Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål

Startet av JarleH, torsdag 30. juli 2020, klokken 09:56

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: JarleH på fredag 31. juli 2020, klokken 09:16
Sitat fra: RJK på fredag 31. juli 2020, klokken 01:00
Sitat fra: Radial på torsdag 30. juli 2020, klokken 23:49
Du ønsker deg egentlig Model Y, som meg, jeg har reservert en.

E-tron ble for dyr med det du "må ha", også spratt prisene opp 12-15% i tillegg like etterpå.
eNiro er flott bil med grei pris, men umulig å skaffe... Vente 6 Mnd på bil, da kunn jeg heller vente på Y.

Kjøpte MG ZS EV i mellomtiden til Y kommer, da min gamle bil også sang på siste verset... riktig nok ble bilen min forsinket til sommeren, så jeg måtte til slutt bare fikse den gamle doningen som nå selges over sommeren.

2 voksene og stor bakovervendt 2 åring får med seg alt pikkpakk i ZS, og har god plass i kupeen...veldig lik som eNiro på plass men til 2/3 pris. Lite støy (bedre enn eNiro), grei rekkevidde (faktisk 19-20mil motorvei i 110km/t om sommeren), alt av sikkerhetsutstyr og god komfort.
Fin lyd når du lukker dørene også faktisk.

Gir den trekk for noe treig DC-lading (med gammel software), manuelt klimaanlegg(!), og så langt ingen app til forvaring om vinteren...så jeg svelget ett par kameler, men sparte veldig mye penger.

Med nye software som kom rett før sommeren, ble bilen veldig mye bedre. Flere oppdateringer er visst på vei, så dette kan til slutt bli meget bra kjøp egentlig.

Eneste konkurrent prismessig og størrelse er i dag e2008. men den er dessverre mindre en ZS i baksetet og særlig i bagasjerommet...den klarte ikke barnevogna på høykant engang (det kan du i feks eSoul) og blir mye dyrere med utstyret du ønsker deg...

Lykke til.

Det har vært problemer med ventetid med E-Niro, men den er iferd med å bli løst. Nå er det vel ca halvert ventetid, og nå som korona-tiltakene ser ut til å være over for nå, blir sikkert ventetiden kortere.

MG ZS er en romslig småbil, til veldig hyggelig pris. Men den får litt kritikk for å være litt for enkel. Han bør nok se på om dette er greit nok eller ikke. Ellers så ville jeg oppfordret til å sjekke ut Peugeot E-2008.

Kan ikke skjønne hvorfor Enyaq skal være mer fristende enn iX3, men smaken er som baken. Jeg hadde løftet denne høyt på listen. Ellers er Polestar 2 i realiteten en Volvo, men om du vil ha det "riktige" merket på bilen, så er kanskje XC40 et riktigere valg.

Den er og mere SUV-aktig, og blir derfor også mer praktisk ved frakt av ting. Og Polestar/Volvo skal vel begge ha støtte for henger på 1500 kg, som er det dobbelte av iX3, og Jaguar i-Pace, som vel skulle være mulig å plukke opp lett brukt til fin pris og uten større ventetid. Ca. 590 K for billigste jeg ser på Finn.no

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=186443966

Polestar 2 kunne vært aktuell, men jeg er skeptisk. Volvo har slitt med mye feil og problemer.

i-Pace er uaktuell, for dyr og for lite plass.

Er heller ikke BWM fan, og bor i Oslo, holder meg unna BWM dersom de ikke hadde hatt et sykt bra alternativ. iX3 er altfor dyr! Her snakker vi e-tron pris.

Volvo har vel slitt litt med det som er ice-teknologi, så forhåpentligvis er mulige feilkilder i stor grad ryddet vekk i elversjonene...

Ei heller girkasser og turboer som kan ryke, selv om et visst merke likevel "påberoper" seg "turbo" i sin råeste versjon av elbilen sin... ;)

At du ikke liker BMW, men liker VW skal jeg ikke kommentere utover det jeg antyder her om den saken, men det er nå fremdeles en god prisforskjell mellom billigste E-Tron og BMW iX3. Billigste E-Tron 50 ligger på 600 K (599,9 K), billigste iX3 koster 559 K. Riktignok er det ikke 4WD, men langt bedre rekkevidde med 460 km vs 332 km (303 på billigste, tallene er for blandet kjøring) på beste. Det er over 110 km lengre.

Skal du over på E-Tron 55 for å få mer lik rekkevidde, så snakker man om 705 K, og da 393 km for billigste versjon, 429 km for lengst-rekkende (igjen på blandet kjøring). OG jeg mener det er egentlig riktigere å sammenligne iX3 mot denne pga rekkevidden.

Men klart, du må tydeligvis ha bil snart, og regner snart med å sitte med to forskjellige, så da er det jo bare å vurdere om du skal starte med en liten og rimelig i første omgang, og derved avvente flere modeller på markedet og bedre erfaringsgrunnlag fra de som allerede eier noen av de mest aktuelle bilene. Eller om plass er viktigst i den første bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JarleH

Sitat fra: Radial på fredag 31. juli 2020, klokken 10:17
Sitat fra: JarleH på fredag 31. juli 2020, klokken 08:59
Sitat fra: Radial på torsdag 30. juli 2020, klokken 23:49
Du ønsker deg egentlig Model Y, som meg, jeg har reservert en.

E-tron ble for dyr med det du "må ha", også spratt prisene opp 12-15% i tillegg like etterpå.
eNiro er flott bil med grei pris, men umulig å skaffe... Vente 6 Mnd på bil, da kunn jeg heller vente på Y.

Kjøpte MG ZS EV i mellomtiden til Y kommer, da min gamle bil også sang på siste verset... riktig nok ble bilen min forsinket til sommeren, så jeg måtte til slutt bare fikse den gamle doningen som nå selges over sommeren.

2 voksene og stor bakovervendt 2 åring får med seg alt pikkpakk i ZS, og har god plass i kupeen...veldig lik som eNiro på plass men til 2/3 pris. Lite støy (bedre enn eNiro), grei rekkevidde (faktisk 19-20mil motorvei i 110km/t om sommeren), alt av sikkerhetsutstyr og god komfort.
Fin lyd når du lukker dørene også faktisk.

Gir den trekk for noe treig DC-lading (med gammel software), manuelt klimaanlegg(!), og så langt ingen app til forvaring om vinteren...så jeg svelget ett par kameler, men sparte veldig mye penger.

Med nye software som kom rett før sommeren, ble bilen veldig mye bedre. Flere oppdateringer er visst på vei, så dette kan til slutt bli meget bra kjøp egentlig.

Eneste konkurrent prismessig og størrelse er i dag e2008. men den er dessverre mindre en ZS i baksetet og særlig i bagasjerommet...den klarte ikke barnevogna på høykant engang (det kan du i feks eSoul) og blir mye dyrere med utstyret du ønsker deg...

Lykke til.

De skremmende tingene som NAF opplevde ved rekkevidde testen, sett noe til de eller vet vi dette er fikset?
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/mg-zs-ev/rekkeviddetest-mg-zs-ev/

Andre software problemer å nevne? Lade problemer? Kort sagt fint om du kan gi meg mer info her, jeg vurderer VELDIG sterkt en slik NY bil som ventebil til slutten av 2021. Så lenge kan vi ha dårlig motor og rekkevidde, det går bra til en slik pris.

Hva var skremmende i NAF linken der egentlig? 😊

Dette:
Kort om rekkeviddetesten
Ved 62 kilometer igjen gir bilen et kort lydsignal og et symbol i instrumentpanelet som er synlig i noen sekunder.
Ved 25 kilometer igjen kommer symbolet i instrumentpanelet tilbake, men uten lydvarsel.
Ved 24 kilometer igjen er det nytt signal med lyd og symbol, kun synlig noen sekunder.
Mellom 24 og 20 kilometer blinker et lite oransje batterisymbol i instrumentpanelet.
Mellom 17 og 4 kilometer slutter bilen å vise rekkevidde.
Ved rundt seks kilometer restrekkevidde mister bilen brått effekt.

Radial

Ikke opplevd det slik selv, men har bare kjørt til 20% en gang.
Teslabjørn har testet ZS EV med ny software her, og kjørte ganske lavt... For øvrig har han masse fine videoer av ZS EV, hvis du vil se litt.

https://youtu.be/0Slp7yyYqR0

Jeg sier igjen, dette er ikke den perfekte bilen..der finnes bedre biler, men den er veldig mye bil for pengene.
Jeg svelget noen kameler, men plassen er god og sikkerheten er høy, god å kjøre og mer enn nok krefter med 0-100 på lave 8tall. Enkel bil å fikse på, enkle og rimelige løsninger (halogen pærer feks), samt lett å skaffe deler og tilbehør til rimelig penge i England der de har hatt bilen lenge.

Jeg kjører totalt hver dag 8mil motorvei, rekkevidden er perfekt. Stor plass til barnevogna fra barnehagen, skinnseter som er lette å gjøre rent, lave skuldre for bruks-slitasje siden bilen er rimelig.

Har Easee lader med 4,5kw kapasitet (20A), fullt batteri fra 0 er 10 timer, men den blir aldri så lavt i der daglige.

Bare verditapet på 1 år med jaugar, er nesten hele MG'n.

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JarleH

Jeg skal teste MG ZS EV i morgen, og finner jeg ikke noe jeg virkelig ikke liker da, eller andre faktorer dukker opp, så blir det en ny fullspekket levert august  :)

JarleH

Og revurdere situasjonen neste sommer, da flere biller har kommet som passer.
Usikker ang sette meg på liste for Skoda, eller bare vente, siden vi da ikke MÅ ha en Skoda asap når den kommer.

Radial

Var det jeg også tenkte før sommeren.

Dagens utvalg av biler er full av kompromisser, og de er veldig dyre.

ZS EV er for meg god nok i det daglige (99% av kjøringen), og kniper det så syns ikke 2åringen det er dumt å stoppe i 20-30minutter etter 2timer kjøring uansett.

Fikk tips av en på forumet her - Lad når du kan, ikke når du må🙂 og med det tar vi en kaffepause ekstra innimellom og strekker på bena.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

Sitat fra: Radial på fredag 31. juli 2020, klokken 13:05
ZS EV er for meg god nok i det daglige (99% av kjøringen), og kniper det så syns ikke 2åringen det er dumt å stoppe i 20-30minutter etter 2timer kjøring uansett.

Fikk tips av en på forumet her - Lad når du kan, ikke når du må🙂 og med det tar vi en kaffepause ekstra innimellom og strekker på bena.

Ja, lad når du kan er et bra tips. Selv med bare meg og samboeren i bilen får vi fort ladet 5-8 % bare ved å gå på do.

Å stoppe i 20-30 minutter etter 2 timer funker fint om man bare skal kjøre 3-4 timer. Mine langturer er som regel 60 mil, og jeg er sjeleglad for at jeg valgte en bil hvor vi kan kjøre de siste 30 mila uten å lade (for da er det som regel på tide at barna skal sove). Alle har hver sine behov, og om en ZS dekker behovet så er jo det et veldig bra valg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Radial

Sitat fra: Rosstopher på fredag 31. juli 2020, klokken 13:39
Å stoppe i 20-30 minutter etter 2 timer funker fint om man bare skal kjøre 3-4 timer. Mine langturer er som regel 60 mil, og jeg er sjeleglad for at jeg valgte en bil hvor vi kan kjøre de siste 30 mila uten å lade (for da er det som regel på tide at barna skal sove). Alle har hver sine behov, og om en ZS dekker behovet så er jo det et veldig bra valg.

Veldig enig i den...Derfor er Model Y reservert for vår del som "bil nr 1" når den kommer.
Men inntil videre, er det ingen biler som frister i dagens marked. ZS'en får duge.

Om ZS'en ryker eller blir i husholdningen får vi se på, flere i familien som sikler på den nå også så den kan nok fint gå videre i familien, dersom det passer seg neste år.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JarleH

Sitat fra: Rosstopher på fredag 31. juli 2020, klokken 13:39
Sitat fra: Radial på fredag 31. juli 2020, klokken 13:05
ZS EV er for meg god nok i det daglige (99% av kjøringen), og kniper det så syns ikke 2åringen det er dumt å stoppe i 20-30minutter etter 2timer kjøring uansett.

Fikk tips av en på forumet her - Lad når du kan, ikke når du må🙂 og med det tar vi en kaffepause ekstra innimellom og strekker på bena.

Ja, lad når du kan er et bra tips. Selv med bare meg og samboeren i bilen får vi fort ladet 5-8 % bare ved å gå på do.

Å stoppe i 20-30 minutter etter 2 timer funker fint om man bare skal kjøre 3-4 timer. Mine langturer er som regel 60 mil, og jeg er sjeleglad for at jeg valgte en bil hvor vi kan kjøre de siste 30 mila uten å lade (for da er det som regel på tide at barna skal sove). Alle har hver sine behov, og om en ZS dekker behovet så er jo det et veldig bra valg.

Er jo dette som ønskes med tanke på bare 1 lading på langtur, som jeg skrev i min første post. Men vi tar vi nok et kompromiss nå i år, og ser heller neste år hva vi gjør; beholder MGen eller ikke, og kjøper en GOD elbil før avgiftshopp trer i kraft, som ser ut til å komme i 2022.

Det kommer 3-4 aktuelle biler neste år, kanskje flere. Og jeg er redd for å kjøpe Etron i år, grunnet det selges så mange, og jeg er redd for at bruktprisen kommer til å rase i det mange av disse skal bytte til noe enda råere, som jeg før har skrevet. Grunnet bilen er DYR, men har ikke så veldig bra rekkevidde, mange nye vil være billigere, nesten samme klasse kvalitet og lengre rekkevidde etc.

JarleH

Sitat fra: Radial på fredag 31. juli 2020, klokken 14:24
Sitat fra: Rosstopher på fredag 31. juli 2020, klokken 13:39
Å stoppe i 20-30 minutter etter 2 timer funker fint om man bare skal kjøre 3-4 timer. Mine langturer er som regel 60 mil, og jeg er sjeleglad for at jeg valgte en bil hvor vi kan kjøre de siste 30 mila uten å lade (for da er det som regel på tide at barna skal sove). Alle har hver sine behov, og om en ZS dekker behovet så er jo det et veldig bra valg.

Veldig enig i den...Derfor er Model Y reservert for vår del som "bil nr 1" når den kommer.
Men inntil videre, er det ingen biler som frister i dagens marked. ZS'en får duge.

Om ZS'en ryker eller blir i husholdningen får vi se på, flere i familien som sikler på den nå også så den kan nok fint gå videre i familien, dersom det passer seg neste år.

Hva ladefart har du når du lader hjemme og på stasjoner, og ser du forskjell på forskjellige leverandører?
Ser at Bjørn Nyland får dårlig ladefart i videoene både sommer og vinter.

Radial

Sitat fra: JarleH på fredag 31. juli 2020, klokken 20:11
Sitat fra: Radial på fredag 31. juli 2020, klokken 14:24
Sitat fra: Rosstopher på fredag 31. juli 2020, klokken 13:39
Å stoppe i 20-30 minutter etter 2 timer funker fint om man bare skal kjøre 3-4 timer. Mine langturer er som regel 60 mil, og jeg er sjeleglad for at jeg valgte en bil hvor vi kan kjøre de siste 30 mila uten å lade (for da er det som regel på tide at barna skal sove). Alle har hver sine behov, og om en ZS dekker behovet så er jo det et veldig bra valg.

Veldig enig i den...Derfor er Model Y reservert for vår del som "bil nr 1" når den kommer.
Men inntil videre, er det ingen biler som frister i dagens marked. ZS'en får duge.

Om ZS'en ryker eller blir i husholdningen får vi se på, flere i familien som sikler på den nå også så den kan nok fint gå videre i familien, dersom det passer seg neste år.

Hva ladefart har du når du lader hjemme og på stasjoner, og ser du forskjell på forskjellige leverandører?
Ser at Bjørn Nyland får dårlig ladefart i videoene både sommer og vinter.

Hjemme max'er jeg kursen min (20A/4,6kw)...og med 32A kurs (7,2kw) vil du også lade maks av kursen uten problemer.

På DC ladingen går det pr dags dato treigt uansett, men værst vinter.
Belaster du bilen, blir batteriet varmere, og hastigheten går opp.

Min DC lading fra 20% til 50% starta på 48kw (50kw lader) og avsluttet på 42.
Da var bilen motorveikjørt i 110, på en 23graders sommerdag.


Hører du henger deg litt opp i ladehastigheten, men husk at det er kun langturer dette blir ett dilemma.
Vi snakker om 10-15minutter lengere på laderen, og det er noe på gang med det...trolig en knapp for aktivering av varmekoblen i batteriet, som da gjør at du kan ha maks hastighet på ladingen uansett årstid.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JarleH

Har vi her i Norge apper mot MG ZS EV? Tilfelle hvilke og for hvilke mobiler?

JarleH

Et video review fra India (ja india), listet at MG ZS EV ikke hadde "auto clima control", ehh hva er det?

Oddaa

Sitat fra: JarleH på fredag 31. juli 2020, klokken 22:16
Et video review fra India (ja india), listet at MG ZS EV ikke hadde "auto clima control", ehh hva er det?
Det betyr vel akkurat det du skriver, at den mangler automatisk klimaregulering. Altså at du må styre temperatur, viftehastighet og luftfordeling selv. På 'gamlemåten'.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Radial

Korrekt ja, de droppa klimaanlegg.
Er varmt/kaldt og vifte på egen justering, samt hvor lufta skal hen.

Skal ikke se bort ifra at de oppdaterer software så det blir klima en dag også. MG5 (stasjonsvogn) som lanseres i UK i 2021 får visuelt sett akkurat samme temperaturpanel og skjerm kombo - og der er det klimaanlegg 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA