Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: IbizaMan på søndag 15. januar 2023, klokken 17:02Da tror jeg du gikk glipp av poenget. Så lenge Tesla sin Autopilot fungerer så dårlig som i dag, vil en sjåfør stort sett sitte i full beredskapsmodus og være på vakt kontinuerlig. Klar til å ta over hvert eneste øyeblikk og med hånda godt plassert på rattet. Det fungerer sånn passe og veldig avhengig av sjåfør.

Bruker du Autopilot selv? Jeg bruker det hver eneste dag, og har stor glede og nytte av det. Det gjør det mindre slitsomt å kjøre, og jeg får frigjort kapasitet til å faktisk følge mer med på hva som skjer rundt meg. Jeg føler aldri at jeg må sitte i beredskapsmodus, men jeg er alltid klar hvis det skulle skje noe.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 18. januar 2023, klokken 22:47Men det suser jo rundt endel titusener med FSD beta, hvor en hard kjerne hyper den som om FSD er her nå

Beta har vært litt av et PR stunt, som holder båten flytende......

Betaen har nå flere hundre tusen brukere, og fungerer i dag. Ja, det er en beta, men folk bruker den daglig.

emurof


emurof

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. januar 2023, klokken 20:20
Sitat fra: emurof på torsdag 26. januar 2023, klokken 20:16
Sitat fra: Motorwatt på søndag 25. desember 2022, klokken 12:33Hva mener du er likheten mellom en bil og en mobiltelefon?

I dette tilfellet lager Tesla datamaskiner på hjul slik Apple laget datamaskiner til å ha i lommen. En ny generasjon som erstattet gamle typer produkter. Og vi snakker om programvare (FSD og iOS).

Tull! Tesla er ingen datamaskin på hjul. Det er en bil med en liten datamaskin i - som på de fleste andre moderne biler.

Det er en datamaskin på hjul. Programvaren er helt sentral for hvordan bilene fungerer. Du kan ikke sammenligne det som er i en Tesla med det som er i andre biler.

Øyvind.h

Hæ? Det var da ikke datamaskin i lomma IPhone handlet om.
Brukte deler av mastergraden på studie av Nokias fall, så du får prøve igjen.

Angående datamaskin på hjul kan en kanskje argumentere for at Tesla har mer regnekraft enn de fleste andre for å håndtere autopiloten og måten den er bygget opp. Samtidig mangler de mye av teknologien andre har på plass, så det er ikke sort hvitt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: OlaM på onsdag 25. januar 2023, klokken 22:58
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 25. januar 2023, klokken 22:26
Elon er ikke enig med deg, men det er mye sunn fornuft i det du sier.

Poenget ditt med «bedre verktøy» er jo akkurat det vi har fått med BEV, mye mer brukervennlig og morsomme. Hvis de da hjelper deg med kjøring på en måte som ikke stresser eller er farlig (slik en god del opplever AP i dag), vil det være fremgang.

Det er jeg helt enig i, men hva er det neste? Hvor går vi herfra? Alle fabrikanter har tatt to skritt frem og ett tilbake etter min mening. Kapasitive knapper på rattet f.eks., som du kan sveipe borti og endre innstilling på, som du ikke kan føle deg frem til og som kanskje ikke gir det samme resultatet hver gang fordi du må trykke litt mykt for +1 km/t og litt hardt for +5 km/t. Det er jo ikke bra grensesnitt.

Idéen bak rattkontrollene tror jeg er inspirert av jagerflyenes "HOTAS", "hands on throttle and stick". Prinsippet er veldig bra, de vanligste kontrollene plassert der du vanligvis holder hendene. Estetisk sett er jo jagerfly-kontroller helt krise, Her et eksempel fra F-16, beste jeg fant kjapt på google:



Vis det der til en interaksjonsdesigner og de vil kaste aperol spritzen rett i fjeset ditt. Men alle knottene er forskjellig i form og i orientering. Det er ekstremt lett for dine sensitive fingertupper å kjenne seg igjen. Sjansen for at du tar feil er veldig liten, sjansen for at du trykker rett i en stresset situasjon er stor. Kanskje er det ikke sånne kontroller vi burde ha i bilene, men jeg vil ha den innstillingen, hvordan gjør vi ting best mulig mens vi holder fokus på trafikken? Hva er software-ekvivalenten til de rare knottene? Det er definitivt ikke "finn opp generell AI, la den kjøre bilen", men automasjon kan helt klart ha en jobb å gjøre her.
Bra eksempel. et godt HOTAS-oppsett kan lett brukes med f.eks. VR-briller  - nettopp fordi knappene gjenkjennes av fingertuppene. Finnes ingen HOTAS jeg kjenner til med touch-sensorer!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: emurof på torsdag 26. januar 2023, klokken 20:22
Sitat fra: daktari på mandag 02. januar 2023, klokken 22:31Det kan også være at rekkevidden på kameraet er altfor kort.

Nei, det er den ikke.
Så HW4 er bare meningsløs bruk av penger da eller? Hvorfor HW4?
for å gå fra "300% bedre enn mennesker" til "600% bedre enn mennesker"? Kan det kanskje være at det har med rekkevidde på kameraet å gjøre f.eks.?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. januar 2023, klokken 19:49
Elon Musk kills hope of Tesla retrofitting new Autopilot/Self-Driving hardware

Ikke overraskende!

https://electrek.co/2023/01/26/elon-musk-kills-hope-tesla-retrofitting-new-autopilot-self-driving-hardware/
Hvordan bygge tillit!
FSD har virkelig vært en studie i selvskading.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Zanka

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 26. januar 2023, klokken 21:44
Sitat fra: emurof på torsdag 26. januar 2023, klokken 20:31
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 18. januar 2023, klokken 22:47Men det suser jo rundt endel titusener med FSD beta, hvor en hard kjerne hyper den som om FSD er her nå

Beta har vært litt av et PR stunt, som holder båten flytende......

Betaen har nå flere hundre tusen brukere, og fungerer i dag. Ja, det er en beta, men folk bruker den daglig.
Flere hundre tusen brukere!!!

Det er ren løgn, for å bruke ditt språk.

I USA og Canada er siste tall på de som har den installert 160 000, at alle bruker den er en illusjon.
Dette viser hvordan du hele tiden jobber med å overdrive det «positive» og underminere den minste kritikk. For meg er sånne måter å diskutere på med å ødelegge inntrykket av både produktet og tilhengerne av det!
Tallet er nå 400 000 ikke 160 000.
De sier at det er blitt kjørt ca 160 mill km med FSD beta aktivert.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

daktari

Sitat fra: Zanka på torsdag 26. januar 2023, klokken 21:53
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 26. januar 2023, klokken 21:44
Sitat fra: emurof på torsdag 26. januar 2023, klokken 20:31
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 18. januar 2023, klokken 22:47Men det suser jo rundt endel titusener med FSD beta, hvor en hard kjerne hyper den som om FSD er her nå

Beta har vært litt av et PR stunt, som holder båten flytende......

Betaen har nå flere hundre tusen brukere, og fungerer i dag. Ja, det er en beta, men folk bruker den daglig.
Flere hundre tusen brukere!!!

Det er ren løgn, for å bruke ditt språk.

I USA og Canada er siste tall på de som har den installert 160 000, at alle bruker den er en illusjon.
Dette viser hvordan du hele tiden jobber med å overdrive det «positive» og underminere den minste kritikk. For meg er sånne måter å diskutere på med å ødelegge inntrykket av både produktet og tilhengerne av det!
Tallet er nå 400 000 ikke 160 000.
De sier at det er blitt kjørt ca 160 mill km med FSD beta aktivert.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
Som dem sier: kilde?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D



IbizaMan

#2232
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. januar 2023, klokken 19:49
Elon Musk kills hope of Tesla retrofitting new Autopilot/Self-Driving hardware

Ikke overraskende!

https://electrek.co/2023/01/26/elon-musk-kills-hope-tesla-retrofitting-new-autopilot-self-driving-hardware/

Ja, der ble det omsider bekreftet og de som tidligere har hevdet at ved å kjøpe FSD så er man "future proof" blir nok litt skuffet. Jaja...det går over.

Det som nå blir spennende er hva Musk kommer til å kalle den "nye" FSD funksjonen. Blir det "FSD v2", "FSD+", "FSD - Even more safe"........? Vi er ikke helt i mål enda nei  :)



overskyet

Sitat fra: emurof på torsdag 26. januar 2023, klokken 20:26
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. januar 2023, klokken 21:44
Sitat fra: Otkristo på onsdag 11. januar 2023, klokken 19:56
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. januar 2023, klokken 18:41Tesla er offisielt slått i USA på L3

https://www.arenaev.com/mercedesbenz_is_first_to_get_approval_for_level_3_autonomous_driving_in_us-news-1267.php
Tenker det er fornuftig at Tesla fortsetter med L2 en stund til.
Dette L3 nivået er jo bare komisk

However, it's worth noting that the Mercedes Drive Pilot technology is only functional at speeds of up to 40 mph (64 km/h), so it's primarily intended for use during times of congested traffic.

Det komiske her er jo at Mercedes slo Tesla i dette kappløpet.  Tesla er helt klart overvurdert mhp selvkjøring.

Tesla deltar ikke i dette kappløpet, siden målet deres ikke bare er å fungere i lav hastighet, kø, og kun på predefinerte veier.


Det er det som er definisjonen av level 3, det som tesla enda ikke har. Hadde de klart det, så hadde de nok rullet det ut med godkjenning først. Man skal være ganske nedsnødd for å tro noe annet. Tesla ER overvurdert med tanke på selvkjøring. De har vel ikke løst problemet med fantombremsing engang enda? Autopiloten bør egentlig være forbudt i dagens tilstand.

Zanka

Sitat fra: overskyet på fredag 27. januar 2023, klokken 01:47
Sitat fra: emurof på torsdag 26. januar 2023, klokken 20:26
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. januar 2023, klokken 21:44
Sitat fra: Otkristo på onsdag 11. januar 2023, klokken 19:56
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. januar 2023, klokken 18:41Tesla er offisielt slått i USA på L3

https://www.arenaev.com/mercedesbenz_is_first_to_get_approval_for_level_3_autonomous_driving_in_us-news-1267.php
Tenker det er fornuftig at Tesla fortsetter med L2 en stund til.
Dette L3 nivået er jo bare komisk

However, it's worth noting that the Mercedes Drive Pilot technology is only functional at speeds of up to 40 mph (64 km/h), so it's primarily intended for use during times of congested traffic.

Det komiske her er jo at Mercedes slo Tesla i dette kappløpet.  Tesla er helt klart overvurdert mhp selvkjøring.

Tesla deltar ikke i dette kappløpet, siden målet deres ikke bare er å fungere i lav hastighet, kø, og kun på predefinerte veier.


Det er det som er definisjonen av level 3, det som tesla enda ikke har. Hadde de klart det, så hadde de nok rullet det ut med godkjenning først. Man skal være ganske nedsnødd for å tro noe annet. Tesla ER overvurdert med tanke på selvkjøring. De har vel ikke løst problemet med fantombremsing engang enda? Autopiloten bør egentlig være forbudt i dagens tilstand.
Mercedes level 3
https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1618841916715716608?t=VYWuQluUo04t71-L6WEgEg&s=19

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA