Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strømforbruk forvarming

Startet av chrisekeli, torsdag 28. januar 2021, klokken 09:56

« forrige - neste »

chrisekeli

Jeg synes at strømforbruket på forvarming av kupé bruker vesentlig mye mer strøm på min nye 2021 model 3 lr sammenlignet med min gamle model S.
På en halvtimes forvarming bruker den ca 5% av batteriet når den står tilkoblet lader. Nå er det riktignok veldig kaldt akkurat nå, men syns forbruket har vært rimelig høyt hele tiden selvom det har vært mildere.
Mulig dette er helt normalt, men interessert i høre andres erfaringer.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


Chris Neumann Ruud

På forvarming når bilen er iskald som den gjerne er nå, så drar den MYE strøm for å varme batteriet. Jeg merker at når den er koblet til så drar den Max, dvs 11 kW fra veggen, og dersom din lader leverer mindre effekt så kanskje den drar resterende fra batteriet?

Men ja, småkjøring drar mye mer enn jeg skulle tro på denne egentlig mer effektive bilen nå som det er kaldt.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

chrisekeli

Jeg er usikker på hvor mye laderen leverer, men tipper det bare er 3,7kw. At han drar mye fra batteriet er det i hvertfall liten tvil om. Jeg kjører ca 3,2 mil til jobb så jeg vil tro det mest økonomiske ville vært å satt seg i kald bil og kjørt uten forvarming av batteriet. Ikke at jeg kommer til å gjøre det, men t/r(ca 6,5 mil) med forvarming ca 2x15 min så bruker den ca 30% av batteriet. Synes det er overraskende høyt forbruk. Jeg hadde forventet den skulle være mer effektiv under disse forholdene, mtp varmepumpe og nyere teknologi. Opplevde 2014 S'en som mer effektiv vinterstid på samme strekning...

Mondeo

Model S varmer vel bare batteriet til 12 grader, mens Model 3 varmer vel til 20 isj.

rlnd

#4
Opplever at en halvtimes forvarming tar 50 km / rett under 10% av batteriet nå når det er rundt -5 ute i Bergen. Forrige uke var det mildere med temperatur på rundt 5 grader pluss, da opplevde jeg at den brukte mye mindre på forvarming.

Har en teori om at den ikke får brukt varmepumpen effektivt under null grader og må bruke elektromotorene for å lage varme til kupe og batteri som ikke er særlig effektivt.

Edit: Merk at dette er frakoblet lader.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

chrisekeli

Tipper vel min vil bruke ca det samme frakoblet ja. Jeg ser ikke helt hvordan varmepumpen og forvarming av batteri gjør ting mer lønnsomt enn muligens på veldig langkjøring. Til daglig bruk virker det på meg som det er mindre effektivt. Mulig det blir bedre når vp-problemene blir fikset etter hvert...

Kim-

For meg ser det nesten ikke ut som at programvaren for VP er ferdig, for den kjører begge motorene (5-6kW) for å varme batteriet samtidig som VP ikke jobber på mer enn 1-2kW. Ser når VP jobber på fullt (7kW) + statorene jobber så har man ca 13-14kW strømtrekk. Det er en del. Savner "Range Mode" knappen fra Model X hvor en ikke aktiverte batterivarmen. 
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

trykkertor

Dette irriterer meg også.
Tror software tidligere ikke varmet batteriet, kun kupeen.
Jeg har nå falt i følgende felle 2-3 ganger:
Bilen lader over natten, programmert forhåndsvarming.
Mens bilen varmes opp tappes batteriet 3-5% selv om bilen er koblet til vegglader.

SÅ!!! glemmer jeg å deaktivere forvarming.
Neste morgen, så har bilen forvarmet uten å være koblet til veggen. Tror jeg kommer ut til en bil som ligger rett over 50%, men den har da gjerne forvarmet seg til ned mot 40%.

Skulle ønske det var mulig å stille inn forvarming til kun å gjelde kupeen.
Skulle ønske det var mulig å stille inn forvarming til kun å tre i kraft ved tilkoblet lader.

Slik som bilen er nå bruker den utrolig mye strøm når den ikke er i bruk.
Den bruker mer enn dobbelt mengde strøm for å forbedre kjøreturen, enn jeg bruker på turen til jobb.
Energisløsing av dimensjoner bare fordi jeg ønsker varm kupé.

GOS

Sitat fra: chrisekeli på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:56
Jeg synes at strømforbruket på forvarming av kupé bruker vesentlig mye mer strøm på min nye 2021 model 3 lr sammenlignet med min gamle model S.
På en halvtimes forvarming bruker den ca 5% av batteriet når den står tilkoblet lader. Nå er det riktignok veldig kaldt akkurat nå, men syns forbruket har vært rimelig høyt hele tiden selvom det har vært mildere.
Mulig dette er helt normalt, men interessert i høre andres erfaringer.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Slik er det også med min Feb. 2019 modell 3 versus 2714 RWD Model S som jeg hadde.

Model 3 pre 2021 er veldig lite energieffektiv på varmesystemet, antagelig også pp grunn av dårligere isolering.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ladov

Min mars-19 LRAWD bruker også mye strøm om vi bruker den 'klar til kl HHMM'-funksjonen. Kanskje så mye som 10kWh til sammen for 1 oppvarming, 3 øvrige kuldestarter og til sammen 7-8km kjøring..

Hva -21 modellen angår så virker det som Tesla ikke helt har funnet ut av ting ennå. Varmepumpe *burde* kunne varme både batteri og kupe mer effektivt enn varmetrådene i min bil.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

lars667

Sitat fra: trykkertor på torsdag 28. januar 2021, klokken 17:21
Dette irriterer meg også.
Tror software tidligere ikke varmet batteriet, kun kupeen.
Jeg har nå falt i følgende felle 2-3 ganger:
Bilen lader over natten, programmert forhåndsvarming.
Mens bilen varmes opp tappes batteriet 3-5% selv om bilen er koblet til vegglader.

SÅ!!! glemmer jeg å deaktivere forvarming.
Neste morgen, så har bilen forvarmet uten å være koblet til veggen. Tror jeg kommer ut til en bil som ligger rett over 50%, men den har da gjerne forvarmet seg til ned mot 40%.

Skulle ønske det var mulig å stille inn forvarming til kun å gjelde kupeen.
Skulle ønske det var mulig å stille inn forvarming til kun å tre i kraft ved tilkoblet lader.

Slik som bilen er nå bruker den utrolig mye strøm når den ikke er i bruk.
Den bruker mer enn dobbelt mengde strøm for å forbedre kjøreturen, enn jeg bruker på turen til jobb.
Energisløsing av dimensjoner bare fordi jeg ønsker varm kupé.

Jeg tenker det samme. Har 10 min jobbvei. Fint at den varmer opp batteriet på 20 min nok til at jeg bare har 4 prikker regen-reduksjon, men det virker som bortkasta energi for en så kort tur. Bruker 50% på 2-3 dager bare med disse korte turene. Slik sett er bilen dyr i drift i det daglige, skulle vært mulighet for å redusere strømbruk for småkjøring. Såvidt jeg har skjønt bruker du mye energi per km hvis batteriet er kaldt, men batteriet tar ikke skade av det?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Tellus

Varmes batteriet også når bilen ikke er tilkoblet ? Kan man velge dette bort for å kun varme kupe hvis man ønsker ?

lars667

Jeg får i alle fall opp batterivarmingsikonet om jeg forvarmer uten tilkobling. Og batteriprosent går ganske fort ned. Har ikke funnet noen mulighet for å skru det av. Det ville spart mye strøm for meg i alle fall.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Men det er mulig at med den nye løsningen i 2021-modellen, hvor varmepumpa delvis er avhengig av varmt batteri for å få skikkelig effekt på kupevarmer, så må vi leve med dette.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

daktari

Gjør de det for å beskytte batteriet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA