Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: emurof på lørdag 24. desember 2022, klokken 20:30
Sitat fra: Mobileum på fredag 02. desember 2022, klokken 19:55
SitatDe selger det som fremtidig FSD.

Det gjorde de ikke fram til mars 2019.

Jo, jeg er rimelig sikker på at FSD-teksten på salgssiden alltid har vært tydelig på at det er snakk om noe fremtidig.

Sitat fra: Mobileum på lørdag 03. desember 2022, klokken 23:41Mener å ha lest at Tesla Vision må ha informasjon fra alle kameraene for å virke. Stemmer det?

Godt mulig. Jeg har ikke opplevd at Tesla Vision har kuttet ut når det har samlet seg snø/is på fronten, i motsetning til da den brukte radar. Og jeg får aktivert Autopilot selv om jeg f.eks. får feilmelding om kamera på dørstolpe eller kameraet bak er dekket til av snø som er virvlet opp.

Julaften var det snø over alle striper på 4felts e6, pluss bittelitt tåke.
Fikk ikke engasjere TACC eller AP. Først feilmelding på tåke, så når dette forsvant kom det melding om dugg på stolpene på hver side  (annenhver gang), men realiteten var at det var hvitt over alt unntatt i kjøresporene.

Så da fikk man kjøre 6 mil i 80-90km/t selv...ca rett frem. Godt vi mennesker er overlegne maskinen 😜

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JorEl

#2116
Synes det er helt greit at Teslaen gir beskjed når den ikke vil kjøre selv. Det er slik jeg vil ha det.
Men når den skal kjøre selv, må det være perfekt, til den gir ansvaret /styringen til sjåføren.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Radial

Men CC skulle man jo fått til uansett vær egentlig, men når alt fra 2022 er optikk basert må man tilbake til gammeldags cruise, og det er jo ikke tilgjengelig.

Men ja, bedre at den sier ifra at dette takler jeg ikke, selv om MG'n til halv pris takler det helt fint.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på søndag 25. desember 2022, klokken 22:42
Men CC skulle man jo fått til uansett vær egentlig, men når alt fra 2022 er optikk basert må man tilbake til gammeldags cruise, og det er jo ikke tilgjengelig.
Etter at de kuttet RADAR og gikk over til Vision så er det jo blitt mulig å bruke TACC i snøvær der den tidligere ga opp straks det la seg litt is eller snø foran RADARen. Min erfaring er at Vision er en stor forbedring på dette området.
Men er det godt og kaldt og man har fuktig luft i kupeen, så kan kameraene dugge til. Dette kunne de enkelt løst med varme i glasset ved kameraene som kunne blitt aktivert sammen med varme i bakruta og speilene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Handyman på søndag 25. desember 2022, klokken 23:31
Sitat fra: Radial på søndag 25. desember 2022, klokken 22:42
Men CC skulle man jo fått til uansett vær egentlig, men når alt fra 2022 er optikk basert må man tilbake til gammeldags cruise, og det er jo ikke tilgjengelig.
Etter at de kuttet RADAR og gikk over til Vision så er det jo blitt mulig å bruke TACC i snøvær der den tidligere ga opp straks det la seg litt is eller snø foran RADARen. Min erfaring er at Vision er en stor forbedring på dette området.
Men er det godt og kaldt og man har fuktig luft i kupeen, så kan kameraene dugge til. Dette kunne de enkelt løst med varme i glasset ved kameraene som kunne blitt aktivert sammen med varme i bakruta og speilene.

Opplevde aldri at radar fikk så mye snø på seg og kutta ut før Vision, men har opplevd det på MG'n 2 ganger (oppvarmet radar under skiltet), men Vision sliter tydelig vis litt når visuelle referanser ikke er optimale, forhold der radar fungerer utmerket.

Men,men, dette skal ikke være en radar diskusjon.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på mandag 26. desember 2022, klokken 12:18
Sitat fra: Handyman på søndag 25. desember 2022, klokken 23:31
Sitat fra: Radial på søndag 25. desember 2022, klokken 22:42
Men CC skulle man jo fått til uansett vær egentlig, men når alt fra 2022 er optikk basert må man tilbake til gammeldags cruise, og det er jo ikke tilgjengelig.
Etter at de kuttet RADAR og gikk over til Vision så er det jo blitt mulig å bruke TACC i snøvær der den tidligere ga opp straks det la seg litt is eller snø foran RADARen. Min erfaring er at Vision er en stor forbedring på dette området.
Men er det godt og kaldt og man har fuktig luft i kupeen, så kan kameraene dugge til. Dette kunne de enkelt løst med varme i glasset ved kameraene som kunne blitt aktivert sammen med varme i bakruta og speilene.

Opplevde aldri at radar fikk så mye snø på seg og kutta ut før Vision, men har opplevd det på MG'n 2 ganger (oppvarmet radar under skiltet), men Vision sliter tydelig vis litt når visuelle referanser ikke er optimale, forhold der radar fungerer utmerket.

Men,men, dette skal ikke være en radar diskusjon.
Min erfaring er nesten stikk motsatt. Nå kjører den under forhold den var sjanseløs tidligere.
Våt snø og slaps gjorde at RADARen sluttet å fungere. Borte var både AP og CC. Nå fungerer det også i snøstorm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på søndag 25. desember 2022, klokken 23:31
Sitat fra: Radial på søndag 25. desember 2022, klokken 22:42
Men CC skulle man jo fått til uansett vær egentlig, men når alt fra 2022 er optikk basert må man tilbake til gammeldags cruise, og det er jo ikke tilgjengelig.
Etter at de kuttet RADAR og gikk over til Vision så er det jo blitt mulig å bruke TACC i snøvær der den tidligere ga opp straks det la seg litt is eller snø foran RADARen. Min erfaring er at Vision er en stor forbedring på dette området.
Men er det godt og kaldt og man har fuktig luft i kupeen, så kan kameraene dugge til. Dette kunne de enkelt løst med varme i glasset ved kameraene som kunne blitt aktivert sammen med varme i bakruta og speilene.
Nå skal jo nye Tesla-biler få moderne radarer tilbake, så noe nytte har den teknologien allikevel. De radarene man har i dag er teknisk utdaterte, og Tesla klarte ikke å få dem til å fungere sammen med kamera. Derfor anser jeg dagens løsning med bare kameraer som en midlertidig "nødløsning". 
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på mandag 26. desember 2022, klokken 12:29
Nå fungerer det også i snøstorm.
Nei det gjør det virkelig IKKE.
Merkelig påstand btw.

Snøstorm er vel noe av det siste automatiske systemer vil klare å håndtere og da vil visuelle løsninger ha størst utfordringer!

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. desember 2022, klokken 19:35
Sitat fra: Handyman på mandag 26. desember 2022, klokken 12:29
Nå fungerer det også i snøstorm.
Nei det gjør det virkelig IKKE.
Merkelig påstand btw.

Snøstorm er vel noe av det siste automatiske systemer vil klare å håndtere og da vil visuelle løsninger ha størst utfordringer!
Må spesifisere at jeg aktiverte AP i tunnel (synlig veimerking) og at det var på motorvei. Men det var snøstorm. Helt snødekket vei, ingen synlig veimerking, vind og skikkelig tett snødrev. AP kjørte riktig nok noe nervøst men uten å senke farten og dro forbi biler i venstrefila. Dette har jeg aldri klart tidligere, og var en meget overbevisende forbedring. Det forteller meg at systemet nok mange ganger har mye å gå på.
Jeg påstår ikke at AP er kapabel til dette på generell basis. Det ligger nok et langt stykke frem i tid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

#2124
Handyman: -Må spesifisere at jeg aktiverte AP i tunnel (synlig veimerking) og at det var på motorvei. Men det var snøstorm.

:D Snøstorm i tunnel, er vel litt "storm i et vannglass".

Trodde du skulle skrive at bilen kjørte like bra i snøstorm, som til vanlig :angel:
Edit: Rettelse. Storm i vannglass, er jo en storm innforbi en barriere. Mens storm utenfor en tunnel, er storm utenfor barrieren..  :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Handyman

Sitat fra: JorEl på tirsdag 27. desember 2022, klokken 10:12
Handyman: -Må spesifisere at jeg aktiverte AP i tunnel (synlig veimerking) og at det var på motorvei. Men det var snøstorm.

:D Snøstorm i tunnel, er vel litt "storm i et vannglass".

Trodde du skulle skrive at bilen kjørte like bra i snøstorm, som til vanlig :angel:
Ja, bilen kjørte helt OK "i snøstorm" utenfor tunellen under forholdene jeg beskrev, men som alle vet så får du ikke aktivert AP når forholdene ikke er gode nok. Derfor ble AP aktivert i tunnel der det lot seg gjøre. Var det lettere å forstå det nå?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

#2126
Sitat fra: Motorwatt på mandag 26. desember 2022, klokken 12:43
Sitat fra: Handyman på søndag 25. desember 2022, klokken 23:31
Sitat fra: Radial på søndag 25. desember 2022, klokken 22:42
Men CC skulle man jo fått til uansett vær egentlig, men når alt fra 2022 er optikk basert må man tilbake til gammeldags cruise, og det er jo ikke tilgjengelig.
Etter at de kuttet RADAR og gikk over til Vision så er det jo blitt mulig å bruke TACC i snøvær der den tidligere ga opp straks det la seg litt is eller snø foran RADARen. Min erfaring er at Vision er en stor forbedring på dette området.
Men er det godt og kaldt og man har fuktig luft i kupeen, så kan kameraene dugge til. Dette kunne de enkelt løst med varme i glasset ved kameraene som kunne blitt aktivert sammen med varme i bakruta og speilene.
Nå skal jo nye Tesla-biler få moderne radarer tilbake, så noe nytte har den teknologien allikevel. De radarene man har i dag er teknisk utdaterte, og Tesla klarte ikke å få dem til å fungere sammen med kamera. Derfor anser jeg dagens løsning med bare kameraer som en midlertidig "nødløsning".
Kan godt være at du her rett, og jeg skal ikke motsi det på det, men å fjerne den har definitivt hatt en del fordeler. La oss bare håpe at den nye (om den brukes til AP/FSD) ikke gjeninnfører de samme gamle problemene.
Jeg tror at problemene med kameraene ofte skyldes dugg på innsiden av glasset, og er svært lett å løse (aktivere varmetrådene som er der). Det kan se ut til at de aktiveres sammen med bakrutevarmen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#2127
Hvis det virkelig er varme i B-stolpe kameraene, hva kan da være motivasjonen for at de ikke er i bruk? Kameraene i blinklysene varmes jo.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 27. desember 2022, klokken 12:55
Hvis det virkelig er varme i B-stolpe kameraene, hva kan da være motivasjonen for at de ikke er i bruk? Kameraene i blinklysene varmes jo.
Jeg tror kanskje jeg husker feil om B-stolpekameraene, og at de faktisk ikke har varme. Noe de i så fall helt klart burde hatt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lapskaus

Sett på sentry mode når det er kaldt, så vil vel evt varme i kameraene aktiveres og smelte isen rundt de. Vet at det skjer på frontruta, usikker på stolpene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA