Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Vaduz

Til dere som følger aksjer og tsla tett, hva innebærer dagens aksjekurs? I og med at tesla er verdt så enormt mye mer enn hva salg og produksjon skulle tilsi, må jeg jo anta at selvkjøring/autonomi er en enorm del av regnestykket. For 2-3 år siden ville jeg tenkt at det i alle fall delvis var riktig å anta da tesla lå langt foran alle andre på den fronten og så ut til å ta over hele bilmarkedet. Selvkjøringsutvikling har dog stoppet nesten helt opp i utviklingen siste årene og det er jo omtrent umulig å kjenne forskjell fra 2017 og 2021 på vanlig vei for min del i alle fall. I tillegg har cruise, waymo etc utlignet forspranget på de fleste områder og et ensomt tesla hegemoni begynner å virke svært usannsynlig. De andre bilprodusentene ser også ut til å ha lært ganske raskt hvordan man lger gode elbiler og jeg tviler på tesla kommer til å dominere i vesentlig grad selv i kjernekompetansen deres som er å lage elbil. Er det da tesla energi man satser på? Batteripakkene deres er jo veldig gode, men burde ikke være alt for vanskelig å kopiere for batteriprodusentene. Er det da helheten man tenker gir tesla den enorme verdien de har per i dag, eller er de nå fanebæreren for grønn teknologi boblen i aksjemarkedet/generell investerings hype grunnet lave renter verden over? *Eier model s og solgte aksjer på 1000 daler for et år siden og eier nå intet. Følger ikke markedet.

Klykken

Søk opp Tesla FSD beta på YouTube. V9 kommer straks.

Waymo, cruise etc er avhengig av kjente ruter og HD-kart. De har heller ikke fordelene med en flåte på 1mill+ biler som Tesla har. Men alle har et godt stykke å gå før man kan kalle det autonomi.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

geear

I mine øyne:

- Solceller, Tesla var relativt tidlig ute med å annonsere solcelletakstein, men forsinket som kun Tesla kan, så har de blitt slått av mange andre produsenter, som faktisk leverer et fungerende produkt i dag. Til og med norske.

- Powerwall, igjen, tidlig med annonsering, men elendig leveringsdyktighet. Veldig enkelt produkt som kan settes sammen av produkter man får kjøpt for eksempel på sparelys.no. Finnes tilsvarende produkter på markedet fra opptil flere, inkludert Eaton, som er store på elektro.

- Selvkjøring, veldig tidlig med annonsering, men igjen forsinket med 3-4-5 år på det de har lovet, og MIN bil har vist svært liten fremgang på 3,5 år. Og kun marginalt bedre enn AP1-biler med steingammel selvkjøring fra Mobileye.

- Roadster 2, blir helt sikkert fet, men oppsiden tatt ut for lenge siden, forsinket som alt annet.

- Cybertruck, usikker.

- Semi, forsinket, kan nå allerede få kjøpt elektriske lastebiler fra andre produsenter. Da er ikke veien lang til trekkvogner.

- Elbiler generelt, S3XY, appelerer til techfolket, fortsatt best på sømløshet, online/mobilapper/infotainment/lekenhet, og veldig bra på ytelse, men nå har Porsche bevist at de kan slå Tesla både på ytelse og ladehastighet, så ikke unikt lenger.

- Batteriproduksjon, har vært flinke til å sikre seg kapasitet og råvarer, men tror ikke dette vil være avgjørende.

- Superchargere, største fordelen med en Tesla i dag, ikke rocket science, men foreløpig ingen andre som viser villighet til å prøve å konkurrere.

Kursen? Hinsides all fornuft. Men det er det mange tech-aksjer som er...  :P

For ordens skyld: har eid aksjer i flere omganger, men solgte ut for en stund siden. Har tjent penger på TSLA. Har hatt Model X med FSD siden nov 17, og har også reservasjon på Model Y og cybertruck. Har også solceller på taket, og kan derfor litt om det og.

emurof

Sitat fra: Vaduz på søndag 11. april 2021, klokken 19:32Til dere som følger aksjer og tsla tett, hva innebærer dagens aksjekurs? I og med at tesla er verdt så enormt mye mer enn hva salg og produksjon skulle tilsi, må jeg jo anta at selvkjøring/autonomi er en enorm del av regnestykket. For 2-3 år siden ville jeg tenkt at det i alle fall delvis var riktig å anta da tesla lå langt foran alle andre på den fronten og så ut til å ta over hele bilmarkedet. Selvkjøringsutvikling har dog stoppet nesten helt opp i utviklingen siste årene og det er jo omtrent umulig å kjenne forskjell fra 2017 og 2021 på vanlig vei for min del i alle fall. I tillegg har cruise, waymo etc utlignet forspranget på de fleste områder og et ensomt tesla hegemoni begynner å virke svært usannsynlig. De andre bilprodusentene ser også ut til å ha lært ganske raskt hvordan man lger gode elbiler og jeg tviler på tesla kommer til å dominere i vesentlig grad selv i kjernekompetansen deres som er å lage elbil. Er det da tesla energi man satser på? Batteripakkene deres er jo veldig gode, men burde ikke være alt for vanskelig å kopiere for batteriprodusentene. Er det da helheten man tenker gir tesla den enorme verdien de har per i dag, eller er de nå fanebæreren for grønn teknologi boblen i aksjemarkedet/generell investerings hype grunnet lave renter verden over? *Eier model s og solgte aksjer på 1000 daler for et år siden og eier nå intet. Følger ikke markedet.

Dagens aksjekurs er ganske nøktern hvis de når produksjonsmålene sine om 50% vekst i året (som de allerede er i ferd med å slå for i år).

Det er ikke slik du skriver, at selvkjøring nesten har stoppet opp. Den nye FSD-betaen er ute, og snart kommer versjon 9 av betaen, som inneholder store forbedringer der de blant annet ikke lenger bruker radar, men kun bruker kameraene i bilene.

Det er få konkurrenter innenfor autonomi som ser ut til å komme noen særlig vei, og nå nylig gikk både toppsjefen og en av teknologisjefene i Waymo av (eller ble sparket). Felles for de fleste konkurrentene til Tesla på autonomi er at de baserer seg på kortsiktige og lite skalerbare løsninger (som f.eks. at det kreves et svært detaljert kart for at bilene skal kunne kjøre der, så det blir mer som at bilene kjører på skinner på forhåndsdefinerte ruter i stedet for reell autonomi som Tesla jobber mot).

Tross flere og flere konkurrerende elbiler, økte Tesla salget i første kvartal i år med sinnssyke 109%.

Så kan du også spørre deg selv hvor konkurrentene skal få alle batteriene fra. Tesla har jo jobbet i mange år med å sikre seg god tilgang på batterier. Skal de andre bare trylle frem det Tesla har brukt mange år og mye penger på å forberede?

Ellers er det så mye Tesla er ledende på og så mye de driver med at det vil ta tid å gå gjennom det. Hvis du faktisk er interessert så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på selskapet.

Her er en video som tar for seg verdien på selskapet:

https://www.youtube.com/watch?v=iJEEaO7oDKU

daktari

Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 23:31
Sitat fra: Vaduz på søndag 11. april 2021, klokken 19:32Til dere som følger aksjer og tsla tett, hva innebærer dagens aksjekurs? I og med at tesla er verdt så enormt mye mer enn hva salg og produksjon skulle tilsi, må jeg jo anta at selvkjøring/autonomi er en enorm del av regnestykket. For 2-3 år siden ville jeg tenkt at det i alle fall delvis var riktig å anta da tesla lå langt foran alle andre på den fronten og så ut til å ta over hele bilmarkedet. Selvkjøringsutvikling har dog stoppet nesten helt opp i utviklingen siste årene og det er jo omtrent umulig å kjenne forskjell fra 2017 og 2021 på vanlig vei for min del i alle fall. I tillegg har cruise, waymo etc utlignet forspranget på de fleste områder og et ensomt tesla hegemoni begynner å virke svært usannsynlig. De andre bilprodusentene ser også ut til å ha lært ganske raskt hvordan man lger gode elbiler og jeg tviler på tesla kommer til å dominere i vesentlig grad selv i kjernekompetansen deres som er å lage elbil. Er det da tesla energi man satser på? Batteripakkene deres er jo veldig gode, men burde ikke være alt for vanskelig å kopiere for batteriprodusentene. Er det da helheten man tenker gir tesla den enorme verdien de har per i dag, eller er de nå fanebæreren for grønn teknologi boblen i aksjemarkedet/generell investerings hype grunnet lave renter verden over? *Eier model s og solgte aksjer på 1000 daler for et år siden og eier nå intet. Følger ikke markedet.

Dagens aksjekurs er ganske nøktern hvis de når produksjonsmålene sine om 50% vekst i året (som de allerede er i ferd med å slå for i år).

Det er ikke slik du skriver, at selvkjøring nesten har stoppet opp. Den nye FSD-betaen er ute, og snart kommer versjon 9 av betaen, som inneholder store forbedringer der de blant annet ikke lenger bruker radar, men kun bruker kameraene i bilene.

Det er få konkurrenter innenfor autonomi som ser ut til å komme noen særlig vei, og nå nylig gikk både toppsjefen og en av teknologisjefene i Waymo av (eller ble sparket). Felles for de fleste konkurrentene til Tesla på autonomi er at de baserer seg på kortsiktige og lite skalerbare løsninger (som f.eks. at det kreves et svært detaljert kart for at bilene skal kunne kjøre der, så det blir mer som at bilene kjører på skinner på forhåndsdefinerte ruter i stedet for reell autonomi som Tesla jobber mot).

Tross flere og flere konkurrerende elbiler, økte Tesla salget i første kvartal i år med sinnssyke 109%.

Så kan du også spørre deg selv hvor konkurrentene skal få alle batteriene fra. Tesla har jo jobbet i mange år med å sikre seg god tilgang på batterier. Skal de andre bare trylle frem det Tesla har brukt mange år og mye penger på å forberede?

Ellers er det så mye Tesla er ledende på og så mye de driver med at det vil ta tid å gå gjennom det. Hvis du faktisk er interessert så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på selskapet.

Her er en video som tar for seg verdien på selskapet:

https://www.youtube.com/watch?v=iJEEaO7oDKU
Hva er din posisjon i TSLA? Du har fortsatt mini futures og annet? Du vil tjene mye eller bare litt på at kursen stiger?

Jeg har ingen posisjon nå.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: geear på søndag 11. april 2021, klokken 20:45
I mine øyne:

- Solceller, Tesla var relativt tidlig ute med å annonsere solcelletakstein, men forsinket som kun Tesla kan, så har de blitt slått av mange andre produsenter, som faktisk leverer et fungerende produkt i dag. Til og med norske.

- Powerwall, igjen, tidlig med annonsering, men elendig leveringsdyktighet. Veldig enkelt produkt som kan settes sammen av produkter man får kjøpt for eksempel på sparelys.no. Finnes tilsvarende produkter på markedet fra opptil flere, inkludert Eaton, som er store på elektro.

- Selvkjøring, veldig tidlig med annonsering, men igjen forsinket med 3-4-5 år på det de har lovet, og MIN bil har vist svært liten fremgang på 3,5 år. Og kun marginalt bedre enn AP1-biler med steingammel selvkjøring fra Mobileye.

- Roadster 2, blir helt sikkert fet, men oppsiden tatt ut for lenge siden, forsinket som alt annet.

- Cybertruck, usikker.

- Semi, forsinket, kan nå allerede få kjøpt elektriske lastebiler fra andre produsenter. Da er ikke veien lang til trekkvogner.

- Elbiler generelt, S3XY, appelerer til techfolket, fortsatt best på sømløshet, online/mobilapper/infotainment/lekenhet, og veldig bra på ytelse, men nå har Porsche bevist at de kan slå Tesla både på ytelse og ladehastighet, så ikke unikt lenger.

- Batteriproduksjon, har vært flinke til å sikre seg kapasitet og råvarer, men tror ikke dette vil være avgjørende.

- Superchargere, største fordelen med en Tesla i dag, ikke rocket science, men foreløpig ingen andre som viser villighet til å prøve å konkurrere.

Kursen? Hinsides all fornuft. Men det er det mange tech-aksjer som er...  :P

For ordens skyld: har eid aksjer i flere omganger, men solgte ut for en stund siden. Har tjent penger på TSLA. Har hatt Model X med FSD siden nov 17, og har også reservasjon på Model Y og cybertruck. Har også solceller på taket, og kan derfor litt om det og.
Bra gjennomgang, er egentlig ganske enig i flere perspektiver.

Synes dog det undervurderes evne til ekspansjon av både batteriproduksjon og nye fabrikker med stadig økning i produksjon.

Synes også merkevare Tesla ikke vurderes som egen verdi som gir økt kurs.

Elon er vel en av verdens mest innflytelsesrike personer, en tweet fra han kan sende markedsverdier i skyene. Dette synes jeg er litt rart, gitt at han tweeter mye som er mildt sagt underlig, men han har stor påvirkningskraft. Mulig Tesla vil klare seg uten han slik som Apple har gått videre uten Steve Jobs, men Elon har en stor symbolverdi for Tesla som manifesteres i kursen også.

As we speak, er kursen på vei over 700 igjen

Vaduz

Fine svar, geear resonnerer med min observasjoner, blir gøy å se hvem som selger mest elbil i verden kommende årene, tipper VAG foran Hyundai/Kia og tesla.

geear

Enig i at Tesla og Elon både hver for seg og sammen utgjør betydningsfull verdi, hvor mye er derimot uklart, men kursen er allerede "uforklarlig" høy.

Counterpointer

Sitat fra: geear på mandag 12. april 2021, klokken 22:00
Enig i at Tesla og Elon både hver for seg og sammen utgjør betydningsfull verdi, hvor mye er derimot uklart, men kursen er allerede "uforklarlig" høy.
Hvis du spør emurof er sikkert Elon underpriset til 700 mrd dollar

SurSnasen

Hvor lenge tror du de skal klare å vokse 50% årlig?

Klykken

Denne analysen (og mange andre analyser) er uenig med deg. Tesla er i følge disse underpriset.

https://piper2.bluematrix.com/sellside/EmailDocViewer?encrypt=e29642c1-102d-4e2d-80e0-bf65a37df967&mime=pdf
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Piper Sandler is now the biggest Tesla bull on the Street, and the firm's eye-popping new target elicited a response from CEO Elon Musk himself, who commented on Twitter with a simple "wow."
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 13. april 2021, klokken 09:23

10 år
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Sitat fra: Klykken på tirsdag 13. april 2021, klokken 14:36
Denne analysen (og mange andre analyser) er uenig med deg. Tesla er i følge disse underpriset.

https://piper2.bluematrix.com/sellside/EmailDocViewer?encrypt=e29642c1-102d-4e2d-80e0-bf65a37df967&mime=pdf
20 års DCF?

Har du lest fra side 62 og utover om FSD og solceller/energilagring?

De forutsetter at Tesla vil tjene MER penger på FSD enn bilsalg i 2040. Det er lenge til, det...

De forutsetter at Tesla vil være 1# på energilagring og ha over 40% markedsandel.

Det er utopi i mine øyne.

Ironien i det hele er at de skriver om erfaringer med å lade en Model X med solstrøm, har såvidt jeg kan se ingen detaljer om hva som faktisk har gått til bilen og annet forbruk, og solcellepanelene er levert av LG...

MaxQ

Sitat fra: RuneW på tirsdag 13. april 2021, klokken 16:07
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 13. april 2021, klokken 09:23

10 år

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan du ser for deg at dette skal holde i 10 år og hva det innebærer. Minner om at jeg sitter svært long i TSLA og ser mye positivt selv om jeg mener de har sine problemer de må rette på.

Tesla klarte vel ikke en slik 50% økning fra 2019 til 2020? Jeg skal innrømme at 2020 har vært et spesielt år.

Elon har vel sagt at Tesla skal produsere 1 million biler i 2021. Så 10 år senere skal de da altså produsere drøyt 57,6 millioner biler om denne 50% trenden skal fortsette (uten avvik)?

Fremont, Nevada, Shanghai, Berlin, Texas (muligens) - er fabrikkene de produserer biler i dette året. Alle utenom Fremont (antatt) har vel muligheter for utvidelser i kapasitet. Men likevel, de trenger 4-5 fabrikker (Teller ikke helt med Texas) for å produsere 1 million biler! Hvor mange fabrikker trenger de for å produsere 57,6 millioner? Og hvor mange klarer de å faktisk bygge pr. år? Vi ser jo hvor tregt det går i Tyskland, ikke alt går like raskt som Shanghai.

La oss si at fullt utbygd klarer hver fabrikk 1 million biler, i såfall snakker vi om 58 fabrikker (53 nybygg på 10 år! Pluss utvidelser av eksisterende). Har ikke nyeste tallene her, men er ikke både Shanghai og Berlin dimensjonert for 500k? Tar en med utvidelser så antar jeg derfor 1 mill.

Jeg tror på at Tesla vil vokse, men med 50% årlig i 10 år blir det tøft å henge med når det kommer til årlig bygging av fabrikker.

Jeg sier ikke at de ikke vil klare det, jeg bare lurer på om de som er (ekstremt) optimistiske har regnet på dette og ser hva en slik vekst innebærer og om et slikt tempo er realistisk?

Et annet aspekt her er jo hvorvidt det er nødvendig for Tesla å vokse så raskt? Målet til Tesla var/er jo ikke å bli størst.

Som sagt, bare oppriktig nysgjerrig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA