Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?  (Lest 201 ganger)

CaZpaH

• Hero Member
    • Vis profil
Har et lite spørsmål vedr. lading på tvers av bilmerker.

I dag er det 3 biler, Tesla Model 3, Model Y og en eldre Mercedes fordelt på to husstander. Vi har Model 3 og Model Y og har for noen år tilbake fått montert en Tesla Wall Connector Gen 2 da vi hadde en Model X. Denne er koblet på 3-fas på IT-nett (230V) og vi får ganske rask ladehastighet på våre Tesla.

Hadde i en liten periode en BMW i3 og da måtte Wall Connectoren settes i en annen modus for å virke med BMW'en med det resultatet at vi ladet på 1-fas.

Nå snakker den andre husstanden om å få skaffet seg en elbil. De bilene som er nevnt er Audi Q4 e-tron og Mercedes EQE. Og da dukker spørsmålet om å få montert en lader nr. 2 i garasjen opp.

Det jeg da lurer på er. Vil jeg kunne dra nytte av 3-fas, 230V på mine Teslaer med en TWC Gen 3 og/eller Easee-lader? Jeg ser fra Audi sine informasjonssider at Q4 ikke støtter 3-fas, 230V så jeg ser for meg å sette opp en lader med 3-fas og en lader med 1-fas og ha lastfordeling for å unngå at hovedsikring går. Vil dette virke med de nevnte ladere? Eller må jeg bite i det sure eplet og gå tilbake til tregere ladehastighet på 1-fas med mine Teslaer? Er avhengig av å ha en lastfordeling slik at vi kan lade to biler av gangen.

« Siste redigering: I går kl. 12:28 av CaZpaH »
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

geear

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
« Svar #1 på: I går kl. 13:38 »
Har TWC3 på 32A 230V IT 3-fas, konfigurert for å tillate alle merker (bare et valg for å tillate eller ikke i online konfig nå, ikke noe kompatibilitetsmodus) og får 11kW med Model Y (altså full utnyttelse av 3-fas/28A laderen i Y), og får 32A 1-fas 7,1kW på e-Niro (som er maks av hva den støtter), så ser ingen grunn til at du skal begrenses til 1-fas på Teslaene dine. Har ikke prøvd med ikke-Tesla som støtter 3-fas eller kvasi 3-fas.

Rosstopher

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: I går kl. 13:45 »
Skal selv ha to ladere på samme kurs etterhvert, så jeg slenger meg på denne tråden. Hvordan er det med lastfordeling om en bil (Tesla) lader på trefase og den andre kun på en fase på IT 230 V 16 A? Får bil nummer 1 8A trefase og bil nummer 2 8A enfas? Altså 3,2 kW til en bil og 1,8 kW til den andre? Er det noen forskjell på TWC og Eassee til et slikt formål?
Model Y

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

CaZpaH

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: I går kl. 14:46 »
Har TWC3 på 32A 230V IT 3-fas, konfigurert for å tillate alle merker (bare et valg for å tillate eller ikke i online konfig nå, ikke noe kompatibilitetsmodus) og får 11kW med Model Y (altså full utnyttelse av 3-fas/28A laderen i Y), og får 32A 1-fas 7,1kW på e-Niro (som er maks av hva den støtter), så ser ingen grunn til at du skal begrenses til 1-fas på Teslaene dine. Har ikke prøvd med ikke-Tesla som støtter 3-fas eller kvasi 3-fas.

Dette var jo oppløftende lesing. Da blir det nok å kjøre 2xTWC3 her i gården. Forsøkte å lese litt på specs og ser den har en innebygget RCD Type A og de skriver at jordfeilbryter type B ikke er nødvendig. Er dette noe nytt?

Har jordfeilbryter type B på TWC2 i dag da dette var krav ved installasjon.

geear

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: I går kl. 15:10 »
Ja, det er nytt for TWC3, så nå stiller den likt der også, som Easee, Ecolite m.fl.

Har ikke to (enda, vurderer en til, men vi lader så sjelden, og kan også bruke "nødlader"), så vet ikke hva som skjer ved lastdeling mellom 1-fas og 3-fas på IT-nett. På TN vil jeg anta at den iallfall klarer å mikse.

Forøvrig har TWC3 også innebygget holder for type2 kontakten.

Online-delen er ikke noe å skryte av enda, de baserer seg på at infoen i Tesla-appen fortsatt (fra bil), og det funker jo greit med Tesla, men kunne tenkt meg mulighet for å hente litt mer info siden den allikevel er på nett hele tiden. Spesielt siden e-Niroen ikke har app. Håper kanskje det kommer inn i Tesla-appen etterhvert som de blir mer og mer leverandør av lading, solceller osv. Laderen er iallfall online på wifiet hele tiden.

CaZpaH

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: I går kl. 17:19 »
Ja, det er nytt for TWC3, så nå stiller den likt der også, som Easee, Ecolite m.fl.

Har ikke to (enda, vurderer en til, men vi lader så sjelden, og kan også bruke "nødlader"), så vet ikke hva som skjer ved lastdeling mellom 1-fas og 3-fas på IT-nett. På TN vil jeg anta at den iallfall klarer å mikse.

Forøvrig har TWC3 også innebygget holder for type2 kontakten.

Online-delen er ikke noe å skryte av enda, de baserer seg på at infoen i Tesla-appen fortsatt (fra bil), og det funker jo greit med Tesla, men kunne tenkt meg mulighet for å hente litt mer info siden den allikevel er på nett hele tiden. Spesielt siden e-Niroen ikke har app. Håper kanskje det kommer inn i Tesla-appen etterhvert som de blir mer og mer leverandør av lading, solceller osv. Laderen er iallfall online på wifiet hele tiden.

Ser ingen grunn til at den ikke skal klare å fordele lasten. Den kjenner vel hvor mye ampere som er tilgjengelig for begge ladere og hva som går fra lader og til bil bør jo kunne styres.

Ser jo for meg jeg kobler begge laderne opp på 3-fas. Så får bilen justere hva den maksimalt klarer å hente ut. Eller tenker jeg helt feil her da?

Og går det an å seriekoble laderne? Fikk nei på dette med gen 2 og at de begge måtte ha hver sin kurs og egen jordfeilbryter type b fra sikringsskap. Har ikke mer plass i sikringsskapet (både jordfeilbryter type b og automatbryter ble montert i egen kapsling under sikringsskapet på eksisterende opplegg) og det hadde vært fint å kunne bare hatt den ene strømkabelen som går til garasjen uten å måtte legge en til.
Mulig man kan trekke strømkabelen til en egen fordelingsskap i garasje for så å ha to kurser der?

Erik Ola Ulvestad

• Sr. Member
    • Vis profil
    • Malthe Winje
« Svar #6 på: I går kl. 20:32 »
For oppkobling av 3 ladeboksar på 3 fase så 'roterar' du fasane eit 'hakk' for kvar boks. For TN system er fasane ved 1fase lading då uavhengige, men du har desverre 230V IT nett. Då vil desverre ein ladeboks i 1fase ha faseledningar som alltid er delt med dei andre 2 boksane. Ein 1fase bil vil derfor halvere effekten til ein 3fase bil ved samtidig lading.
Easee har jo dette opplegget med å kunne velge fase (eller er det kun Easee Charge versjonen?), men dette kan heller ikkje brukast på 230V IT for ein dedikert kurs med 3 ladeboksar. (Om selger påstår noko anna, er det bull....,)
Når TWC no har fått kontroll på 230V IT 3fase kalkulasjonen så er det vel ikkje noko i vegen for at lastdelingsalgoritma skal kunne takle dette?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
« Siste redigering: I går kl. 20:42 av Erik Ola Ulvestad »
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake

jlan

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: I går kl. 23:47 »
...men du har desverre 230V IT nett. Då vil desverre ein ladeboks i 1fase ha faseledningar som alltid er delt med dei andre 2 boksane.
Du forutsetter da at en trefasebil kan få frakoblet en leder og lade tofase på TN nett. Det er mulig det går, men da får den likevel bare 67% av kursens totaleffekt, og enfase bilen får tilgjengelig 33% (avrundet).

Biler som lader tofase på IT nett (Tesla S/X bl.a.) vil naturlig nok bare kunne utnytte 67% av kursens kapasitet uansett, og da kan en enfasebil utnytte den tredje fasen med 33%, uten at det gjør noen forskjell for tofasebilen. Hvis de skal få like mye, så må tofasebilen ned på 41%.

For Tesla 3/Y som lader 3 fase IT er det litt verre. Ettersom de regulerer alle fasene likt må de ned fra 100% til 38% effekt for å gi enfasebilen de samme 38 % av kursens totalkapasitet.

En enfasebil alene kan få 1/√3 (58%) av en IT kurs sin trefasekapasitet, mens to eller tre enfasebiler får 33% hver. 

For eksempel kan en enfasebil få 3.7 kW på en 16A 230V 3-fase IT kurs, hvor en Tesla 3/Y kan få 6.4KW (100%) hvis de hver for seg har kursen alene. Mens to eller tre enfasebiler bare vil få 2.1 kW hver med lastdeling.

På en 16A 400V 3-fase TN kurs kan en Tesla 3/Y få 11kW(100%). Alternativt kan inntil tre enfasebiler få 3.7 kW hver.
« Siste redigering: I går kl. 23:54 av jlan »
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF