Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strømforbruk forvarming

Startet av chrisekeli, torsdag 28. januar 2021, klokken 09:56

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ev55 på søndag 21. november 2021, klokken 18:57
Hei! Jeg ser at flere av dere argumenterer med at det er ufornuftig med forvarming av batteriet, og at det ville være bedre kun å varme opp kupeen før avreise.
Videre at dette er sløsing med strøm og kroner.
Etter min mening er det er en annen side ved saken:
Batteriet er bilens store kostnad, som det er viktig å ta vare på for å få lang levetid p, og derved et fornuftig totalbilde av kostnadene i hele bilens levetid.
Da er det kanskje lurt å forvarme batteriet når det er kaldt. Det er ikke gunstig å kjøre bilen med et kaldt batteri, i alle fall bør det forvarmes når vi har mulighet til det. Denne kostnaden er liten i forhold til å måtte bytte batteriet tidligere.
Det handler om degradering av batteriet dersom jeg har forstått dette riktig.
Her er det veldig om å gjøre hvor langt man skal kjøre, for og forvarming er bruk og dermed medfører slitasje på batteriene. Jeg regner det som svært sannsynlig at det sliter mer å varme batteriene i 30+ minutter for så å kjøre 4 km, enn å bare kjøre de 4 km litt rolig.

Det forutsetter selvsagt at vi ikke snakker 20 minus eller kaldere, da det kan være en annen sak. Spesielt om man ikke skal stoppe for lenge, før man kjører videre, eller hjem.

Skal man på langtur, så er dog effekten av forvarming på strøm fra nettet helt klart å foretrekke. Delvis fordi man kanskje fortere skal ut på motorvei og dermed presser motoren og bateriet hardere, men først og fremst fordi man med et varmt og fullt batteri, får langt lengre rekkevidde før man må lade, enn å starte med kaldt batteri og fullt batteri.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ViktorS

Ja, jeg tenker jo også på om det virkelig er behov for å forvarme batteriet for at jeg skal kjøre 3,6km til/fra jobb/trening/sentrum, i 30/50 sone. Eller 3 km til/fra trening, eller 6,5 km til fra idrettshall.
(dette er de vanligste kjøreturene mine hele året).

Ser for meg at forvarming av kupeen er mere fornuftig her :) Vil vel miste noe regenerering med kaldt batteri, menmen.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

TøddiVedder

Ifjor vinter hadde bilen stått et døgn i -25c. Gikk rett inn og kjørte den. Oppførte seg som en dieselbil med 90hk. Kjørte 15km til skianlegget. Tenkte aldri at dette kunne være skadelig for batteriet. Tenkte at det var derfor det var så liten effekt, at bilen og batteriet ordnet dette selv. Tenker jeg feil?
Meningsløst å bruke masse strøm fra batteriet for en slik tur. Vi var jo kledd for å stå på ski i kulde, så at bilen var kald gjorde oss lite.

Burger

Jeg tenker å bruke den som en bil, starte forvarming når jeg husker det og sparke meg i foten når jeg har glemt.

Så får Tesla ta seg av varming av batteri etc. At det koster noen kwt ekstra skal jeg nok klare så lenge jeg aldri trenger å ta stilling til det.

Det eneste jeg savner med LFP batteri er "Hvilke dager vil du lade til 100%" som valg. Nå løser jeg det med at jeg bruker 25% på en tur/retur til jobb, så med hjemmekontor så holder det å lade ett par ganger i uka.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Hideyowife

Som ny Tesla eier oppdaget jeg igår at forvarmingen trekker no inn i hampen med strøm via ladeboksen. Med tanke på at det kommer ny modell på nettleie over nyttår så lurer jeg på om dette kan begrenses på noen måte. Tester litt ut i disse dager og kommet frem til at lading gjør vi på 24AMP 1 fas. Da får vi maks peak på 9.8kw iløpet av 1 døgn. Det sparer oss neste år for 2500kr i nettleie. MEN, når den nye bilen forvarmes, trakk den "full pupp" på 32AMP og vi får da peak på litt over 12kw... Idag testet vi forvarming og ser jo at det funker like fint uten at bilen er koblet til strøm. Men litt dumt at vi evt må nappe den ut for å unngå å ranes av nettselskapet. Jeg satte også avgang i APP til 30minutter senere enn faktisk avgang. Bilen var isfri og fin i -4 grader selv da... Vi trenger å kunne velge forvarming uten av batteriet nødvendigvis må varmes opp. Optimal temp for å kjøre 22km til jobb trenger ihvertfall ikke vi  :)
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Handyman

Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:41
Som ny Tesla eier oppdaget jeg igår at forvarmingen trekker no inn i hampen med strøm via ladeboksen. Med tanke på at det kommer ny modell på nettleie over nyttår så lurer jeg på om dette kan begrenses på noen måte. Tester litt ut i disse dager og kommet frem til at lading gjør vi på 24AMP 1 fas. Da får vi maks peak på 9.8kw iløpet av 1 døgn. Det sparer oss neste år for 2500kr i nettleie. MEN, når den nye bilen forvarmes, trakk den "full pupp" på 32AMP og vi får da peak på litt over 12kw... Idag testet vi forvarming og ser jo at det funker like fint uten at bilen er koblet til strøm. Men litt dumt at vi evt må nappe den ut for å unngå å ranes av nettselskapet. Jeg satte også avgang i APP til 30minutter senere enn faktisk avgang. Bilen var isfri og fin i -4 grader selv da... Vi trenger å kunne velge forvarming uten av batteriet nødvendigvis må varmes opp. Optimal temp for å kjøre 22km til jobb trenger ihvertfall ikke vi  :)
Ja, i ladeinnstillingene velger du hva som skal være høyeste strømtrekk på stedet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:41
Som ny Tesla eier oppdaget jeg igår at forvarmingen trekker no inn i hampen med strøm via ladeboksen.
Om du ikke får bilen til å begrense strømmen, så kan de fleste ladebokser settes til ønsket maksimum strøm. Hvis du har løs kabel, så kan du også bruke en 20A kabel.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på tirsdag 23. november 2021, klokken 17:47
Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:41
Som ny Tesla eier oppdaget jeg igår at forvarmingen trekker no inn i hampen med strøm via ladeboksen.
Om du ikke får bilen til å begrense strømmen, så kan de fleste ladebokser settes til ønsket maksimum strøm. Hvis du har løs kabel, så kan du også bruke en 20A kabel.
Maks strømtrekk kan også stilles fra appen. Regner med at han finner det ut ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ampera

#68
M3P uten varmepumpe. Ikke tilkoblet lader.
Har kun 7 km til jobb, men forvarmer kupe på 5-10 min, appen varsler jo om når temperaturen er nådd.
Kald batteri og varsel om begrenset regen på alle turer, 0 regen de første 3-4 min av turen.
Her er litt stats:
% ved start og tid. Temp inne/ute , motatt varsel om nådd temperatur % og tid.
80% 14:50-  -6/ -7. 77% 14:57
65% 14:50   -3 /-4.  64% 14:54
54% 06.39 -12/-12   52% 06:47
47% 14:46  -7/-8     46% 14:54
32% 06:40 -10/-10   30% 06:48

Ironman666

Har samme erfaring som Ampera. Bruker alt fra 1-2% fra jeg starter varmeren i appen til jeg får beskjed at temperaturen er nådd. Med varmepumpe.

Hideyowife

Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. november 2021, klokken 17:53
Sitat fra: jlan på tirsdag 23. november 2021, klokken 17:47
Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:41
Som ny Tesla eier oppdaget jeg igår at forvarmingen trekker no inn i hampen med strøm via ladeboksen.
Om du ikke får bilen til å begrense strømmen, så kan de fleste ladebokser settes til ønsket maksimum strøm. Hvis du har løs kabel, så kan du også bruke en 20A kabel.
Maks strømtrekk kan også stilles fra appen. Regner med at han finner det ut ;-)

Ja, den har jeg sett. Men som Tibber kunde tror jeg de har justert effekten. Plutselig sto den på 9AMP og skrudde seg konsekvent ned til det selvom jeg økte til 32AMP. Fjernet begge biler fra smartladingen til Tibber nå siden de har hatt store problemer siste uka med mye rart. Monteres ny Tesla wallboks Gen 3 her idag. Så den kodes til 16AMP maks og så får vi se når januar kommer om vi justerer den ned noe mer for å slippe høy peak ved lading av bil. I3 vi har liker å dra alt den makter og. Så da hjelper det lite å justere ned M3 når I3 kommer å vil ha sitt. Vi er heldige som ikke er avhengige av å måtte lade noen av bilene daglig.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Handyman

Sitat fra: Hideyowife på torsdag 02. desember 2021, klokken 17:06
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. november 2021, klokken 17:53
Sitat fra: jlan på tirsdag 23. november 2021, klokken 17:47
Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:41
Som ny Tesla eier oppdaget jeg igår at forvarmingen trekker no inn i hampen med strøm via ladeboksen.
Om du ikke får bilen til å begrense strømmen, så kan de fleste ladebokser settes til ønsket maksimum strøm. Hvis du har løs kabel, så kan du også bruke en 20A kabel.
Maks strømtrekk kan også stilles fra appen. Regner med at han finner det ut ;-)

Ja, den har jeg sett. Men som Tibber kunde tror jeg de har justert effekten. Plutselig sto den på 9AMP og skrudde seg konsekvent ned til det selvom jeg økte til 32AMP. Fjernet begge biler fra smartladingen til Tibber nå siden de har hatt store problemer siste uka med mye rart. Monteres ny Tesla wallboks Gen 3 her idag. Så den kodes til 16AMP maks og så får vi se når januar kommer om vi justerer den ned noe mer for å slippe høy peak ved lading av bil. I3 vi har liker å dra alt den makter og. Så da hjelper det lite å justere ned M3 når I3 kommer å vil ha sitt. Vi er heldige som ikke er avhengige av å måtte lade noen av bilene daglig.
Daglig lading vil jo gjøre at du kan redusere effekten, så det er jo å foretrekke. Du kan sette maks strømtrekk i TWC, og da vil ingen biler kunne trekke mer enn dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Megabre

Ok. Men ingen snakker om det er bedre å bruke klimaanlegge for forvarming eller oppvarming generelt, eller bare vanlig varmesystemet. Varmepumpen er kun i fobindelse med klimaanlegget ikke sant? Eller?
Kan noen avklare disse basale ting?

Handyman

#73
Sitat fra: Megabre på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:38
Ok. Men ingen snakker om det er bedre å bruke klimaanlegge for forvarming eller oppvarming generelt, eller bare vanlig varmesystemet. Varmepumpen er kun i fobindelse med klimaanlegget ikke sant? Eller?
Kan noen avklare disse basale ting?
Det er kun ett avansert integrert varme- og kjøleanlegg i TM3 og Y. Dette styrer bilen selv med octovalve og supermanifold. Hvor VP henter varmen fra kan man ikke styre selv, og du kan heller ikke velge hvilke deler av anlegget du vil bruke. Kun av/på..... bilen ordner så resten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Megabre på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:38
Kan noen avklare disse basale ting?
Har du sett disse presentasjonene ? Jeg tror ikke de er 100% korrekte, men de gir ihvertfall en idé om hvordan det virker.
https://www.youtube.com/watch?v=rgmBpEQtJ1s
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA