Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: z4rd på fredag 16. april 2021, klokken 06:22
daktari: Jeg er ikke uenig i "behovsanalysen" din, men Tesla må selge biler nå også, pga cash flow. De har behov for mange sensorer ute på veiene som genererer data og kartlegger alle mulige situasjoner, som de deretter kan bruke ifm utvikling av FSD. Når de eventuelt knekker "FSD-koden", så kan de sikkert putte teknologien sin i en sofa eller container med hjul :) men hvis de solgte en sofa eller container med hjul nå, så hadde de neppe hatt like mange sensorer ute på veiene..
Det er jeg enig i. Men historien de selger, den "geniale ideen" henger ikke helt sammen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

z4rd

Jeg følger deg på at den ikke henger helt sammen med dagens situasjon, normer og infrastruktur. Den er jeg med på. Men hvis man gjør et lite forsøk på å se forbi dagens systemer og rammer, så vil man kanskje forstå hvilke muligheter som er innenfor rekkevidde :)

Jeg vil bare slå et slag for at vi som "vanlige forbrukere" ikke har full innsikt i konseptet og teknologien til Tesla, og dermed ikke opptrer så bastant... det gjelder for så vidt begge retninger i diskusjonen. Min personlige erfaring er uansett at folk flest har sjeldent klart å se rekkevidden/mulighetene til ny teknologi - ref. smarttelefoner. Folk hadde i sin tid også sterke meninger om internett...  "internett en flopp" er jo en klassiker :D Referanse: https://www.dn.no/-internett-er-en-flopp/1-1-652284
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Sitat fra: z4rd på fredag 16. april 2021, klokken 08:58
Jeg følger deg på at den ikke henger helt sammen med dagens situasjon, normer og infrastruktur. Den er jeg med på. Men hvis man gjør et lite forsøk på å se forbi dagens systemer og rammer, så vil man kanskje forstå hvilke muligheter som er innenfor rekkevidde :)

Jeg vil bare slå et slag for at vi som "vanlige forbrukere" ikke har full innsikt i konseptet og teknologien til Tesla, og dermed ikke opptrer så bastant... det gjelder for så vidt begge retninger i diskusjonen. Min personlige erfaring er uansett at folk flest har sjeldent klart å se rekkevidden/mulighetene til ny teknologi - ref. smarttelefoner. Folk hadde i sin tid også sterke meninger om internett...  "internett en flopp" er jo en klassiker :D Referanse: https://www.dn.no/-internett-er-en-flopp/1-1-652284
Jeg har tidligere tenkt at "robotaxi" var genialt, men nå er min oppfatning, mtp. status FSD-utviklingen, at hverken din eller min Model 3 noen gang vil være aktuelle som en robottaxi. Bildene av 3ern uten ratt var bare tull. Visjonen var feil, logisk sett gir det ikke mening. Du vil øke profitten på roboten din med en billigere, robustere, mer praktisk og anderledes robot enn en sportsbil.
Men enig at Tesla kan hende får en rolle med ekte, mer funksjonelle robottaxier i fremtiden, ingen vet sikkert om de lykkes. En justert visjon gir mening. De henger med hvertfall. Men det er ikke dette Tesla har solgt inn offentlig foreløpig. Kanskje vet de det selv, kanskje tror de at Model 3ere skal faktisk fungere som robottaxier fortsatt. Jeg tror ikke det vil skje.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Daktari har et godt poeng at lave biler med rare dørhåndtak er lite egnet som massetransport. Men det er mye rart som brukes som taxi rundt i verden. I en overgangsfase holder det med fungerende teknologi.

Fordelen til Tesla er at de har den desidert største flåten som innhenter data ift selvkjøring. Det er enorme mengder data som trengs for at AI skal kunne lage software som kan tolke selvkjøring og der ligger Tesla foran i løypa. Spørsmålet er hvor lang er løypa?

Counterpointer




52 stemmer er ikke så dårlig

40 er varierende grader av positive. 12 er negative eller avventende.

Dvs 75% tror og 25% tror ikke. Det er jo en forklaring på positiv aksjekurs.

daktari

Nå skulle de jo egentlig vært ferdige. Og bra at "i år 2021" ikke er alternativ, for "last ned FSD-knappen" er jo flyttet fra forrige måned til nærmere sommerferien allerede.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. april 2021, klokken 10:46
Fordelen til Tesla er at de har den desidert største flåten som innhenter data ift selvkjøring. Det er enorme mengder data som trengs for at AI skal kunne lage software som kan tolke selvkjøring og der ligger Tesla foran i løypa. Spørsmålet er hvor lang er løypa?

Datainnhenting er Tesla gode på. Men så kommer det jo helt an på hvordan de klarer å benytte all denne dataen. Hvordan de filtrerer ut hva som er riktig fra dataene. Hva som er feil. Skal dataene brukes som mapping for hva mennesket tenker og handler? Eller er det plassering i veibane? Gass/brems mot kryss? Klarer de å skille ut hunder som løper ut i veibanen? Fremgangsmåte ved veiarbeid? Fremgangsmåte ved varseltrekant i veikanten? Unnamanøver ved hull i veibanen? Telehiv? Isete skyggepartier? Dårlig doserte svinger? Trange vestlandsveier hvor man må rygge tilbake 120 meter til forrige passeringslomme? Forbikjøring av brøytebiler? Slush i veien ved filskifte?
Hva med bilsyke passasjerer som i robotaxien plutselig må kaste opp?

Hvordan takler bilen kjøring i mørket, hvor kameraene behøver lengre lukkertid (og dårligere oppfriskningstakt) og bildene blir mer kornete? Blending? Smuss på glasset?

Det er ekstremt mange variabler og ulike situasjoner som bilen må takle om den skal virkelig skal være fullverdig selvkjørende. Og disse situasjonene er ikke nødvendigvis de som Tesla klarer å tolke ut fra datagrunnlaget.




SurSnasen

Sitat fra: z4rd på fredag 16. april 2021, klokken 08:58
Min personlige erfaring er uansett at folk flest har sjeldent klart å se rekkevidden/mulighetene til ny teknologi - ref. smarttelefoner. Folk hadde i sin tid også sterke meninger om internett...  "internett en flopp" er jo en klassiker :D Referanse: https://www.dn.no/-internett-er-en-flopp/1-1-652284

Mobiltelefoner og internett er to svært enkle teknologier og funksjonsområdet sammenlignet med fullstendig selvkjørende biler og robotaxier.
Selv den nylige landingen på Mars er ganske simpel i forhold til biler som skal ferdes rundt i trafikken.

Kommer de selvkjørende bilene en dag i fremtiden? Helt sikkert. Men veien frem til fullt frislipp av dette er lang og meget kronglete. Og jeg tviler sterkt på at nordmenn får gleden av å sende sine robotaxier ut på vintervandring før tidligst 2025.

daktari

Sikkert er at data de samler inn må tolkes og merkes manuelt, før NN kan trenes på nytt med nye data. Tregt og dyrt. Alle har basisdata, det er de siste sjeldne casene som tar tid å finne. BTW er kameraene ikke rgb men litt andre farger, 1.2 Mp hver, og viser ca 30 fps.

I bilen går dataene går inn i en "verden rundt bilen"-modell. Akkurat nå er det serier av enkeltbilder, men de jobber visst med å få til å koble disse slik at du får en reell 3D-persepsjon. 

Men dette er bare persepsjonsdelen, vel så vanskelig er kjøre-reglene. Dette er vel den vanskeligste delen der vi mennesker er kjappere og mer fleksible. P.t. er det hardkodet hos Tesla, men de har luftet en visjon om at det skal bli AI-basert på sikt. der er det endel risiko.

Kilde: TMC der debatten går heftig og høylytt
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Jeg har ikke nok kompetanse på avansert databehandling. Men i mitt hode så har fremgangen teknologisk utviklet seg fortere enn noen trodde. Tesla er helt avhengig av AI for å løse selvkjøring og AI klarte i 2012 ikke å se forskjell på katt og hund på et bilde. Feltet hadde nesten gitt opp å få dette til. I 2014 knakk selvlærende AI koden og i 2017 var det «vanlig og lett».

Kjøring er som mange peker på ekstremt komplekst og dermed mer utfordrende. Men det kan komme nye gjennombrudd som gjør selvkjøring så mye sikrere en manuell kjøring at det blir den åpenbare veien videre.

Elon sier de er der i dag. Det tror jeg er feil selv om de får til lange turer i California uten inngripen. Mine investeringer i Tesla er ikke basert på snarlig selvkjøring. Jeg tror det tar lang tid.

Magnus Hansen

Smarttelefon revolusjonen ble nevnt her. Tek industrien ble tatt på sengen av iPhone og alle store aktører er ekstremt opptatt av ikke gå glipp av det neste store. De store investerer i alt som har potensiale for å bli revolusjon. Selv om 99 av 100 prosjekter ikke går noen vei er det vært det for ikke å bli stående igjen på plattformen når det neste toget går.

Jeg vet ikke hvor langt unna Tesla er Level 4 i forhold til konkurrentene, men det er ikke sånn at det sitter noen hundre Tesla ingeniører i en mørk kjeller og utvikler selvkjøring i all hemmelighet. Alle i miljøet vet hva som foregår og hva konkurrentene gjør. Ingeniører jobber en periode i Tesla og så kanskje noen år i Apple og så i en eller annen start-up. Mobiliteten er ekstrem. Gjennomsnittlig turn-over i Tesla er 2.1 år ifølge denne:



https://brobible.com/culture/article/how-long-employees-stay-tech-companies/


emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 15. april 2021, klokken 22:53
Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 15. april 2021, klokken 16:22La oss anta Tesla klarer å utvikle ekte FSD før alle andre bare ved bruk av kameraer. Hvor lenge vil det da gå før teknologien har spredd seg til konkurrentene? Ikke alt for mange måneder tør jeg påstå. Det er som alt annet i tek. Det blir kopiert. Nøkkelpersonell blir lokket vekk med fantasilønninger.

Problemet til konkurrenter er at Tesla har et stort forsprang på både teknologi og data. Det er ikke bare å bytte over fra en metoden til en annen. Det vil være snakk om mange år og ikke bare måneder.

Jeg tviler på om nøkkelpersonell som lokkes vekk vil være noen reel problemstilling. Det holder ikke bare med noen av personene som har jobbet med det når du ikke har resten av utstyret, teknologien, dataene, osv.

Du undervurderer hva som kan kjøpes for penger. Du undervurderer også hvor mobil arbeidskraften er i silicon valley. Det finnes personer allerede i dag ansatt i andre selskaper med dyp forståelse og erfaring med Teslas løsning.

Nettopp, det koster penger. Penger Tesla har investert over mange år. Skal de andre plutselig ta igjen Tesla? Da krever det mye penger.

Men som du påpeker, handler det ikke bare om penger. Det handler også om kompetanse og bedriftskultur. Tesla er et teknologiselskap i kjernen.

Ikke holder det å bare ansette tilfeldige folk fra Tesla heller, nettopp fordi det er kombinasjonen av kultur, kompetanse, ledelse og annet.

Husk at Tesla er et av de meste ettertraktede stedene å jobbe for ingeniører. Tror du virkelig en topp motivert ung ingeniør setter et gammelt, kjedelig selskap som Ford eller GM over Tesla på listen over steder han ønsker å jobbe? Selvsagt ikke.

SitatForøvrig er det ikke snakk om å bytte metode. Alle baserer seg tungt på kameraer og nevrale nettverk.

Det stemmer ikke. De fleste andre benytter seg for eksempel av Lidar og er hellig overbevist om at geofencing og kun fungering i områder med ekstremt detaljerte HD-kart er veien å gå. Man snur ikke bare 180 grader fra dette og går fra det til noe helt annet på kort tid.

emurof

#4227
Sitat fra: daktari på fredag 16. april 2021, klokken 11:30Nå skulle de jo egentlig vært ferdige. Og bra at "i år 2021" ikke er alternativ, for "last ned FSD-knappen" er jo flyttet fra forrige måned til nærmere sommerferien allerede.

Har du en kilde for tidslinjer for FSD-knappen?

Og hvilken relevans har dette?

Tror du virkelig det om FSD-knappen kommer et par måneder før eller senere har noe å si for det store bildet?

Sitat fra: daktari på fredag 16. april 2021, klokken 12:04Sikkert er at data de samler inn må tolkes og merkes manuelt, før NN kan trenes på nytt med nye data. Tregt og dyrt.

Kilde?

SitatI bilen går dataene går inn i en "verden rundt bilen"-modell. Akkurat nå er det serier av enkeltbilder, men de jobber visst med å få til å koble disse slik at du får en reell 3D-persepsjon.

Det er jo det som er grunnlaget for FSD-betaen. En ny måte å oppfatte verden rundt på.

SitatMen dette er bare persepsjonsdelen, vel så vanskelig er kjøre-reglene. Dette er vel den vanskeligste delen der vi mennesker er kjappere og mer fleksible. P.t. er det hardkodet hos Tesla, men de har luftet en visjon om at det skal bli AI-basert på sikt. der er det endel risiko.

Hvordan vet du hva som er hardkodet

SitatKilde: TMC der debatten går heftig og høylytt

Eh... Du leser tydeligvis ting som du ønsker å lese det.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på fredag 16. april 2021, klokken 11:53
Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. april 2021, klokken 10:46
Fordelen til Tesla er at de har den desidert største flåten som innhenter data ift selvkjøring. Det er enorme mengder data som trengs for at AI skal kunne lage software som kan tolke selvkjøring og der ligger Tesla foran i løypa. Spørsmålet er hvor lang er løypa?

Datainnhenting er Tesla gode på. Men så kommer det jo helt an på hvordan de klarer å benytte all denne dataen. Hvordan de filtrerer ut hva som er riktig fra dataene. Hva som er feil. Skal dataene brukes som mapping for hva mennesket tenker og handler? Eller er det plassering i veibane? Gass/brems mot kryss? Klarer de å skille ut hunder som løper ut i veibanen? Fremgangsmåte ved veiarbeid? Fremgangsmåte ved varseltrekant i veikanten? Unnamanøver ved hull i veibanen? Telehiv? Isete skyggepartier? Dårlig doserte svinger? Trange vestlandsveier hvor man må rygge tilbake 120 meter til forrige passeringslomme? Forbikjøring av brøytebiler? Slush i veien ved filskifte?

Ja, FSD skal trenes opp til å takle alt mulig. Det er jo det de driver med nå. De trener opp systemet til å gjenkjenne alle mulige og umulige situasjoner. De brukte f.eks. eksempler som en flokk med hester som strømmet ut foran bilen som et eksempel, eller hva det var.

SitatHva med bilsyke passasjerer som i robotaxien plutselig må kaste opp?

Hva med det? Hva med bilsyke passasjerer som på et fly plutselig må kaste opp? Hva med t-bane? Hva med tog? Hva med vanlig taxi? Jeg skjønner ikke problemet. Du kan dikte opp haugevis av scenarier, men hva har dette med selve robotaxi-ideen å gjøre?

SitatHvordan takler bilen kjøring i mørket, hvor kameraene behøver lengre lukkertid (og dårligere oppfriskningstakt) og bildene blir mer kornete? Blending? Smuss på glasset?

Det er mange videoer på YouTube av FSD i mørket, og man kan også bruke dagens Autopilot i mørket.

Smuss på glasset? Har du ikke vindusviskere?

SitatDet er ekstremt mange variabler og ulike situasjoner som bilen må takle om den skal virkelig skal være fullverdig selvkjørende. Og disse situasjonene er ikke nødvendigvis de som Tesla klarer å tolke ut fra datagrunnlaget.

Men du dikter jo bare opp ting og skjønner ikke at de nettopp holder på å trene opp systemet for å takle ulike situasjoner.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. april 2021, klokken 20:04Elon sier de er der i dag. Det tror jeg er feil selv om de får til lange turer i California uten inngripen.

Du har fått med deg at FSD-betaen testes over hele USA og ikke bare i California, ikke sant?

Hadde ikke vi nettopp denne diskusjonen tidligere, der du eller noen andre skråsikkert påstod at det kun var i Califaornia at FSD-betaen var i bruk? Og så kom det dokumenterte fakta med konkrete eksempler på folk som hadde FSD-betaen rundt i hele USA. Da lurer jeg på hvorfor man fortsetter å påstå at det kun er i California.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA