Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

MaxQ

Sitat fra: geear på tirsdag 13. april 2021, klokken 19:23
og solcellepanelene er levert av LG...

Sorry for å hoppe rett inn i diskusjonen der, men bare lurte på hvorfor du lot det henge i luften at solcellepanelen er levert av LG? Hva er ev. negativt med paneler fra LG?

Sorry om jeg misser konteksen her, jeg bare lurte på om det var noe galt med LG sine paneler da jeg vurderer noen derfra selv.

MaxQ

Det vi ser nå er vel typisk? Har ikke kontrollert påstandene, men folk nevner at det er vanlig at TSLA stiger i perioden mellom slipp av kvartallstallene og earnings date (26. april).

Om den nå ikke får noen nyheter så tipper jeg den ikke faller under 650 igjen etter 26. april. Mulig den til og med holder seg over 700. Jeg hadde egentlig trodd at den kom til å holde seg under/rundt 700 frem til høsten, men hvem vet. Jo mer kontrollert/fornuftig den stiger jo bedre i mine øyne.

Jeg følger ikke så nøye med på kvartalsvise svinginger, jeg er mer opptatt av en pen gevinst etter 2030.

emurof

Sitat fra: MaxQ på onsdag 14. april 2021, klokken 01:55Tesla klarte vel ikke en slik 50% økning fra 2019 til 2020? Jeg skal innrømme at 2020 har vært et spesielt år.

Men fra Q1 2020-2021 klarte de over 100%. Du glemmer at produksjonskapasiteten øker mer nå enn den har gjort noen gang. Fabrikken i Kina sto jo ikke klar før mot slutten av 2019, og måtte da bruke litt tid på å få opp produksjonstakten.

SitatElon har vel sagt at Tesla skal produsere 1 million biler i 2021.

Nei, Tesla har guidet minst 50% vekst i året. Men internt har de visstnok snakket om at de kan klare å nå en million. Jeg tror også at opp mot en million biler i år er mulig. Men det er også mye risiko her fordi du både har Cybertruck of den europeiske Model Y som begge bruker nye teknologier og produksjonsmetoder. Det kan komme uforutsette problemer der.

SitatFremont, Nevada, Shanghai, Berlin, Texas (muligens) - er fabrikkene de produserer biler i dette året. Alle utenom Fremont (antatt) har vel muligheter for utvidelser i kapasitet. Men likevel, de trenger 4-5 fabrikker (Teller ikke helt med Texas) for å produsere 1 million biler!

Fremont og Kina alene skal ha kapasitet til en million biler.

Så glemmer du at de holder på med å utvide kapasiteten i alle fabrikkene, så 1 million biler i året er ikke produksjonskapasiteten til 4-5 fabrikker i full produksjon. Nå husker jeg ikke i farta, men skulle ikke fabrikken i Texas alene ha kapasitet til en million biler når den er bygget ut?

Og flere fabrikker blir sannsynligvis igangsatt i løpet av året eller neste år, særlig siden de vil trenge ganske sinnssyke produksjonskapasitet for $25k-modellen sin.

SitatHvor mange fabrikker trenger de for å produsere 57,6 millioner? Og hvor mange klarer de å faktisk bygge pr. år? Vi ser jo hvor tregt det går i Tyskland, ikke alt går like raskt som Shanghai.

Det går ikke tregt i Tyskland i det hele tatt. Og det de gjør nå er jo å bygge selve fabrikken, som avhenger mye av myndighetene. Når fabrikken først er oppe og går, så avhenger produksjonen av hva Tesla selv får til.

SitatEt annet aspekt her er jo hvorvidt det er nødvendig for Tesla å vokse så raskt? Målet til Tesla var/er jo ikke å bli størst.

Målet deres er å vokse så raskt som mulig fordi det er viktig for å akselerere overgangen til fornybar energi og transport.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 13. april 2021, klokken 09:23
Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 23:31Dagens aksjekurs er ganske nøktern hvis de når produksjonsmålene sine om 50% vekst i året (som de allerede er i ferd med å slå for i år).

Hvor lenge tror du de skal klare å vokse 50% årlig?

Det Tesla sa under Q4-presentasjonen var: "Over a multi-year horizon, we expect to achieve 50% average annual growth in vehicle deliveries."

Sitat fra: Vaduz på mandag 12. april 2021, klokken 20:27Fine svar, geear resonnerer med min observasjoner, blir gøy å se hvem som selger mest elbil i verden kommende årene, tipper VAG foran Hyundai/Kia og tesla.

Tesla har forberedt dette i mange år og har bygget ut god kapasitet på batteriproduksjon. Hvor skal disse andre få alle batteriene fra?

Sitat fra: geear på mandag 12. april 2021, klokken 22:00Enig i at Tesla og Elon både hver for seg og sammen utgjør betydningsfull verdi, hvor mye er derimot uklart, men kursen er allerede "uforklarlig" høy.

Kursen er faktisk ikke uforklarlig høy, og det er mange steder du kan finne folk som gjør rede for dette.

For eksempel denne videoen, som jeg nettopp linket til:

https://www.youtube.com/watch?v=iJEEaO7oDKU

Hvis Tesla vokser med over 50% i året (og de vil sannsynligvis ligge langt over det) så er de underpriset i dag, hvis man ser på forventet salg om noen år.

SurSnasen

Sitat fra: emurof på onsdag 14. april 2021, klokken 11:43
Det Tesla sa under Q4-presentasjonen var: "Over a multi-year horizon, we expect to achieve 50% average annual growth in vehicle deliveries."
...

Hvis Tesla vokser med over 50% i året (og de vil sannsynligvis ligge langt over det) så er de underpriset i dag, hvis man ser på forventet salg om noen år.

Men hva er "multi-year"? 3 år? 10 år? 30 år? La oss si 1 millioner biler i år. Det blir til:
2022: 1,5 mill
2023: 2,25 mill
2024: 3,38 mill
2025: 5,06 mill
...
2030: 38,4 mill

Så jeg gjentar spørsmålet: hvor lenge tror du de skal klare å vokse 50% årlig (i kjøretøysleveranser)?
Hva er potensialet?

Så må man ta i betraktning hva som videre prises inn: FSD / Robotaxi. Dette innebærer da at bilene skal gå i taxi-tjeneste store deler av døgnet. Men det er da også begrenset hvor mange taxi-turer som skal gjennomføres. Dersom "alle" skal eie en robotaxi så blir det jo ikke rare taxi-behovet per bil. Dermed vil mengden biler på verdensmarkedet faktisk minke.

Videre må du også huske at dagens aksjekurs har priset inn en vanvittig vekst fremover. Om de leverer 185 000 biler i stedet for estimerte 168 000 biler det kvartalet blir som musepiss i havet. Det signaliserer kanskje litt hurtigere måloppnåelse, men det er ikke automatikk i at 10% høyere antall utleverte biler i et kvartal skal medføre at de "in the end" også skal øke sitt potensiale (som er innbakt i aksjekursen) med 10%.

Som man kan gjenta til det kjedsommelige: aksjekurs/børsverdi er et veddemål om hvordan bedriften skal levere. For Tesla sitt vedkommende gjelder dette veddemålet hvordan Tesla skal levere en dag i uoverskuelig fremtid. Tesla må på et eller annet tidspunkt leve opp til børsverdien. Når? Hvilket år?

MaxQ

At det prises inn en verdi for FSD kan jeg skjønne, men at det prises inn en utrolig stor verdi for "robotaxi" kan jeg ikke skjønne. Taxi markedet er rimelig mettet og svært presset på pris. Eneste nyvinningen er jo bedre brukeropplevelse ved booking/betaling (slik f.eks. Uber har det). Vil det være en kundemasse som foretrekker en robotaxi fremfor en tradisjonell taxi eller en Uber-lignende taxi? Trolig, men er det markedet stort nok?

Jeg vet ikke hvordan alle andre bileiere er, men det finnes ikke noen som kan overtale meg til å la min private bil til nesten millionen rulle rundt på egenhånd i et taximarked. Unger, syke og eldre som trenger hjelp vil i mindre grad være tjent med en selvkjørende taxi og helgefylla får andre ta seg av.

Ser noen sier at meningen er at en skal kjøpe en bil nummer 2 til dette, hvor blir det da av miljøaspektet og fortjenesten? Og om "alle" skal kjøpe 2 biler og leie ut den ene, hvem skal da være kunden?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MaxQ på torsdag 15. april 2021, klokken 02:05
At det prises inn en verdi for FSD kan jeg skjønne, men at det prises inn en utrolig stor verdi for "robotaxi" kan jeg ikke skjønne. Taxi markedet er rimelig mettet og svært presset på pris. Eneste nyvinningen er jo bedre brukeropplevelse ved booking/betaling (slik f.eks. Uber har det). Vil det være en kundemasse som foretrekker en robotaxi fremfor en tradisjonell taxi eller en Uber-lignende taxi? Trolig, men er det markedet stort nok?
Poenget er jo at en robotaxi vil være mye billigere i drift per km og vil fullstendig utkonkurrere tradisjonelle taxier med sjåfør, inkludert Uber, slik de opererer i dag.

En taxitur som i dag koster 250 kroner kan kanskje koste 100 kroner når man ikke trenger betale lønn til en sjåfør, der 50 kr er rent overskudd. Med f.eks 1 million av robotaxier i drift og kanskje 20 turer per dag med 50 kr i overskudd per tur, så får man inn 1 mrd kroner i overskudd per dag. Eller  $45 mrd per år. Da kan selskapet være verdt $900 mrd med en P/E på 20.

Man kan så klart diskutere hvor sannsynlig det er at Tesla kan gjennomføre sin strategi med robotaxier. Men om de får det til, så vil det ganske åpenbart være ekstremt lukrativt.

I hvert fall inntil det kommer konkurrenter på banen, som er villige til å ta f.eks 60 kroner for en tur som Tesla tar 100 kr for. Da ville Tesla også måtte redusere sine priser, og overskuddet ville falle raskt.

Sitat fra: MaxQ på torsdag 15. april 2021, klokken 02:05Ser noen sier at meningen er at en skal kjøpe en bil nummer 2 til dette, hvor blir det da av miljøaspektet og fortjenesten? Og om "alle" skal kjøpe 2 biler og leie ut den ene, hvem skal da være kunden?
Om Tesla har suksess med sin plan, så vil det veldig raskt bli mangel på biler. Da kan man forvente å måtte betale Tesla det de ellers ville tjent på å sette bilen inn i robotaxidrift for å kjøpe bilen. Altså da må kanskje kundene betale Tesla 1 mill for en Model 3 SR. Så klart vil det da ikke være mange som kjøper egne biler fra Tesla. De fleste vil da Tesla beholde selv og sette rett inn i robotaxidrift.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

https://elbilforum.no/index.php?topic=55774.0

Laget en enkel avstemming om når folk tror robottaxi kommer.

Hadde vært interessant å se stemningen blandt deltagerne i denne tråden

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. april 2021, klokken 10:45
Da kan man forvente å måtte betale Tesla det de ellers ville tjent på å sette bilen inn i robotaxidrift for å kjøpe bilen. Altså da må kanskje kundene betale Tesla 1 mill for en Model 3 SR. Så klart vil det da ikke være mange som kjøper egne biler fra Tesla. De fleste vil da Tesla beholde selv og sette rett inn i robotaxidrift.
Altså, det er jo begrenset hvor mange robottaxier det er behov for da. Så hvis valget er å selge til en konkurransedyktig pris eller ingen ting, så blir det vel salg.

Premisset ditt gjelder bare hvis etterspørselen etter robottaxier er større enn produksjonskapasitet. Det tror jeg ikke varer lenge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. april 2021, klokken 11:01Altså, det er jo begrenset hvor mange robottaxier det er behov for da. Så hvis valget er å selge til en konkurransedyktig pris eller ingen ting, så blir det vel salg.

Premisset ditt gjelder bare hvis etterspørselen etter robottaxier er større enn produksjonskapasitet. Det tror jeg ikke varer lenge.
Tror heller det ikke varer veldig lenge, men mitt eksempel forutsatte 20 millioner turer per dag. Dette er sånn ca på samme nivå som Uber, og Uber har bare en del av det globale taximarkedet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 14. april 2021, klokken 12:55
Sitat fra: emurof på onsdag 14. april 2021, klokken 11:43
...

Men hva er "multi-year"? 3 år? 10 år? 30 år? La oss si 1 millioner biler i år. Det blir til:
2022: 1,5 mill
2023: 2,25 mill
2024: 3,38 mill
2025: 5,06 mill
...
2030: 38,4 mill

Så jeg gjentar spørsmålet: hvor lenge tror du de skal klare å vokse 50% årlig (i kjøretøysleveranser)?
Hva er potensialet?

Jeg ser ingen grunn til at de ikke skal kunne vokse i den takten de nærmeste årene. Husk på at det er veldig mange fossilbiler som skal byttes ut. Men jeg har ikke noe konkret antall år. Likevel bør denne veksten klare å holde seg minst til 2025.

SitatSå må man ta i betraktning hva som videre prises inn: FSD / Robotaxi. Dette innebærer da at bilene skal gå i taxi-tjeneste store deler av døgnet. Men det er da også begrenset hvor mange taxi-turer som skal gjennomføres. Dersom "alle" skal eie en robotaxi så blir det jo ikke rare taxi-behovet per bil. Dermed vil mengden biler på verdensmarkedet faktisk minke.

Over tid vil det bli behov for færre biler fordi de fleste bruker robotaxi, ja. Forhåpentligvis, kan man kanskje si.

Men robotaxi er i liten grad priset inn i dag. Markedet har lite tro på at de vil få det til.

SitatVidere må du også huske at dagens aksjekurs har priset inn en vanvittig vekst fremover. Om de leverer 185 000 biler i stedet for estimerte 168 000 biler det vartalet blir som musepiss i havet. Det signaliserer kanskje litt hurtigere måloppnåelse, men det er ikke automatikk i at 10% høyere antall utleverte biler i et kvartal skal medføre at de "in the end" også skal øke sitt potensiale (som er innbakt i aksjekursen) med 10%.

Jeg tror ikke veksten Tesla faktisk kommer til å levere er priset inn. Markedet undervurderer Tesla.

Det at de økte salget med over 100% var noe som overrasket omtrent alle. Det er ikke musepiss. Det er et kraftig signal om hva Tesla faktisk er i stand til. Nå var samme kvartal i 2020 noe påvirket av Covid, men Q1 er tradisjonelt et svakt kvartal for bilsalg, og Tesla hadde ingen produksjon av S/X, samt flere slike ting som tilsa at de ikke skulle klare slike tall. Likevel gjorde de det.

SitatSom man kan gjenta til det kjedsommelige: aksjekurs/børsverdi er et veddemål om hvordan bedriften skal levere. For Tesla sitt vedkommende gjelder dette veddemålet hvordan Tesla skal levere en dag i uoverskuelig fremtid. Tesla må på et eller annet tidspunkt leve opp til børsverdien. Når? Hvilket år?

Nei, et selskap skal alltid prises etter forventet fremtidig inntjening. Se videoen jeg har linket til et par ganger nå.

Man opererer gjerne med tall 5 eller 10 år frem i tid.

emurof

Sitat fra: MaxQ på torsdag 15. april 2021, klokken 02:05Jeg vet ikke hvordan alle andre bileiere er, men det finnes ikke noen som kan overtale meg til å la min private bil til nesten millionen rulle rundt på egenhånd i et taximarked.

Jeg tror prisene for å ta robotaxi vil bli så lave at det vil lønne seg å ikke ha egen bil. De som ikke absolutt har behov for egen bil vil foretrekke robotaxi fremfor å kjøpe selv fordi det blir billigere totalt sett, og mindre trøbbel med vedlikehold og slikt. Egen bil vil nok heller bli unntaket.

Robotaxi vil kanskje være et by- og tettstedfenomen, mens folk som bor veldig langt fra alt vil beholde bilen. Men jeg tror at det til slutt vil bli forbud mot å ha egen bil fordi det er mye sikrere når det ikke er mennesker som kjører.

SitatUnger, syke og eldre som trenger hjelp vil i mindre grad være tjent med en selvkjørende taxi og helgefylla får andre ta seg av.

Det vil selvsagt være tilbud og tilrettelegging for de som trenger assistanse også.

Og hva gjelder helgefylla, prisene for robotaxi vil sannsynligvis variere med etterspørsel og situasjon, så det vil sannsynligvis være dyrere å ta taxi hjem i fylla, som da gir mer penger i lomma på taxiene som kjører da.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 11:28Men jeg tror at det til slutt vil bli forbud mot å ha egen bil fordi det er mye sikrere når det ikke er mennesker som kjører.
Det tror jeg absolutt ikke vil skje. Det er masse fordeler med å eie bil selv, som folk er villig til å betale for. F.eks å ikke måtte montere ut barneseter og tømme bilen for eiendeler hver gang man har gjennomført en kjøretur.

Men at det blir ulovlig å kjøre bilen selv, det kan skje.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 11:28
Jeg tror prisene for å ta robotaxi vil bli så lave at det vil lønne seg å ikke ha egen bil. De som ikke absolutt har behov for egen bil vil foretrekke robotaxi fremfor å kjøpe selv fordi det blir billigere totalt sett, og mindre trøbbel med vedlikehold og slikt. Egen bil vil nok heller bli unntaket.

Robotaxi vil kanskje være et by- og tettstedfenomen, mens folk som bor veldig langt fra alt vil beholde bilen. Men jeg tror at det til slutt vil bli forbud mot å ha egen bil fordi det er mye sikrere når det ikke er mennesker som kjører.
Det er stor forskjell på å få lov til å kjøre egen bil, og få lov til å eie. Jeg tror nok vi går i den retningen du sier, men det tar lang tid.

Kan jeg få Taxi i løpet av 5 minutt uten rideshare, så kommer jeg nok til å selge bil nr 2. Gitt at det blir vesentlig billigere å bruke å ha egen bil.

For å ikke ha bil i det hele tatt må jeg kunne ha bilen stående i lengre tid hos oss, og komme å hente meg på kort varsel på hytta, på alskens rare sideveier i fjellheimen og små øyer på kysten. Med kajakk på taket og sykkelstativ bak.

Kort sagt, har man ikke egen bil begrenser man aktiviteter til det man får med seg i en koffert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. april 2021, klokken 11:32
Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 11:28Men jeg tror at det til slutt vil bli forbud mot å ha egen bil fordi det er mye sikrere når det ikke er mennesker som kjører.

Det tror jeg absolutt ikke vil skje. Det er masse fordeler med å eie bil selv, som folk er villig til å betale for. F.eks å ikke måtte montere ut barneseter og tømme bilen for eiendeler hver gang man har gjennomført en kjøretur.

Men at det blir ulovlig å kjøre bilen selv, det kan skje.

Ja, det gir kanskje mer mening.

Skjønt, jeg tror ikke det å lagre masse eiendeler i bilen vil være noe hinder. Og så vil man sikkert kunne velge taxi etter ulike kriterier i appen. Trenger man god plass og barnesete så vil man sannsynligvis kunne filtrere på det.

Noe annet å tenke på er at sikkerhetskrav i biler vil kunne endre seg hvis det ikke er noen mennesker som kjører og ulykker nærmest er eliminiert. Bare se på hvordan man tillater livsfarlig plassering av passasjerer i busser og annen kollektivtransport. Fordelene ved å kunne bruke kollektivtransport oppveier ulempene det er ved at en busskrasj vil kunne få utallige mennesker drept eller skadd på en gang (det er jo tillatt å ikke bruke bilbelte, folk står, osv.).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA