Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

daktari

Problemet med robottaxi er at det er en drøss konkurrenter som har kommet ganske langt. Tesla, hvis de lykkes, blir neppe alene.
Så er spørsmålet om du vil krabbe inn i en småtrang Model 3 eller heller sitte på med en buss-aktig kassevogn/engelsk cab-robot eller sove-robot med seng og stor TV. Til slutt kommer spørsmålet om de store firmaene, vil tillate vanlige folk å konkurrere med dem om robottaxi. Hvorfor skal Waymo, Cruise og Tesla tillate folk å ta en del av overskuddet? Hva skjer med robottaxi-løyvehavers ansvar for ting som kan gå galt? Roboten blir hacket og stjålet? 
Tror alle dagens 3ere er rustet i filler før robottaxi er materialisert.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 12:52
Problemet med robottaxi er at det er en drøss konkurrenter som har kommet ganske langt. Tesla, hvis de lykkes, blir neppe alene.
Så er spørsmålet om du vil krabbe inn i en småtrang Model 3 eller heller sitte på med en buss-aktig kassevogn/engelsk cab-robot eller sove-robot med seng og stor TV.
Realiteten er at det er kun Tesla som kan *masseprodusere* selvkjørende biler. De andre som er langt fremme baserer seg på LIDAR, og dette er dyrt og komplisert å masseprodusere. Når det da trengs millioner av robotaxier er det bare Tesla som er i en posisjon til å rulle ut dette raskt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. april 2021, klokken 14:32
Så er spørsmålet om du vil krabbe inn i en småtrang Model 3 eller heller sitte på med en buss-aktig kassevogn/engelsk cab-robot eller sove-robot med seng og stor TV.
Realiteten er at det er kun Tesla som kan *masseprodusere* selvkjørende biler. De andre som er langt fremme baserer seg på LIDAR, og dette er dyrt og komplisert å masseprodusere. Når det da trengs millioner av robotaxier er det bare Tesla som er i en posisjon til å rulle ut dette raskt.

Det forutsetter at behovet for millioner av robottaxier melder seg før det skjer en forenkling i produksjonen av LIDAR. Er det noe det konsensus om?

daktari

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. april 2021, klokken 14:32
Helt uenig. Det vil være lite problemer å lage enkle mer praktiske robottaxier for forskjellige formål med integrerte sensorer. Det du trenger minst av alt som robottaxi er en lav, trang og stiv sport-sedan med 4wd og ekstreme ytelser.
Mine I-Pace videoer

z4rd

Det er jo helt uaktuelt for meg som privatperson å kjøpe en slik praktisk taxi-kassevogn med masse sensorer :) derimot en morsom elbil med gode ytelser... og som på sikt kan ha "dual-purpose" som robotaxi er jo mer interessant for flere. Nå skal det sies at jeg ikke har betalt for FSD selv, men når jeg ser hva Musk har fått til med andre selskaper så lar jeg tvilen komme han til gode... enn så lenge.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Magnus Hansen

La oss anta Tesla klarer å utvikle ekte FSD før alle andre bare ved bruk av kameraer. Hvor lenge vil det da gå før teknologien har spredd seg til konkurrentene? Ikke alt for mange måneder tør jeg påstå. Det er som alt annet i tek. Det blir kopiert. Nøkkelpersonell blir lokket vekk med fantasilønninger.

daktari

Sitat fra: z4rd på torsdag 15. april 2021, klokken 15:58
Det er jo helt uaktuelt for meg som privatperson å kjøpe en slik praktisk taxi-kassevogn med masse sensorer :) derimot en morsom elbil med gode ytelser... og som på sikt kan ha "dual-purpose" som robotaxi er jo mer interessant for flere. Nå skal det sies at jeg ikke har betalt for FSD selv, men når jeg ser hva Musk har fått til med andre selskaper så lar jeg tvilen komme han til gode... enn så lenge.
Bare å legge bilen på Hyre eller Nabobil det. Står en drøss av dem i gatene rundt her, bilene ser ganske skabbete ut. Ikke noe særlig hvis man er glad i godbilen sin vil jeg tro.
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

Det er bare en som har trykket på det åpenbart beste alternativet «vet ikke»

Foreløpig to optimister som tror det kommer i 2022 og ytterligere 23 som tror det kommer i løpet av neste fem til ti år.

Så er det 8 bjørner som ikke tror dette kommer til å skje noengang......

Foreløpig altfor lavt antall svar til å regne noe prosentfordeling.

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 15. april 2021, klokken 16:22La oss anta Tesla klarer å utvikle ekte FSD før alle andre bare ved bruk av kameraer. Hvor lenge vil det da gå før teknologien har spredd seg til konkurrentene? Ikke alt for mange måneder tør jeg påstå. Det er som alt annet i tek. Det blir kopiert. Nøkkelpersonell blir lokket vekk med fantasilønninger.

Problemet til konkurrenter er at Tesla har et stort forsprang på både teknologi og data. Det er ikke bare å bytte over fra en metoden til en annen. Det vil være snakk om mange år og ikke bare måneder.

Jeg tviler på om nøkkelpersonell som lokkes vekk vil være noen reel problemstilling. Det holder ikke bare med noen av personene som har jobbet med det når du ikke har resten av utstyret, teknologien, dataene, osv.

z4rd

Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 17:58Bare å legge bilen på Hyre eller Nabobil det. Står en drøss av dem i gatene rundt her, bilene ser ganske skabbete ut. Ikke noe særlig hvis man er glad i godbilen sin vil jeg tro.

Godbilen min er italiensk, produseres ikke lenger, drikker bensin og er i garasje 9 av 12 mnd i året ;) Jeg vil påstå at bilentusiaster uansett ikke vil være sentrale i referansegruppen her.

Men ja, det du peker på skjer jo allerede i dag. Det er mange personer som ikke har noe problemer med det. Poenget mitt er at det uansett vil være mer attraktivt for mange enn alternativet som du delvis talte for.

Det gir også mening hvorfor Tesla kjører på med sin egen forsikringsløsning, det har bare ikke blitt rullet ut i Norge enda...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Jeg tenker heller sånn: hvis jeg vil leie en sporty bil for å kjøre til fjelltur så vil jeg kjøre selv og ha det moro på veien. Hvis vi leier en robottaxi så vil gjengen sitte og pilse i en komfy sofa med kjøleskap til ølen.

Så tenker jeg at Teslaene er pene, dyre og bra biler du tar pent vare på. De skal kjøres og lekes med. En Corolla derimot kunne jeg gjerne leid bort til hvem som helst.
Mine I-Pace videoer

i05L0

Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 21:39
.. Teslaene er pene, dyre og bra biler du tar pent vare på. De skal kjøres og lekes med. En Corolla derimot kunne jeg gjerne leid bort til hvem som helst.

Kanskje dukker det opp en rimelig, robust Tesla-modell som tåler en trøkk og som kan "leies bort til hvem som helst" og som har den samme innmaten og teknologien som øvrige modeller?
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 15. april 2021, klokken 16:22La oss anta Tesla klarer å utvikle ekte FSD før alle andre bare ved bruk av kameraer. Hvor lenge vil det da gå før teknologien har spredd seg til konkurrentene? Ikke alt for mange måneder tør jeg påstå. Det er som alt annet i tek. Det blir kopiert. Nøkkelpersonell blir lokket vekk med fantasilønninger.

Problemet til konkurrenter er at Tesla har et stort forsprang på både teknologi og data. Det er ikke bare å bytte over fra en metoden til en annen. Det vil være snakk om mange år og ikke bare måneder.

Jeg tviler på om nøkkelpersonell som lokkes vekk vil være noen reel problemstilling. Det holder ikke bare med noen av personene som har jobbet med det når du ikke har resten av utstyret, teknologien, dataene, osv.

Du undervurderer hva som kan kjøpes for penger. Du undervurderer også hvor mobil arbeidskraften er i silicon valley. Det finnes personer allerede i dag ansatt i andre selskaper med dyp forståelse og erfaring med Teslas løsning. Forøvrig er det ikke snakk om å bytte metode. Alle baserer seg tungt på kameraer og nevrale nettverk.

z4rd

daktari: Jeg er ikke uenig i "behovsanalysen" din, men Tesla må selge biler nå også, pga cash flow. De har behov for mange sensorer ute på veiene som genererer data og kartlegger alle mulige situasjoner, som de deretter kan bruke ifm utvikling av FSD. Når de eventuelt knekker "FSD-koden", så kan de sikkert putte teknologien sin i en sofa eller container med hjul :) men hvis de solgte en sofa eller container med hjul nå, så hadde de neppe hatt like mange sensorer ute på veiene..
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA