Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veitrafikkavgift fra 2021

Startet av andy76, onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:41

« forrige - neste »

Bjoris

#15
Jeg tenker at en fordel med dette er at alle med elbil må betale, ikke bare de som vurderer å bytte til elbil, ulempen er at alle slike tiltak vil gjøre at noen finne en grunn til å la være å bytte til elbil. Mva kan jo etter hvert innføres uten at bilene blir mindre konkurrasedyktige da mange elbiler i dag er priset veldig bra ifht tilsvarende fossilbil.

En Tiguan koster fra 555.000, mens en ok utstyr ID4 koster nå i starten iallefall bare 427.000. Disse skal være sammenlignbare og sistnevnte blir jo mye billigere i bruk på toppen av dette, går på strøm og har service bare 2. hvert år og da til en billig penge ifht ryktene (3.500).

02jan

Ikke alle har råd til ny familie elbil til 400' , ny årsavgift vil ramme de med liten elbil + eldre ICE bil til famile/ferikjøring.

Burde heller være veteran årsavgift for de små kortrekkevidde  elbiler og ordinær årsavgit på elbil over feks 1.8 ton.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Counterpointer

Sitat fra: Bjoris på fredag 09. oktober 2020, klokken 19:11
sistnevnte blir jo mye billigere i bruk på toppen av dette, går på strøm
Forutsetter da minimalt med langturer, hurtiglading er snart i snitt på høyde med fossilpris, i noen tilfeller langt over (Ionity uten avtale f.eks)

cra

Sitat fra: 02jan på fredag 09. oktober 2020, klokken 23:10
Ikke alle har råd til ny familie elbil til 400' , ny årsavgift vil ramme de med liten elbil + eldre ICE bil til famile/ferikjøring.

Finnes det virkelig fremdeles folk som tror at om man har kjøpt en bil til 400.000 (eller mer) så betyr det automatisk at 2.000kr i årsavgift "ikke betyr noe"?  ::)

Sitat fra: 02jan på fredag 09. oktober 2020, klokken 23:10
Burde heller være veteran årsavgift for de små kortrekkevidde  elbiler og ordinær årsavgit på elbil over feks 1.8 ton.

Hvorfor det? Skal man straffes hardere fordi man har et transportbehov som ikke dekkes av de små bilene? Vi er mange som kjører litt lenger enn starbucks og med litt flere folk enn partneren i bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

02jan

Mener at når avgiftene på elbiler skal opp, bør de som kjører små , lette elbiler ikke få samme økning, som de med store og dyre elbiler.

Kjenner til flere som bruker (bruker opp ) liten elbil har eldre fosilbil i reserve, 90 % kjøring er gjerne el. Disse betaler dobbelt med forsikringer og andre kostnader.

Har vært der selv med liten elbil+ fosil ekstrabil. Nå som praktiske (for mitt bruk og innen mitt busdsjett), kommer (y, emach, yjakk, id4 o.l), får jeg selv mulighet til å kjøpe ny bil uten avgift . Og dermed kun ha en bruksbil , som både kan frakte meg, Sykkel/ski uten for mye jåleri.

Ny blikkboks på 2-2.5 tonn. Jeg skulle hatt betalt for å kjøre rundt i små /lett bil, når trafikken fylles opp med 2-3 tonn tunge biler.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Barid Bel

Ref. det 02jan skriver så er dette noe av et dilemma, selv om det begynner å løsne så må man såvidt jeg vet fortsatt nær 400k for en elbil som runder 400km. Med de falske måtene å måle rekkevidde på som benyttes i dag er dette minstekrav for mange pendlere. Det hadde vært fornuftig å fase inn avgifter som f.eks traff biler som koster mer enn 1000/km wlpt i større grad enn rimeligere alternativer, spesielt når utvalget vokser over de neste årene.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

elektrolux

#21
Sitat fra: Tjomsas på torsdag 08. oktober 2020, klokken 10:13
At det blir dyrere å eie åtte kjøretøy er for de aller fleste helt uproblematisk. Jeg liker ikke å slenge rundt meg med dette ordet, men syns det er en ganske egoistisk tankegang som ikke tar innover seg at vi bor i et samfunn.

Lurer på om jeg skal bli mindre egoistisk og slutte å bruke El scooteren min når det kun er jeg og noen varer som skal fraktes, selge hele bilparken, og kun beholde det kjøretøyet som "kan alt" til all transport, nemlig den snart veteran Diesel bobilen med hengerfeste.

Da kjører jeg gratis i bommene "halve" måneden grunnet passeringstaket og får rimelig årsavgift som veteran, og bidrar med å opprettholde Norges mest innbringende industri  >:(

Kanskje noen av garasjene som blir frigjort kan bygges om til svømmebasseng / jakosi. Med mer fritid og penger som ikke brukes på hobbyen min kan jeg kanskje fly mer til eksotiske plasser verden rundt.  ::)

Tror likevel at jeg forblir egoistisk og glir gratis, luktfritt og lydløst forbi både bomstasjoner, bensinstasjoner og bilkøer med scooteren min, og forsøker å ta vare på i alle fall noen verneverdige biler, mens jeg kjemper videre mot minsteskatter som bompenger og årsavgift. Skatt som merkes godt for de med minst å rutte med og betyr ingenting om en tjener mye og ikke trenger å pendle til jobben.

Når min gamle mor trenger skyss blir det med Smart ED i stedet for bobilen, og jeg er redd også Tesla S "overlever" politikernes behov for å finansiere skatteletten til de formuende, men dessverre er dette spikeren i kista for mange av Classic elbilene mine.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Loff

Om alle som bor midt i byen hadde 8 kjøretøy blei det så klart plassproblem. Eg bor på bygda, og når slekta på 20 pers med 5 bilar og ein buss kom på besøk var det null problem med parkering. Ingen bompengar eller parkeringsavgifter der eg bor, så elbilen er kun bonusbil, men står likevel for 90% av kjøringa etter innkjøp. Er det betre for miljøet eller noko som helst andre argument for at den burde parkeres dei neste 20 år før den blir veteran, slik regjeringa no oppfordrar til? Alle mine transportbehov dekkes lett av mine 2 stk Ford Granada med tilhengerfeste.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Electric cars in Norway

#23
Loff  :+1: :+1: 2 stk Ford Granada med tilhengerfeste. Nå snakker vi! Dette får meg til å tenke på 1980 tallet. Granada Ghia var det vel da som var helt på topp. Kongebil!

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 12. oktober 2020, klokken 21:52
Loff  :+1: :+1: 2 stk Ford Granada med tilhengerfeste. Nå snakker vi! Dette får meg til å tenke på 1980 tallet. Granada Ghia var det vel da som var helt på topp. Kongebil!

Hmm min far hadde en 2,8 Ghia i 1983. Dårligste bilen han noensinne har eid sier han. Masse feil, bl.a. gasspedal som hang seg opp, og bilen kokte bare man tittet opp en fjellovergang. Husker vi stadig måtte lete etter en bekk så vi fikk fylt på radiatoren med vann igjen. Dessuten brukte den 1,5L på mila...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Loff

2.0 L drog 1,25 frå Mo i Rana til Oppdal med seglflyhengar bak. 8:30 inkludert stopp på IKEA og ingen temperaturproblem. Billigste elbil som dekker dette behovet er Tesla model 3 til ca 400 000+ brukt. Etter å ha kjøpt elbil (til under 30 000) har min mistanke om at dette er bra greier og mulig å bruke til det meste blitt bekrefta. Firedobbelt så stor årsavgift som Granadaen ville fått meg til å vurdere kjøpet to gongar, og tankene om å etter kvart investere i bil med lengre rekkevidde og lov til å ha meir enn sykkelstativ på kroken (har kjørt korte turar med lett hengar, og ser på nettet at menge gjer det i USA), ville kanskje ikkje oppstått.

Når det er sagt ser eg jo at besparelsen på drivstoff er såpass stor at bilen lønner seg sjølv med årsavgift som motorsykkel.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA