Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RJK

Sider: [1] 2 3 ... 278
1
Elbiler i media / Sv: Volvo EX 90 veier 2,8 tonn
« på: I går kl. 17:13 »
Vektavgift kan fort føre til at de som faktisk trenger lang rekkvidde OG mye plass ikke har råd til å velge elektrisk ved neste bilkjøp. Dette harmonerer dårlig med regjeringens ønske at alle på sikt skal kjøpe elbiler.
Vektavgift kan på sikt gi mening, men å innføre denne nå er det samme som å si at de med stort plassbehov skal velge fossil drivlinje.
Når man i tillegg foreslår å innføre vegprising bare for elbil og innføre full takst i bommer, så blir det vanskelig å argumentere for at folk skal velge elbil.
Vektavgift straffer automatisk sikkerhetstiltak, enten det nå krever mere utstyr (ABS, airbags, radar og kamera, andre sensorer), men og passiv sikkerhet i form av deformasjonssonssoner. Vektavgift har derfor en negativ påvirkning som er viktigere enn om bilen er 10-20 kg tyngre, eller mer, pga av slikt.

Lettvektsmaterialer er dessuten dyrere i de fleste tilfeller, så her blir det nok en avveining om hva som benyttes, og i hvor stor grad.

Selv om jeg helst ser at bilene blir lettere, så må det være av de rette årsakene, ikke en vektavgift som rammer blindt.

2
Model Y / Sv: Model YP pris på Finn.no
« på: I går kl. 17:05 »
161 av de 500 Model Y til salgs på Finn i skrivende stund, har kilometerstand lavere enn 1000 km. Mange optimistiske flippere, ja. Og flere blir det vel utover desember (og januar).

Det er det som er litt gøy med Tesla - de kan plutselig pøse på med 7000 biler på et kvartal.
Folk var livredde da Model Y begynte å bli levert i 2021 - vil de som bestilte senere enn meg får bil før? Men så fikk alle. Kan være de tømmer køen før året er omme nå og, siden de allerede i november leverer ut over 3000 Model Y, og det er ikke siste måneden i kvartalet, som pleier å være crazy...
144 biler i differanse nå, ifølge elbilstatistikk.no. TMS er nok passert en gang i løpet av morgendagen...

3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: I går kl. 16:36 »
Om man IKKE bruker en eneste kWh i dag/i morgen så gar ALLIKEVEL støtten opp for de kWh man har brukt tidligere i måneden!

En får nesten leie rom på hotell for å nyte rabatten
Er sikkert noen idioter som tror det, men hotellrommet og andre kostnader ved det (transport, mat i restauranten/take-away fra pizza-dealern og eventuelle uttak fra minibaren på rommet), er nok laaaaangt høyere enn økningen i strømkostnader man vil klare å påføre seg selv på en dag.

Kan faktisk være skikkelig useriøs og gå over til neste effekt-trinn, fyre til 25 grader hjemme, lade elbilen og fremdeles ikke være i nærheten av å bruke så mye som hotellrommet og utgiftene kommer på.

4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X / Rema1000 lynladere
« på: Mandag 28. November 2022, klokken 23:53 »
Men, hvor er egentlig disse Uno-X laderene? Ser ikke ut til å være flust av dem akkurat i chargefinder?

I den generelle tråden om nye hurtigladere kan se se litt info / bilder fra tre lokasjoner enn så lenge; Gol, Eidsvåg og Gulskogen.

Fra svar #902 og utover: https://elbilforum.no/index.php?topic=34229.msg1068033#msg1068033
Men som sagt, bare Gulskogen som er åpnet foreløpig.

5
Kva er senterkopp?
Det er en kaffekopp med Sp-logo på, der du kan legge en hånskrevet lapp med ett brutt valgløfte som SP har fremmet. Du vil kunne samle opp ganske mange frem til vinteren setter inn for fullt, selv om du bare går tilbake til siste Stortingsvalg.

Veldig nyttig om vinteren når du ikke har råd til å fyre med strøm, og kanskje ikke har alternativ oppfyring. Da kan du bruke disse til å tenne på, for å varme dere rundt kjøkkenbordet.

 :D

Mer seriøst, det er disse dekslene formet som en kopp/kapsel som setter i senter av hjulene. PÅ Tesla sine originale hjul, følger det med originale senterkopper med Tesla-logo på.

Du får kjøpt uoriginale fra E-bay, Alibaba/Aliexpress og tilsvarende sider, feksdisse:

https://www.ebay.com/itm/165309551226?hash=item267d37927a:g:P1oAAOSwWyph95D3&amdata=enc%3AAQAHAAAA8ChoW30sraLEdZIZiqPEKAQfzvR3qkLVLp%2BZK4RQUL7o6o4OcxFa7%2Bw%2BvJpNcyt7Jeulx0NuDQxmtQYKGI%2Bj5N2t0I8Owia3hbBdZVONMwzQ44GZ8gsDwAWWD61E%2ByDfpbDkRnQmfS%2FnC8SLJAfRszlljM4XGYUtb6xnWa0hesllsOEqTVqCmZmrFtGbmxm94Crc1zW0%2BwFWyNnXRijztgY9s1Mj%2BGXHg%2BPcJZ7EfyaYvKWSD5gTwYUPXqCh%2F2%2BCmDoUnQzXw6OGJTa5vlu0iZzPFJHZtuKTpcLK3bu6OkEfK7h1dwFKMI25zOR2Ng8xLQ%3D%3D%7Ctkp%3ABFBM0OrPu5dh


6
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Lade model y på vanlig stikkontakt?
« på: Mandag 28. November 2022, klokken 01:38 »
Har nytt hus og eg ser at alle kursene er på 15 A. Det er ventetid for å montere ein skikkelig lader så eg vurderer å bruke stikkontakten. Farleg eller går det bra?

Skal eg gå for Tesla sin vanleg lader?
Nødlading er tillatt, og har du ventetid på laderen du har bestillt, så kan man definere dette som nødlading. Du må jo kunne bruke bilen i mellomtiden. Det er da ikke-fast lading per def. Og med nytt hus skal ledningsnett og alt være helt OK.


Men demp ladinga til 10A i henhold til reglene for schuko kontakter for elbil-lading etter forrige versjon av reglene, om lader støtter dette.

7
Tilbud og etterspørsel av tjenester / Sv: 500 kr's vervelink Fjordkraft
« på: Mandag 28. November 2022, klokken 01:05 »
Kommer til å holde meg langt unna Fjordkraft, bl.a. etter å ha erfart hva forskuddsfakturering gir av priser.. De ha ihvertfall ikke god score hos brukerne:

https://www.bytt.no/erfaringer/strom/fjordkraft

Eller er det flere som har fått perioder der forvalterne bommer, og da kan smellen være stygg nok til at mye av tidligere opptjent besparelse, an fyke ut døra. Jeg ville drfor sjekket langt bedre før jeg hadde gått inn på en slik avtale.

https://www.nettavisen.no/okonomi/asbjorn-matte-kjope-strommen-til-langt-over-spotpris-helt-vilt/s/12-95-3424243098

8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X / Rema1000 lynladere
« på: ſøndag 27. November 2022, klokken 23:36 »
Det kommer mange flere, men det er visst bare noen svært få som har åpnet de siste dagene, som startskuddet på satsingen. Den i Drammensområdet er første ut, så følger de andre på etterhvert.

Ser dog ikke ut som Chargefinder har mulighet til å filtrere på disse enda, så nytt er det. Du kan sikkert bruke dette kartet til å følge med:

https://unox.no/kart


EDIT: Interessant øvelse med å filtrere på betaling med bankkort. Bortsett fra Uno-X,Greenstation ("Fremtidens ladestasjon" testprosjekt), er det E.ON Drive & Clever og noe enkeltstående selskaper/ladeplasser som tilbyr dette i Norge.

I Sverige og Danmark er det flust av ladesteder hvor dette er mulig. Har ikke tittet lenger sydover, men det jeg så i randsonene, så er vi sørgelig dårlig stilti Norge.

@Elektro sin antydning på en million ladere, som virker optimistisk høyt selv når han inkluderer hele Europa, har ikke tatt høyde for at mange av disse laderne i Europas allerede støtter betaling med bank-kort.

Selv i våre nærmeste naboland som er langt dårligere stilt med antall ladere per innbygger, så er antall ladere som må bygges ut/skiftes ut, langt lavere enn de skremmeskudd-tallene.

Men uansett, når vi diskuterer hva vi skal gjøre i Norge, så er det nok greiest å forholde seg til hvordan situasjonen er her til lands. Spesielt siden våre myndigheters reaksjon nå kommer som et resultat av at EU allerede har tatt første skritt, som i realiteten tvinger våre politikere til å tilpasse våre regler i henhold til disse reglene.

Så kan vi heller bestemme oss for å være flinkere enn EU til å innføre reglene med tanke på dato vi starte, både for nybygg utvidelser av eksisterende stasjoner, og for tidsfrist for å oppgradere andre, eksisterende ladestasjoner/ladestolper.

EDIT2: @elektro sin bekymring for ikke å få ladet med app/RFID hos Uno-X er forsåvidt ubegrunnet, om vi skal tro denne artikkelen som følgende sitat er hentet fra (skrivefeil beholdt for å vise at jeg ikke redigerer sitater):

Sitat
Uno X gjør det vi kan for å promotere og utvikle bærekraftig mobilitet. Dette er fremtidens lynladere. Det kan tæppes kort og betales for strøm enkelt. Prisen er godt synlig i prismasta. Det er lista vi legger oss på fremover, lovet Jens Haugland, daglig leder i Uno-X Norg fra scenen.

https://nye.naf.no/elbil/elbil-nytt/uno-x-har-apnet-sin-forste-ladestasjon

9
ID.4 / Sv: We Charge ladeavtale
« på: Fredag 25. November 2022, klokken 12:59 »
Da fikk jeg endelig svar fra CKH-teamet, om enn noe sent.

Men de bekrefter at de er registrert med bransjekode 5552, så da vil den rabatten kicke inn der. Burde derfor endre til mitt DNB Mastercard for å betale for lading.

10
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Torsdag 24. November 2022, klokken 22:19 »
Har du allerede kjøpt FSD med bilen, så vil eventuelle oppgraderinger på maskinvare som er kritisk for å få tatt i bruk FSD, utføres kostnadsfritt. Det ligger i prisen man har betalt.

Men Elon har jo sagt at HW3 skal være tilstrekkelig for FSD og slik sett skal du ikke trenge noe ny HW. Han har dog også sagt at FSD med HW4 vil gjøre bilen "enda sikrere" enn FSD med HW3, men HW3 skal altså være god nok for FSD. Dette mener jeg han sa på den første Investor AI dagen eller i tilknytning til denne i april 2019.

Har han endret på dette i ettertid?
Nå står det i det du siterte meg på "...som er kritisk for å få tatt i bruk FSD". Dette kommer altså ikke i konflikt med det EM har sagt. Ihvertfall til de ombestemmer seg og sier man MÅ ha HW4.  :)

11
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Torsdag 24. November 2022, klokken 19:49 »
Bare det faktum at Tesla nå går for HW 4 , som lite sannsynlig kan rettrofittes på alle biler med betalt FSD. Er vel grunnlag i seg selv?

Ja, det blir spennende å se hva som skjer når Tesla er klar til å levere HW4. Situasjonen er jo ganske annerledes nå i forhold til hva den var ved overgang til HW3. De aller fleste måtte jo betale ekstra for å få HW3 på eksisterende biler og så ble jo prisen økt betraktelig for kjøp av FSD for å finansiere ny HW for ettermontering. Jeg tviler sterkt på at de oppgraderer eksisterende biler til HW4 uten ekstra betaling.

Og så er det jo selvfølgelig en viss sannsynlighet for at de ønsker å modernisere sensorer/kameraer, ledningsnett, etc. ved overgang fra HW3 til HW4. Det har nok skjedd en del på kamerasiden vil jeg tro som sikkert vil kreve sitt. Er det bare mer compute de oppnår med HW4 så kan det jo hende man kan bytte HW3 direkte mot HW4. Men gratis tror jeg ikke det kommer til å bli.....
Har du allerede kjøpt FSD med bilen, så vil eventuelle oppgraderinger på maskinvare som er kritisk for å få tatt i bruk FSD, utføres kostnadsfritt. Det ligger i prisen man har betalt.

De som måtte betale, var folk som kjøpte FSD i ettertid, og det har vært oppgraderinger i mellomtiden. Da må man betale for alle oppgraderinger før man kjøpte, og så vil etterfølgende HW-endringer være inkludert i pakken.

Så kan det selvsagt være en gråsone om man kjøper FSD etter at det ble klart at det krever HW4 men oppgraderinger ikke er startet ennå. Jeg ser liten grunn til at Tesla skal kunne kreve betalt for HW3 om bilen din bare er HW2, og det allerede er klart at du må ha HW4, men kan gå rett over. Eneste er om deler av HW3-pakken vil forbli med HW4-oppgradering.

Har man likevel måtte betale til tross for at man hadde kjøpt FSD fra før, kan man kreve pengene tilbake for de oppgraderingene som skulle vært inkludert.

Så skal jeg ikke påstå noe om forskjell mellom teori og praksis, men rent juridisk er det soleklart at eventuelle oppgraderinger som kommer etter FSD-kjøpet, skal være inkludert i den prisen.

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veibruksavgift for el. biler
« på: Torsdag 24. November 2022, klokken 18:54 »
Jada, dette måtte jo komme på et eller annet vis, veibruksavgift. Kr. 0,30 per kilometer, eller kr. 3,00 mila.
https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759
Står ingenting i artikkelen om dette skal gjelde all kjøring eller bare kjøring i Norge.

Det som artikkelen derimot viser er at vi har så alt for mange byråkrater i dette landet, byråkrater som gjør lite annet enn å finne på djevelskap.

Bra tenkt! Tipper de ikke har kommet på det med utlandskjøring. Kanskje det blir sånn at de med LO-medlemsskap som bor nord for Trondheim og har mindre inntekt enn 400.000 kan sende inn en søknad om refusjon av utenlandskilometre, som blir behovsprøvd av kommunen, hvor de 4000 første får støtte for 40%, og resten får 20%, av de med lovlig behov.
Må vel lease/kjøpe liten bil i Norge, og kun kjøre minimalt av det man må i hverdagen. Og så kjøper man seg en bil utenlands som parkeres over grensen. Så bytter man bil så snart man kan og kjører videre på utenlandsturene med svensk, dansk eller finsk-registrert bil...

Kjenner ikke avgiftene i Finland, men det er jo stortsett bare de i de aller nordligste områdene som ville vurdert finsk bil, pga at finskegrensa er nærmest. Det blir vel for de fleste svenskregistrert, så man ikke blir flådd på avgifter, slik man blir i Norge og tildels i Danmark.

Skal se det blir populært å ha garasjeanlegg nært norskegrensen, så man slipper å kjøre så langt før man får byttet til romslig feriebil. Nytt forretningsområde for driftige svensker, eller forretningsfolk som Olav Thon.

13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
« på: Torsdag 24. November 2022, klokken 10:54 »
AC kombineres ofte med parkering. Å kreve dette over til kort kommer til å bli et mareritt. Nå blir de fleste p-plasser "registrer skilt ved innkjøring, betal før du drar", så skal du på toppen av dette legge kortbetaling for ladeplassene der som da må aktiveres når ladingen startes, da må du ha to uavhengie betalingsopplegg.

Blir det krav om kort ved AC lading vil det bli fordyrende. I en situasjon der det virker som om ladeaktører rett og slett ikke ønsker å satse på AC lading, vil det bli spikeren i kista for mange AC punkter.

Jeg forstår at man ønsker kortbetaling på DC ladere, men om man ønsker å dra det over på AC ladere, virker det som om man ikke helt forstår alle de tekniske og kost-utfordringene det vil gi vs nytten det vil ha.

AC ladere har blitt fjernet både her og der i overgang til nye DC ladere. Vi bør ikke få krav på toppen av dette som vil gjøre at dette skjer enda raskere.
Jeg klarer virkelig ikke å se at man ikke kan få en og samme automat til å administrere betaling for både lading og parkering. Det er mer et softwaremessig problem, en hardware-messig. Kommunale ladeplasser har allerede mulighet til å styre betaling av parkering for flere parkeringssoner og forskjellige priser i forhold til type kjøretøy.

Samme automaten, i tillegg til app/brikke-alternativ, kan brukes til å starte og stoppe lading, om man bare legger dette til i programvaren i terminalen, og sender signaler til server som sender signaler til lader om å starte eller stoppe ladingen.

14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
« på: Torsdag 24. November 2022, klokken 09:50 »
Men frem til Uno-X blir godt nok utbredt i hele landet, eller flere andre følger dem, er det altså ingen mulighet til å unngå å registrere seg hos noen, og likevel få ladet greit.

Det jeg uansett sliter med å forstå i denne tråden, er at det jubles ikke for at Uno-X tar kortbetaling, men for at de BARE tar kortbetaling.

Er det ikke flott at du kan få ladet med bankkortet ditt hos E-on, mens jeg kan bruke elton-appen der? E-on har ikke "fulgt" Uno-X, de tok kortbetaling lenge før Uno-X satte opp ladestasjoner.

Eller er det et krav at de KUN skal ta kort?
Da har du misforstått, om det er av mine innlegg du har fått den oppfattelsen. Jeg jubler for at de har valgt å ha betalingsterminal. Men jeg har selvsagt intet imot at den og vil kunne opereres med app eller RFID.

Det er jo det som jeg og påpeker overfor @Elektro, for selv om han sier han ikke har noe imot at det kommer bankterminaler så lenge han kan få lade med app/RFID, så er jo mye av motstanden hans at han mener dette blir fordyrende og forsinker videre utbygging. Så derfor vil han ikke at det skal bli krav om bankterminaler. Av innleggene hans, så virker det som han tror vi mener app og RFID må bort, noe som ikke stemmer.

Han er spesielt mot etterinstallering av bankterminalløsninger på eksisterende ladere, og nevner stadig at det er over 1 million ladepunkter. I NRK-sending om høringen, så nevnes det at antall hurtigladere og lynladere nå ligger mellom 5100 og 5200 ladere/ladepunkter.

https://elbil.no/stort-engasjement-for-enklere-lading-pa-stortinget/

Ifølge denne artikkelen er det nå totalt ca 21 000 ladepunkter totalt. Altså må @Electro snakke om i Europa eller på verdensbasis, for vi er skremmende lang unna så mange ladepunkter selv om vi tar med hele Norden.

https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/ladestasjoner/

Legg så til at for AC-ladere spesielt, men og for DC-ladere, kan man lage opplegg for å dele terminaler mellom flere ladepunkter, litt a la det man kan gjøre for betaling av parkering.

Jeg har og mindre tro på det som ble sagt, at man må bytte ut hele laderen for å få koblet til en slik terminal. Da må man ha liten tro til selskapenes evne til å lage løsninger. Det er stort sett snakk om å bytte ut noe styre-elektronikk og programvare til disse, så er det problemet løst. Er det vilje, så kommer dette raskt på plass. Mange av laderne kommer jo med dette i andre land, så temmelig sikkert så finnes løsningen allerede for mange modeller.

Men jeg er enig i at ettermontering må få lengre tidshorisont, men at vi temmelig raskt kan innføre krav om dette ved oppgradering og nyinstallasjoner. Og vil tro flere av selskapene allerede har planer for å bytte ut flere av hurtigladerne (50 kW-ladere) med nye ladere som takler langt mere effekt. Så her kan de slå to fluer i en smekk.

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veibruksavgift for el. biler
« på: Torsdag 24. November 2022, klokken 02:51 »
Jada, dette måtte jo komme på et eller annet vis, veibruksavgift. Kr. 0,30 per kilometer, eller kr. 3,00 mila.
https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759

FD jobber på høytrykk med å finne på nye avgifter og el. biler er særdeles midt i skyteskiva. Hva bil det neste vekt-, verdi-, lengdebasert avgift??

Det politisk parti som tar til orde for å innføre kilometeravgift vil ALDRI få min stemme - det er helt garantert!
Aner meg at det blir en blå vind over landet som vil vedvare ihvertfall de neste to valgene. Kanskje klarer Høyre og FrP å danne en flertallsregjering uten Venstre og KrF, som en reaksjon på slik disse nå styrer.

Nå ser jeg målet om 100 % salg av elbiler innen 2025, ryke klart. Snakk om å legge inn avskjedssøknad. Selv blant de mest trofaste AP, SV og SP-velgerne må det nå komme en reaksjon.

Denne regjeringen kommer til å svikte på de fleste fronter som er i vinden, nemlig miljø og klima, samferdsel og kommunikasjon, finans og omsorg.

(PS! Kopiert mitt eget innlegg fra annet forum om samme tema)

Sider: [1] 2 3 ... 278