer aldri, bilen blir jo varm på et øyeblikk uansett.

ViktorS

Sitat fra: bloxx på tirsdag 02. november 2021, klokken 12:06
Sitat fra: ViktorS på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:31
Jeg har 4km å kjøre til jobb, i 30 og 50 sone. og vinterstid her i Hammerfest er det stort sett mellom -8 og 0 grader. Ønsker å kunne forvarme kupeen på bilen, og slippe å skrape is. Usikker på hvor mye det har for seg å forvarme batteriet for disse småturene til jobb, butikk og trening (Max 5km). Må jeg forvente stort elforbruk og mye hyppigere lading for å få fin temp inni bilen ? Slik jeg ser det av innleggene her mister man ufattelig mye strøm på denne forvarmingen...

Hva slags forbruk har du tur/retur jobb?
Ser for meg at man slenger på klimaanlegget i noen minutter før avgang, og kanskje droppe oppvarming av batteri på slike korte turer til/fra jobb, trening og butikk som bare er på noen få km.

Tenker mye av det samme som deg. Bor i Innlandet, det kan bli kaldt, men det er ikke ofte. Bilen står i garasje, 5 km til jobb, kun nedoverbakke og flatt. Jeg forvarmer aldri, bilen blir jo varm på et øyeblikk uansett.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Kim-

Nyeste programvaren 2021.40 har kommet med forbedringer på batteri varmeren under forvaltning som gjør at den skal bruke mindre strøm. Hvor mye gjenstår å se
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ev55

Hei! Jeg ser at flere av dere argumenterer med at det er ufornuftig med forvarming av batteriet, og at det ville være bedre kun å varme opp kupeen før avreise.
Videre at dette er sløsing med strøm og kroner.
Etter min mening er det er en annen side ved saken:
Batteriet er bilens store kostnad, som det er viktig å ta vare på for å få lang levetid p, og derved et fornuftig totalbilde av kostnadene i hele bilens levetid.
Da er det kanskje lurt å forvarme batteriet når det er kaldt. Det er ikke gunstig å kjøre bilen med et kaldt batteri, i alle fall bør det forvarmes når vi har mulighet til det. Denne kostnaden er liten i forhold til å måtte bytte batteriet tidligere.
Det handler om degradering av batteriet dersom jeg har forstått dette riktig.
Ioniq 28 kWh 2018
Model 3 LR RWD 2019

Smiling when sailing

Der er mulig, dog mest sannsynlig bare ved høy effektuttak. På vei til/fra jobb trenger jeg neppe mer enn 0,25 C eller rundt 20 kW på stigningene på turen, kanskje 35 kW i oppoverbakkene på brua. Leafen har klart dette helt fint med batteri på -5-10 grader i snart 10 vintre. Degraderingen begynte med hurtiglading i veldig varmt sommervær. Batterikjemien er så klart forskjellig og du har ett poeng med batteriveldighold hvis ikke det er nok til å bare redusere effekt ved kaldt batteri noe mange sikkert kunne leve med i hverdagen.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Handyman

Sitat fra: ev55 på søndag 21. november 2021, klokken 18:57
Hei! Jeg ser at flere av dere argumenterer med at det er ufornuftig med forvarming av batteriet, og at det ville være bedre kun å varme opp kupeen før avreise.
Videre at dette er sløsing med strøm og kroner.
Etter min mening er det er en annen side ved saken:
Batteriet er bilens store kostnad, som det er viktig å ta vare på for å få lang levetid p, og derved et fornuftig totalbilde av kostnadene i hele bilens levetid.
Da er det kanskje lurt å forvarme batteriet når det er kaldt. Det er ikke gunstig å kjøre bilen med et kaldt batteri, i alle fall bør det forvarmes når vi har mulighet til det. Denne kostnaden er liten i forhold til å måtte bytte batteriet tidligere.
Det handler om degradering av batteriet dersom jeg har forstått dette riktig.
Det er ikke nødvendig å gjøre det mer komplisert enn hva Tesla sier. BMSen tar seg av styringen slik at batteriet ikke tar skade. Følg rådene til Tesla ang ladenivå og nyt bilen i stedet for å bekymre deg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA