Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Restverdi etter 4 år?

Startet av filtvet, torsdag 13. januar 2022, klokken 06:32

« forrige - neste »

filtvet

Hva tror man om restverdi etter 4 år fra nå av? Kjøpte en ny LR3 med hengerfeste og planlegger å ha nedbetalt den om 3 år.

Er det realistisk å beregne 50% restverdi?

Wisd0m


geear

#2
Sitat fra: filtvet på torsdag 13. januar 2022, klokken 06:32
Hva tror man om restverdi etter 4 år fra nå av? Kjøpte en ny LR3 med hengerfeste og planlegger å ha nedbetalt den om 3 år.

Er det realistisk å beregne 50% restverdi?
Fikk over 70% på nesten fire år gammel Model X (men lav km), så vil bli overrasket om du har noe mindre enn 50% på en såpass attraktiv bil som Model 3. Det vil være manko på biler med lang rekkevidde, skikkelig lading og hengermulighet i 200-300k området i lang tid fremover. X-faktor er eventuelle avgifter og nypris, i form av eventuelt rimeligere batterier (4680), dollarkurs, og råvaretilgang. Det kan gå begge veier.

arthur

For egen del vil jeg tro at 50% er en nøktern vurdering. Å bruke de foregående 2-4 år som "svar" på fremtiden vil være forbundet med stor risko med tanke på utviklinen av norske kroner siste årene samt det betydelige underskuddet av elbiler som har vært tilgjengelig. Hadde en Tloyota leaset i 2010 for tre år og Toyota satte restverdien til 68%. De endte med å ha bilen stående for salg i nesten et år etterpå og endte opp med 55% av opprinnelig pris. Med andre ord "vant" jeg det "veddemålet"!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Wisd0m

#4
En ting som taler for at Model 3 holder seg godt i verdi er at det havner i området 200-300 tusen som mange ser etter bil i. Ikke alle som tenker hvor mye verditapet er per år som eneste kriterier (som jeg gjør), men kjøper kun etter prisområde.

En nabo her betalte 85 % av nyverdi for en 2 år gammel Model 3. Jeg poengterte til han at han kunne likegreit kjøpt ny bil med så lavt avslag, men han hadde et budsjett på X-antall tusen.

filtvet

Stemmer nok godt at du har ganske mange flere kjøpere i det prissegmentet. Hadde du spurt meg for 2 år siden hadde jeg aldri brukt 500´ på en bil....

Det vanskeligste segmentet å handle i er kanskje 70-150.000,- verken superbra eller superdårlige biler der. Du må ha litt peiling for å finne ut om bilen er bra.

geear

Bare å tenke på at i fossilverdenen så har man et marked med etterspørsel etter biler som kan gå langt (ikke et tema), har hengerfeste og koster helt ned til vrakpris. I elbilverden så mangler alt dette fra vrakpris og opp til iallfall 350 000,-. Hele dette tomrommet skal fylles fremover, og jeg er ganske overbevist om at det lave verditapet på elbiler derfor vil fortsette. Iallfall de riktige elbilene.

tornaldo

Det er svært vanskelig å forutse verdien om 3-4-5 år, for det skjer så mye med elbil om dagen. Avgifter/moms spiller inn, og selvfølgelig tilbud/etterspørsel. I USA tjener folk svært godt på sine brukte Tesla, hvem kunne forutsi det for 2-3 år siden?

Med fossilbiler har det vært forholdsvis enkelt å regne ut restverdien i lang tid, da det har vært stabil situasjon i årevis, kanskje litt forandret de siste årene mtp bensin vs diesel, og hvordan dette har påvirket etterspørselen litt.

Men regner man 50% om 5 år på en Model 3 til under 500k i nypris, tror jeg man skal være veldig trygg på å komme innenfor.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA