Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

hemi

Akkuratt nå virker det som timingen var helt episk når jeg ser hva som skjedde i dag :p


Wibla

Sitat fra: hemi på fredag 16. oktober 2020, klokken 22:33
Akkuratt nå virker det som timingen var helt episk når jeg ser hva som skjedde i dag :p

Heldig der ja!
2018 Tesla Model S 75D

tibber73

Sitat fra: mabahj på torsdag 15. oktober 2020, klokken 14:53
Jeg har akkurat også oppdaget samme problemet, bilen nekter å lade på mer enn 19A. Model 3 med (nyinstallert) Tesla Wall Connector. IT-nett, 230V, 3 faser og 32A sikring og alt skal være i orden. Elektrikeren prøvde også hos meg med sin Model 3 og får samme beskjed på skjermen: "Maks 19A". (Rundt 47 km/t.)

Visste ikke elektrikeren at det vil stå 19A i bilen når en lader med 3-fas fra TWC og en har IT-nett?!
S og X viser A fra det som er koblet på N-leder i TWC, mens 3 viser fra en av de andre fasene. Ser jo på km/t at det er litt mer enn 32A 1-fas.
Jeg blir bare mer og mer oppgitt av elektrikere sin kompetanse..

Fordelen med 3-fas på IT-nett er at du får jevnere belastning. Hos meg blir spenningen på alle fasene lite berørt når jeg setter bilen til lading. Med 1-fas sank spenningen 5-7 Volt. Derfor får jeg mer enn den teoretiske økingen på ~1kW ved å gå over til 3-fas lading.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

alagerqv


jlan

Sitat fra: alagerqv på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:47
Hele verden burde blitt pålagt 400V TN...
Hvis du tenker på eksisterende anlegg, så ville nok det blitt en rimelig kostbar løsning, spesielt siden det kreves 4 ledere + jord. Men dette er jo løst i Model 3 på en perfekt måte med stjerne-trekant omkoblingen.

Hvorfor Tesla ikke har fått TWC til å håndtere dette er jo en gåte, men det kommer kanskje av at programmererene sitter i California, hvor de ikke har 230V IT. Vi ser jo noe lignende med DAB radio, hvor grafikken forsvant for snart 4 år siden, og ennå ikke er kommet på plass igjen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vegard_br

Litt på siden, men jeg får elektriker som skal skru opp en TWC i morgen. Kan jeg velge å bytte ut et utestikk jeg allerede har med TWCen, samt evt gjøre noen oppgraderinger i sikringsskapet?

ruslebiff

Sitat fra: Vegard_br på søndag 01. november 2020, klokken 12:19
Litt på siden, men jeg får elektriker som skal skru opp en TWC i morgen. Kan jeg velge å bytte ut et utestikk jeg allerede har med TWCen, samt evt gjøre noen oppgraderinger i sikringsskapet?

Da må utestikket være på en egen kurs isåfall. Med mindre det er i garasje. Og sannsynligvis vil kabelen til utestikket du har max tillate 16A, og trolig er ikke alle lederne ført frem så du får 1-fas.

sjokomelk

Sitat fra: Vegard_br på søndag 01. november 2020, klokken 12:19
Litt på siden, men jeg får elektriker som skal skru opp en TWC i morgen. Kan jeg velge å bytte ut et utestikk jeg allerede har med TWCen, samt evt gjøre noen oppgraderinger i sikringsskapet?
Det kommer helt an på det elektriske anlegget ditt. Men siden du får elektriker på besøk, så er dette noe de kan avgjøre når de ser anlegget.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vegard_br

Ja det er vel forsåvidt sammen med lys i gangen og utelys, så da går det vel ikke. Da blir det nytrekking og 3-fase :)

Handyman

Sitat fra: Vegard_br på søndag 01. november 2020, klokken 12:19
Litt på siden, men jeg får elektriker som skal skru opp en TWC i morgen. Kan jeg velge å bytte ut et utestikk jeg allerede har med TWCen, samt evt gjøre noen oppgraderinger i sikringsskapet?
Det finnes noen unntak:
Fra 1. juli 2018 kom det nye normer for installasjon av ladepunkt (NEK 400:2018). De nye normene har noen sentrale endringer fra forrige utgave (NEK 400:2014):

I noen tilfeller kan du koble til et ladepunkt på en eksisterende kurs (gjelder for frittliggende privat garasje, carport eller utebod). Du må være klar over at sikringen kan gå, og kursen skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet av ladepunktet som skal monteres.
Du må ha overspenningsvern.
https://elbil.no/lading/lade-med-vanlig-stikkontakt/
Tyep B jordfeilvern og 10A gjelder uansett.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vegard_br

Sitat fra: Handyman på søndag 01. november 2020, klokken 19:52
Sitat fra: Vegard_br på søndag 01. november 2020, klokken 12:19
Litt på siden, men jeg får elektriker som skal skru opp en TWC i morgen. Kan jeg velge å bytte ut et utestikk jeg allerede har med TWCen, samt evt gjøre noen oppgraderinger i sikringsskapet?
Det finnes noen unntak:
Fra 1. juli 2018 kom det nye normer for installasjon av ladepunkt (NEK 400:2018). De nye normene har noen sentrale endringer fra forrige utgave (NEK 400:2014):

I noen tilfeller kan du koble til et ladepunkt på en eksisterende kurs (gjelder for frittliggende privat garasje, carport eller utebod). Du må være klar over at sikringen kan gå, og kursen skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet av ladepunktet som skal monteres.
Du må ha overspenningsvern.
https://elbil.no/lading/lade-med-vanlig-stikkontakt/
Tyep B jordfeilvern og 10A gjelder uansett.

Takk for utfyllende svar! Ser uansett ut som det ikke blir aktuelt, siden jeg ser kursen også forsyner 3 soverom :)

alagerqv

Jeg er også nå en skuffet TWC eier... Med gamle S75D ladet jeg 3-fas 230V og går med ny M3P bare 19A. Som andre har beskrevet fikk også jeg 32A en kort periode med dip2 ned, men feilmelding etter kort tid.

Har greit opplegg strømmessig med mitt IT nett på 230V, 3x100A hovedsikringen og 3x50A ned til garasjen med 2x TWC på dedikert 32A kurs og en eldre Salto på 20A 1-fas. Lite interessert i å plukke ned TWC, så hadde vært fint å ha bugfix på bil eller TWC.

tibber73

Sitat fra: alagerqv på torsdag 31. desember 2020, klokken 14:36
Jeg er også nå en skuffet TWC eier... Med gamle S75D ladet jeg 3-fas 230V og går med ny M3P bare 19A. Som andre har beskrevet fikk også jeg 32A en kort periode med dip2 ned, men feilmelding etter kort tid.

Har greit opplegg strømmessig med mitt IT nett på 230V, 3x100A hovedsikringen og 3x50A ned til garasjen med 2x TWC på dedikert 32A kurs og en eldre Salto på 20A 1-fas. Lite interessert i å plukke ned TWC, så hadde vært fint å ha bugfix på bil eller TWC.
Du skriver 19A. Hvor mange kW får du?
Er det ikke sånn at TM3 viser A fra de fasene med minst A og S/X viset den med mest A?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Tom


thebadger

Sitat fra: tibber73 på torsdag 31. desember 2020, klokken 17:11
Sitat fra: alagerqv på torsdag 31. desember 2020, klokken 14:36
Jeg er også nå en skuffet TWC eier... Med gamle S75D ladet jeg 3-fas 230V og går med ny M3P bare 19A. Som andre har beskrevet fikk også jeg 32A en kort periode med dip2 ned, men feilmelding etter kort tid.

Har greit opplegg strømmessig med mitt IT nett på 230V, 3x100A hovedsikringen og 3x50A ned til garasjen med 2x TWC på dedikert 32A kurs og en eldre Salto på 20A 1-fas. Lite interessert i å plukke ned TWC, så hadde vært fint å ha bugfix på bil eller TWC.
Du skriver 19A. Hvor mange kW får du?
Er det ikke sånn at TM3 viser A fra de fasene med minst A og S/X viset den med mest A?
Nei. Ombordladeren til TM3 tror det er feil, så den trekker bare 2/3 kapasitet.
Elektrikeren vår målte da vi monterte i april 2019. Hans TMS trakk 11kW, vår TM3 trakk i overkant av 7kW.
Han målte over alle 3 fasene, for han mistenkte akkurat det du sa.
Han eskalerer til ladeteamet i Nederland, de mente det skulle komme SW-oppdstering til TWC via bilen, men hadde ikke skjedd noe i oktober da jeg ladet på TWC med TM3 sist.
På Zaptek går det visstnok helt fint, uten at jeg har testet selv, så om det er programvare i TWC eller Zaptek som gjør noe magi med lasking av L1-L3 vet jeg ikke.
Kan jo i teorien likerette og transformere til riktig spenning i ladeboksen, men da blir det mange komponenter som kan gå i stykker, er jo gjerne ikke en risiko produsenter vil ha

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA