Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål

Startet av JarleH, torsdag 30. juli 2020, klokken 09:56

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ja, eneste jeg tenkte på at hvis det i et hus f.eks. er en 20.000 kroners hjemmekino, så kan enkelte føle at de lett kan håndtere det i et huslån, og faktisk betale ekstra for å få det bakt inn...enn å skrape det sammen med kredittkort etterpå... men mange steder i landet er det jo egen lånetakst og annen prisantydning. I Stavanger er verdien og sikkerheten på lånet det beløpet du kjøper for....så hvis du betaler 30.000 mer for boligen inkl noe du har lyst på som er installert så øker sikkerheten på lånet med 30.000 dersom det var med i boligprisen.

https://e24.no/teknologi/i/Mgem4K/borettslag-installerte-128-elbilladere-saa-mye-mer-ble-parkeringsplassene-verdt
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. august 2020, klokken 07:23
Ja, eneste jeg tenkte på at hvis det i et hus f.eks. er en 20.000 kroners hjemmekino, så kan enkelte føle at de lett kan håndtere det i et huslån, og faktisk betale ekstra for å få det bakt inn...enn å skrape det sammen med kredittkort etterpå... men mange steder i landet er det jo egen lånetakst og annen prisantydning. I Stavanger er verdien og sikkerheten på lånet det beløpet du kjøper for....så hvis du betaler 30.000 mer for boligen inkl noe du har lyst på som er installert så øker sikkerheten på lånet med 30.000 dersom det var med i boligprisen.

https://e24.no/teknologi/i/Mgem4K/borettslag-installerte-128-elbilladere-saa-mye-mer-ble-parkeringsplassene-verdt

Om det står på 30 000,- som eventuelt er pris for å få montert laderen, så legger man den "klausulen" inn i budet, så er den dekt. Men da bør du og være villig til å by slik at du er minst 30 000,- over den som du eventuelt byr mot, med mindre megler og kjøper ikke ser dette og godtar budet med den klausulen i budet.

Linken din berører uansett ikke forskjellen mellom et borettslag som har ladere i anlegget og man kun trenger å avtale oppsett av lader versus der laderen allerede er oppsatt. Den artikkelen er for å vise at det lønner seg å ha et ladeanlegg i borettslaget vs et tilsvarende borettslag uten ladere.

Med uvissheten hvorvidt man kan få ladet elbilen eller ikke, så er altså noen villig til å bla endel ekstra kroner i en leilighet der dette er avklart. Hvorvidt laderen er montert opp eller ikke, skal derfor ikke utgjøre veldig mye mere enn kostnaden for å få satt opp laderen til en allerede kjent sum. Den store verdiøkningen ligger altså allerede i bunn her ved at det allerede er avklart at man kan sette opp lader på null komma niks.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

I dette tilfellet er det heller ikke gitt at man får satt opp lader på et senere tidspunkt, da kapasiteten kan være brukt opp av enkelt ladere som ikke snakker sammen og deler på kapasiteten.

Det kan ha MYE å si for prisen.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

JarleH

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 13. august 2020, klokken 06:49
I dette tilfellet er det heller ikke gitt at man får satt opp lader på et senere tidspunkt, da kapasiteten kan være brukt opp av enkelt ladere som ikke snakker sammen og deler på kapasiteten.

Hos oss er det avklart at man kan koble til flere ladere av samme type i nettet senere, beklager om jeg har skrevet noe som har vært misvisende. Det vi ikke vet er om man fortsatt får lov til å sette opp ANDRE ladere, noe jeg tviler på da kursene trolig er brukt opp utenom det nye anlegget.

Ingeniøren

Sitat fra: JarleH på torsdag 13. august 2020, klokken 08:18
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 13. august 2020, klokken 06:49

Hos oss er det avklart at man kan koble til flere ladere av samme type i nettet senere, beklager om jeg har skrevet noe som har vært misvisende. Det vi ikke vet er om man fortsatt får lov til å sette opp ANDRE ladere, noe jeg tviler på da kursene trolig er brukt opp utenom det nye anlegget.

OK, da er det snakk om å bygge ut et system med deling av effekt, og ikke egne ladere etter egen hode. Det stiller saken i et annet lys  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JarleH

Ladet for første gang på Fortum her nettopp. Likte ikke laderen, den viste ikke kw den ladet med. Skjermen viste hele tiden % på batteriet, det var ok, og bedre enn Grønn Kontakt. Men Grønn Kontakt viser mer info om man trykker på knappen på laderen.

En ting; jeg klarer ikke å finne noen plass inne i bilen som viser hvor mye kw den lader med, men den viser A (amper?). Det VIRKER som om dette er samme som watt, men er ikke helt sikker. Noen som aner om dette A tallet er samme som watt effekt? Det er det samme tallet som viser forbruk eller regen når man kjører bilen. Klarer ikke finne dette i manualen.

Radial

Hurtigladerene lader med DC (likestrøm).

Effekt (watt) får du da med å gange Volt med Ampere.
Så du vil se at en 50kw (50 000w) lader da stopper på 125A med 400V batterispenning.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Sitat fra: JarleH på tirsdag 18. august 2020, klokken 21:58
Ladet for første gang på Fortum her nettopp. Likte ikke laderen, den viste ikke kw den ladet med. Skjermen viste hele tiden % på batteriet, det var ok, og bedre enn Grønn Kontakt. Men Grønn Kontakt viser mer info om man trykker på knappen på laderen.

En ting; jeg klarer ikke å finne noen plass inne i bilen som viser hvor mye kw den lader med, men den viser A (amper?). Det VIRKER som om dette er samme som watt, men er ikke helt sikker. Noen som aner om dette A tallet er samme som watt effekt? Det er det samme tallet som viser forbruk eller regen når man kjører bilen. Klarer ikke finne dette i manualen.

For de fleste DC ladere er det begrenset med informasjon. Det samme gjelder bilen under lading - ikke alle er som Tesla der.. Kanskje like greit da de fleste ikke vet forskjell på Watt og Amper. Amper er strøm og Watt er Spenning x Strøm. kW er 1000 W osv

Greiest å forholde seg til % ladet batteri for de fleste. Personlig kunne jeg ønske at alt vistes, men i det daglig klarer jeg meg fint uten - sitter ikke å stirrer på dette når jeg lader, da gjør jeg noe annet  :)

Mer her bl.a.: https://www.fjordkraft.no/strom/stromprat/strom-i-hjemmet/forskjell-pa-ampere-volt-og-watt/

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JarleH

Sitat fra: JarleH på tirsdag 18. august 2020, klokken 21:58

Grønn Kontakt ved Obs i Sandefjord/Torp hadde samme gamle type lader som Fortum (lite info).

Den Grønn Kontakt laderen som hadde mye info var en rimelig ny gruppe ladere ved Burger King Grelland på vei inn mot Drammen sør fra.

JarleH

Liten oppdatering ang lading av bilen:
Testet lading på jobben, det går temmelig tregt, om jeg ikke husker feil lader den på ca 8A. Selv om den står der hele dagen vil den ikke klare lade helt opp. Og det er og der balansert lading over alle laderne, så ladingen balanseres mellom alle bilene som er koblet på.

Hjemme så låner jeg inntil videre el-stikk hos nabo parkeringsplassen. Tar da rundt 15+ timer å lade fullt opp. Snakket også mye med de som skal installere laderne her hos oss, og de ga meg bra info. Snakket også om at vi kan se om vi får tilbake pga enøk tiltak. Men ja er fortsatt usikker på om skal bry oss med elbil lader til 23 000. Ladet bilen full sist søndag/mandag, og den er fortsatt over 80%, bruker bilen lite. Vil aldri tjene inn igjen de 23 000 på mange år, og vi skal trolig ikke skal bo her mer enn kanskje 1,5 år til. Får se hva vi gjør.

Ellers har prisene på Skoda Eniaq eller hva den heter kommet, ser bra ut de synes jeg. Kan være aktuell som bil nr 2, men som langkjørings-bil.

Ingeniøren

Sitat fra: JarleH på torsdag 03. september 2020, klokken 13:02
Testet lading på jobben, det går temmelig tregt, om jeg ikke husker feil lader den på ca 8A. Selv om den står der hele dagen vil den ikke klare lade helt opp. Og det er og der balansert lading over alle laderne, så ladingen balanseres mellom alle bilene som er koblet på.

Hjemme så låner jeg inntil videre el-stikk hos nabo parkeringsplassen. Tar da rundt 15+ timer å lade fullt opp. Snakket også mye med de som skal installere laderne her hos oss, og de ga meg bra info. Snakket også om at vi kan se om vi får tilbake pga enøk tiltak. Men ja er fortsatt usikker på om skal bry oss med elbil lader til 23 000. Ladet bilen full sist søndag/mandag, og den er fortsatt over 80%, bruker bilen lite. Vil aldri tjene inn igjen de 23 000 på mange år, og vi skal trolig ikke skal bo her mer enn kanskje 1,5 år til. Får se hva vi gjør.

Ellers har prisene på Skoda Eniaq eller hva den heter kommet, ser bra ut de synes jeg. Kan være aktuell som bil nr 2, men som langkjørings-bil.

Funger sikker med shuko men som permanent ladepunkt er det ulovlig, som sagt, og tviler på at de som eier P-huset vil tillate dette på sikt. Det kan gi avkorting på forsikring om ulykken er ute.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JarleH

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 04. september 2020, klokken 06:48

Funger sikker med shuko men som permanent ladepunkt er det ulovlig, som sagt, og tviler på at de som eier P-huset vil tillate dette på sikt. Det kan gi avkorting på forsikring om ulykken er ute.

ehhh jeg vet det, men la oss si det slik: her har folk ladet med shoku i årevis, inkludert nåværende styreleder  :police:

RJK

Sitat fra: JarleH på fredag 04. september 2020, klokken 08:53
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 04. september 2020, klokken 06:48

ehhh jeg vet det, men la oss si det slik: her har folk ladet med shoku i årevis, inkludert nåværende styreleder  :police:

Her kommer jo absolutt vurderingen om "permanent" vs nødlading inn, og har man bestilt lader og venter på å få den montert, så er det definitivt å vurdere som nødlading, og derved lovlig.

I tidsrommet mellom, før man har bestemt seg for å sette opp ladere, så er det nok fort å vurdere det som bruksendring. Men den situasjonen er da forbi, siden ladere er på vei.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JarleH

Noen som har denne bilen som kan svare på om hva som er forskjellen i å ha aircondition på og av? Er det bare for å lage kald luft, eller påvirker det også varme valg?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA