Jeg har fulgt denne tråden med interesse en stund.
Først fordi jeg selv har kjøpt en Tesla M3P og dernest fordi jeg er elektriker og vi installerer MANGE ladere.
Årsaken til at dere måler 16A, 19A og 28A er fordi det måles på forskjellige faser.
TWC kobles på en «ulovlig» måte.
Den har terminaler beregnet for 400V TN system, hvor man har 3 ledere med 400V spenning seg i mellom. Den siste lederen (blå), er Nøytral, og i løpet av en syklus (Hz) altså 50ggr/sekund så skal resultanten i denne ideelt være 0A (null). Hvis man måler mellom N og L1, L2 eller L3, får man 230V.
TWC kobles slik på «norsk» IT system, hvor vi ikke har N, og hvor det kun er 230V mellom L1, L2 og L3:
L1, L2 og N.
Dette medfører at man bruker kun 2 av 3 lade-elementer i bilen, og at N-lederen får jobben med å lede ALL strømmen som går gjennom L1, L2 og L3.
Hvis det går 16A gjennom L1 og L2, mens L3 er tilkoblet N, så vil det gå 28A gjennom L3. Så derfor, når du noen ganger leser av 16A, 19A eller tilmed 28A så er dette avhengig av hvilken fase du leser av strømforbruket på. Nå er det visstnok slik at Tesla Model3 av en eller annen årsak håndterer IT 3-faselading bra, så i utgangspunktet så skulle du ikke få disse forskjellene nevnt her, men så godt kjenner jeg ikke tankegangen bak ladesystemet (dette er vel en godt bevart hemmelighet, for det er vel minst 109 andre fabrikanter som skulle ønske at de klarte dette selv. Har hørt at bla. i3 kan gå i stykker ved 3-Fase lading. Muligens så er ikke kretsen for N dimensjonert for å tåle 28A men kun 16A som ofte er max ladestrøm ved TN (TN 400V 3 fase + N gir 11kW ved 16A).
Anbefaler å lese forklaringen i denne linken.
https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet