Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strømforbruk forvarming

Startet av chrisekeli, torsdag 28. januar 2021, klokken 09:56

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: daktari på fredag 29. januar 2021, klokken 10:11
Gjør de det for å beskytte batteriet?
Et batteri kan skades om det lades mens det er kaldt men ofte kontrolleres dette ved å sette ned ladeffekt. Siden regen også er lading settes da også regen-effekten ned..

Jeg er mer usikker på om batteriet skades ved å *brukes* mens det er kaldt. Trodde egentlig ikke det men det kan hende jeg tar feil og Tesla gjør dette for å beskytte batteriet. Eller så kan det hende at Teslas programmerere prioriterer komfort og kjøreopplevelse høyere enn energibruk og at det er derfor de gir oss varme batterier. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

chrisekeli

Jeg startet med kald kupe og batteri fra jobb i går. Brukte omtrent 10% da, kontra 15% som jeg har brukt med 15min forvarming i samme temperatur. Turen tar en snau halvtime, så har man kortere vei blir jo forbruket ganske drøyt. Dersom varmepumpa trenger varmt batteri for å få skikkelig effekt så virker jo hele varmepumpa forferdelig uøkonomisk for alle som ikke utelukkende kjører langkjøring til daglig...
På 2014 S'en var det alltid litt lunk på batt når den sto tilkoblet lader, og før jeg var på jobb hadde den full regen. Forvarming dro langt mindre strøm, og hvis jeg glemte så ble kupeen uansett mye raskere varm en 3'ern. Så for meg, som bare er en enkel forbruker og langt fra noen ekspert på feltet, så virker det som en god del steg tilbake. 
Hvis det er for å skåne batteriet og bruk i kaldt vær skader det så vil det også si at det er forferdelig mange som kjører rundt og "ødelegger" batteriene sine hver eneste vinter...

lars667

Hvis det er for å skåne batteriet at en ikke kan kjøre med det kaldt, så bruker jo også batterivarmer av batteriet når bilen ikke er tilkoblet. Da har vi vel svaret på det ;-)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

KBA

Alle el-biler burde testes og sammenlignes for småkjøring på vinteren. Har erstattet BMW i3 en med Tesla mod 3 2021 og i hverdagen vår oppleves ikke rekkevidden på batteriet til å bære bedre enn i3 94 ah selv om batteriet nå er dobbelt så stort.

Vår bruk er typisk småkjøring til jobb 6-7 km og småturer til fritidsaktiviteter for barna. Høyst uvitenskapelig vil jeg påstå at batteriforbruket ca ligger på det dobbelte av før. Dvs må lade like ofte med Tesla som i3 fra 2017.

Skal en lykkes med omlegging til el biler må også de som ikke har tilgang til egen lader ha gode vilkår. Småkjøring som det desidert er mest av må være effektiv og kreve så lite strøm som mulig. Flytte bilen for å lade i fellesgarasje annenhver dag er tungvint for mange. Da tenker jeg mest på andre nyere elbiler rundt kr 300.000 med 50kwt batteri.

Tesla model 3 LR 2021
Outlander ePhev 2017
BMW     i3  94Ah 2017 (solgt)

stefse

Ser ut som den ble mer hissig på å varme batteriet etter at varmepumpe kom i nyere versjoner, selv bilen min ikke har dette. Kanskje for å kunne bruke batteriet som varmelager.
Men batteriet avkjøles jo uansett hvis du ikke bruker bilen på noen timer, så all varmingen vil i sum medføre unødig høyt strømforbruk, iallefall for oss uten VP.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ferry

Bilen holder på med "et eller annet" hele tida. Den står tilkoblet utenfor huset og summer forsiktig. Kan høres ut som ei sirkulasjonspumpe går. Jeg har knyttet bilen til Home Assistant og drar ut måleverdier for utetemperatur og kupétemperatur. Temmelig nøyaktig hver 2. time går kupétemperaturen brått opp et par grader, for deretter å falle sakte tilbake til der den var. Blir et jevnt sagtannmønster på temperaturkurven. Det er 15 blå ute, og 12 i kupéen. Skal koble på en energimåler og se hva den bruker av strøm.

ladov

Det virker helt klart som bilen er mer ivrig på å varme batteriet enn det den var før. Spesielt når man bruker 'klar til HHMM'. Litt dumt at man må ha tredjepartsverktøy for å hente ut detaljer energiforbruk.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

olekvi

Sitat fra: Ferry på lørdag 30. januar 2021, klokken 11:29
Bilen holder på med "et eller annet" hele tida. Den står tilkoblet utenfor huset og summer forsiktig. Kan høres ut som ei sirkulasjonspumpe går. Jeg har knyttet bilen til Home Assistant og drar ut måleverdier for utetemperatur og kupétemperatur. Temmelig nøyaktig hver 2. time går kupétemperaturen brått opp et par grader, for deretter å falle sakte tilbake til der den var. Blir et jevnt sagtannmønster på temperaturkurven. Det er 15 blå ute, og 12 i kupéen. Skal koble på en energimåler og se hva den bruker av strøm.

Er det ikke du (Home Assistant) som holder bilen våken?
'19 TM3P

Ferry

Sitat fra: olekvi på lørdag 30. januar 2021, klokken 12:55
Er det ikke du (Home Assistant) som holder bilen våken?

Det vet jeg ikke. Bilen er tilkoblet husets trådløse nett. Og tillegg en integrasjon med HA. Hva som skjer "under the hood" vet jeg ikke. Bilen styres av Tibber i tillegg.

turfsurf

Sitat fra: Ferry på lørdag 30. januar 2021, klokken 13:15
Det vet jeg ikke. Bilen er tilkoblet husets trådløse nett. Og tillegg en integrasjon med HA. Hva som skjer "under the hood" vet jeg ikke. Bilen styres av Tibber i tillegg.
Har du integrasjoner mot bilen vil den stort sett holdes våken hvis ikke spesielle tiltak er gjort for å unngå det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

HomeAssistant holder bilen våken konstant. Så du har i praksis bilen din stående med tenningen på til enhver tid. Og da jobber pumpa i kjølesystemet for å temperere batteripakken og MCU/Autopilot-boksen som ligger bak hanskerommet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ferry

Hmm, vil det si at HA ikke er så smart å bruke mot Tesla? Det ser ikke ut til å bruke så mye energi, men unødig slitasje kanskje om ting skal surre og gå om det ikke er nødvendig.
Blir det samme sak med Tibber? Leser ut verdier der og. Men ikke kurver da. Bare stusser på at Tibber-appen er så rask til å kommunisere med bilen. Mye raskere enn hva jeg er vant med fra i3.
Jeg kan for så vidt teste om fenomenet blir borte hvis jeg slår av HA og heller putter en temperatursensor i bilen. Har noen Zigbee som jeg kan få inn i HA på samme måte. Noen som vet ca. hvor bilens sensor sitter? Så kan jeg måle på samme sted.

geear

Såvidt jeg vet har Tibber fortsatt samme problem, ja. Hvis jeg ville ha med at jeg hadde elbil(er) som statistikkgrunnlag i appen, så ble jeg oppfordret til å velge en annen elbil enn Tesla i appen, så jeg har lagt inn at jeg har en EQC, fordi den uansett ikke støttes og har tilsvarende forbruk og batteristørrelse som vår Model X.

Mondeo

#28
Sitat fra: ladov på fredag 29. januar 2021, klokken 10:43
Sitat fra: daktari på fredag 29. januar 2021, klokken 10:11
Gjør de det for å beskytte batteriet?
Et batteri kan skades om det lades mens det er kaldt men ofte kontrolleres dette ved å sette ned ladeffekt. Siden regen også er lading settes da også regen-effekten ned..

Jeg er mer usikker på om batteriet skades ved å *brukes* mens det er kaldt. Trodde egentlig ikke det men det kan hende jeg tar feil og Tesla gjør dette for å beskytte batteriet. Eller så kan det hende at Teslas programmerere prioriterer komfort og kjøreopplevelse høyere enn energibruk og at det er derfor de gir oss varme batterier. ;)

Batteriet lades ikke om det er fryst. Regenerering på min 2019 modell starter ikke før batteriet e minst 2 grader varmt, og det begynner veldig rolig og gir mer og mer ettersom batterier blir varmt.

Plugger du i laderen i en kald bil bruker den all energien til å varme opp batteriet før den lader det. Derfor lurt å plugge i rett etter en kjøretur om man vil spare strøm.

olesb

Merkelig at det ikke er mulig å skru av batterievarming, mens vi kunne det på Model S i 2015. Den bruker jo tullete mye energi på småkjøring slik det er nå.

Får satse på at den funksjonen kommer over tid, men det føles litt for mye betaprodukt i norsk vinter slik den oppfører seg nå. Har akkurat blitt kontaktet av Tesla for 2. gangs bytte av sensorer også.
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA