Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - RJK

Sider: [1]
1
Humor og kanari / Ice-bil kan bli skikkelig dyrt
« på: Torsdag 04. August 2022, klokken 22:22 »

Ice-bil kan bli skikkelig dyrt...

spesielt med glatt-ice.  8)


https://www.tv2.no/broom/14949761/



2
Model Y / Nå har TMY passert TMX i totalt salg
« på: Lørdag 25. Juni 2022, klokken 20:01 »
Nå har TMY passert TMX i totalt salg, og dermed tatt plassen som 10ende mest solgte modell.

Hvor lang tid tror du det tar før de passerer TMS? Rekker de dette i år?

 8)

3
Kia Niro EV / Kommer Kia Niro EV Plus/e-Niro Plus til Norge?
« på: Mandag 09. Mai 2022, klokken 23:14 »
Kommer Kia Niro EV Plus/e-Niro Plus til Norge?

Kom over denne video'en som trigget meg litt. Litt mer stasjonsvogn, litt lengre, men litt dempet på ytelser. Men kanskje bilen som kan friste mange som ikke må ha så kraftig motor, men heller plass og er praktisk.

https://www.caranddriver.com/news/a39850914/kia-niro-plus-taxi/

https://www.youtube.com/watch?v=3qdwq_MKs8k&list=TLPQMDkwNTIwMjLtKjahMem-uA&index=2


4
Ser det meldes masse av disse, kommer sikkert 1 per fylke. Synes det fører til i overkant mye "støy" når mer eller mindre identiske artikler spyttes ut slik som dette.

Hadde man skrevet en felles artikkel, og heller linket til "se detaljer for ditt fylke", og så link til disse sidene, så hadde det vært langt mere ryddig.

Med det samme, jeg ser ofte at det legges ut link til ny artikkel fra elbil.no minst 2 ganger. Igjen, det holder med en gang.

Ja, nå vil sikkert noen reagere på at man lar seg irritere over slikt. Men jeg synes det sender ut en melding/forståelse for at det ikke er så nøye om samme artikkel kommer opp flere ganger.

Slikt smitter over, og allerede så virker det som endel synes det er helt ok å legge ut samme artikkel/spørsmål som ny tråd men på forskjellige underfora.

Samme med nye som starter helt ny tråd på tema man lett burde finne om man gadd å sjekke forumet sider for den bilen/modellen man har. Hadde man orket å sjekke, så kunne man altså spart seg for en helt ny tråd.

Og om man påpeker dette, og også legger inn lenke til tråd der emnet er besvart, så synes tydeligvis mange at dette er unødvendig støy, og fortsetter diskusjonen på den nye tråden, fremfor å fortsette på opprinnelig tråd.

Mulig mange vil synes jeg lager unødvendig støy nå, og oppfører meg som en surpomp, men jeg tror faktisk på at hele forum blir ryddigere og lettere å navigere i, om man prøver å begrense forekomsten på antall artikler på samme tema, for samme bilen.

Her kunne moderatorene vært litt mer aktive, og stengt slike tråder, men med beskjed om å fortsette på allerede eksisterende tråd, og gjerne kopiert over innlegg som har rukket å komme inn, og som tilfører noe til diskusjonen.

5
Hyundai / Elektrisk H1 på vei (?)
« på: Lørdag 20. Februar 2021, klokken 21:07 »
Kom over denne, ser ut som Hyundai kan komme med el-versjon av varebilen H1

https://electricvehicleweb.in/next-gen-hyundai-h1-mpv-electric/

Spennende nyheter!

6
Model X / Tesla Model XL
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 02:09 »
Kom over denne, og ble litt overrasket over at den iokke er nevnt noen andre steder. Er det journalisten som har gått 5 på av en gammel aprilspøk, eller er dette en mulig ny storbil?

https://motor.no/elbil-model-s-model-x/na-snakker-tesla-hoyt-om-a-realisere-model-xl/190915

Virker ihvertfall interessant, og som et svar på endel klager på falconvingene, og manglende mulighet for taklast/skiboks, som denne er avbildet med.

7
Hei. Opplever ofte at ved redigering og innliming av lenker, så kommer resultatet ut i mikri-liten font.


Dette leder til neste problem, det er ingen mulighet for å hverken kopiere font, eller merke tekst å se hvilken skrifttype og skriftstørrelse som er standard på forumet. To ting som jeg egentlig forventer er standard av formateringsverktøy i ethvert tekstfelt.


Så har vi både det med å legge inn lenker til bilder man har lastet ned på PC. Eller bilder fra andre nettsteder der det er HTTPS i bruk.


Og samtidig er det særdeles vanskelig å legge til video, slik at den faktisk vises som video, og ikke en veldig lang lenke, samt at metadata-lenker skjønner den nesten ikke. Det er bare lykketreff om man får satt inn en youtubevideo med satt startpunkt, slik at den kan sees i forumvinduet.


Samme med å kunne copy-paste innhold som ikke nødvendigvis er lagret lokalt


Håper noen av drifterne kan se på dette, og få til en snarlig og enkel løsning på disse punktene.

8
KIA / KIa og Hyundai offisielt medlem i Ionity
« på: Torsdag 05. November 2020, klokken 21:54 »
Og da ser det endelig ut til at Hyundai og Kia er blitt fullverdige medlemmer i Ionity. Da er det bare å vente og se hvordan dette viser seg i de hemmelige prisene prisene og vilkårene i denne avtalen i "Charge myHyundai"-avtalen. Men finnes det en tilsvarende "Charge myKIa"-avtale?.[/size]
https://www.tu.no/artikler/hyundai-kjoper-seg-inn-i-ionity/502183

9
Alt det andre / Forsikringsselskap kjøper bompasseringene dine
« på: Mandag 24. August 2020, klokken 10:17 »
Forsikringsselskap kjøper bompasseringene dine

Forsikringsselskapet Fremtind kjøper oversikten over bompasseringene til 750.000 norske bilister. Ap-politiker er bekymret.

https://motor.no/arbeiderpartiet-autopass-bompenger/forsikringsselskap-kjoper-bompasseringene-dine/177790

Hva mener dere, og hva mener Norsk Elbilforening?

Skal man ha rabatten i bomanlegget, så er det ikke et alternativ å si opp avtalen i protest. Og bompasseringene blir registrert likevel, så du blir endel av registeret og statistikken selv.

Er det stuereint å selge slike opplysninger til et privat selskap, eller snakker vi om brudd på personvernet her? Er det andre regler man mener brytes ved dette?

Eller er det fullstendig uproblematisk?

I tilfelle, hva motiverer et privat selskap til å kjøpe slike data, om de ikke har et mål med dette?

Kjør debatt!

10
Elbiler i media / Tesla E-Mustang from Russia with love and Power
« på: ſøndag 09. August 2020, klokken 11:16 »
La merke til denne på Broom sine sider. Dette er vel bilen både Tesla og Ford burde laget, men WoW, den tenner alle mine sanser. Denne er griselekker:





https://www.tv2.no/broom/11572398/

https://www.youtube.com/watch?v=IKer1pMxPmo


11
Hyundai Kona er mest solgte/utleverte bil i dag med 43 registrert biler hittil!

Det gjør den og til den 5 mest solgte/utleverte bil i mars måned med 340 leverte biler.

:-)

EDIT: Kona er nå på 352 hittil i mars, så det betyr at ytterligere 12 biler, og dermed sterke 55 biler i dag.

12
Hyundai KONA / Pop-up taktelt på Kona, noen som har erfaring med det?
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 06:50 »
Siden Kona ikke har mulighet for tilhengerkrok, og lagringsplassen er litt så som så, har jeg hatt veldig sansen for å skaffe meg et Popup taktelt til den.

Har etter endel søk sett en video (finner den ikke igjen nå) der man hadde satt et slikt telt på en Kona, og synes ikke det så ut til å bli alt for stort for den.

Egentlig hadde jeg kjøpt et slikt fra en selger som annonserte demotelt til 10 000,- kroner på Finn (sjekket og så selger var koblet til 5 firmaer), mens nytt ubrukt ville komme på ca 15 000,- så jeg brøyt min egen regel og betalte via faktura (dessverre ikke via kredittkort). Dette var i god tid før ferien slo til, og mange flere uker mer enn leveringstiden, men som dere skjønner, intet telt kom, og jeg måtte kreve å få hevet kjøpet. Selvsagt er fremdeles ingen penger returnert.

Men jeg har likevel ikke gitt opp tanken helt, så vil nok forsøke på nytt, men denne gangen skal jeg plukke det opp hos selger, og ingen penger forlater konto før jeg ser at varen er hel og pen, og klar til å lastet på taket.

Men tror ikke jeg er den eneste som har tenkt tanken med et popup taltelt i combo med denne bilen.

13
Hyundai KONA / Utility mode, tips og triks?
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 06:03 »
Har kjørt litt med Kona på tur, med kjøleboks koblet til 12V-uttaket fremme. Er da veldig kjekt å kunne ha på camper mode når bilen er parkert.

Men om jeg forstår det rett, så skal det være mulig å gi strøm til dette også når man lader, og også sette på AC? Urtility Mode vil jo ikke fungere, fordi du ikke får ladet med bilen "i gang", og du får ikke aktivert det uten at bilen er startet. Er det å forstå slik at man kan trykke start-knappen uten å holde inne bremsen for å få brukt strøm fra hovedbatteriet?

Har fått med meg at man kan plugge ut den fysiske nøkkelen for å kunne låse bilen og forlate den, men må da legge igjen selve FOBen i bilen. Er ikke akkurat noe jeg liker, så håper dette blir rettet på.

Når jeg parkerte for natta en gang med Utility Mode aktivert, så var lysene på og jeg måtte vri lysbryteren om til av-posisjon. Trodde at de utvendige lysene i utgangspunktet slår seg av, men det var kanskje bare fordi det var dagslys ute?

Skjermen kan man bare slå av, men fant ikke ut hvordan jeg kan slå av lyset til selve instrumentpanelet. Var skikkelig irriterende med det skarpe lyset, som riktignok dempet seg litt ved å justere dimmerknappen nede til venstre (rekken av knapper der VESS-knappen befinner seg), men fremdeles var lyset alt for sterkt. Noen som vet om det lyset kan slås helt av i Utility mode? Hvordan?

Sider: [1]