Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål

Startet av JarleH, torsdag 30. juli 2020, klokken 09:56

« forrige - neste »

Daniel_0007

#75
Sitat fra: JarleH på tirsdag 04. august 2020, klokken 21:16
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 04. august 2020, klokken 20:50
Sitat fra: JarleH på tirsdag 04. august 2020, klokken 19:40
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 03. august 2020, klokken 06:51
Du får ingen felles faktura fra Elbilforeningen, hver ladeoperator fakturerer for seg. Ladeoperator er tilsvarende de som driver bensinstasjoner (Cirkle K, Shell mm). Mener jeg har registrert Grønn Kontakt sin brikke hos flere så tror ikke den skiller seg fra Elbilforeningen sin.

Når du registrerer betalingskort og RFID brikke så last ned app først og registrer kortet og brikken i app'n.

Fint det ser ut til å ordne seg med lading i garasjen  :+1:

Laderne som de nå setter opp her er Zapcharger PRO - 22 KW. Noen som kjenner til disse?
Full montering her med kobling til felles anlegget etc etc koster nesten 23 000. Jeg kunne ladet LENGE for 23 000 på nærmeste stasjon.....urk.....synes dette er veldig dyrt!

Dyrt ja men er nok vanlig pris for å sette opp i boretslag, betalte sjøl 18 000 for samme lader og instalasjon.
Husk tid er penger og, deilig å slippe å sitte halvtime å lade par ganger i uka og bare lade om natta.

Har du full kontroll på denne laderen via feks app på mobilen? Veldig usikker på om vi får dette eller om det blir en sentral styring for hele anlegget.

Jess hver lader satt opp med en spesiell bruker man lager hos zaptec under oppsettet, da kan man enten bruke app eller logge inn på portal.zaptec.com.
Du bruker app for å starte lading via bluetooth eĺler så kan man og legge til ladebrikke f.eks den fra elbilforeningen.
i appen har du og oversikt over ladesesjoner.
Sjekk og hva de skal ha per kw, betaler sjøl 1.7 og syns det er litt høyt, har hørt at de som har hus lader for under 1 kr per kw.
Model 3 2019 LR Rwd

JarleH

Ang lader er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre, siden vi trolig skal flytte neste høst/tidlig vinter. Jeg synes 23 000 er VELDIG mye penger for å ha en ladestasjon i litt over 1 år, og må i tillegg betale strømmen. Jeg kan lade MYE for 23 000 + må betale strømmen også.

Bor på Mortensrud (nordre del) og det har nettopp kommet flere ladere inn i garasjen til nye senteret her, i tillegg til de oppe ved Shell stasjonen. Også ladere ved senteret på Kolbotn +div andre senter, så jeg tenker at det er en mulighet å lade når man handler, og av og til også kjøre til en stasjon og sitter der å surfe mens bilen lader.

I henhold til ladevideoer jeg har satt av MGen så om man bare får 22kw lading (coldgate?), tar det ca 1.5 time full-lading. Er dette riktig? Men mer normalt vil vel det gå raskere fra ca tomt til full? Vi kommer heller ikke ofte til å kjøre bilen langt ned, blir trolig mye smålading dersom vi ikke kjøper egen lader.

Jeg trenger råd her. Vi bruker normalt bare bilen 1-2 ganger i uka. Kanskje litt mer dersom kona begynner kjøre til jobben noen dager, men det er bare noen få km, men selvsagt da blir det litt mer bruk og da blir bilen stående mer ute. Ellers når en slik elbil står ubrukt, hvor mye tappes batteriet ca pr dag på vinteren?

Dersom vi ikke kjøper lader (jada, gjerrigknark hehe) kommer vi til å bli lei av å bare lade på butikken, Shell etc? Noen som aner lade behovet vårt sånn ca blir, og spesielt om det blir et problem på vinteren?

Jeg rett og slett trenger råd her på hva vi skal gjøre, for jeg liker ikke at borettslaget innfører en løsning som er laget for borettslag (laderne er i nettverk, fordeler strøm etc, settes opp samlet konfig, vet ikke om vi får tilgang til app), men de legger (så langt jeg vet, har ikke fått mer svar) hele kostnaden på de som bestiller ladestasjon. Og siden vi trolig skal flytte neste høst/vinter, regner jeg med at det blir veldig dyrt for oss å betale 23 000 for å ha en lader tilgjengelig i denne perioden som trolig bare blir litt over 1 år. Regner heller ikke med at dette er en stor fordel ved salg, da de som kjøper leiligheten her kan uansett senere sette opp lader om de trenger der. Så jeg synes det blir en stor kostnad for en liten periode.

Men hva tenker dere som har peiling, jeg har jo ikke peiling, null erfaring, har ikke en gang fått bilen enda, henter den trolig lørdag. Faktisk første gang jeg kjørte (ikke satt på) en elbil var for 2 dager siden, da jeg prøvekjørte en MG ZS EV Luxury. :)

chargedup

Jeg betalte over 30' for samme ladestasjon i sameie jeg nå bor i og har betalt 36' for ladestasjon i nytt leilighetsbygg også. Personlig hadde jeg heller kjøpt en brukt fossilbil enn å måtte lade offentlig (selv om det etter betaling, faktisk har blitt ledige ladere) eller på kjøpesenter/hurtiglader for å få nok strøm i hverdagen. Regn også med høy kWh pris i forhold til det du selv betaler, jeg har vært oppe i 3-4 kr pr kWh (strømpris + dyrere strøm pga effektledd (som sameie setter ALT for høyt) + abonnementskostnader zapcharger kombinert med lite strømforbruk), men nå er sameiet nede i ca 1,5 kr pr kWh.

Om du får det igjen ved salg er ikke lett å si. De fleste som har bodd i leilighet i Oslo de seneste årene vet at ladestasjon (med lastbalansering og graving for ny inntakskabel osv) fort koster 20-40' når sameiet setter det opp, så sannsynligheten for at evt kjøper vet at kostnaden er såpass høy er stor hvis h*n har elbil fra før (eller bor/bodd i sameie/borettslag som har tilbudt dette). Jeg har sett for meg at ladestasjon kan være verdt kanskje 10' ved salg, dersom de to høyeste budgivere har elbil regner jeg med å få igjen for hele investeringen. Ladestasjon gjør leiligheten mer attraktiv, men det er ikke sikkert at man får igjen noe for investeringen. Akkurat som dyre blandebatterier/parkett/plassbygde skap kan treffe noen, mens andre ikke kunne brydd seg mindre om det.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: chargedup på onsdag 05. august 2020, klokken 10:42
Jeg betalte over 30' for samme ladestasjon i sameie jeg nå bor i og har betalt 36' for ladestasjon i nytt leilighetsbygg også. Personlig hadde jeg heller kjøpt en brukt fossilbil enn å måtte lade offentlig (selv om det etter betaling, faktisk har blitt ledige ladere) eller på kjøpesenter/hurtiglader for å få nok strøm i hverdagen. Regn også med høy kWh pris i forhold til det du selv betaler, jeg har vært oppe i 3-4 kr pr kWh (strømpris + dyrere strøm pga effektledd (som sameie setter ALT for høyt) + abonnementskostnader zapcharger kombinert med lite strømforbruk), men nå er sameiet nede i ca 1,5 kr pr kWh.

Om du får det igjen ved salg er ikke lett å si. De fleste som har bodd i leilighet i Oslo de seneste årene vet at ladestasjon (med lastbalansering og graving for ny inntakskabel osv) fort koster 20-40' når sameiet setter det opp, så sannsynligheten for at evt kjøper vet at kostnaden er såpass høy er stor hvis h*n har elbil fra før (eller bor/bodd i sameie/borettslag som har tilbudt dette). Jeg har sett for meg at ladestasjon kan være verdt kanskje 10' ved salg, dersom de to høyeste budgivere har elbil regner jeg med å få igjen for hele investeringen. Ladestasjon gjør leiligheten mer attraktiv, men det er ikke sikkert at man får igjen noe for investeringen. Akkurat som dyre blandebatterier/parkett/plassbygde skap kan treffe noen, mens andre ikke kunne brydd seg mindre om det.

Tror den største verdien ligger i at det er mulig å få satt opp lader, ikke at du setter opp der og da. Ny eier kan prøve å få installasjonen dekket i kjøpsprisen, så da merker ikke ny eier det.

Det største aberet er jo å ikke vite om det er mulig å få innstallert lader, og når det er avklart med positivt fortegn, så har jeg liten tro på at to like leiligheter i samme borettslag, vil selges med noe særlig forskjell i pris pga allerede oppsatt lader.

Det måtte i tilfelle være om ny eier i tilfelle må vente på ny runde før det kan settes opp ekstra boks, men om det bare er å kontakte borettslaget eller ladeoperatør for å få satt opp boksen, så får du priseffekten "okke som".

Avklar hva policy er for det, inkludert ladepris per kWh, og så tar du avgjørelsen ut fra det, og hor ivrig du selv er på å slippe å måtte dra ut for å lade..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Ville svelget den investeringen i ladestasjon og lagt den bak meg. Jeg tror du vil få igjen i form av en lett solgt boenhet/bedre pris uten at jeg vet hvordan prising av borettslag enheter foregår...

Du vil veldig fort gå lei av å shoppe lading her og der - mye enklere å bare plugge ved behov og ferdig med det. Dessuten kan man nå taket på strømkapasiteten i garasjen og da er det ikke sikkert det er mulig å sette opp flere ladestasjoner og løpet kan være kjørt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JarleH

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 06. august 2020, klokken 06:40
Ville svelget den investeringen i ladestasjon og lagt den bak meg. Jeg tror du vil få igjen i form av en lett solgt boenhet/bedre pris uten at jeg vet hvordan prising av borettslag enheter foregår...

Du vil veldig fort gå lei av å shoppe lading her og der - mye enklere å bare plugge ved behov og ferdig med det. Dessuten kan man nå taket på strømkapasiteten i garasjen og da er det ikke sikkert det er mulig å sette opp flere ladestasjoner og løpet kan være kjørt.

Slik de setter opp disse ladeboksene, så settes de opp i et nett, som skal balansere og optimalisere lading mellom alle bokser. Derfor jeg også ikke enda vet om vi får kontroll over disse boksene.

Jeg spør igjen siden jeg er usikker om hva jeg gjør:
- Hvor mye batteri mister typisk en elbil ved å stå ubrukt på vinteren pr døgn?
- Hva er normal ladehastighet hjemme på slike ladebokser?

automat

Du som bruker får ikke kontroll. Den som styrer anlegget har kontroll. Poenget med høy ladeeffekt i slike anlegg er å bli raskt ferdig med de som kobler seg til tidlig, slik at det er ledig kapasitet når rush'et av biler kommer. At brukeren opplever god ladehastighet er bare en bonus.

Det er bare Tesla som opplever vampire drain. Andre biler taper seg minimalt.

16A enfas (3,6kW) er normal hastighet for hjemmelading, og du skal kjøre ganske mye før du trenger mer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Contango

Tapet av strøm når bilen står stille avhenger av biltype. Det kalles vampire drain, og Tesla har litt uten såkalt Sentry mode (tar opptak av hendelser rundt bilen) - kanskje 0,5% idøgnet. Med sentry mode 3-4%. Andre biler omtrent null.
Hva du får av KW avhenger av kapasiteten i anlegget der du bor og hvor mange som deler på den. Helt umulig for oss å svare på. Vi har 2,3-3,6kw hos oss, og det går greit hvis man ikke kjører langt hver dag. Men hvis du ikke bruker bilen mye er kapasiteten ikke så veldig vesentlig.
Invester i ladeboks selv om det er dyrt. Elbiler er kommet for å bli, og leilighet med lademulighet er verdifullt når du skal selge. Fleksibiliteten ved å lade hjemme er helt overlegen ifteget bruk også. Dessuten kommer du til å bruke bilen mer enn du tror.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

chargedup

Om du får kontroll over boksen eller ikke er vel ikke så farlig? Laderen vil, med lastbalansering, bestemme hvor mye du kan få i forhold til hvor mange andre som lader. På 10A (ca 2,3kW) sier Motor at det skal ta rett over 7 timer å fullade bilen. Med Zapcharger får du tilgang til app der du kan starte lading, legge inn ladebrikke, du kan se live ladehastighet, se ladehistorikk og justere lysstyrke på ladestasjon, men du kan ikke endre ladehastighet.
Bilen din kan ta imot 7,4kW og laderen fra Zaptec kan levere opptil 22kW (avhengig av hva styret har fått anbefalt og har kapasitet til eller graver inntakskabel etter). Du blir nesten nødt til å spørre styret om hva de legger opp til av hastigheter, men jeg er ganske sikker på at du at du kommer til fulladet bil hver eneste morgen. Jeg har aldri fått under 7,5kW på lading hjemme hos meg, selv om 5 av ca 20 ladestasjoner har vært i bruk (gitt at ikke SOC ikke tillater 7,5kW), men 2kW holder i massevis på en bil med 45kWh batteri for å få komme til fulladet bil om morgenen.

Hvor mye strøm en elbil bruker på å stå ubrukt er ekstremt lite, kun Tesla (som jeg vet om) som har "stort" såkalt phantom drain og selv der er det lite merkbart (ca 1-2% i døgnet med sentry mode på etter min erfaring, andre opplever høyere og lavere). GOM, altså km visningen i displayet, kommer til å synke endel (pga start og stopp og evt oppvarming/kjøling av batteri/kupe på nytt), men prosenten på batteriet kommer såvidt til å rikke seg. Noen andre kan sikkert komme opp med tall for akkurat MG, men i mine øyne ikke merkbart bortsett fra på vinteren med varmt batteri og parkering i kulde som beskrevet tidligere.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Øyvind.h

Hvordan en skal klare å lade et 44kWh batteri med 2,3kW på 7 timer blir en gåte for meg.

Om det skulle knipe med strøm bor jeg 10 minutters gange fra deg og du kan lade med 7,4kW her :)

Forstår godt at du vegrer deg for å ta en så stor investering når du uansett snart tenker å flytte. Så lenge budgiver vet at de kan legge opp lading senere tviler jeg dessverre på at en får tilbake investeringskosten ved salg. Hadde det derimot vært snakk om en bolig hvor det ikke er mulig å legge opp lading vil en miste kjøpere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. august 2020, klokken 10:25Så lenge budgiver vet at de kan legge opp lading senere tviler jeg dessverre på at en får tilbake investeringskosten ved salg. Hadde det derimot vært snakk om en bolig hvor det ikke er mulig å legge opp lading vil en miste kjøpere.
Enig i den vurderingen. Du trenger jo ikke ta beslutningen med en gang. Se hvordan dere synes det går uten lading hjemme først. Ellers tror jeg du blander sammen hurtiglading (DC) og saktelading(AC). Hurtiglader du bilen (eksvs med en 50kw lader) må batteriet være kjørevarmt. Tar du bilen rett ut av kald vintergarasje og rett til lader vil du få begredelig ladehastighet.
AC lading bruker bilens ombordlader som jeg tror på MG er på inntil 7,2kw. Da bruker du kabelen i bilen til eksvs en ladeboks på kjøpesenteret. Er batteriet tilstrekkelig kaldt får du kanskje begrensning der også, men antagelig ikke ofte. Ergo må du tenke litt på hvordan og når du skal lade vinterstid avhengig av hvor kald garasjen din er.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

chargedup

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. august 2020, klokken 10:25
Hvordan en skal klare å lade et 44kWh batteri med 2,3kW på 7 timer blir en gåte for meg.
Haha, en gåte for meg og nå som jeg ser nøyere på innlegget (får skylde på at det er lenge siden jeg ladet med Schuko/ladekladd og jeg da hadde i3 60Ah som brukte under en natt på fullading). Kilden: https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/mg-zs-ev/
Beklager feilen, men det tar altså ca 20 timer å lade en MG fra 0-100% på 2,3kW (10A).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Radial

Problemet med å la bilen "stå" lenge, er egentlig bare at 12v batteriet tar knekken fortere.

Det lades kun når du kjører...om du dog kobler til en vanlig batterilader på dette hvis den skal stå VELDIG lenge, så er det selvfølgelig ikke noe problem.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på torsdag 06. august 2020, klokken 20:11
Problemet med å la bilen "stå" lenge, er egentlig bare at 12v batteriet tar knekken fortere.

Det lades kun når du kjører...om du dog kobler til en vanlig batterilader på dette hvis den skal stå VELDIG lenge, så er det selvfølgelig ikke noe problem.

Dette er ikke helt rett. Det er noen biler som lader 12V-batteriet fra hovedbatteriet når det blir for lav spenning, selv om man ikke er pluggt inn. Gjelder bl.a. Kona som jeg selv eier, og forventer at dette dermed gjelder Ioniq, Kia E-Niro og Kia E-Soul også. Sånn bare for å ta de jeg kjenner best til når det kommer til dette.

Tipper det og gjelder flere biler fra andre leverandører.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JarleH

Sitat fra: chargedup på torsdag 06. august 2020, klokken 10:19
Om du får kontroll over boksen eller ikke er vel ikke så farlig? Laderen vil, med lastbalansering, bestemme hvor mye du kan få i forhold til hvor mange andre som lader. På 10A (ca 2,3kW) sier Motor at det skal ta rett over 7 timer å fullade bilen. Med Zapcharger får du tilgang til app der du kan starte lading, legge inn ladebrikke, du kan se live ladehastighet, se ladehistorikk og justere lysstyrke på ladestasjon, men du kan ikke endre ladehastighet.
Bilen din kan ta imot 7,4kW og laderen fra Zaptec kan levere opptil 22kW (avhengig av hva styret har fått anbefalt og har kapasitet til eller graver inntakskabel etter). Du blir nesten nødt til å spørre styret om hva de legger opp til av hastigheter, men jeg er ganske sikker på at du at du kommer til fulladet bil hver eneste morgen. Jeg har aldri fått under 7,5kW på lading hjemme hos meg, selv om 5 av ca 20 ladestasjoner har vært i bruk (gitt at ikke SOC ikke tillater 7,5kW), men 2kW holder i massevis på en bil med 45kWh batteri for å få komme til fulladet bil om morgenen.

Hvor mye strøm en elbil bruker på å stå ubrukt er ekstremt lite, kun Tesla (som jeg vet om) som har "stort" såkalt phantom drain og selv der er det lite merkbart (ca 1-2% i døgnet med sentry mode på etter min erfaring, andre opplever høyere og lavere). GOM, altså km visningen i displayet, kommer til å synke endel (pga start og stopp og evt oppvarming/kjøling av batteri/kupe på nytt), men prosenten på batteriet kommer såvidt til å rikke seg. Noen andre kan sikkert komme opp med tall for akkurat MG, men i mine øyne ikke merkbart bortsett fra på vinteren med varmt batteri og parkering i kulde som beskrevet tidligere.

Ok, så om jeg forstår dette riktig så er det slik at både lading hjemme ('beste' lader hjelper ikke mer, dersom man da ikke har uvanlig kraftig strøm koblet til huset), så vil det ta ca 1 natt for å lade en normal elbil hjemme eller i et kjøpesenter til FULL fra lav % (alle disse er såkalt AC lading)?

Det er BARE ladere på ladestasjoner som klarer hurtiglade (såkalt DC)?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA