Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RJK

Sider: [1] 2 3 ... 156
1
Er vel medvirkende at VW ikke leverer ID.3 nå pga SW-problemene. Men straks den nye SW-versjonen er implementert "ferdige" biler blir oppdatert med denne, så vil vi se at dette var som en liten hikke å regne.

Så kommer dessuten Ioniq 5, TMY, VW ID.4 og Skoda Enyaq, som sikkert kommer til å selge godt. Og sikkert noen flere, som at f.eks. BMW iX3 vel starter utleveringer i løpet av året. Og sikkert flere jeg ikke kommer på i øyeblikket.

Med det i tankene, så tipper jeg at vi vil se over 60 % i de fleste månedene av året, og muligens over 70 % i desember og for året totalt. Vi får kanskje en desember med over 80 %, om Tesla velger å pushe store leveringstall i desember.

Men jeg regner med at med levering fra Berlin, vil leveringene bli langt jevnere. Bedre å sende et togsett eller to når man har nok biler, fremfor å fylle opp en parkeringsplass, og så få kaos ved periodeslutt. Leveringer av TM3, TMS og TMX vil dog fremdeles være med båt, og opp mot kvartalsslutt. Kan jo være endel som går for refresh-versjonen av TMS/TMX, og spesielt Plaid+.

2
Utifra silhouetten å dømme blir C40 svært lik XC40 bortsett fra mer coupe-aktig hekk. Det blir altså ikke en Polestar 2 med Volvo-logo.

Av alle bilder jeg har sett, og info jeg har lest, så tror jeg du gjør en skivebom der og at det nettopp er en Volvo-utgave av PS2 de lanserer. Og PS3 blir en XC40 med PS-logoer.

3
Hyundai KONA / Sv: Vurderer kjøp, noen spml
« på: I dag kl. 10:33 »
Altså ned mot hva jeg betalte for min, dog med soltak, vinterdekk fra Continental på originalfelger og med metalliclakk utenom standardfargen. Da havnet jeg på 372-373 K.

Dog, når jeg konfigurerer, så kommer jeg likevel på ca 432 K før hengerfeste og vinterdekk er tatt med, så mulig prisen ikke er justert ned her. Ser og ut som det er "den gamle" 2020-modellen jeg får opp i konfiguratoren.

Fra prislisten må jeg legge til 25 900,- for skinninteriør, soltak og metalliclakk. Legg til 10 K for krok og 15-17 K for vinterdekk. Totalt havner man da på 60,9 - 62,9 K i tillegg, om ikke prislisten er laget for å misforstå, og endel av dette er standard i Premium-versjonen. Da er det eventuelt bare krok (10 K) og vinterdekk (15-17 K) i tillegg på prisen til 380,9 K. Kommer fremdeles på minst 405,9 for full pakke.

Kanskje litt urettferdig å ta med krok, men hadde det vært tilgjengelig på kjøpstidspunktet, hadde det blitt valgt.

"Kampanjeprisen" kommer ikke opp i konfiguratoren. Men du får prisen hvis du kontakter forhandler og viser til tilbudet.

Man får virkelig mye for pengene her!
Jeg kjøpte min for 325 for noen år siden og fikk innbyttepris på 265 for noen uker siden :)

Bare husk at bilen er «liten». Eniro kan være «mer» for pengene ...kanskje.

Siden jeg har en Kona -19, så er jeg temmelig klar over størrelsen... ;)

Vurderte å kaste meg på lista til E-Niro, siden den var noe større. Men synes den virka kjedelig til sammenligning. En takboks hjelper på plassen ved ferier og shopping (Kun lette ting i takboks, som toalettpapir, tørkerull og potetgull etc).

Akkurat nå frister det mer med en Ioniq 5, som ser snasen ut, men og ser indre ut enn den sikkert er, med tanke på målene man leser.

Men virker og som Kia CV er enda kulere utseende på. Siden jeg ikke har hastverk, regner jeg med at jeg har litt tid til å sjekke de ut, og få levering på kort tid når de først er i gang med levering.

4
Hyundai KONA / Sv: Vurderer kjøp, noen spml
« på: I dag kl. 00:45 »
Altså ned mot hva jeg betalte for min, dog med soltak, vinterdekk fra Continental på originalfelger og med metalliclakk utenom standardfargen. Da havnet jeg på 372-373 K.

Dog, når jeg konfigurerer, så kommer jeg likevel på ca 432 K før hengerfeste og vinterdekk er tatt med, så mulig prisen ikke er justert ned her. Ser og ut som det er "den gamle" 2020-modellen jeg får opp i konfiguratoren.

Fra prislisten må jeg legge til 25 900,- for skinninteriør, soltak og metalliclakk. Legg til 10 K for krok og 15-17 K for vinterdekk. Totalt havner man da på 60,9 - 62,9 K i tillegg, om ikke prislisten er laget for å misforstå, og endel av dette er standard i Premium-versjonen. Da er det eventuelt bare krok (10 K) og vinterdekk (15-17 K) i tillegg på prisen til 380,9 K. Kommer fremdeles på minst 405,9 for full pakke.

Kanskje litt urettferdig å ta med krok, men hadde det vært tilgjengelig på kjøpstidspunktet, hadde det blitt valgt.

5
Sitat
Synes egentlig det ble enda verre etter forsøk å å følge rådet til Handyman, da han ikke føler rådet, men lager en kvasiløsning som innebærer enda mer tekst. Forslaget var enkelt å forstå, og godt begrunnet.

Dessuten, det interessante er jo hva man tror prisen ender på, ikke forholdet til dagens lite realistiske pris.

Sorry :+1: men jeg sier som Ivar A  sa det så godt under :D litt humor her altså.....

Til lags åt alle kan ingen gjera..... Ivar Aaasen (1813-1896)

Det er forsåvidt greit det, jeg hadde ikke tatt opp problemet selv. Dog, når du ble gjort oppmerksom på det, og sa du skulle ta det til følge, så hadde jeg både et håp og en tro om at du faktisk ville endre i forhold til forslaget, ikke at du skulle lage mer rot, slik det endte opp med.

Men, om jeg ikke får mer kommentarer om det punktet, så skal jeg la den biten ligge. Som sagt, det er ikke akkurat verdens undergang. De fleste klarer sikkert å "snuble ned på" det alternativet de mente å stemme på, om de stemmer da.

 ;)

6
Jeg synes det er helt greit satt opp...informativt med hva prisintervallet innebærer i endring fra dagens pris...men så er jeg jo sykt smart, og du må ha mye høyere 'sample size' enn 2-3 for å få et signifikant resultat på om undersøkelsen er god...  ;)
Jeg tror ikke Model Y i mars 2022 kan sammenlignes med mars 2021, så jeg tror prisen må opp...

Dessuten, det interessante er jo hva man tror prisen ender på, ikke forholdet til dagens lite realistiske pris.

Hva er det som gjør at du mener den er urealitisk? Tesla kommer til å selge mye av disse bilene til dagens pris. Legg til nye battericeller og medfølgende (enda) lengre rekkevidde, eventuelt raskere lading og ladenett som ingen av alternativene er i nærheten av å matche, så tror jeg faktisk de kan skru opp prisen og likevel selge mye.

Godt mulig de selger endel biler til denne prisen, men årsaken til at jeg synes dagens pris er urealistisk, er bl.a. Tesla sin prisstrategi som tilsier at bilene skal koste tilnærmet det samme som i USA før man tar avgifter i betraktning. Kostnader ved å sende bilene rundt, må selvsagt kjøper forvente at legges til prisen.

Pris for TMY LR i USA før avgifter, er akkurat nå USD 47 490,- (41 190,- fratrekt "insentives") som tilsier at prisen ihvertfall blir 407 055,- NOK + leveringskostnader og vrakpantavgift. Det er derfor totalt urealistisk at den vil koste ca 535 000,-

Men Tesla har ikke satt ned prisen enda, av 3 grunner:

1. Tesla vil ikke sette prisen for lavt sammenlignet med TM3, og derved oppleve redusert salg i påvente av TMY, altså for å unngå en viss Osburne-effekt. Når TMY kan leveres, er det litt irrelevant for Tesla hvilken av dem folk kjøper, så lenge det er en Tesla.

2. Valutakursene hopper, og det er bedre å vente med prisjustering til det nærmer seg faktisk levering. Dermed slipper man enda en prisjustering om kursene hopper for mye.

3. Dagens pris gjør at flere velger ID.4/Enyaq, og nå og Ioniq 5. For å selge store volum, må den derfor være "riktigere" priset.

Altså er det tre store grunner til at jeg anser det som urealistisk at dagens pris blir stående på dagens nivå, men vil settes lavere.

7
Zoe / Sv: Skistativ på ZOE?
« på: I går kl. 14:37 »
Familien så på lørdag på en "lite brukt" ZOE med 50 kWt batteripakke og 50 kW CCS hurtiglading. Ble da "advart" av en kollega om at denne bilen ikke har lov til å ha skistativ. Tok i dag en kort prat med en kamerat som jobber hos vegvesenet og han sa at hvis det i stedet for 75 kg, 80 kg og lignende står 0 kg taklast i vognkortet så er det ikke lov. Hvis det i stedet står "ikke oppgitt" på taklast så er det ikke forbudt, men det er forbundet med et betydelig "eget-ansvar" å passe på at lasten ikke er for tung. Han nevnte også noe om at dette skulle være nevnt i en forskrift jeg kunne finne på lovdata.no.

Jeg tok kontakt med lokal Renault forhandler og der fikk jeg høre at Renault ikke hadde prioritert å typegodkjenne ZOE med taklast (maks taklast vekt) siden bilen ville få lavere rekkevidde med taklast. Personen jeg snakket med kunne bekrefte at de ikke solgte noen "originale" skistativ/lasteholdere. Men det finnes lasteholdere som er TUV godkjente for nettopp ZOE. Når jeg sjekket reg.nummeret på den ZOE vi så på (i vegvesenets Bil og henger app) så står det nettopp "ikke oppgitt" på taklast. Hva er rett og galt her? Blir ikke mindre forvirret av at det på to gamle Citroen Saxo Electrique står hhv 50 kg på den ene og "ikke oppgitt" på den andre  :-\  ...blir litt "oppgitt" av dette  :laugh:


Med "ikke oppgitt", slik det forøvrig stå i mitt vognkort selv om Hyundai lover støtte for 80 kg, så er det altså opp til bilprodusentens anbefalinger. Dersom du får det skriftlig fra produsent at bilen kan tåle den lastmengden som du ser for deg, så kan du følge anbefalingen de gir her. Får du ikke dette oppgitt, eller de sier det kommer an på stativets begrensninger, slik man ser hos Tesla, så er altså det gjeldende.


Men du må ha det skriftlig i tilfelle kontroll, ellers risikerer du å bøtelegges, og må lempe av det du har på takstativet før du får kjøre videre.


Står det oppgitt 0 kg, så kan du ikke engang bruke slike sugekoppstativ, da 0 kg er nøyaktig det...

8
Jeg synes det er helt greit satt opp...informativt med hva prisintervallet innebærer i endring fra dagens pris...men så er jeg jo sykt smart, og du må ha mye høyere 'sample size' enn 2-3 for å få et signifikant resultat på om undersøkelsen er god...  ;)
Jeg tror ikke Model Y i mars 2022 kan sammenlignes med mars 2021, så jeg tror prisen må opp...

Synes egentlig det ble enda verre etter forsøk å å følge rådet til Handyman, da han ikke føler rådet, men lager en kvasiløsning som innebærer enda mer tekst. Forslaget var enkelt å forstå, og godt begrunnet.

Dessuten, det interessante er jo hva man tror prisen ender på, ikke forholdet til dagens lite realistiske pris.

9
Hyundai KONA / Sv: Vurderer kjøp, noen spml
« på: I går kl. 12:49 »
Jeg betalte 2500,- for første service, inkludert bytte av filter. De skulle ha 1000,- eller 1500,- for bremseservice, men den stod jeg over forrige gang.

10
Elbiler i media / Sv: Hvordan måles forbruk i elbiltester?
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 13:57 »
Prisverdig at disse modellene går lenger en WLTP under realistiske  optimale forhold.
Hvem er det som har definert WLTP standaren , skulle gjerne forstått tanken bak denne standard. Slik det er nå «premieres» fabrikanter som leverer dårlige løsninger for rekkevidde for vinterhalvåret.
Vanskelig for forbruker å få oversikt.

Burde i det minste vært oppgitt WLTP rekkevidde for -20 grader 90 KM/t. Tipper ordentelig standard først kommer på plass når den jevne amerikaner begynner å kjøpe elbil.

Kortversjonen: https://no.wikipedia.org/wiki/WLTP

Litt lengre versjon: https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_Harmonised_Light_Vehicles_Test_Procedure

Fasit: https://www.wltpfacts.eu/what-is-wltp-how-will-it-work/

11
Kjøpe elbil? / Sv: Familie med tre barn - trenger tips
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 13:06 »
Ser Enyaq og ID.4 nevnt som alternativer, og da vil jo definitivt Ioniq 5 kunne være et godt valg. 500 K for største batteri 0g 4WD, og det tippes at samme bilen etter intropris kommer på 30-40 K mere.

Men her vil uansett være mulig å trekke av noen tusenlapper om man ikke vil ha taket med solcellepaneler. Hvor mye det kommer ekstra på, er vel usikkert ennå. Og Hyundai/Kia har jo gjerne vært standard, full pskke uten soltak og full pakke med soltak/panoramatak.

Med mulighet for 75-80 kg på taket og 1 600 på kroken, eventuelt 100 kg på kula (det som fåes på Kona om man ikke kan trekke last), så burde den duge greit.

Størrelsesmessig er den jo i samme klasse som Enyaq og ID.4, men vil jo ha noen fordeler i forhold til rask lading på vei. Dog, med små barn, er det vel fordel med å stoppe ofte og passelig lenge, så om det er en reell fordel nå, må du nok vurdere selv.

12
Elbiler i media / Sv: Hvordan måles forbruk i elbiltester?
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 12:51 »
Wow!
Mazdaen går hele 1 km lengre i snitt enn WLTP. Ville vel sagt at 1 km er innenfor variasjon og derved spot on, og jeg ville utelukket den fra oversikten.

13
Model Y / Sv: Tipp på grunnprisen på model Y LR i mars 2022
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 12:40 »
Blir vel mye mer oversiktlig å heller skrive prisen i alternativene?  Nå er det jo bare rot.
535 000 - 545 000
545 000 - 555 000

Smart :police: :+1: jeg gjør dette nå. Si meg Handyman, du har jo et godt øye for slikt. Har du en karriere innefor statistikk eller? Jeg er selv helt håpløs på slikt,... men prøver ditt forslag som jeg ser er mye bedre... :+1:

Sjekk nå... der jeg har tatt alle dyrere alternativer. Trenger jeg å gjøre det på også alle de lavere prisalternativene? Eller er det innlysende? Jeg vet ikke.

Jeg har bare et ubestått brevkurs i ssb statistikk :D :D he he hadde ikke satt på frimerke.... he he

Litt søndags humor for dette er jo veldig lite seriøst da. Ikke kommer Elon og deler ut medalje til vinneren  heller :D men det burde han.

Følg forslaget til Handyman helt ut. Det er mye lettere å bare velge ut fra et prisleie, enn å måtte regne ut i hodet selv. Ikke det at det er vanskelig, men det er et steg ekstra, og nå er teksten så lang at det blir vondt på øya å se.

Som eksempel:

Nå:
Ja den faller mellom 10 til 20 tusen til ift 534.900

Foreslått:
515 000-525 000

14
Audi e-tron / Sv: Bakluke åpner seg under kjøring
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 12:22 »
Så lenge man har kontroll på fraktkostnaden, og at den blir spesifisert på faktura (og fraktbrev), så er det egentlig enklere å bestille nå. Man slipper å finregne på om man kommer seg under grensen, så nå kan man lettere bestille varer som kommer over den gamle grensen som gjaldt.

Ulempen er ting som koster endel i frakt, for du betaler og mva av denne, noe du ikke gjorde tidligere da grensen var 350,-. Dog siste momsgrense (400,-) som var en førhøyet verdi, tok hensyn til frakt, som sammen med varekost måtte havne under den magiske grenseverdien.

Vær og obs på varer hvor du er avhengig av en speditør som gjerne skal ha "lagerleie/fortollingsgebyr" i tillegg, alt etter om frakt fremkommer eller ei, eller legges til i ettertid.

15
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 12:04 »
Er nok mer enn en uke siden, men det har, så vidt jeg kan huske, skjedd i februar måned. Det er nærmere 14 dager siden jeg sist var inne og lekte meg med konfiguratoren etter at dette var nevnt i en (annen?) tråd her inne, og så at det stemte.

Sider: [1] 2 3 ... 156