Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

Kim-

Mye som går i teorien, men å bygge om laderen til dc lading er neppe en god ide. Alternativet er å bytte til easee, men det blir jo en kost
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Erik Ola Ulvestad

#376
Sitat fra: alagerqv på torsdag 31. desember 2020, klokken 14:36
... Med gamle S75D ladet jeg 3-fas 230V og går med ny M3P bare 19A. ...
Lite interessert i å plukke ned TWC, så hadde vært fint å ha bugfix på bil eller TWC.

19 ampere er korrekt strøm gjennom kvart ladetrinn ved kopling til 32A 3-fase kurs med 230V IT nett. TM3 kan vel då få i overkant av 13kW (Tilsv. 3 x 19A x 230V), men ser ut til å legge seg litt under. TMS (22kW versjon) kan få i overkant av 9kW (Tilsv. 1 x 32 A x 230 V + 15%)
Evt problem ligg i sw i ladeboks.
TWC blir kanskje ikkje prioritert for dette særnorske opplegget?
Kanskje like bra å bytte boks? Feks til Besen wallbox som vi viste til i innlegg #332. (Installatørpris frå www.mwhandel no)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

#377
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 01. januar 2021, klokken 03:15
19 ampere er korrekt strøm gjennom kvart ladetrinn ved kopling til 32A 3-fase kurs med 230V IT nett.
TM3 har 3 stk 16A ladere. Derfor skal den kunne trekke 16A*√3=28A (avrundet) på hver leder i Δ kobling.
Altså 16A*230V*3=11kW.

Men det ser ut til at det er en logisk feil i TWC, slik at TM3 bare får trekke 19A totalt på hver leder.
Altså får hver del-lader bare 19A/√3=11A. Som gir 11A*230V*3=7.6kW

Eldre TMS/TMX kan såvidt jeg vet bare utnytte to av fasene i  Δ kobling, men noen av dem kan trekke mer strøm på hver fase enn TM3. Det vil uansett være en begrensning på 32A på den mest belastede lederen.
Altså: 32A*/√3*230V*2=8.5 kW
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Erik Ola Ulvestad

#378
Sitat fra: jlan på fredag 01. januar 2021, klokken 11:33
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 01. januar 2021, klokken 03:15
19 ampere er korrekt strøm gjennom kvart ladetrinn ved kopling til 32A 3-fase kurs med 230V IT nett.
TM3 har 3 stk 16A ladere. Derfor skal den kunne trekke 16A*√3=28A (avrundet) på hver leder i Δ kobling.
Altså 16A*230V*3=11kW.
...cut..
Slik var det, ja. Sidan TM3 er maks 11kW ved 400V TN så er maks i ladetrinn 16A også ved 230V IT.

Rein spekulasjon, men Tesla har kanskje meint å signalisere 19A i pilot signal for at bil skal trekke  32A i faseleiarar når det går 19A i kvart ladetrinn (for 22kW modellar) ved 230V IT? Ikkje akkurat standard, men dog.... Derimot regulerar bil strøm i ombordlader slik at faseleiarstrøm blir 19A, mens den burde tillatt 28A indirekte ved å regulere ladetrinnstrøm til 16A.

(I grunn det same som jlan skreiv ovanfor, beklager gjentakelsen)

Åkke som, har TMY samme ombordlader?


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

alagerqv

Jeg får åpne en formell support-sak til Tesla på TWC´ene mine... Er jo kjipt at den lader saktest på TWC vs 3.part...


Sent from my iPad using Tapatalk

stefse

Sitat fra: alagerqv på søndag 03. januar 2021, klokken 09:13
Jeg får åpne en formell support-sak til Tesla på TWC´ene mine... Er jo kjipt at den lader saktest på TWC vs 3.part...


Sent from my iPad using Tapatalk
Stiller meg bak dette. Får ikke utnyttet det elektriske ladeopplegget jeg anla fullt ut med TWC på 19A.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

alagerqv

Venter på Tesla Mobile Service hjemme nå, de skal ordne vanlig nøkkel og Homelink til bilen. Skal spørre om dette når de kommer. Ville ikke ha det som eget punkt i app´en, da var alternativet å kun å reise til vanlig service senter.

alagerqv

Da har teknikeren fra Tesla vært her. Men mente bilen ikke kan lade med 32A i det hele tatt på 3-fas IT-nett... Men lovet å sjekke litt mer internt. Han sa også at de jobbet med en v3 av TWC, men visste ikke så mye mer om den.

Så fortsatt ikke noe 3-fas 32A for oss med TWC på 230V IT-nett....

thebadger

Sitat fra: alagerqv på onsdag 06. januar 2021, klokken 15:06
Da har teknikeren fra Tesla vært her. Men mente bilen ikke kan lade med 32A i det hele tatt på 3-fas IT-nett... Men lovet å sjekke litt mer internt. Han sa også at de jobbet med en v3 av TWC, men visste ikke så mye mer om den.

Så fortsatt ikke noe 3-fas 32A for oss med TWC på 230V IT-nett....
Spennende å se hvordan det blir. P.t så selges Gen2 i Norge, og installasjonsmanualen heter v2
I USA og Canada (og kanskje flere steder) selges Gen3 som ikke støtter IT-nett i det hele tatt
https://shop.tesla.com/en_ca/product/wall-connector

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: alagerqv på onsdag 06. januar 2021, klokken 15:06
Da har teknikeren fra Tesla vært her. Men mente bilen ikke kan lade med 32A i det hele tatt på 3-fas IT-nett...
...cut...
Med fare for å repetere; (men til glede for nye lesarar???)
Om du ser nøye på bildet i post 332 så ligg strøm på ca 27A. (3dje fasen blir ikkje målt sidan den er kopla til N) Så, nei, ikkje fullt 32A på 230V IT 3fas med TM3 men nær nok.


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

alagerqv

Jeg sendte ham tilsvarende bilde fra Easee og denne tråden. Får håpe de får ordnet det.

Kim-

Screenshot av strømtrekk når jeg fikk bilen. Absolutt som alle andre sier her at Model 3 kan lade på 3-fas 230V

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

alagerqv

Ja, så merkelig at noen i Tesla sier det ikke går, mens andre sier det er en bug at det ikke funker...

thebadger

Det er en bug i TWC eller ombordladeren til TM3, men uavhengig hvor feilen ligger så er kombinasjonen av TWC på 230V IT og TM3 at man ikke får full pupp.
TM3 begrenser lading dersom den "oppdager" feil, men sånn som jeg forstod det fra ladeteamet så var det TWC som skulle få oppdatering via bilen.
Det var halvannet år siden

Handyman

Sitat fra: alagerqv på onsdag 06. januar 2021, klokken 18:16
Ja, så merkelig at noen i Tesla sier det ikke går, mens andre sier det er en bug at det ikke funker...
Teslas folk vet ikke nødvendigvis så mye om ladebokser fra andre produsenter. Når de sier at det ikke går, evt. at det er en bug, så stemmer det for såvidt ang deres egen TWC.
Det er jo et paradoks når Teslas eget utstyr ikke yter like bra som 3.partsutstyr.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA