Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål  (Lest 3581 ganger)

JarleH

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 48
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #45 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 09:34 »
Korrekt ja, de droppa klimaanlegg.
Er varmt/kaldt og vifte på egen justering, samt hvor lufta skal hen.

Skal ikke se bort ifra at de oppdaterer software så det blir klima en dag også. MG5 (stasjonsvogn) som lanseres i UK i 2021 får visuelt sett akkurat samme temperaturpanel og skjerm kombo - og der er det klimaanlegg 😄

Ok, men tro det eller ei, dette er for meg ikke så viktig. Faktisk er det slik at auto klima anlegg av og til gjør ting jeg ikke liker, så det er ikke noe problem for meg.

Toalmar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1743
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #46 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 09:58 »
Et video review fra India (ja india), listet at MG ZS EV ikke hadde "auto clima control", ehh hva er det?
Det betyr vel akkurat det du skriver, at den mangler automatisk klimaregulering. Altså at du må styre temperatur, viftehastighet og luftfordeling selv. På ‘gamlemåten’.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bilen har da Aircondition. forskjellen er vel ganske enkelt at systemet ikke styres av en termostat, men må styres manuelt
BMW i3s 94Ah Fully Charged 2018 - Mercedes Benz S204 250 CDI 4matic 2012
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020 KANSELLERT
x TM3 LR AWD - Svart / Hvit 2019
x BMW i3 94Ah Fully Charged 2017

JarleH

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 48
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #47 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 11:31 »
Med tanke på MG Marvel X som også kommer neste år, så ja er jeg er overbevist om at det ikke er god ide for oss å kjøpe Audi E-tron nå, selv om det 'smerter' litt å si det hehe

Skal se på MG ZS EV trolig mandag, regner med da det blir kjøp, og har trolig bilen innen en uke.

Oddaa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 771
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #48 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 14:07 »
Med tanke på MG Marvel X som også kommer neste år, så ja er jeg er overbevist om at det ikke er god ide for oss å kjøpe Audi E-tron nå, selv om det 'smerter' litt å si det hehe

Skal se på MG ZS EV trolig mandag, regner med da det blir kjøp, og har trolig bilen innen en uke.
Du er mindre redd for kvaliteten på MG enn Volvo og Polestar da skjønner jeg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Ingeniøren

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2848
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #49 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 15:08 »
Et video review fra India (ja india), listet at MG ZS EV ikke hadde "auto clima control", ehh hva er det?
Det betyr vel akkurat det du skriver, at den mangler automatisk klimaregulering. Altså at du må styre temperatur, viftehastighet og luftfordeling selv. På ‘gamlemåten’.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bilen har da Aircondition. forskjellen er vel ganske enkelt at systemet ikke styres av en termostat, men må styres manuelt

Er det mulig - kan du ikke sette en temp? Det mens vel at man har analog og ikke digital innstilling. Det må forsatt være en termostat...
« Siste redigering: Lørdag 01. August 2020, klokken 15:31 av Ingeniøren »
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1743
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #50 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 16:39 »
Er det mulig - kan du ikke sette en temp? Det mens vel at man har analog og ikke digital innstilling. Det må forsatt være en termostat...
Selvsagt kan den sette temp, og ja det er en termostat, men systemet styres ikke automatisk. Bedre nå?
BMW i3s 94Ah Fully Charged 2018 - Mercedes Benz S204 250 CDI 4matic 2012
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020 KANSELLERT
x TM3 LR AWD - Svart / Hvit 2019
x BMW i3 94Ah Fully Charged 2017

Oddaa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 771
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #51 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 16:52 »
Tu.no skriver: ’Klimaanlegget er dessuten ikke automatisk, og du må belage deg på å selv stille hvor luften skal gå. Temperatur stiller du ved å velge noe på en skala mellom blått og rødt.’

Det er dette jeg kaller ‘gamlemåten’ og så lenge du ikke kan sette en gitt temperatur vil jeg ikke kalle det en termostat. Men mulig at dere definerer annerledes.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Radial

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 229
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #52 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 17:14 »
Med tanke på MG Marvel X som også kommer neste år, så ja er jeg er overbevist om at det ikke er god ide for oss å kjøpe Audi E-tron nå, selv om det 'smerter' litt å si det hehe

Skal se på MG ZS EV trolig mandag, regner med da det blir kjøp, og har trolig bilen innen en uke.
Du er mindre redd for kvaliteten på MG enn Volvo og Polestar da skjønner jeg...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Til halve prisen ,kan man ta sjansen.

JarleH

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 48
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #53 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 18:31 »
Med tanke på MG Marvel X som også kommer neste år, så ja er jeg er overbevist om at det ikke er god ide for oss å kjøpe Audi E-tron nå, selv om det 'smerter' litt å si det hehe

Skal se på MG ZS EV trolig mandag, regner med da det blir kjøp, og har trolig bilen innen en uke.
Du er mindre redd for kvaliteten på MG enn Volvo og Polestar da skjønner jeg...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Til halve prisen ,kan man ta sjansen.

Ja, det jeg tenker. MGen kommer til en så lav pris at det er lite å tape, dersom da ikke bilen bryter sammen, men da har man jo garanti. Jeg er skeptisk til Volvo grunnet erfaringer til kammerat pluss andre. Men skulle ikke forundre meg at Polestar 2 er bedre enn eldre Volvoer. Jeg er bare litt skeptisk, men Polestar kunne vært aktuell, hadde jeg ikke gått for denne billig løsningen med MG. Men da måtte jeg har undersøkt litt bedre.
« Siste redigering: Lørdag 01. August 2020, klokken 18:43 av JarleH »

JarleH

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 48
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #54 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 18:34 »
Jeg sporer litt av tråden her, men er 'min' så burde gå ok:
Ser da ut som om det blir elbil med det første, dersom nå da ikke noe går skeis. Hva gjør jeg ang betale ladingsstasjoner etc? Og bør jeg bli medlem i ELbilforeningen eller hva det er for å få en slik lade brikke? Og hvordan fungerer den?

Kort sagt; hvordan bør jeg forholde meg til alle ladeleverandørene som finnes og hvordan lade enklest og best og billigst?

Og en ting til; hvilken type bil-lader bør jeg få installert hjemme? Og hvilket merke? Vil jo ha en som kan lade raskt, men i borettslaget her regner jeg med vi ikke kan installere de råeste grunnet el-anlegget.

Vollis47

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2016
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #55 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 19:01 »

Og en ting til; hvilken type bil-lader bør jeg få installert hjemme? Og hvilket merke? Vil jo ha en som kan lade raskt, men i borettslaget her regner jeg med vi ikke kan installere de råeste grunnet el-anlegget.

Når du bor i et borettslag bør du nok forholde deg til styret, eventuelt generalforsamlingen om det ikke er gjort et vedtak allerede. Å sette opp ladestasjon i et borettslag kan være en utfordring. Men kan løses med god planlegging.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

JarleH

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 48
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #56 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 19:19 »

Og en ting til; hvilken type bil-lader bør jeg få installert hjemme? Og hvilket merke? Vil jo ha en som kan lade raskt, men i borettslaget her regner jeg med vi ikke kan installere de råeste grunnet el-anlegget.

Når du bor i et borettslag bør du nok forholde deg til styret, eventuelt generalforsamlingen om det ikke er gjort et vedtak allerede. Å sette opp ladestasjon i et borettslag kan være en utfordring. Men kan løses med god planlegging.

De driver å setter opp nye ladere her nå, for meg ser det ut som normal 240v stikkontakt. Jeg har snakket med styret. Jeg lurer bare på om man kan montere forskjellige typer, hva type/merke man bør installere om man kan velge.

Ingeniøren

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2848
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #57 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 20:02 »

Og en ting til; hvilken type bil-lader bør jeg få installert hjemme? Og hvilket merke? Vil jo ha en som kan lade raskt, men i borettslaget her regner jeg med vi ikke kan installere de råeste grunnet el-anlegget.

Når du bor i et borettslag bør du nok forholde deg til styret, eventuelt generalforsamlingen om det ikke er gjort et vedtak allerede. Å sette opp ladestasjon i et borettslag kan være en utfordring. Men kan løses med god planlegging.

De driver å setter opp nye ladere her nå, for meg ser det ut som normal 240v stikkontakt. Jeg har snakket med styret. Jeg lurer bare på om man kan montere forskjellige typer, hva type/merke man bør installere om man kan velge.

Å basere på nødladeren som kommer med bilen og shuko kontakt er ikke lovlig ! Det skal en ladestasjon løsning på plass ved permanent lading. Snakk med styret om hva slags planer de har ellers kan du risikere å måtte rive din ladestasjon om de går for en felles løsning basert på en annen leverandør på et senere tidspunkt.

Og, de plikter å legge til rette for elbil lading !

https://www.tu.no/artikler/na-blir-det-plikt-for-borettslag-til-a-montere-ladeplasser-for-elbil/464370
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2848
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #58 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 20:06 »
Er det mulig - kan du ikke sette en temp? Det mens vel at man har analog og ikke digital innstilling. Det må forsatt være en termostat...
Selvsagt kan den sette temp, og ja det er en termostat, men systemet styres ikke automatisk. Bedre nå?

Klart et justerer seg automatisk - det er det som er termostat, men du vrir på en bryter som ikke er merket med temperaturer - noe annet er helt utenkelig i 2020, Kina eller ikke. Tror ikke journalisten er helt med der...
« Siste redigering: Lørdag 01. August 2020, klokken 20:15 av Ingeniøren »
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Radial

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 229
    • Vis profil
Sv: Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål
« Svar #59 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 21:03 »
Den er ikke noen (aktiv) termostat i MG ZS EV.

Funksjonene er litt som golf 2, for de som kjenner til 80-tallets storselgere.

Kaldt til varmt i 10-12steg, 5 viftehastigheter, knapper for hvor lufta skal (ben,ruter, ansikt, og kombinasjoner av dette), AC knapp, og egen defog knapp som aktiverer AC, rute og maks viftehastighet.

Pluss 2 knapper for setevarme til forsetene.

Dog, jeg tror det egentlig ligger en mulighet for full klima inni der, men den er ikke aktiv på ZS EV enda ihvertfall.
De fant jo plutselig en ute-temp sensor i software 2.0...