Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strømforbruk forvarming

Startet av chrisekeli, torsdag 28. januar 2021, klokken 09:56

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: TøddiVedder på mandag 22. november 2021, klokken 12:55
Ifjor vinter hadde bilen stått et døgn i -25c. Gikk rett inn og kjørte den. Oppførte seg som en dieselbil med 90hk. Kjørte 15km til skianlegget. Tenkte aldri at dette kunne være skadelig for batteriet. Tenkte at det var derfor det var så liten effekt, at bilen og batteriet ordnet dette selv. Tenker jeg feil?
Meningsløst å bruke masse strøm fra batteriet for en slik tur. Vi var jo kledd for å stå på ski i kulde, så at bilen var kald gjorde oss lite.
Bilen kan jo ikke vite hvordan du har tenkt å bruke den, før du bruker den. Derfor lager Tesla SW som forsøker å ta hensyn til gjennomsnittet av situasjoner. Etter min mening burde de heller kommet med en batterivarme av/på knapp, samt hatt visning av aktuell batteritemperatur. Da kan man selv velge om man synes det er verdt å varme opp varmelageret/batteriet eller ikke. De kan fremdeles ha mulighet til å overstyre for å unngå farlig lave temperaturer.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

TøddiVedder

Ja, men i mitt tilfelle her, er det skadelig for batteri?

jlan

Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 04. januar 2022, klokken 20:44
Ja, men i mitt tilfelle her, er det skadelig for batteri?
Det eneste manualen sier er :
SitatTemperaturgrenser
Ikke utsett Model 3 for temperaturer over 60 °C eller under –30 °C i mer enn 24 timer av gangen.
Hvis kjøring i lave temperaturer hadde vært skadelig, så burde de nevnt det i den sammenhengen.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rearden86

#78
Jeg sjekket hva vår brukte på forvarming av batteri i dag. Tok ut laderen (bilen var ladet til 80%) og satt den i før jeg la meg i går. I eeasee-appen kan man se ladeforbruk for hver enkelt ladeøkt. Fasiten på var 2021 Model 3 (mars) var at den hadde brukt 3,5 kwh strøm på forvarming av batteri og oppvarming av bilen til satt avgangstid. Bilen står i garasje, og vil anta at temperaturen der var rett over null.

Kona pendler 4,5 mil hver vei om dagen, i all hovedsak på E18 med 100/110-sone, så jeg innbiller meg at det fortsatt "lønner seg", men har ikke forsket mer på det.

Smiling when sailing

De siste dagene har Teslaen forbrukt nesten 50% mer enn våres eNV200 på strekningen til jobb og hjem (2 mil en vei) i ca -10 grader. Kan det hende at den varmer batteriet også under kjøring? Teslaen brukte litt under 300 Wh/km, Nissanen litt mer enn 200 Wh/km. Dette var bare verdiene som bilene angir som forbruk under kjøring.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Lapskaus

kaldt batteri gir høyere forbruk selv om det ikke kjører noen aktiv oppvarming. Det er det som er litt av poenget med å forvarme batteriet, men man skal kjøre et stykke før det lønner seg.

knegg

Sitat fra: Smiling when sailing på mandag 10. januar 2022, klokken 18:19
De siste dagene har Teslaen forbrukt nesten 50% mer enn våres eNV200 på strekningen til jobb og hjem (2 mil en vei) i ca -10 grader. Kan det hende at den varmer batteriet også under kjøring? Teslaen brukte litt under 300 Wh/km, Nissanen litt mer enn 200 Wh/km. Dette var bare verdiene som bilene angir som forbruk under kjøring.

Syntes min også bruker mer i det siste. Og det er ikke spesielt kaldt...
2020 Model 3

RJK

Sitat fra: knegg på tirsdag 11. januar 2022, klokken 09:04
Sitat fra: Smiling when sailing på mandag 10. januar 2022, klokken 18:19
De siste dagene har Teslaen forbrukt nesten 50% mer enn våres eNV200 på strekningen til jobb og hjem (2 mil en vei) i ca -10 grader. Kan det hende at den varmer batteriet også under kjøring? Teslaen brukte litt under 300 Wh/km, Nissanen litt mer enn 200 Wh/km. Dette var bare verdiene som bilene angir som forbruk under kjøring.

Syntes min også bruker mer i det siste. Og det er ikke spesielt kaldt...
Kulde er ikke det eneste. Sn på veien, våt veibane eller "slush" gir ofte vel så mye økning som noen grader kaldere. Og når temperaturene allerede er lave, så vil mengde vind og vindretning ha mye å si. Og som alltid, vinter og småkjøring er ikke strømforbrukets "venner".

Og selv om man kjører den samme strekka frem og tilbake mellom hjem, skole/barnehage eventuelt og jobb, så kan trafikkbildet være veldig forskjellig. Noen ganger bare flyter alt helt fint, andre dager så stamper det i trafikken, og det blir mye aks og retardasjoner.

Dette kan til tider gi ganske store utslag på rekkevidden/forbruket, selv på samme rute. Kanskje er det nettopp noen av disse faktorene som slår ut, når det "egentlig ikke er så kaldt...".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Smiling when sailing

I mitt tilfelle er det veldig sammenliknbare forhold. -10 og ikke kø eller akselerasjoner. Har kjørt turen med elbil i 10 år. Samme rute og hastighet og denne gangen vindstille, hardpakket snø og asfalt. Nei, det er noe som forbruker vanvittig mye i TM3 LR i starten av turen lenge etter at kupe er varm. Det er ikke tilfelle med eNV200 eller leaf som vi også fortsatt har. Men de har heller ikke varmepumpe eller batterioppvarming. Må muligens skaffe meg Scan my Tesla og OBD adapter til M3. Grunnen at jeg tro det kan være batterioppvarming er at den går fra ingen regen til bare 2 prikker i løpet av den korte turen. eNV200 varmer seg bare noen få grader og er fortsatt under 0 når jeg ankommer på jobb som jeg kan se vha LeafSpy.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

filtvet

Tror kanskje siste software har økt effekten av varmeapparatet.

Min bil blir ihvertfall fortere varm nå. Forbruk er høyt i starten på langtur og veldig høyt på korte turer (1-3 km). Men den gamle diesel-bilen hadde nok høyt forbruk i -10 den også. Det var vel bare det at det ikke var like lett å analysere.

TøddiVedder

Merker også at varmeapparatet er mer aktivt i starten nå. Samt at viftehastighet er høyere lengre

knegg

Syntes også motorene lager mer led i starten nå enn tidligere. Kanskje de mer aktivt varmer batteriet?
2020 Model 3

ViktorS

Sitat fra: filtvet på tirsdag 11. januar 2022, klokken 15:29
Tror kanskje siste software har økt effekten av varmeapparatet.

Min bil blir ihvertfall fortere varm nå. Forbruk er høyt i starten på langtur og veldig høyt på korte turer (1-3 km). Men den gamle diesel-bilen hadde nok høyt forbruk i -10 den også. Det var vel bare det at det ikke var like lett å analysere.

Hondaen min øker fra ca 0,85 til 1,15 liter på mila på snøføre og kuldegrader på småturer. Så ja, ikke bare elbiler som har denne utfordringen.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Smiling when sailing

Uten tvil forbruker diesel og bensin biler forholdsmessig enda mer på de første kilometerne etter kaldtstart. Men det er heldigvis veldig lenge siden jeg har eid en sånn en 😊. I tillegg lukter de noe forferdelig når det er kaldt. Om morgenen når alle kommer in med sine kalde biler på hovedveien har jeg derfor sluttet å slippe inn annet enn elbiler og busser foran meg 😉. Likevel ser det ut som om TM3 forbruker betydelig mer (nesten 50 %)enn mine Nissan elbiler ved - 10, men omtrent det samme, eller tom litt mindre rundt 0 grader. Det hadde sikkert vært mindre forskjell om det ikke var hovedsakelig 50 sone på vei til jobb.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA