Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strømforbruk forvarming

Startet av chrisekeli, torsdag 28. januar 2021, klokken 09:56

« forrige - neste »

mthoring

Sitat fra: olesb på søndag 31. januar 2021, klokken 17:09
Merkelig at det ikke er mulig å skru av batterievarming, mens vi kunne det på Model S i 2015. Den bruker jo tullete mye energi på småkjøring slik det er nå.

Får satse på at den funksjonen kommer over tid, men det føles litt for mye betaprodukt i norsk vinter slik den oppfører seg nå. Har akkurat blitt kontaktet av Tesla for 2. gangs bytte av sensorer også.

De har vel funnet ut at batteriene ikke tåler minusgrader så godt som de trodde, og har derfor forsøkt å gjøre sitt for at man unngår det mest mulig.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ladov

Sitat fra: olesb på søndag 31. januar 2021, klokken 17:09
Merkelig at det ikke er mulig å skru av batterievarming, mens vi kunne det på Model S i 2015. Den bruker jo tullete mye energi på småkjøring slik det er nå.
...
Du får vel ikke skrudd den av men du bruker mindre energi om du starter klimaanlegget fra telefonen noen minutter i forkant enn om du bruker planlagt avreise.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kim-

Sitat fra: Ferry på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:27
Hmm, vil det si at HA ikke er så smart å bruke mot Tesla? Det ser ikke ut til å bruke så mye energi, men unødig slitasje kanskje om ting skal surre og gå om det ikke er nødvendig.
Blir det samme sak med Tibber? Leser ut verdier der og. Men ikke kurver da. Bare stusser på at Tibber-appen er så rask til å kommunisere med bilen. Mye raskere enn hva jeg er vant med fra i3.
Jeg kan for så vidt teste om fenomenet blir borte hvis jeg slår av HA og heller putter en temperatursensor i bilen. Har noen Zigbee som jeg kan få inn i HA på samme måte. Noen som vet ca. hvor bilens sensor sitter? Så kan jeg måle på samme sted.

Ikke hør på de andre når det gjelder Home assistant :) jeg bruker også home assistant koblet opp mot bilen og det fungerer strålende. Sett scantiden i integrasjonen til 660 så sover den alltid når den selv vil.

Tibber sin vet jeg det var vært problemer med før, så ville testet ut evt å fjerne den
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Mondeo

Sitat fra: mthoring på søndag 31. januar 2021, klokken 17:29
Sitat fra: olesb på søndag 31. januar 2021, klokken 17:09
Merkelig at det ikke er mulig å skru av batterievarming, mens vi kunne det på Model S i 2015. Den bruker jo tullete mye energi på småkjøring slik det er nå.

Får satse på at den funksjonen kommer over tid, men det føles litt for mye betaprodukt i norsk vinter slik den oppfører seg nå. Har akkurat blitt kontaktet av Tesla for 2. gangs bytte av sensorer også.

De har vel funnet ut at batteriene ikke tåler minusgrader så godt som de trodde, og har derfor forsøkt å gjøre sitt for at man unngår det mest mulig.
Model S sine batterier har jo annen kjemi enn Model 3 sine så mulig S sine batterier tåler kulde bedre. Kan vel og ha noe med mengden Kobolt å gjøre? Tesla prøver jo å bruke minst mulig og kan hende det påvirker ytelsen på batteriene i kulden.

VW ID.3 holder sitt batteri på konstant 13 grader så er samme problem der. Går masse strøm på småturer siden varmeren går konstant.

olesb

Blir litt om både VP og batterivarme dette.

Akkurat den teorien om at batteriene i Model S tåler kulda bedre enn i Model 3 er jeg svært usikker på. Min erfaring med LG-batteriene som sitter i min 2021 LR model 3 er at de lader raskere i kulda (superlader) enn gamle 85D gjorde. Det bør jo da bety at Tesla mener LG-batteriene tåler kulda bedre, ved at de tillater høyere ladeeffekt.

Tror heller problemene vi opplever nå i vinter skyldes svært mangelfull testing av nye komponenter i kulda før de lanseres, sammen med software som mangler noe funksjonalitet.

Jeg er egentlig godt fornøyd med Model 3 og er positivt overrasket over flere ting med bilen, men at man overlater betatesting til betalende kunder er en uting som vi som kunder burde si i fra om at ikke er akseptabelt. Blir spennende å se om 2. gangs bytte av sensorer som jeg nå har blitt innkalt til denne uken gjør at VP fungerer som den skal fremover.

Er heller ikke veldig miljøvennlig å starte oppvarming av batteriene ved småkjøring (under 2-3 mil), med det ekstra strømforbruket det medfører.
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

knegg

Jeg har begynt å gå ut om morgenen for å skru på camp mode. Denne forvarmer ikke batteriet.
2020 Model 3

Kim-

I hvilke kanaler kan man melde inn slike forbedringer? Får de nok henvendelser om ting burde de jo kanskje ta til etterretning
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Boge

Hadde en merkelig opplevelse. Parkerte bilen på 45%, en time etter hadde jeg 49%. Hadde fått 4% uten at bilen sto på lading.

Aldri fått 4% fra løse luften før.  :D
Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

sjokomelk

BMS kalibrerer seg når bilen "sover". Ikke uvanlig hvis det har vært mye smålading og småkjøring over lengre tid uten at bilen har fått sovet litt i mellomtiden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

lars667

Sitat fra: knegg på mandag 01. februar 2021, klokken 10:26
Jeg har begynt å gå ut om morgenen for å skru på camp mode. Denne forvarmer ikke batteriet.

Hm. Dette skulle en fått programmereren av Drive Electric til Samsung Watch osv til å implementere i appen...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Mondeo

Sitat fra: olesb på mandag 01. februar 2021, klokken 09:42
Akkurat den teorien om at batteriene i Model S tåler kulda bedre enn i Model 3 er jeg svært usikker på. Min erfaring med LG-batteriene som sitter i min 2021 LR model 3 er at de lader raskere i kulda (superlader) enn gamle 85D gjorde. Det bør jo da bety at Tesla mener LG-batteriene tåler kulda bedre, ved at de tillater høyere ladeeffekt.

Tror heller problemene vi opplever nå i vinter skyldes svært mangelfull testing av nye komponenter i kulda før de lanseres, sammen med software som mangler noe funksjonalitet.



Ryktes vel at LG batteriene har mere kobolt enn Panasonic batteriene og derfor yter de bedre i kulden..
Har ikke sett noen sikre kilder på dette men kan jo være en mulig forklaring.

RuneW

Sitat fra: knegg på mandag 01. februar 2021, klokken 10:26
Jeg har begynt å gå ut om morgenen for å skru på camp mode. Denne forvarmer ikke batteriet.

Med hvilken effekt blir batteriet egentlig varmet? Jeg forvarmer aldri bilen mer enn 10 minutter og da begrenser det seg vel egentlig selv hvor mange kWh jeg kan spare på dette trikset...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Kim-

Sitat fra: RuneW på tirsdag 02. februar 2021, klokken 15:50
Sitat fra: knegg på mandag 01. februar 2021, klokken 10:26
Jeg har begynt å gå ut om morgenen for å skru på camp mode. Denne forvarmer ikke batteriet.

Med hvilken effekt blir batteriet egentlig varmet? Jeg forvarmer aldri bilen mer enn 10 minutter og da begrenser det seg vel egentlig selv hvor mange kWh jeg kan spare på dette trikset...
7kW

edit: ca 10 km i rekkevidde på 10 minutter
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ViktorS

Jeg har 4km å kjøre til jobb, i 30 og 50 sone. og vinterstid her i Hammerfest er det stort sett mellom -8 og 0 grader. Ønsker å kunne forvarme kupeen på bilen, og slippe å skrape is. Usikker på hvor mye det har for seg å forvarme batteriet for disse småturene til jobb, butikk og trening (Max 5km). Må jeg forvente stort elforbruk og mye hyppigere lading for å få fin temp inni bilen ? Slik jeg ser det av innleggene her mister man ufattelig mye strøm på denne forvarmingen...
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

yurgh

Skulle også ønske meg mulighet for å ha nærlyset på under defrosting, hadde hjulpet veldig med å løsne isen på lyktene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA