FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

What-a-watt

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 26. juli 2025, klokken 09:24
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 26. juli 2025, klokken 09:04
SitatMobileye (selvkjørings-teknologi) og Nio (bilen). Altså et (i all hovedsak) israelsk selskap bak selvkjøringsteknologien

MobilEye eies av Intel. Kjøpt fra det israelske selskapet for 8 år siden.

Stemmer på en prikk. Mobileye har hovedkontor i sjølveste Jerusalem. Ca. 90 % av arbeidsstokken sitter i Israel. Så mer riktig å si amerikansk-eid, med israelske røtter, tilstedeværelse og hovedkontor. Ellers intet interessant å plukke frem / pirke i, skjønner jeg, mht. offentlig sløsing osv.
Den som tier, samtykker

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. juli 2025, klokken 10:24Har ingen hytte å reise til og vil heller ikke ha det. Men å reise med bil på egenhånd har en egen glede hos meg. Dersom FSD skulle komme som pålegg kunne man like gjerne skyte meg. Friheten og verdien til selv å føre en bil på landevei,prøver å unngå motorvei,er ubeskrivelig. En av de få ting her i livet som gir mening.
Selv om man ikke har hytte så er det andre tilfeller hvor bilkjøring bare er transport. Her brukes det i stedet for buss, tog og fly av forskjellige grunner.

Det andre er jeg enig i, koser meg skikkelig når veier og trafikk gir rom for å kjøre litt engasjert. Men det er absolutt ikke hele tiden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Ta det rolig, fullstendig selvkjørende teslaer kommer ikke i vår levetid - og ihverfall ikke bilens (2021).

JorEl

Heldigvis har Tesla hatt Supercomputeren DOJO, gående i flere år.
Tesla og Musk og DOJO, en vinnende kombinsjon :)

Nå skal Teslakundene endelig få valutta for Software-pengene sine.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

What-a-watt

SitatNå skal Teslakundene endelig få valutta for Software-pengene sine.

eller

Når skal Teslakundene endelig få valutta for Software-pengene sine?

daktari

Sitat fra: JorEl på søndag 10. august 2025, klokken 23:01Heldigvis har Tesla hatt Supercomputeren DOJO, gående i flere år.
Tesla og Musk og DOJO, en vinnende kombinsjon :)

Nå skal Teslakundene endelig få valutta for Software-pengene sine.
Dojo ble nettopp lagt ned, deler av teamet sa opp og resten skal sikkert jobbe med det nyeste; Cortex .
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Og der bekreftet Tesla bløffen, ved at de nå slutter å selge FSD til fordel for FSD (supervised), og endrer definisjonen slik at man kan telle antall solgte med FSD supervised) på en måte slik at Musk får 10.000 milliarder NOK i aksjer.

Det må føles moro å betale til den svindleren Musk?

https://electrek.co/2025/09/05/tesla-changes-meaning-full-self-driving-give-up-promise-autonomy/
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 06. september 2025, klokken 22:02Og der bekreftet Tesla bløffen, ved at de nå slutter å selge FSD til fordel for FSD (supervised), og endrer definisjonen slik at man kan telle antall solgte med FSD supervised) på en måte slik at Musk får 10.000 milliarder NOK i aksjer.

https://electrek.co/2025/09/05/tesla-changes-meaning-full-self-driving-give-up-promise-autonomy/
Skulle gjerne hatt et sånt styre som Tesla har som lagde min lønnsavtale 💰🤑

CorsoDante

Sitat fra: daktari på lørdag 06. september 2025, klokken 22:02Og der bekreftet Tesla bløffen, ved at de nå slutter å selge FSD til fordel for FSD (supervised), og endrer definisjonen slik at man kan telle antall solgte med FSD supervised) på en måte slik at Musk får 10.000 milliarder NOK i aksjer.

Par år siden Tesla tonet ned lovnadene tilknyttet FSD. Selv etter lansering av HW4 så snakker Tesla om fremtidige AI-versjoner, og lover ikke veldig mye mht. autonomi.

At FSD blir unsupervised i deler av det ikke-europeiske veinettet, under enkelte omstendigheter, er dog sannsynlig - og da ila. relativt kort tid. Skal vi tippe før sommeren 26?

At den absurde lønnspakken er pegget mot at Tesla ikke kan tilby full autonomi alltid (i enhver værsituasjon) skal ikke være veldig kontroversielt. Hovedproblemet med lønnspakken er ikke små justeringer i hva FSD skal være, men størrelsen på lønna. Klart, hvis Robotaxi kjører rundt i alle store byer, og har gjort omtrent alt av taxier overflødige (med unntak av Gokk, som kun har Grok), så fortjener mannen til salt i grøten.

Samtidig ligger det an til at HW4 kan tilby L4 før neste sommer. Villig til å vedde mot dette?

Dersom du ønsker å putte penger bak ståstedene dine, så har du nå mulighet til å gjøre store penger (store bevegelser siste par månedene, som du ser):

https://polymarket.com/event/will-tesla-launch-a-driverless-robtotaxi-service-in-2025?tid=1757226188499

Og naturligvis shorte Tesla-aksjen med alt du har av midler, og litt belånt shorting på toppen av det igjen.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Vaduz

Sitat fra: CorsoDante på søndag 07. september 2025, klokken 08:28

Par år siden Tesla tonet ned lovnadene tilknyttet FSD. Selv etter lansering av HW4 så snakker Tesla om fremtidige AI-versjoner, og lover ikke veldig mye mht. autonomi.

At FSD blir unsupervised i deler av det ikke-europeiske veinettet, under enkelte omstendigheter, er dog sannsynlig - og da ila. relativt kort tid. Skal vi tippe før sommeren 26?

At den absurde lønnspakken er pegget mot at Tesla ikke kan tilby full autonomi alltid (i enhver værsituasjon) skal ikke være veldig kontroversielt. Hovedproblemet med lønnspakken er ikke små justeringer i hva FSD skal være, men størrelsen på lønna. Klart, hvis Robotaxi kjører rundt i alle store byer, og har gjort omtrent alt av taxier overflødige (med unntak av Gokk, som kun har Grok), så fortjener mannen til salt i grøten.

Samtidig ligger det an til at HW4 kan tilby L4 før neste sommer. Villig til å vedde mot dette?

Dersom du ønsker å putte penger bak ståstedene dine, så har du nå mulighet til å gjøre store penger (store bevegelser siste par månedene, som du ser):

https://polymarket.com/event/will-tesla-launch-a-driverless-robtotaxi-service-in-2025?tid=1757226188499

Og naturligvis shorte Tesla-aksjen med alt du har av midler, og litt belånt shorting på toppen av det igjen.

Musk sin lønn er høyere enn samlet driftsoverskudd tesla har hatt i hele sin levetid. Om så de løser autonom kjøring så er resten av feltet der ila kort tid (eller egentlig først sannsynligvis, da tesla ikke er ledende på selvkjøring lenger), så hvor skal alle pengene komme fra? Blir bare et uber minus kostnad for sjåfør, med masse konkurrenter.

ToWalkOrDrive

Ja, ja, da var Den Store Dagen her. FSD 14.1. Nå skal alt gå så mye bedre. Yes.  ;D

https://www.notateslaapp.com/news/3206/tesla-to-launch-fsd-v14-tomorrow-is-this-gold-visualization-a-preview

Så utrolig typisk Musk / Tesla å ikke klare å la være å hive innpå et par nye funksjoner i siste liten, uten noen som helst kvalitetssjekking. Så utrolig i andre enden i forhold til Toyota, som tester alt tusenvis av ganger. Men driver jo utviklingen mye raskere på "prøv-og-feil"-metoden  ;D
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Sitatdriver jo utviklingen mye raskere på "prøv-og-feil"-metoden

Tja. Vindusviskere er vel fremdeles i Beta etter 8 år, og jeg nevner med vilje ikke FXX.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på I går kl. 08:54
Sitatdriver jo utviklingen mye raskere på "prøv-og-feil"-metoden

Tja. Vindusviskere er vel fremdeles i Beta etter 8 år, og jeg nevner med vilje ikke FXX.

Vindusviskerne er vel et typisk symptom på en "nytenker" - han gidder ikke fikse det som er kjedelig med en god og kjedelig løsning, men hopper over på et nytt spennende prosjekt / ny funksjon. Er helt ufattelig at de aldri bare gikk tilbake og satte inn en vanlig regnsensor for 10 år siden. Ferrari FXX ser ganske kul ut.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA