Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Fornuftig. Nå kan de få kjøpt Teslas løsning når/hvis den blir ferdig.

EM:
I think Tesla's open to licensing autonomy because I think autonomy will be such a significant lifesaver and preventer of injuries that it is not a technology we want to keep to ourselves. So, I think it will be morally right to license it to other manufacturers if they would like to use it.

https://electrek.co/2021/10/08/tesla-share-full-self-driving-other-automakers-when-it-has-yet-to-deliver-it-people-who-paid-for-it/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Sitat fra: RJK på onsdag 25. januar 2023, klokken 21:45
Ser ut som Ford og VW mer eller mindre har gitt opp FSD, og vil fokusere på driver assist, siden de basically la ned selskapet de skapte sammen med VW, Argo AI.

https://techcrunch.com/2022/10/26/ford-vw-backed-argo-ai-is-shutting-down/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAJGM_bIPkta7f2R6CIumzDaLMbW7NgYsflqcc1MgR71cxL3kK8CFDxW1ONIjD3sJ34bwMQP4_G3VwbtUL3YRy1uUfk2TEsVS7mo6RBGdc2lKhv97cIN4fRpM1npjUSd1LbP83RFTXebrUcFgRPHzfFWx-7Dm9FCVcSdfpIIPIiXE

https://edition.cnn.com/2022/10/26/tech/ford-self-driving-argo-shutdown/index.html

Flott. Forhåpentligvis peker det ut en stabiliserende retning innenfor kjøreassistanse. Pilen har pekt for lenge mot "erstatt mennesket", nå må den mer tilbake til "gi mennesket bedre verktøy". Det er litt standard innen IT-utvikling, de trodde de var på nippet av AI på 50-tallet og.

Det neste vi trenger er ikke autonome biler, men bedre sjåfører. Bilene kan bidra med bedre UX som skjerper oppmerksomheten, ikke som demper den.
'21 3LR

Counterpointer

Sitat fra: OlaM på onsdag 25. januar 2023, klokken 22:01
Sitat fra: RJK på onsdag 25. januar 2023, klokken 21:45
Ser ut som Ford og VW mer eller mindre har gitt opp FSD, og vil fokusere på driver assist, siden de basically la ned selskapet de skapte sammen med VW, Argo AI.

https://techcrunch.com/2022/10/26/ford-vw-backed-argo-ai-is-shutting-down/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAJGM_bIPkta7f2R6CIumzDaLMbW7NgYsflqcc1MgR71cxL3kK8CFDxW1ONIjD3sJ34bwMQP4_G3VwbtUL3YRy1uUfk2TEsVS7mo6RBGdc2lKhv97cIN4fRpM1npjUSd1LbP83RFTXebrUcFgRPHzfFWx-7Dm9FCVcSdfpIIPIiXE

https://edition.cnn.com/2022/10/26/tech/ford-self-driving-argo-shutdown/index.html

Flott. Forhåpentligvis peker det ut en stabiliserende retning innenfor kjøreassistanse. Pilen har pekt for lenge mot "erstatt mennesket", nå må den mer tilbake til "gi mennesket bedre verktøy". Det er litt standard innen IT-utvikling, de trodde de var på nippet av AI på 50-tallet og.

Det neste vi trenger er ikke autonome biler, men bedre sjåfører. Bilene kan bidra med bedre UX som skjerper oppmerksomheten, ikke som demper den.
Elon er ikke enig med deg, men det er mye sunn fornuft i det du sier.

Poenget ditt med «bedre verktøy» er jo akkurat det vi har fått med BEV, mye mer brukervennlig og morsomme. Hvis de da hjelper deg med kjøring på en måte som ikke stresser eller er farlig (slik en god del opplever AP i dag), vil det være fremgang.

OlaM

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 25. januar 2023, klokken 22:26
Elon er ikke enig med deg, men det er mye sunn fornuft i det du sier.

Poenget ditt med «bedre verktøy» er jo akkurat det vi har fått med BEV, mye mer brukervennlig og morsomme. Hvis de da hjelper deg med kjøring på en måte som ikke stresser eller er farlig (slik en god del opplever AP i dag), vil det være fremgang.

Det er jeg helt enig i, men hva er det neste? Hvor går vi herfra? Alle fabrikanter har tatt to skritt frem og ett tilbake etter min mening. Kapasitive knapper på rattet f.eks., som du kan sveipe borti og endre innstilling på, som du ikke kan føle deg frem til og som kanskje ikke gir det samme resultatet hver gang fordi du må trykke litt mykt for +1 km/t og litt hardt for +5 km/t. Det er jo ikke bra grensesnitt.

Idéen bak rattkontrollene tror jeg er inspirert av jagerflyenes "HOTAS", "hands on throttle and stick". Prinsippet er veldig bra, de vanligste kontrollene plassert der du vanligvis holder hendene. Estetisk sett er jo jagerfly-kontroller helt krise, Her et eksempel fra F-16, beste jeg fant kjapt på google:



Vis det der til en interaksjonsdesigner og de vil kaste aperol spritzen rett i fjeset ditt. Men alle knottene er forskjellig i form og i orientering. Det er ekstremt lett for dine sensitive fingertupper å kjenne seg igjen. Sjansen for at du tar feil er veldig liten, sjansen for at du trykker rett i en stresset situasjon er stor. Kanskje er det ikke sånne kontroller vi burde ha i bilene, men jeg vil ha den innstillingen, hvordan gjør vi ting best mulig mens vi holder fokus på trafikken? Hva er software-ekvivalenten til de rare knottene? Det er definitivt ikke "finn opp generell AI, la den kjøre bilen", men automasjon kan helt klart ha en jobb å gjøre her.
'21 3LR

Chris Aurora

Hey! Ikke diss interaksjonsdesignere, hele formålet med disiplinen er at bruken må være i fokus. Det er vel snarere mangel på sådan som er problemet i moderne bilinnredning
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

OlaM

Sitat fra: Chris Neumann Ruud på torsdag 26. januar 2023, klokken 08:55
Hey! Ikke diss interaksjonsdesignere, hele formålet med disiplinen er at bruken må være i fokus. Det er vel snarere mangel på sådan som er problemet i moderne bilinnredning

Jeg jobber med dem hele tiden, så jeg har lov.  :D Litt i alle fall. Det er et briljant fag, noe av det viktigste som finnes i moderne produktutvikling og jeg har aldri jobbet med noe annet enn topp folk innen det.  :+1:
'21 3LR

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

#2212
Sitat fra: Motorwatt på søndag 25. desember 2022, klokken 12:33Hva mener du er likheten mellom en bil og en mobiltelefon?

I dette tilfellet lager Tesla datamaskiner på hjul slik Apple laget datamaskiner til å ha i lommen. En ny generasjon som erstattet gamle typer produkter. Og vi snakker om programvare (FSD og iOS).

Sitat fra: Motorwatt på mandag 26. desember 2022, klokken 12:43Nå skal jo nye Tesla-biler få moderne radarer tilbake

Vi får se. Da er det eventuelt del av HW4-pakken, men lekkasjene av HW4-kameraer har ikke vist noen ny radar.

emurof

Sitat fra: Radial på søndag 25. desember 2022, klokken 17:42
Sitat fra: emurof på lørdag 24. desember 2022, klokken 20:30Godt mulig. Jeg har ikke opplevd at Tesla Vision har kuttet ut når det har samlet seg snø/is på fronten, i motsetning til da den brukte radar. Og jeg får aktivert Autopilot selv om jeg f.eks. får feilmelding om kamera på dørstolpe eller kameraet bak er dekket til av snø som er virvlet opp.

Julaften var det snø over alle striper på 4felts e6, pluss bittelitt tåke.
Fikk ikke engasjere TACC eller AP. Først feilmelding på tåke, så når dette forsvant kom det melding om dugg på stolpene på hver side  (annenhver gang), men realiteten var at det var hvitt over alt unntatt i kjøresporene.

Så da fikk man kjøre 6 mil i 80-90km/t selv...ca rett frem. Godt vi mennesker er overlegne maskinen 😜

Selvsagt får du ikke aktivert Autopilot når det er snø som dekker stripene på veien. Det har aldri vært meningen. Autopilot med radar klarte det heller ikke.

FSD-betaen takler derimot snødekte veier:


https://www.youtube.com/watch?v=7S4XgUrfcUQ

Motorwatt

Sitat fra: emurof på torsdag 26. januar 2023, klokken 20:16
Sitat fra: Motorwatt på søndag 25. desember 2022, klokken 12:33Hva mener du er likheten mellom en bil og en mobiltelefon?

I dette tilfellet lager Tesla datamaskiner på hjul slik Apple laget datamaskiner til å ha i lommen. En ny generasjon som erstattet gamle typer produkter. Og vi snakker om programvare (FSD og iOS).
Tull! Tesla er ingen datamaskin på hjul. Det er en bil med en liten datamaskin i - som på de fleste andre moderne biler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: magnetic på lørdag 31. desember 2022, klokken 15:53Teslas keep crashing into things  https://twitter.com/TaylorOgan/status/1608925009225076737

Jeg skjønner ikke helt hva dette har med FSD å gjøre. At en sjåfør kjører i en annen bil er jo en menneskelig feil og har ikke noe med FSD å gjøre.

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 02. januar 2023, klokken 22:31Det kan også være at rekkevidden på kameraet er altfor kort.

Nei, det er den ikke.

emurof

#2217
Sitat fra: filtvet på torsdag 05. januar 2023, klokken 10:57Takler tydeligvis ikke normal vinter
https://www.youtube.com/watch?v=_swe1pXXgNo&t=245s

Det er nok ikke helt riktig:


https://www.youtube.com/watch?v=7S4XgUrfcUQ

Sitat fra: filtvet på torsdag 12. januar 2023, klokken 09:52Pinlig dårlig alt av "ai" når det gjelder Tesla dessverre.

Kjørte ned Kongsveien med sykkelfelt til høyre, alt rent og merket. Plutselig hyler bilen og skriker "kollisjonsvarsel!" i det jeg kjører normalt forbi en syklist på sykkelveien.

Skal man le eller gråte?

Dette har ikke noe med FSD/AI å gjøre. Du bruker den gamle Autopilot, ikke FSD-betaen. Dvs. du bruker avansert cruise control.

emurof

#2218
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. januar 2023, klokken 21:44
Sitat fra: Otkristo på onsdag 11. januar 2023, klokken 19:56
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. januar 2023, klokken 18:41Tesla er offisielt slått i USA på L3

https://www.arenaev.com/mercedesbenz_is_first_to_get_approval_for_level_3_autonomous_driving_in_us-news-1267.php
Tenker det er fornuftig at Tesla fortsetter med L2 en stund til.
Dette L3 nivået er jo bare komisk

However, it's worth noting that the Mercedes Drive Pilot technology is only functional at speeds of up to 40 mph (64 km/h), so it's primarily intended for use during times of congested traffic.

Det komiske her er jo at Mercedes slo Tesla i dette kappløpet.  Tesla er helt klart overvurdert mhp selvkjøring.

Tesla deltar ikke i dette kappløpet, siden målet deres ikke bare er å fungere i lav hastighet, kø, og kun på predefinerte veier.

Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. januar 2023, klokken 22:06Tesla kommer til å få svi som følge av disse avsløringene..FSD er Tesla sin dieselgate.

Nei, det er nok ikke det. Dette er enda mer storm i vannglass, og folk tar det som ble sagt ut av konteksten.

Zanka

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. januar 2023, klokken 20:20
Sitat fra: emurof på torsdag 26. januar 2023, klokken 20:16
Sitat fra: Motorwatt på søndag 25. desember 2022, klokken 12:33Hva mener du er likheten mellom en bil og en mobiltelefon?

I dette tilfellet lager Tesla datamaskiner på hjul slik Apple laget datamaskiner til å ha i lommen. En ny generasjon som erstattet gamle typer produkter. Og vi snakker om programvare (FSD og iOS).
Tull! Tesla er ingen datamaskin på hjul. Det er en bil med en liten datamaskin i - som på de fleste andre moderne biler.
Bitteliten datamaskin, sikkert samme som i ID4
https://en.wikichip.org/wiki/tesla_(car_company)/fsd_chip

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA