Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RJK

#1
@TB, dersom han bare bytter ut sin Zapcharger Portable med en annen EVSE med CEE, så er det ikke bruksendring eller tukling med opplegget, Han trenger derfor ikke ny godkjenning for dette. Blir som om du skulle måtte få ny godkjenning på stikket, fordi du bytter ut lampa med egen kontakt.

Skal han derimot koble opp en ladeboks, så er det ikke bare bytte av "lampe" men en endring av anlegget, slik jeg tolker det. Og da krever det at det må godkjennes på nytt. Og spesielt om denne ladeboksen ikke bare kobles med CEE-stikk, men må fjerne CEE-kontakten for å montere en bakplate, slik de gjør det med f.eks. Easee-laderne.

Dersom en ladeboks kobles opp med CEE-kontakt på stikket, kan det riktignok diskuteres om det er endring av opplegget, eller bare "bytte av lampe". Men jeg tror du vil slite med å finne en elektriker som vil installere ladeboks uten at hen vil kreve at anlegget godkjennes etter dagens regler.
#2
Sitat fra: Orbit på I dag kl. 17:24Frem til 1985 var det negative realrenter etter skatt (med gjennomsnittsinntekt, enda mer negativ med høy inntekt), men samtidig også begrenset tilgjengelighet på lån.



Fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2009-10/id558836/?ch=15
Ser ut som forskjellen falt drastisk fra ca 92 og utover, noe som kan tyde på at jeg husket rett. Det ble litt vel konsekvent lav forskjell til at det finnes så mange andre gode forklaringer på det, sammenlignet med det store gapet som var de fleste årende før det igjen.

68-69 ser ut til å være et unntaksår i så tilfelle, som vel har andre forklaringer.
#3
BMW i3 / Sv: Mobilholder?
I dag kl. 17:56
Det kan hende de kun er den ene pluggen i bilen som funker.

Det skal være minst en som er merket som data eller noe slikt, og en (eller flere) som bare er for strøm. Kan hende den som er USB-C bare er strøm, men det bør nesten du eller noen andre med "bimmer i3" verifisere/avkrefte.

Ellers skal vel ikke det være noe forskjell på hva pluggene kan føre med seg av date, bare strømmengde og hastighet.

Har bare kjørt gammel i3 via Hertzbilpool.
#4
Sitat fra: Arnie på I dag kl. 16:23Bilde av Nina-Thinken:
Dette må jo være god inspirasjon for @tvirk! Denne så langt mere fresh ut.

Kan jo foreslå sort med litt mere striper i sort for mer kontrast. Think Bumblebee!

;)

Ser for meg "støtfangerne" og A-stolpen, feltet under døra (naturlig skillelinje) og den innsenkede linja som går langs siden. Riktignok ikke originalt da, men hadde vært gult, jeg mener kult! ;)

Tok meg den frihet, dog med meget ustødig hånd og dårlige ferdigheter, samt alt for liten tid til at det skulle bli bra, med å "justere" litt på bildet hans:
#5
Sitat fra: førategangtesla på I dag kl. 16:15
Sitat fra: Swimmablerocket på I dag kl. 16:06
Sitat fra: førategangtesla på I går kl. 18:44Både Sr, LR og performance går langt nok og lading er ikke et problem. Jeg vil si at det bunner i om du trenger firehjulstrekk.

2021 så får du vel varmepumpe også, det har en god del å si på rekkevidde vinterstid. Jeg går utifra at denne også har octovalve?


Usikker på hva du mener med octovalve?

Mener dere ellers det er noe forskjell på Kina eller Usa lagt bil om det er facelift 2021 av begge. Har det noe for seg å «oppsøke» en enkelt

En flerveisventil som kan dirigere kjøle/varmevæsken dit den trengs eller skal lagres for å være mest mulig effektiv.

Usikker på om man fikk bil fra USA i 2021, men hvis det stod mellom USA og Kina så ville jeg valgt bil fra Kina.
Octovalve er en flerveisventil som er på Tesla-biler med varmepumpe. Og varmepumpe er i Norge hjelpsom nesten hele året siden det sjeldent blir lange perioder med veldig varmt vær, men absolutt hjelpsomt på rekkevidden og forbruket om vinteren ned til en viss temperatur, som jeg ikke husker nå.

Absolutt kjekt å ha, men da må du som sagt også ha en noe nyere modell. Det er dog uansett positivt, da biler fra 2019 snart nærmer seg å miste garantien da de først leverte (mars 2019) nå er bare halvt år igjen på.

Pga. garantien, bør du og finne en bil som har litt igjen før den passerer 100 K km, selv om du fremdeles har reklamasjonsretten til dagen den fyller 5 år.
#6
Sitat fra: Svein_H på I dag kl. 16:58
Sitat fra: RJK på I dag kl. 15:31Da blir jo alternativ løsning å kjøpe en ny evse som kan plugges mot din godkjente CEE-plugg. Jeg visste en som finnes mulig å kjøpe med forskjellig plugg mot veggen (schuko + div. CEE-alternativer ut fra støttet 1 eller 3-fase og 16V eller 32V).

Finnes noen dyrere saker som er genial til ferieturer, der du kan bytte den delen som går mellom vegg og evse-klumpen (designet spesifikt mot den EVSE'en), som da blir lovlig i motsetning til andre adapter-type lading.

Da er man forberedt for all type lading langs veien der man må bruke egen kabel, nesten uavhengig av hva som er tilgjengelig plugg, inkludert sær norsk blå 3-fase (de med blå plugg og 4 pinner), tilsynelatende både 16A og 32A for 230V-nett (IT/TT). Det er dog noe dyr løsning om du uansett bare bruker den hjemme, noe du vel ikke er låst til per i dag.

Denne f.eks. støtter opp til 22kW dersom uttaket klarer å levere såpass, men jeg liker ikke helt den skru-tilkoblingen (muligens er den en quick-lock type):

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-universal

(snip)

Her er en annen variant, men kommer vel ikke medfølgende like mange adaptere:

https://elbilsentrum.no/product/portabel-ladestasjon-universal-22kw-32a-3-fas

Og så har du Besen som jeg "siklet" etter i lang tid:

https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/

(snip)


Blå CEE-rundstikk er vel ikke lovlig over 16A, det var derfor den ble valgt her. Hele poenget mitt bak dette valget var nettopp fleksibiliteten og at jeg kan ta med Zaptec'en når jeg skal på tur, og da bruke Schuko-adapteret som "nødlading" ved ulike destinasjoner. Tilsvarende alternativer med ulike adaptere er absolutt et mulig alternativ, så lenge det fungerer og er lovlig.

Legger ved noen bilder jeg tok i dag tidlig, bare for å fjerne ev. uklarheter rundt ladeløsningen min:

Er forøvrig i dalog med MotorForum angående lading av Megane med denne her, og de har sendt forespørselen min videre til Renault. Merkelig nok er svaret derfra at de ikke kjenner til denne løsningen med CEE-stikk, selv om den ble utviklet nettopp for at Zoe skulle kunne lade på IT-nett...
Ja, hva som er lovlig på CEE-stikk har jeg ikke sett på, jeg nevnte bare at man kan få støtte for 32A 3-fase via adapter som følger med den Spark Universal som er linket til over.

Jeg har hørt det er flere som har den 3-fase 16A-pluggen med 4 pinner, men ikke den litt større 32A-pluggen. Men om man støter på det ute på landeveien, så har man med den laderen, med seg en adapter som den takler (om man ikke legger den igjen hjemme, da). Men om bilen ikke støtter mer enn 16A, så vil den ikke trekke mer enn det.

I Sverige vil du nok finne både 16A og 32A av den røde, som går på 400V. Den er visstnok godt mer utbredt der enn her i Norge.
#7
BMW i3 / Sv: Mobilholder?
I dag kl. 17:17
Rask sjekk, så ser det ut til å funke mot AA med nyere OS (Minst Android 10). Men Android 9 måtte man tidligere laste inn via apk (alternativ innstallering), men mange av linkene indikerte at man må ha en eller annen "oversetter" i mellom, men det er vel for å lure bilen til å jobbe mot Wireless AA.
#8
Sitat fra: Warlock på I dag kl. 16:04Det sies grønnsåpe og nylonbørste skal være gode greier, men Owatrol Polytrol gjør visst underverker på plast som har bleknet/fått tykkt hvitt lag. Vet det brukes på lanterner på båter etc. Kult om noen kan prøve det på en av de blekna Thinkene, har svart selv og den trenger ikke behandling. 😉
Har selv brukt plastfornyer på "svarte" støtfangere før, og de gikk fra å være en blek gråfarge til svart igjen. Ikke noen permanent fiks, men den er lett å gjenta, og er ikke dyrt, og spesielt ikke opp mot alternativene.

Dog, den tror jeg inneholdt svarte fargepigmenter, så man bør i tilfelle velge en for røde biler på nettopp røde biler, og en for gule biler på gule biler slik som denne. Mulig det og finnes en fargeløs for de biler an ikke finner en med rett type pigmenter (mengde og nyanse). Bør ihvertfall prøve litt på et egentlig "usynlig" område først.
#9
Sitat fra: geear på I dag kl. 15:47Hehe.. hvis man syns e-Golf går som ei kule så går nok Y LR mer enn godt nok... er vel nesten dobbelt så rask til 100. e-Golf spretter greit inn i en rundkjøring opp til 50-60, men skjer lite etterpå, og på ingen nivå er ytelsene engang i nærheten av en Y LR/P.

Ellers kan jeg si at P er betydelig mer tilfredsstillende å kjøre aktivt enn LR, der man opplever å sitte og vente på pådraget på LR (fra man tråkker på gasspedalen), så hogger P til umiddelbart. Dette er ganske sikkert en ren softwaresak og LR går bra, men noen kan finne forsinkelsen/rampingen plagsom.
Kan jo betale for en "acceleration boost"-pakke for mindre enn pristillegget opp til P, og man slipper å bytte til "ineffektive" 21" dekk.

Får riktignok ikke noen egen "bane-modus" der man kan slå av det meste av hjelpesystemer og bestemme litt mer av opsettet selv, men det hr de uansett ikke levert på TMY enda, selv om kundene har bedt om det, og EM visstnok at bekreftet at det skal komme.
#10
Sitat fra: Helge på I dag kl. 15:37
Sitat fra: Svein_H på mandag 02. oktober 2023, klokken 17:05Og i dag fikk jeg beskjed om at AC-kompressoren i min også også har tatt kvelden... Det er bare å legge til lista over ting som har røket etter garantiutløp:

Vannpumpe: 10.000,-
Kjølevifte: 12.000,- (fikk tak i brukt til 1.500,-)
Lekkasje i AC-systemet: 7.000,-
AC-kompressor: 30.000,-

Alt dette på under et år, og rett etter at garantien har gått ut. Nå er jeg drittlei!

Var på nippet til å bytte inn bilen og kjøpe ny på sparket i dag da jeg fikk beskjeden, sto med nøkkelen til en Megane E-tech i hånda før jeg besinnet meg. Men uansett er det jo fristende med en ny bil, så fra lørdag til mandag ettermiddag har jeg avtalt å få låne en Megane. Det blir gøy! ;D


WOW.... 30.000 NOK for bytte av kompressor  :-1:  :o

Det virker som veldig mye siden det kan virke som kompressoren bare koster 6000 - 7000 (i England i hvert fall).
Har man tid, anledning og mulighet for å dra med seg bilen på henger til Sverige, så kan man sannsynligvis spare masse. Er jo velkjent at norske forhandlere drar på med en salig DB for sin egen del, og ikke minst at de heller bytter ut hele deler, enn å reparere på de. Høy timepris i Norge, hjelper jo heller ikke på.

90/180 K service (som inkluderte bytte av registerkjede/reim) på min nå "avdøde" (kondemnerte) Mitsubishi Carisma skulle norsk verksted ha "fra 14-15 K" for, med mulighet for at det ble dyrere. I Sverige slapp jeg unna med 7,5 K inkludert at de fikset lysende motorlampe pga avgassen, uten tillegg i pris. Da var og kursen slik at jeg fikk en ca 10 % valutarabatt fra NOK med på kjøpet.
#11
Sitat fra: TB på I dag kl. 10:49De høye rentene på 80 tallet var ikke i praksis noe lavere pga. skattesystemet er endret siden den gang.

https://www.nettavisen.no/okonomi/renten-narmer-seg-like-ille-som-pa-80-tallet-da-den-passerte-16-prosent/s/5-95-1188175
SitatI dag kan alle, uansett inntekt, trekke fra 22 prosent av rentekostnadene på skatten. (100 kroner i renter, gir deg 22 kroner lavere skatt.)

På 80-tallet var det på toppen mulig å trekke fra 74 prosent av rentene på skatten under optimale forutsetninger, men reelt noe mindre. Høyt rentefradrag sørget også for at du klatret fort nedover på «skattestigen».
Mulig jeg husker feil, men mener å huske at man før fikk dra av hele rentekostnaden fra inntekten, så man skattet av "resten", dog ikke slik at du fikk negativ inntekt.

Så kom etterhvert skjerpelsen med at man kun fikk dra av "mva" av rentekostnadene. Altså der du tidligere hadde 100 kr i rentekostnader, reduserte skattbar inntekt med 100 kroner. Nå må du altså dekke 88 % selv, og bare får en hjelp på den andelen de 22 % utgjorde i kroner og ører.

Dette basert på det jeg husker fra fattern sin selvangivelse som vi regnet på sammen (det var god læring), men jeg var ung da, 14-16 år, så ikke sikkert jeg husker det like bra.

Når da inflasjonen og var langt høyere, så utgjorde gjelda stadig mindre av pengeverdien, slik at det ble langt lettere å betale ned straks man var kommer 5-8 år frem i tid, da kostnadene begynte å bli godt merkbart lavere andel av inntekten.

Hjalp jo selvsagt veldig på at rentene etterhvert ble merkbart lavere.
#12
Da blir jo alternativ løsning å kjøpe en ny evse som kan plugges mot din godkjente CEE-plugg. Jeg visste en som finnes mulig å kjøpe med forskjellig plugg mot veggen (schuko + div. CEE-alternativer ut fra støttet 1 eller 3-fase og 16V eller 32V).

Finnes noen dyrere saker som er genial til ferieturer, der du kan bytte den delen som går mellom vegg og evse-klumpen (designet spesifikt mot den EVSE'en), som da blir lovlig i motsetning til andre adapter-type lading.

Da er man forberedt for all type lading langs veien der man må bruke egen kabel, nesten uavhengig av hva som er tilgjengelig plugg, inkludert sær norsk blå 3-fase (de med blå plugg og 4 pinner), tilsynelatende både 16A og 32A for 230V-nett (IT/TT). Det er dog noe dyr løsning om du uansett bare bruker den hjemme, noe du vel ikke er låst til per i dag.

Denne f.eks. støtter opp til 22kW dersom uttaket klarer å levere såpass, men jeg liker ikke helt den skru-tilkoblingen (muligens er den en quick-lock type):

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-universal


Her er en annen variant, men kommer vel ikke medfølgende like mange adaptere:

https://elbilsentrum.no/product/portabel-ladestasjon-universal-22kw-32a-3-fas

Og så har du Besen som jeg "siklet" etter i lang tid:

https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/


#13
BMW i3 / Sv: Mobilholder?
I dag kl. 14:39
Har jo Android auto, usikker på om bil støtter Wireless kobling til AA.

Men en egen holder kan jo være greit for å ha en ekstra skjerm, spesielt om man av og til kjører både Google maps og bilens innebygde NAV, da ikke alle disse er like gode.

Har ikke testet denne selv, og den er litt dyr, men her har du en som virker heftig, og som at på til tar Z-fold om du tenker å gå opp senere!

Ser ut som den har "automatic clamping". Kult, men fordyrende, men ser jo heftig ut.

https://www.ebay.com/itm/304922859294?hash=item46fed1971e:g:3XMAAOSwmUhkUq0A&amdata=enc%3AAQAIAAABANHJKBbJX3%2ByWyT%2B7aZrMASpWalZQI8i8UBebKXLZCpj0m%2F2QhJOxi2xL7k4772YPpzJ7Oe7K4aX99q9X1wedV9Nl6DzOGMR%2F%2FhFocGLYuVWpdI5Uj2Z9nm4qD8BIP%2FbeK7p5q%2BZlWGvQCHtKTAFYRaSkH9ijypH30rBOYhIrrUIUxISzY2R6LIDAc8qbwAC3j0ZaBlXglxzOCeF4POAJ4rpF2MvSDz%2Bgexm6bWNgqN2hFRIa609K%2FcPeFidmvevj6KTw%2BfFBRfC09IqoCUtI6HKsrKBN0Nm2KGUHS49B0n9DIVaeRqsZRC3VQbAo6GaHB3ib1GOti6TPVHr%2B2hHBPk%3D%7Ctkp%3ABk9SR_yBzarfYg

Kan velge å montere den via luftinntaksgitter eller sugekopp mot vindu eller dashboard, og fleksibel plassering. Kan kjøpes med eller uten lader til 12V-uttaket.

Er noen billigere varianter som kommer opp som alternativer.
#14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I dag kl. 10:34SNIP

De hadde jo rentekampanje forrige måned, så kan jo være du klarer å forhandle frem en lager-bil med 2% rente i 3 år, med argument at den kom med forrige skipslast.

SNIP


Dersom du legger inn bestilling før 5.10.23, så gjelder kampanjerenten ut dette kvartalet og.

Denne kommer opp i øvre, høyre hjørnet når man går inn på konfigurering av bil på TMY (fikk ikke denne på TM3):

#15
Sitat fra: daktari på I går kl. 21:12
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 19:49Konseptet Nio forsøker er total skivebom i mitt hode. De burde selge bilen inkl.batteriet og event heller forsøke med innbytte og/eller oppgradering mot engangskostnad.Da gir det hele mer mening
For 2000,- i måneden fikk man jo 600 kWh i måneden hurtiglading eller x antall gratis batteriskift. Det var en ganske god deal.

Men når de nye bilene koster 600.000+ uten batteri (ES6 og ES7), man får i tillegg 2000,- gebyr i måneden ekstra og allikevel må betale 500 for et batteriskift så er konseptet stein dødt i mine øyne - pga pris.
Konseptet var dødt allerede i starten for mange potensielle kjøpere. Man må som regel ha lån på bilen, og så skal man jammen leie batteriet oppå der igjen, med ekstra fakturagebyrer og slikt.

Og når man velger å kjøpe batteriet, så er altså det som skulle være en ekstrafeature (battery swap), fullstendig uaktuelt. Burde jo helt klart vært mulig å benytte denne tjenesten mot betaling fra gang til gang selv om man har kjøpt dette.

Er jo ikke slik at batterigarantien eller kravene til disse er noe dårligere, de må jo uansett sørge for å ha friske batterier i swap-modulen. Så jeg ville ikke vært redd for å bli sittende med et dårlig batteri i bilen. Det er jo bare å foreta en ny swap, så har man et sjekket batteri på plass igjen.

Eneste jeg kan se, er at de kanskje er mer konservativ med batteriene i swap-modulen og sender de raskere tilbake for resirkulering for at ikke svake batterier som ikke hadde utløst batterigaranti, blir svevende i systemet.

Men den fella kunne de jo hatt en ekstrasjekk for, ved at eier er klar over at det batteriet da er linket mot bileier, og det er foretatt ytterlige tester dersom verdiene blir for dårlige.

Riktignok skummelt å si til kunden at han må innen så så lang tid komme og få swappet sitt batteri tilbake, og så bli nektet flere swap der batteriet ellers ville blitt kalt tilbake.

 Men gud for en god ekstragaranti for kundene dersom de kunne swappet mot betaling fra gang til gang, og dersom dette problemet ikke kan direkte klandres kunden (fysisk skade), så ville de da visst at de alltid kjørte rundt med et batteri som er friskt.

Det kunne tippet mange kunder over til å foreta et kjøp av en NIO, fremfor å lande på en bil fra en konkurrent.
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA