Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. april 2021, klokken 10:34Stage 2 i Berlin er vel planlagt for ca 2 millioner biler...
Tror ikke det er et offisielt tall. Vil tro 1 mill er mer realistisk, når man tar hensyn til behovet for areal til batteriproduksjon og slikt.

Men uansett var poenget mitt mer at de må bygge ny kapasitet. Om det er nye bygg 10 meter unna dagens fabrikk eller om det er en helt ny fabrikk er litt likegyldig.

Og jeg tror de begynner å stange mot begrensninger omkring 2023/2024. Om de klarer 1,5 mill i 2022 vil økningen måtte være 750k i 2023 og 1,25 mill i 2024. Og så ca 1,7 mill i 2025. Dette er ganske store tall. Vi snakker om vekst som aldri før har blitt oppnådd av noe bilselskap.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 09. april 2021, klokken 10:44
Tror ikke det er et offisielt tall. Vil tro 1 mill er mer realistisk, når man tar hensyn til behovet for areal til batteriproduksjon og slikt.

...

Og jeg tror de begynner å stange mot begrensninger omkring 2023/2024. Om de klarer 1,5 mill i 2022 vil økningen måtte være 750k i 2023 og 1,25 mill i 2024. Og så ca 1,7 mill i 2025. Dette er ganske store tall. Vi snakker om vekst som aldri før har blitt oppnådd av noe bilselskap.
Ganske interessant å høre om hvordan Tesla fikk opp fabrikken i Tyskland så raskt. De leverer flere mindre/enklere søknader som er lettere å behandle for byråkratene fortløpende, og så bygger det etter hvert som de får godkjent. Dette i stedet for å vente til alt er godkjent før de starter bygging. Altså enda ett prinsipp fra software utvikling med MVP & Continuous Delivery.

Jeg vil tro at Tesla ikke stopper å jobbe videre med fabrikken selv om den er i produksjon. Dette gjelder og Kina og Texas. Om noen skal klare en slik skalering så er det vel Tesla. Så lenge de unngår å skulle reimplementere produksjonsutstyret på nytt hver gang...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

En interessant ting med veksten i fabrikker er at det virker som de bygger dem stadig fortere og de nyeste fabrikkene er langt mer effektive enn de foregående.

emurof

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 06. april 2021, klokken 23:38
Sitat fra: emurof på tirsdag 06. april 2021, klokken 13:52
Sitat fra: Sandvika på søndag 04. april 2021, klokken 22:54Råsterke tall fra Tesla! Spørsmålet nå er hvor lenge de klarer å  opprettholde denne vekstakten.

Det er ingenting som tilsier at de ikke skal klare det.
Vi snakker fortsatt eksponensiell vekst. Lista legges høyere og høyere. Så det går også ann å si at det ikke er noe som tilsier at de skal klare det. Elon Musk kan ikke slå opp campingsenga si i alle fabrikkene på en gang  :)

Det trenger han heller ikke gjøre, da de har med seg alle erfaringene fra opprampingen av Model 3-produksjonen. Bare se hvor raskt og greit det har gått å få opp produksjonstakten i Kina. Husk at i tillegg til utvidelse av eksisterende produksjonskapasitet, så kommer det to nye fabrikker i år. I tillegg vil det sannsynligvis bli igangsatt flere fabrikker i løpet av året eller neste år.


daktari

Sitat fra: emurof på fredag 09. april 2021, klokken 22:37
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 06. april 2021, klokken 23:38
Sitat fra: emurof på tirsdag 06. april 2021, klokken 13:52
Sitat fra: Sandvika på søndag 04. april 2021, klokken 22:54Råsterke tall fra Tesla! Spørsmålet nå er hvor lenge de klarer å  opprettholde denne vekstakten.

Det er ingenting som tilsier at de ikke skal klare det.
Vi snakker fortsatt eksponensiell vekst. Lista legges høyere og høyere. Så det går også ann å si at det ikke er noe som tilsier at de skal klare det. Elon Musk kan ikke slå opp campingsenga si i alle fabrikkene på en gang  :)

Det trenger han heller ikke gjøre, da de har med seg alle erfaringene fra opprampingen av Model 3-produksjonen. Bare se hvor raskt og greit det har gått å få opp produksjonstakten i Kina. Husk at i tillegg til utvidelse av eksisterende produksjonskapasitet, så kommer det to nye fabrikker i år. I tillegg vil det sannsynligvis bli igangsatt flere fabrikker i løpet av året eller neste år.
Skal de bygge personbiler i Texas også? Trodde det var semi og cybertruck bare.

BTW, hvor utvider de ikke heller i Nevada istedetfor å bygge nytt i Texas? Får de kjøpt en billig fabrikk der eller er skattefordeler?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Klykken

Q1 earnings date er satt tll mandag 26 april. Normalt vært på onsdager, så får man spekulere i om hvorfor det plutselig er slik.

https://ir.tesla.com/press-release/tesla-announces-date-first-quarter-2021-financial-results-and-webcast
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Sandvika

Sitat fra: daktari på fredag 09. april 2021, klokken 22:49

BTW, hvor utvider de ikke heller i Nevada istedetfor å bygge nytt i Texas? Får de kjøpt en billig fabrikk der eller er skattefordeler?
Ukvalifisert gjetning så tipper jeg man har nådd en grense på tilgang til personell.  Gigafactory Nevada har nesten 8000 ansatte allerede. Eneste by i nærheten er Reno med 200k innbyggere

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 09. april 2021, klokken 22:49
BTW, hvor utvider de ikke heller i Nevada istedetfor å bygge nytt i Texas? Får de kjøpt en billig fabrikk der eller er skattefordeler?
De har vel fått gode avtaler både i Nevada og Texas. Men Austin ligger mere praktisk til m.t.p å sende CT på kryss og tvers i hele USA, og så ligger den nærmere havet for frakt med båt (semi). Og så ligger den jo lengre øst m.t.p. TM3/Y.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

#4164
Sitat fra: daktari på fredag 09. april 2021, klokken 22:49
Sitat fra: emurof på fredag 09. april 2021, klokken 22:37
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 06. april 2021, klokken 23:38
Sitat fra: emurof på tirsdag 06. april 2021, klokken 13:52
Sitat fra: Sandvika på søndag 04. april 2021, klokken 22:54Råsterke tall fra Tesla! Spørsmålet nå er hvor lenge de klarer å  opprettholde denne vekstakten.

Det er ingenting som tilsier at de ikke skal klare det.
Vi snakker fortsatt eksponensiell vekst. Lista legges høyere og høyere. Så det går også ann å si at det ikke er noe som tilsier at de skal klare det. Elon Musk kan ikke slå opp campingsenga si i alle fabrikkene på en gang  :)

Det trenger han heller ikke gjøre, da de har med seg alle erfaringene fra opprampingen av Model 3-produksjonen. Bare se hvor raskt og greit det har gått å få opp produksjonstakten i Kina. Husk at i tillegg til utvidelse av eksisterende produksjonskapasitet, så kommer det to nye fabrikker i år. I tillegg vil det sannsynligvis bli igangsatt flere fabrikker i løpet av året eller neste år.

Skal de bygge personbiler i Texas også? Trodde det var semi og cybertruck bare.

BTW, hvor utvider de ikke heller i Nevada istedetfor å bygge nytt i Texas? Får de kjøpt en billig fabrikk der eller er skattefordeler?

De produserer vel det som er nødvendig, der det er nødvendig.

Nevada er vel i hovedsak for batterier? Og selv om Nevada i hovedsak hadde vært for biler, hvorfor skulle de ikke ha bygget i Texas? Som vi nettopp snakker om her, så trenger de økt produksjonskapasitet fremover.

I tillegg ønsket Tesla produksjonskapasitet lenger østover i USA for å gjøre det enklere å nå ulike områder. Texas "konkurrerte" jo mot et par andre mulige lokasjoner. Tesla ønsket å bygge fabrikk lenger øst i landet, og valget falt på den lokasjonen som de følte var best egnet.

Så hva er problemstillingen her egentlig? At de bygger flere fabrikker raskere enn du personlig skulle ønske?

Fabrikken i Texas er forresten bygget helt fra bunnen, med de erfaringene de har med seg fra de andre fabrikkene. Så Berlin og Texas vil være det ypperste av produksjonslokaler Tesla har.

Sandvika

Daktari spør;
BTW, hvor utvider de ikke heller i Nevada istedetfor å bygge nytt i Texas? Får de kjøpt en billig fabrikk der eller er skattefordeler?

Emurof svarer;
Sitat fra: emurof på lørdag 10. april 2021, klokken 13:18
Så hva er problemstillingen her egentlig? At de bygger flere fabrikker raskere enn du personlig skulle ønske?

Emurof;  Bra jobba, blir god stemning av sånt. :+1:

daktari

Det er sikkert en investorstrategi  for noen å angripe alle som stiller spørsmål...

Men poenget mitt var at de går glipp av noen stordriftsfordeler, det er doble utgifter til tomt, samt pådrar seg en god del mer logistikk. Tilgang på kompetanse er et poeng naturligvis, samt kystnær beliggenhet. Det er vel ganske spennende tech-miljø i Austin.

Hvis de ville starte på østkysten er det jo snålt at de velger Midtvesten, men nære nok.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på lørdag 10. april 2021, klokken 00:28
Q1 earnings date er satt tll mandag 26 april. Normalt vært på onsdager, så får man spekulere i om hvorfor det plutselig er slik.

https://ir.tesla.com/press-release/tesla-announces-date-first-quarter-2021-financial-results-and-webcast
Noen mener det er på grunn av SpaceX oppskyting. Rob Mauer antydet det.

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 10. april 2021, klokken 18:17Det er sikkert en investorstrategi  for noen å angripe alle som stiller spørsmål...

Men poenget mitt var at de går glipp av noen stordriftsfordeler, det er doble utgifter til tomt, samt pådrar seg en god del mer logistikk. Tilgang på kompetanse er et poeng naturligvis, samt kystnær beliggenhet. Det er vel ganske spennende tech-miljø i Austin.

Hvis de ville starte på østkysten er det jo snålt at de velger Midtvesten, men nære nok.

De går jo ikke glipp av stordriftsfordeler når hver fabrikk vil være "stordrift" hver for seg.

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 09. april 2021, klokken 22:49
BTW, hvor utvider de ikke heller i Nevada istedetfor å bygge nytt i Texas? Får de kjøpt en billig fabrikk der eller er skattefordeler?
Det er faktisk en ting til med dette, det er fort ett problem med frakt av materialer inn og biler ut fra fabrikken hvis man bare skal bygge størst mulig fabrikk.

Man stiller seg og mere sårbart til med få komponenter. Kommer man over en viss størrelse er det nok en fordel å heller opprette fabrikk ett annet sted.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA