meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RJK

#1
Jeg sjekket bare prisen på de to UNO-X-laderne vest for Oslo sentrum, alså den ved Ullernschauséen og den ved Maritim...

Men gikk nå på UNO--X-appen og sjekket flere på østlandet, og det ser ut som generell prishopp der, ja...

Dovre er eneste unntaket jeg har sett foreløpig, så der var du heldig med det funnet...
#2
Sitat fra: Elbildilla på I dag kl. 11:00Henta bilen i går. Var feil på 1 batteripakke. Fikk foreløpig tid til bytte om 5 måneder (mars 26), men de jobbet med en løsning på å få ned ventetiden. Rep tar 1-2 dager.

Diagnose og rep går på batterigarantien. Hadde ikke tid til å diskutere om de også dekker isolasjonstest del 1 feilsøkingen jeg måtte gjøre i sommer på et annet merkeverksted (3400'ish kr). Måtte også ha tauebil + leiebil + hotellovernatting, regner med at dette ikke dekkes av Jaguar sin batterigaranti.

Mine utlegg er ca. 15 000, men egenandelen på forsikringen min for maskinskade er 10 000 + bonustap (går fra 80% til 70% med 5 år for å komme opp til maks bonus). Blir vel til at det ikke lønner seg å bruke forsikringen.
Dersom du måtte ta den testen fordi de ikke ville ta tak i saken før du påviste feilen ved hjelp av den testen, har du en god sak for å kreve at de og dekker den.

Om du tok den testen før du gikk til JLR-forhandleren/verksted, har du nok en dårligere sak, dessverre.
#3
Sitat fra: Elektrowagen på I dag kl. 06:58Ser ut som Uno-X har jekket opp prisen til 5,30 kr pr kWt  :(  :o
:'(


Det høres jammen ikke bra ut. Er det pga forventet effekt av Norgespris til privatmarkedet, og derved generell prisstigning på spotprisene til bedriftsmarkedet?
#4
Nå har jo noen elbilprodusenter bl.a. og noen 3djepartsleverandører solgt/levert ut biler der man har utbyttbare adaptere. Det har vel både Tesla, BMW, Audi og MB levert, enten som standard eller som tilleggsutstyr/valgbart tillegg.

Typisk har dette vært 1-fase 16A 230V blå CEE eller 3-fase 32A 400V rød CEE. den litt sære norske varianten med 3-fase 16A 230V blå CEE har vært vanskelig til umulig å få tak i.

Eneste jeg husker som har levert dette, er Besen og Spark med sine flex mobil-ladere, men kan nesten se ut som også noen få andre leverer det samme/tilsvarende.
#5
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
I dag kl. 14:51
Sitat fra: OlaM på I dag kl. 10:24Det står at man kan ha V2H/V2G med deres wallbox, men fant ikke noe info V2L slik BMWs representant nevnte i Berlin.
Støtter bilen V2H/V2G, så støtter den automatisk V2L og. Spørsmålet er kun om du får med adapter, eller må kjøpe det som tillegg. Og om du får vanlig 230V uttak inne i bilen... 8)
#6
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 23:41
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 20:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 15:42Hvor kommer disse pengene fra?
Nå lurer jeg på om du har blitt litt dement også?
Milliarder av kroner oppstår helt uten kostnader for hverken strømkunder eller andre. Øker selvfølgelig ikke prisen på varen totalt sett. Sånn er det med all trading, det påvirker ikke prisen på produktene 🙈
La meg bare rart helt tilfeldig eksempel. En bonde som selger kornet sitt til en trader som når høsten kommer med stor etterspørsel legger 36 millioner på prisen til kornet.
Det er jo da lett å skjønne at disse pengene oppsto i «trading» det at kundene som må ha korn må betale de 36 millionene er bare en teknisk greie 🤷🏻
36 mill + egen fortjeneste på videresalget... ;) 8)
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget har passert 1 million
tirsdag 30. september 2025, klokken 14:56
Mulig bare jeg som leser deg litt dårlig, men hittil i år er det solgt 18 295 TMY i år. Nesten 85K siden den kom første gang til Norge...!

Høres nesten ut på det du skrev at snaut 85K er solgt bare i år. 😮

Ah, du ser på andre tall enn bare de norske...! 🌞
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget har passert 1 million
tirsdag 30. september 2025, klokken 10:53
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 30. september 2025, klokken 10:32Gode rabatter og gunstig finansiering er en klar norsk vinner. Renomméet til produsenten "not so much.
Det kombinert med frisk utseende (selv om det blir mange like biler, men folk liker jo ofte å ikke stikke seg ut), har det meste av viktige funksjoner inkludert (enkelt å konfigurere) og er gjerrig på drivstoffet, også i motorveihastigeter, og lader greit raskt.

Legg på superenkel lading på eget nettverk, bare plugg i og gå en tur, sett deg på caféen eller inn i bilen igjen. Ingen hassel med kort eller brikke, og man får billigst lading der i 95% av tilfellene, samt at laderne generelt er lite trøbbel med, i motsetning til hos endel konkurrenter (handshake kan ellers bli irriterende lang).

Kommentaren min over var dog ren nysgjerrighet på om de klarer å bikke det tallet. Men blir nok ikke Tesla på meg så lenge den mangler HUD og V2L uansett hva jeg måtte mene om Musk og Trump forsåvidt.

Men er vel uansett lettere å kjøpe seg en Tesla nå enn rett før Juniper, når man ser det er så mange andre som velger bilen på tross av hva man ev. mener om de to nevnte, og deres handlinger.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget har passert 1 million
tirsdag 30. september 2025, klokken 10:21
Rekker Tesla å passere 85K biler allerede i løpet av dagen og dermed måneden og kvartalet?

22 registrert så langt i dag, mangler da bare 195 for akkurat å nå 85K...
#10
Takk for link, da er det bare å begynne sparinga for alvor...! 8)

Interessant at de starter i et land der de må bytte om plasseringen av ratt og pedaler, ville trodd at det var enklere å starte med land der rattet er på rett side allerede...

Så får vi se hvor lang tid det kommer til et av disse landene i Europa med rattet på rett side, og spesielt om når den kommer til et skandinavisk land. Gjerne Sverige før Danmark om vi ikke får norsk importør/forhandler samtidig, da det blir nærmest for service og garanti-jobber.
#11
Sitat fra: What-a-watt på mandag 29. september 2025, klokken 22:49Jeg ville aldri turt å bruke selvstyring med dagens teknologi, uansett merke, med snø på veibanen.
Spørs hvordan du bruker det. Om man holder i rattet og følger konstant med, er det ihvertfall i Kona en måte å gjøre kjøreturen sikrere og mer behagelig.

Men systemet i bilene er ikke noe man skal stole blindt på, så man må bruke det som en avansert assistanse fremfor å gi den full råderett og selv holde på med noe annet enn å følge med på veien foran seg og ellers rundt bilen...
#12
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Veldig mye for pengene
mandag 29. september 2025, klokken 16:44
Fordi han har gratis SuC, så hvorfor belaste med kostnader til lading hjemme om han kan få ladet gratis "rett rundt hjørnet"...! ;)
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget har passert 1 million
mandag 29. september 2025, klokken 16:42
De kommer sannsynligvis til å gjøre om hele regnr-systemet, kanskje bare ved å øke med et siffer eller et tegn (eller kombo) for å få ganske mange flere mulige kombinasjoner, for en eller annen gang går det fullt til slutt.

Største problemet er vel at de må endre databaser og annet til å takle flere tegn og derved mulige kombinasjoner, sammen med de "historiske" skiltene.

Vært endel skriverier om det tidligere, og da kom tankene opm å endre, men så har det blitt litt stille om det. Dog, jeg tror ikke de har snudd, men fremdeles jobber med å lande på en løsning som gjør at de ikke må forandre på lenge igjen.
#14
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Veldig mye for pengene
lørdag 27. september 2025, klokken 18:43
Kjører vel rundt 12K i året. Har selv ladet 10x på Ionity, 2-3x på Uno-X, 1x på Tesla SuC, og sikkert noen få ganger på diverse andre ladenettverk hittil i år.

Jeg har ikke helt oversikt over antall ladinger som sønnen min har gjort, da jeg vet han bruker bankkort eller egen app når han kjører med lånt bil, og den trenger lading for å gjøre unna kjørebehovet hans.

Jeg kjører stort sett litt lengre turer når jeg først kjører, og ofte slik at jeg må ha ihvertfall en hurtiglading per gang. Hjelper selvsagt ikke på forbruket at jeg har kjørt med taktelt i deler av perioden, og ligger i 10+ km/t GPS-justert når jeg kjører i 100 og 110-soner, som blir relativt ofte når man bor i Oslo.

Så antall km man kjører totalt, er veldig lite veiledende. Alt kommer an på bruk.
#15
X9 / Sv: Hva slags bil er dette?
fredag 26. september 2025, klokken 18:24
Broom har en artikkel i dag der denne er tema. Og de har konkludert som meg, at det er snakk om Xpeng X9...

https://www.tv2.no/broom/da-denne-dukket-opp-fikk-svigers-det-travelt/18130278/

At moderator dessuten har flyttet denne til X9-tråden under Xpeng, er vel og en grei indikator!

8) 8) 8)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA