Elbilsalget har passert 1 million

Startet av Vollis47, torsdag 25. september 2025, klokken 12:09

« forrige - neste »

Vollis47

Da har vi passert 1 million elbiler i Norge.
Samtidig ser jeg at av de 10 mest solgte elbilene i august, så er det kun 2 som har økt salget så langt i september.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

What-a-watt

#1
Måneds-salget er ikke veldig interessant. Man bør heller se på hvor mange biler hver enkelt produsent har solgt hittil i år, eller minimum pr. kvartal.

Men hvis vi først skal se på månedssalg, kan vi også se på august i Europa:

I august ble det registrert 9130 nye BYD-biler i EU, en økning på over 200 prosent, mens NTB melder at Tesla falt 36 prosent til 8220 biler samme måned.

hanche

Litt på siden, men jeg har begynt å se en og annen bil med registreringsnummer EPxxxxx. Med denne farten er det vel ikke så mange år til vi har brukt opp hele E-serien. Men etterhvert som elbil-fordelene fases ut, går man kanskje tilbake til å tilordne regnr etter distrikt, for alle typer biler?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

De kommer sannsynligvis til å gjøre om hele regnr-systemet, kanskje bare ved å øke med et siffer eller et tegn (eller kombo) for å få ganske mange flere mulige kombinasjoner, for en eller annen gang går det fullt til slutt.

Største problemet er vel at de må endre databaser og annet til å takle flere tegn og derved mulige kombinasjoner, sammen med de "historiske" skiltene.

Vært endel skriverier om det tidligere, og da kom tankene opm å endre, men så har det blitt litt stille om det. Dog, jeg tror ikke de har snudd, men fremdeles jobber med å lande på en løsning som gjør at de ikke må forandre på lenge igjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 25. september 2025, klokken 12:38Måneds-salget er ikke veldig interessant. Man bør heller se på hvor mange biler hver enkelt produsent har solgt hittil i år, eller minimum pr. kvartal.

Men hvis vi først skal se på månedssalg, kan vi også se på august i Europa:

I august ble det registrert 9130 nye BYD-biler i EU, en økning på over 200 prosent, mens NTB melder at Tesla falt 36 prosent til 8220 biler samme måned.

Dersom en ser på Norge så har Tesla solgt sinnsykt uansett hvordan en vrir og vender på det. Høyest per måned, høyest per kvartal og høyest så langt i år.

Dersom Tesla Model Y var et eget bilmerke så ville det fremdeles solgt bedre enn nr 2 på listen over bilmerker, som ville vært Volkswagen, altså 18273 Model Y mot 18183 Volkswagen, fordelt på 6 biler (ID3,4,5,7, Buzz og Transporter).

Tesla og Volkswagen har samlet 40% av markedet i Norge så langt i 2025 (ref rød strek i grafen).

PS: Dette baserer seg på tall jeg tok ut fra de 200 mest solgte modellene i år, så små forskjeller kan forekomme fra offisielle lister.

PS2: Jeg sier ikke det er en god ting at Tesla selger mye i Norge - sier bare at de selger mye i Norge. Går vel sikkert mot Norgesrekord av en modell i ett år vil jeg tro.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

#5
Rekker Tesla å passere 85K biler allerede i løpet av dagen og dermed måneden og kvartalet?

22 registrert så langt i dag, mangler da bare 195 for akkurat å nå 85K...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

#6
Hva er den egentlige grunnen til at Tesla topper? I april, mai, og juni solgte de "gamle" modell Y-biler med store rabatter. Det liker vi nordmenn. men slo kraftig ut på bunnlinjen i Tesla-regnskapet. Når de begynte å selge Juniper, kom de med 0-rente. Det liker vi nordmenn enda bedre.

I våres kom det lass på lass med forrige modell Yer fra andre europeiske land. Land med et annet mindset enn Norge, og hvor modell Y solgte dårlig. Lagrene av Y gjorde Tesla ukomfortable fordi lanseringen av Juniper stod rett foran døren. Inntil et lyst Tesla-hode kom med ideen: Send dem til Norge, gi gode rabatter, så blir vi nok kvitt dem i en fart. Og hodelyset fikk rett!

Gode rabatter og gunstig finansiering er en klar norsk vinner. Renomméet til produsenten "not so much.

RJK

#7
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 30. september 2025, klokken 10:32Gode rabatter og gunstig finansiering er en klar norsk vinner. Renomméet til produsenten "not so much.
Det kombinert med frisk utseende (selv om det blir mange like biler, men folk liker jo ofte å ikke stikke seg ut), har det meste av viktige funksjoner inkludert (enkelt å konfigurere) og er gjerrig på drivstoffet, også i motorveihastigeter, og lader greit raskt.

Legg på superenkel lading på eget nettverk, bare plugg i og gå en tur, sett deg på caféen eller inn i bilen igjen. Ingen hassel med kort eller brikke, og man får billigst lading der i 95% av tilfellene, samt at laderne generelt er lite trøbbel med, i motsetning til hos endel konkurrenter (handshake kan ellers bli irriterende lang).

Kommentaren min over var dog ren nysgjerrighet på om de klarer å bikke det tallet. Men blir nok ikke Tesla på meg så lenge den mangler HUD og V2L uansett hva jeg måtte mene om Musk og Trump forsåvidt.

Men er vel uansett lettere å kjøpe seg en Tesla nå enn rett før Juniper, når man ser det er så mange andre som velger bilen på tross av hva man ev. mener om de to nevnte, og deres handlinger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 30. september 2025, klokken 10:32Hva er den egentlige grunnen til at Tesla topper? I april, mai, og juni solgte de "gamle" modell Y-biler med store rabatter. Det liker vi nordmenn. men slo kraftig ut på bunnlinjen i Tesla-regnskapet. Når de begynte å selge Juniper, kom de med 0-rente. Det liker vi nordmenn enda bedre.

I våres kom det lass på lass med forrige modell Yer fra andre europeiske land. Land med et annet mindset enn Norge, og hvor modell Y solgte dårlig. Lagrene av Y gjorde Tesla ukomfortable fordi lanseringen av Juniper stod rett foran døren. Inntil et lyst Tesla-hode kom med ideen: Send dem til Norge, gi gode rabatter, så blir vi nok kvitt dem i en fart. Og hodelyset fikk rett!

Gode rabatter og gunstig finansiering er en klar norsk vinner. Renomméet til produsenten "not so much.


Det er nok mange årsaker til at Model Y har blitt en dundrende suksess i Norge, som nå allerede nå har tatt årsrekord på en modell på ett år, og slår sin egen rekord fra 2022.

Q2 hadde 4739 solgte biler, mens Q3 hadde 7278+. Så mange har nok ventet på den nye Model Y som har forbedringer på både fjærer og støy. Det de gjorde samtidig var å fjerne to av ankepunktene for Model Y. Er ennå et par ankepunkter, men pakken er jo svært bra. 0% rente betyr jo fort 50-70.000 kroner spart over 3 år. I tillegg gjør det at månedsbeløpet de første 3 årene på 4556 (ved 10 år og 2500 i egenkapital) gjør at folk har svært lavt månedsbeløp og god forutsigbarhet i bilholdet, kombinert med den lave kjøpsprisen. Det er nok viktig i dagens dyr-tid.

I en dyr-tid tar ikke folk seg råd til å være idealister. Model Y har jo svært mange fordeler, som plass, rekkevidde, software, bra integrert ladenettverk med skjermen / lav ladepris, samt at det har vist seg å være lite verkstedsbesøk med Model Y.

Blir interessant å se i morgen, når dagens kampanje er over, om renten settes opp igjen, eller om de tar enda en runde med subsidiert rente. Er vel Europa-situasjonen som gjør at de har holdt kampanjen rekordlenge.

Skal heller ikke se bort fra at nordmenn vet at nå er det like før tuttifrutti-samarbeidet øker avgiftene på nybiler (kanskje fra nyttår). Da er det veldig greit å ha skaffet seg ny bil når en kan. Etter nyttår kan det bli for dyrt.

Det har vel aldri vært billigere å kjøpe en bra familiebil enn akkurat nå. Husker tilbake i 2003 for 22 år siden; da kostet det over 400.000 for en 1,9 liter diesel Passat, som tilsvarer 685.000. Nå får du 0% rentelån, som er verdt 50-70.000 med en bilpris på 536.000, og som går på luft og strøm, med mye lavere service- og drivstoffutgifter. Ikke rart folk shopper som galne.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Men hvorfor selges det så mange Yer i Norge? Det er vel samme bil vi snakker om.

Så langt i år er det solgt 83 314 eksemplarer av Model Y, en betydelig nedgang på 34 % fra i fjor, mens Model 3 solgte 50 237 eksemplarer, en nedgang på 29 % fra året før. Samtidig økte det totale elbilmarkedet med 26 % fra januar til august, med andre bilprodusenter i spissen med sine høyere salgstall.

I august var Volkswagen den mest solgte elbilprodusenten i Europa, med totalt 16 105 biler som fant nye eiere, en økning på 45 %. Det er hovedsakelig takket være modellene ID.3 , ID.4 og ID.7 . Tesla var nummer to med 14 245 enheter, en nedgang på 23 % fra året før, etterfulgt av BMW med 12 546 solgte elbiler, en økning på 7 % fra i fjor.


Kilde: InsideEv - 22 sept. 2025

RJK

#10
Mulig bare jeg som leser deg litt dårlig, men hittil i år er det solgt 18 295 TMY i år. Nesten 85K siden den kom første gang til Norge...!

Høres nesten ut på det du skrev at snaut 85K er solgt bare i år. 😮

Ah, du ser på andre tall enn bare de norske...! 🌞
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt


ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 30. september 2025, klokken 14:13Men hvorfor selges det så mange Yer i Norge? Det er vel samme bil vi snakker om.

Så langt i år er det solgt 83 314 eksemplarer av Model Y, en betydelig nedgang på 34 % fra i fjor, mens Model 3 solgte 50 237 eksemplarer, en nedgang på 29 % fra året før. Samtidig økte det totale elbilmarkedet med 26 % fra januar til august, med andre bilprodusenter i spissen med sine høyere salgstall.

I august var Volkswagen den mest solgte elbilprodusenten i Europa, med totalt 16 105 biler som fant nye eiere, en økning på 45 %. Det er hovedsakelig takket være modellene ID.3 , ID.4 og ID.7 . Tesla var nummer to med 14 245 enheter, en nedgang på 23 % fra året før, etterfulgt av BMW med 12 546 solgte elbiler, en økning på 7 % fra i fjor.


Kilde: InsideEv - 22 sept. 2025

Det er det mange grunner til:

- Musk holdt støttetale til AfD (høyrevingsparti) i Tyskland. Mange tyskere og europeere likte ikke det.
- Musk kritiserte borgermestere og annet i England. Engelskmenn likte ikke det
- Musk støttet Trump og Doge - mange liker ikke det, inkl tollmurer
- Tesla er en konkurrent til Europeiske bilprodusenter, og med Trump-toll velger innbyggere biler laget i sitt eget land for å støtte lokalt nå når de har tollkrig mot USA. Særlig siden Musk var kompis med Trump.
- Elbil er ikke veldig stort i Europa, så det er lettere å boikotte Tesla enn i Norge, med gode fossile alternativer. Mange peker på at BYD vokser veldig, men det er jo i prosent. BYD solgte under 10.000 biler i Juli f.eks. Fremdeles er det fossile biler folk flest kjøper i Europa. I Norge er vi stuck med elbiler.
- I Europa er en Tesla dyr, kombinert med høy rente. Er ikke sånn som i Norge at du betaler 0 i avgifter sånn ca. Altså koster ikke boikotten noe i Europa, mens i Norge taper du masse penger på å velge bort elbil.
- Dersom du ser på salgstallene i Europa er det en større andel småbiler enn i Norge - de har ikke så mange hytter som skal kjøres til, og de har mindre plass å parkere, og mindre penger å bruke.
- Tesla har færre modeller å velge mellom enn VW, så det er egentlig helt naturlig at VW selger mer. Litt over 16000 i Europa er jo svært lite for VW, men det har med dårlige støtteordninger i Europa for elbiler. Når det er tollkrig velger du å kjøpe biler fra eget land, el eller ikke.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

#13
Ikke lett å være bilkjøper i Europa. Mange momenter å vurdere. Men du mangler noe vesentlig. Europeiske elbiler har tatt igjen Tesla, og på flere nivåer gått forbi dem. For Tesla er Europa et sekundær-marked, og det merkes. De bruker milliarder på å utvikle modeller som ikke kan selges i Europa, og de henger etter på tilbud på funksjoner som europeiske bilkjøpere har vært vant med i mange år. Mange Tesla-eiere kjøpte dyre opsjoner bare for å oppdage at de ikke kunne brukes. "Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me".

daktari

Jeg har Plug&Charge på BMW, og med abo en pris på 3,5-, kWh uansett operatør. Bilen sier fra hvor lenge den må lade, appen varsler når man skal kjøre videre, det er akkurat som Tesla. Erfaringsmessig treffer den spot on på SOC beregnet og irl. Hvis man tar Teslas "connected" abo og heller dytter det inn i BMW charging sitt abo m/Ionity så lader man billigere til og med.

Så eneste fordel Tesla nå er vel 0-renten. Bilene skiller seg ingenting fra de kinesiske.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA