Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål

Startet av JarleH, torsdag 30. juli 2020, klokken 09:56

« forrige - neste »

JarleH

Hei

Helt ny her. Har en Audi 1,8 TQ sedan som blir 20 år i desember 2020 :)  Visste den trolig måtte byttes innen høsten 2022, men sommerens langtur til Sogn ble trolig dens siste. Fikk motortrøbbel, og regner ikke med det er verdt å reparere.

Så, må ha 'ny' bil, og vurderer nå sterkt Elbil, MEN er usikker på om vi finner en som passer våre 'krav'.

Vår 'kravsliste' er ca dette:
- like bra bagasje plass som Audien eller bedre (er trolig 440 liter), kan gå litt ned om nødvendig
- Suv-aktig
- 'familiebil'
- kunne kjøre Oslo-Sogn i Sogn og Fjordane på maks 1 lading, vinter som sommer (dette vil si 2 fjelloverganger og totalt ca 45 mil, og kan risikere kolonnekjøring/venting), og kunne dette med 'full bil' (1-2 barn, 2 voksne og bagasje)
- 'god' plass i bilen
- normal god komfort og sikkerhet, ikke 'blikkboks' bil med mye støy etc
- gode framseter, vil ikke oppleve ubehag i rygg/rumpe ved langkjøring (har i Audien El. Recaro Skinn som er suverene!)

Aktuelle biler jeg har klart å finne som kanskje kan fylle kravene:
- Audi E-tron 50 (blitt usikker ang rekkevidde, noen her snakker om 20+ mil ved fullastet bil, 55 blir kanskje for dyr for oss)
- Skoda Enyaq (men kommer tidligst jan-mars 2020)
- Kia e-Niro
- Peugeot e-2008 (skeptisk til Peugeot!)
(- Mercedes EQC er for dyr og stygg som juling)
(finnes det flere?)

Jada, langtur blir ikke mange ganger i året, men er temmelig uaktuelt å ha en bil som ikke klarer turen på 1 lading når det trengs. Men vanligvis vil det bli småkjøring i Oslo området. Og om vi klarer det økonomisk vil vi trolig ha 2 elbiler om 1-2 år, en liten elbil og en bil type jeg her etterspør. Dette grunnet hvor vi skal bygge, blir nok litt mye sjonglering med bare 1 bil.

At vi måtte skifte bil så raskt kom veldig bust på, var ikke forberedt og trenger mye hjelp og tips til å finne ut om vi pr 2020/tidlig 2021 kan i hele tatt finne en elbil som fyller kravene våre. Klarer vi ikke det blir det en brukt bensinbil, og elbil før 2022 da trolig vi kommer til å se hopp i elbil avgifter. Det er uaktuelt å kjøpe elbil til samme avgifter som bensin bil, uten at rekkevidde er blitt en god del bedre (noe jeg tviler på vil bli mye bedre på flere år). Feks Etron med fulle norske avgifter som bensin bil, er bare å glemme, altfor dyrt!

Jeg har og snakket med Øverseth Bil ang ta inn Etron 55 'lite brukt' fra Tyskland. Han har brukt importert BMW og Mercedes i mange år, men har nå også begynt med Audi etron. Han finner lite brukte biler som feks er kjøpt fra Audi sine fabrikker/utsalg, som slik jeg skjønner det har vært demobiler/utstillingsmodeller/???. De er typisk produsert i 2018 og 2019 og gått svært lite, typisk under 10 000 km. Men jeg stiller meg spørrende til dette, selv om her er det typisk 100 000 eller mer å spare vs brukt i Norge, og gjerne 200 000 under ny bil pris i Norge. Etron produsert i 2018/tidlig 2019 vil vel da typisk ha alle barnesykdommene? Og hvordan vil batteriene være (stått mye ubrukt/lite kjørt/aner ikke lading)? Jada, vi har samme Audi garanti, men jeg er sunt skeptisk til om dette er bra kjøp, selv om det er penger her å spare. Har lite interesse av å spekulere i å kjøpe og selge innen 1,5 år uten å tape på det, for deretter kjøpe ny osv osv. Ønsker kjøpe bil for å ha den en del år, ikke bytte hvert andre år, selv om man kan spare penger på det.

Og hvordan vil Etron 50 (og for den del 55) komme ut som bruktbil om et par år, da markedet vil ha andre biler langt billigere enn Etron 50 og med bedre rekkevidde? Jeg er her skeptisk til hva vil skje med verdien på Etroner, de er nå en av de mest solgte bilene i Norge, og hva vil skje med bruktbil prisen om et par år (trolig gå i dass/oversvømmet med brukte Etron)?

Aner vi noe ang pris på Skoda Enyaq vs Etron 50/55? Dersom Enyaq iV 80 / 80X får samme pris som Etron 55, er det lite vits å vente på Skoda Enyaq. Grunnen jeg ser til å sette seg på liste og vente på Skodaen, er dersom den blir merkbart billigere enn Etron 50/55 med med samme rekkevidde. Venter ikke 6-8 måneder på en bil med samme pris/rekkevidde som Etron som kan kjøpes i dag. Så hva tenker folket her ang dette?

Har vært innom Erik Arnesen Audi/VW/Merce/Bruktbil. Jeg må ærlig si det IKKE var bra opplevelser, jeg følte jeg IKKE ble sett på som reell kunde. Bare pga jeg ikke hadde dress? Man kan lure. Jeg har nesten bare GODE erfaringer med Erik Arnesen Bryn Audi verksted, men som kjøper av bil var det lite gode erfaringer å hente. Beste var VW og Bruktbil, Audi og Merce hadde ingen interesse av å selge meg noen bil, nærmest null selger initiativ.

Skal innom Kia Ensjø i dag for å se på e-Niro. Får se hvordan det går. Jeg er litt skeptisk, er redd for asiatisk blikkboks komfort/kvalitet fra 90 tallet.

Takker for all info jeg kan få, og spesielt fint om noen som eier disse bilene jeg har listet opp kan komme med faktiske erfaringer fra praktisk bruk. Tenker da feks på reell rekkevidde ved full bil, feil og bugs de opplever, og ladehastigheter de faktisk oppnår, komfort ved langtur/lang tid i seter.

JarleH

Glemte nevne Polestar 2, men er litt usikker ang denne...ny fabrikk og ny bil, her kan det komme mye rusk....

chargedup

Vanskelig å svare på alle spm dine, men prøver meg på noe. Angående rekkevidde og altså E-tron 50 eller 55. De få gangene du kjører langtur på vinteren (evt kolonnekjøring) så er det mye penger å spare ved innkjøp på feks 2 ladinger istedenfor 1. Med 2 ladinger er man også mye mer fleksibel til hvor man skal stoppe (Audi lader raskt over hele SOC og det er ofte mer opptatte hurtilgladere før fjelloverganger) og kan ha kortere stopp (bakdel hvis man skal spise med hele familien, men fordel når man kjører alene). Om 50 holder for alt, bortsett fra de få gangene du kjører til/fra Sogn er det i mine øyne mye å betale så mye ekstra for et par timer i året på hurtiglader.
Når det er sagt er E-niro ekstremt mye billigere og går sannsynligvis minst like langt som E-tron til en mye lavere penge, men ikke forvent Audi premium følelse i bilen, at den er like stor eller lader like raskt.

Siden du ser på litt forskjellig (Enyaq, som ingen vet prisen på enda) som ikke har kommet. Har du tenkt på Ford Mach-e eller Model Y? Disse er priset lavere enn E-tron 50 (altså med noe utstyr), har lenger rekkevidde, men kommer altså ikke før neste år. Polestar er relativt lik model 3 i str og rekkevidde så da har du den også.
Det skal sies at å kjøpe en elbilmodell som er et par år gammel som nybil sjelden har vært noe lurt økonomisk på kort sikt, mye smartere å kjøpe noe nytt og spennende i kø (med de evt barnesykdommene de har), men hvis du har planer om å beholde bilen i 20 år har det jo lite å si.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Oddaa

Polestar 2 var det første jeg tenkte da jeg leste kravene dine. XC40 EV kan også være et alternativ, teknisk lik Polestar.

Mht kvalitet så er jo dette vanskelig å spå, men min forventning er jevnt god Volvo-kvalitet også fra Polestar. 


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

turfsurf

Sitat fra: Oddaa på torsdag 30. juli 2020, klokken 10:58
Polestar 2 var det første jeg tenkte da jeg leste kravene dine. XC40 EV kan også være et alternativ, teknisk lik Polestar.

Når en av kravene er SUV aktig så passer vel ikke PS2 så godt. XC40 er vel litt liten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

BYD Tang vil kanskje passe, men litt dyr den og. Ellers kommer jo en trio med kassebiler til høsten fra Opel, Peugeot og Toyota.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JarleH

Var å kikket på Kia e-Niro, hadde ikke tid til å prøvekjøre, og ikke forberedt på det heller.
Den har GOD plass inni bilen, bagasjerommet har annerledes form (selvsagt) enn det jeg er vandt med, men samme volum (må stable i høyden i stedet for innover). Fikk godt inntrykk av 'kvaliteten'.

Fult speket Kia e-Niro inkludert 2 sett hjul slik jeg tenker kommer på 445 000 kr. Veldig spiselig pris, MEN ikke mulighet til å dra henger (ikke laget for henger), og ja det er fint å KUNNE dra en henger en sjelden gang om man vil det, og jeg er veldig usikker på hvordan e-Niro takler full lastet bil. Noen som aner hvordan kjørelengden blir på e-Niro ved full lastet bil vs feks Etron 50?

Jeg oppdaget i dag at jeg har blinkset på prisen på Etron 50, jeg mente å huske jeg hadde speket en til litt under 600 000 kr, men det var feil, prisen på den jeg hadde speket var litt under 700 000 (674 000). Synes dette er MYE penger! Etron 55 blir da i hvertfall 100 000 kanskje 150 000 mer, som er helt uaktuelt å betale for en bil som man ikke aner bruktprisen blir på om 2-3 år da markedet i år oversvømmes med Etroner. Hva skjer når 'alle' disse skal selges og markedet har langt billigere biler som går like langt eller lenger?

Etron er pr i år Norges mest påregistrerte bil. Dette vil si om 2-3 år, da det er kommet trolig mange modeller med like god eller bedre kjørelengde og langt lavere pris, vil trolig et oversømmet marked av Etroner droppe i pris noe helt enormt. Eneste grunnen jeg kan se for at man ikke vil oppleve et slikt enormt prisdrop er avgiftsøkning på elbiler (i 2022?), som vil gjøre at de som kjøpte før økning vil se mindre tap ved salg. Men jeg tenker på alle disse Etronene som nå kommer inn i markedet, når disse skal selges (og vi kan av nye modellers grunn plutselig se mange som vil selge mer eller mindre samtidig = markedet går i dass for brukte Etron), jeg er bekymret for bruktbil prisen/verdien på bilen rett og slett. Og den har heller ikke så utrolig bra kjørelengde at dette er en bil man garantert beholder i 10+ år.

Hva tenker dere om dette? Må man forvente at etron bruktpris om ca 2 år går i dass, eller er det bare jeg som er veldig negativ her?

Øyvind.h

Hva med å kjøpe en 16 måneder gammel gått 20.000km? Avertert for 689".
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=181031893

Med litt pruting - kanskje du får denne for rundt 670? Den hadde nypris oppunder 900". Greit nok at blåfargen kanskje er litt sær, men den har vokst på meg og jeg kunne tenkt meg den fargen. Kona not so much, men det er en annen sak :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oddaa

Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. juli 2020, klokken 12:44
Sitat fra: Oddaa på torsdag 30. juli 2020, klokken 10:58
Polestar 2 var det første jeg tenkte da jeg leste kravene dine. XC40 EV kan også være et alternativ, teknisk lik Polestar.

Når en av kravene er SUV aktig så passer vel ikke PS2 så godt. XC40 er vel litt liten.
Det står 'SUV-aktig' og PS2 nevnes eksplisitt i innlegg nr 2, så valgte å se litt stort på dette kravet.

XC40 har vel (minst) like mye plass som PS2 (og A4 sedan), men den er selvsagt betydelig mindre enn e-tron.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

JarleH

Hvorfor i all verden sier Toll sin egen utregning ved import at man må betale moms på elbil?!
https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

Legger man inn pris på elbilen, legger den på 25% moms...

JarleH

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2020, klokken 16:43
Hva med å kjøpe en 16 måneder gammel gått 20.000km? Avertert for 689".
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=181031893

Med litt pruting - kanskje du får denne for rundt 670? Den hadde nypris oppunder 900". Greit nok at blåfargen kanskje er litt sær, men den har vokst på meg og jeg kunne tenkt meg den fargen. Kona not so much, men det er en annen sak :D

Eller for under 600 000 fra Tyskland?..
https://www.finn.no/car/import/search.html?filters=&make=0.744&model=1.744.2000503&sort=2

batterimannen

BMW iX3? Ikke bilen med mest bil for pengene, men passer inn i krav for 'SUV-aktig' form, bagasjerom på 510 liter, som er mer enn XC40. Den har ikke 4WD, men det har du ikke som krav (spesielt om du vurderer eNiro). Skal komme helt i starten av 2021. 

https://www.tv2.no/a/11543291/

Hvis du klarer deg med 2WD så er det den versjonen av Enyaq som kommer først. Men om du ikke allerede er i kø, så kan det bli en del ventetid. Usikkert hvilken pris den får.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

JarleH

Sitat fra: batterimannen på torsdag 30. juli 2020, klokken 18:53
BMW iX3? Ikke bilen med mest bil for pengene, men passer inn i krav for 'SUV-aktig' form, bagasjerom på 510 liter, som er mer enn XC40. Den har ikke 4WD, men det har du ikke som krav (spesielt om du vurderer eNiro). Skal komme helt i starten av 2021. 

https://www.tv2.no/a/11543291/

Hvis du klarer deg med 2WD så er det den versjonen av Enyaq som kommer først. Men om du ikke allerede er i kø, så kan det bli en del ventetid. Usikkert hvilken pris den får.

Ser ut til å være mye bra der. Men som Skodaen; i 2021. Da velger jeg nok heller Skodaen :)

batterimannen

Sitat fra: JarleH på torsdag 30. juli 2020, klokken 19:59
Sitat fra: batterimannen på torsdag 30. juli 2020, klokken 18:53
BMW iX3? Ikke bilen med mest bil for pengene, men passer inn i krav for 'SUV-aktig' form, bagasjerom på 510 liter, som er mer enn XC40. Den har ikke 4WD, men det har du ikke som krav (spesielt om du vurderer eNiro). Skal komme helt i starten av 2021. 

https://www.tv2.no/a/11543291/

Hvis du klarer deg med 2WD så er det den versjonen av Enyaq som kommer først. Men om du ikke allerede er i kø, så kan det bli en del ventetid. Usikkert hvilken pris den får.

Ser ut til å være mye bra der. Men som Skodaen; i 2021. Da velger jeg nok heller Skodaen :)

Klarer ikke å si noe i mot det, er selv litt over nr 200 på Enyaq. For min del står det mellom Model Y og Enyaq.

Når det kommer til eNiro, så er den som du sikkert har lest utrolig effektiv. Har selv Hyundai Kona og blir alltid overrasket over hvor bra rekkevidden er på sommer og vinter. Veldig effektiv varmepumpe (se kjøretest på motor.no). Hadde derfor ikke vært så bekymret for rekkevidden. En ting som du kanskje kommer til å oppdage om du prøvekjører den (siden du kommer fra Audi) er lydnivået når du kommer over 70-80 km/t. Bør sikkert prøve det.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

02jan

Uten å være synsk, så tipper jeg feil med oljepumpe systemet i 1.8 motoren, kjent svakhet ,neppe verdt å bruke penger på.

Kommer selv fra Audi, og er allergisk mot blikkboks lyder og upraktiske løsninger.

Ville sjekket ut når en av disse dukker opp i Norge , VW id4 eller Audi q4 etron. For min del er det en selvfølge at en bil kan ha taklast og dra en henger - det er ikke alle i elbilveren enig i, så sjekk ut før kjøp.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA