Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RJK

Sider: [1] 2 3 ... 298
1
VDA med sine literspakninger og banan-esker er bare indikasjoner på størrelsen, men det er det du forventer å få med deg, som forteller hva som gir akkurat deg den plassen du trenger. Det blir en real world test mot ditt eget, spesifikke behov.

Det betyr selvsagt ikke at det da passer best for andre, så andre må jo sånn sett teste selv med sin standard bagasje, for å se hvordan det passer en selv.

Tross alt er utformingen viktig for om du får med deg noen ting  du forventer å få med. Sånn sett var jo den videoen som har vært delt her inne, der man tester de forskjellige Teslaene mot endel andre biler, og de testet mot forskjellige typer last.

Som en 1x1x1m boks, Noen lange, noen brede og noen korte men høye bokser, og også sykkel i bagasjerommet. Var ikke en eneste som var best på alt, men mange som var best på en spesiell type kolli. Var mulig å la seg overraske over hvilken som vant forskjellige deltester.

2
Hvor har du lest at jeg mener små esker ?

Volum i liter er en måleenhet som brukes for Bagger, sekker ,kofferter etc , slik at man kan tenke seg å få med dobbelt så mye bagasje (sekker/bagger) i et 600 L (VDA) vs 300 Liters bagasjerom.  4 store sekker på 100 liter går neppe inn i bagasje på 300 liter. Men om man må ha et 5 eller 7 banankasse bagsje sier meg lite.


Fordi standardiserte litersbokser er måten man måler volumet på etter VDA:


VDA Method
This is the method used by the Verband der Automobilindutrie in Germany. A VDA figure is determined by filling the load space with ‘litre’ blocks, each measuring 200x100x50xmm. The blocks are then counted and the numerical result is converted in to cubic metres. VDA is usually a more realistic view than SAE.

https://www.ford.co.uk/support/how-tos/owner-resources/vehicle-specifications/how-is-cargo-volume-measured

Og som jeg har skrevet over, bananbokser er nært kofferter i form og størrelse, samt at de er svært vanlig å bruke når man flytter. Det er derfor langt mer relevant enn disse standard litersboksene. Og bagger er ubrukelig i sammenligningsøyemed, dadekan klemmes og skvises. på plass.

3
Banan-eskene har han vel plukket opp gratis. Dessuten, en banan-eske er tilnærmet sett som en carry-on i størrelse, 2 stykk er som en grei koffert. Og dessuten foretrukket emballasje for mange når det kommer til flytting og lagring. Dermed har folk flest et forhold til banan-esker. Vi har vel alle brukt dem en eller flere ganger i løpet av livet.

Jeg vet ikke om en eneste en som bruker melkekartonger og juice-kartonger for å frakte ting i. Skjært opp fungerer de fint til å dyrke spirer og skudd i, men ikke vanlig å frakte rundt slikt.

Det blir derfor noe unaturlig over det, siden man da tar med alle slags mulige kriker og kroker og hulrom som vanligvis blir stående ubrukt, om man ikke får stappet noe småtterier som en jakke, bukse eller skjorte der.

Men greit nok, det forteller jo bedre hvor mange liter lagringsplass man faktisk har tilgjengelig, og ikke alltid man bare frakter standard-enheter som banan-kasser.

4
https://www.elbil24.no/nyheter/her-kan-du-fa-bygd-om-bensinbilen-til-elbil-for-smapenger/78337065

På tide at elbilforeningen kommer på banen også her på berget.
....
Tenk hvor mange biler man kunne forlenget livet på, uten at det blir store mengder forurensning av, om man kunne satt inn elektrisk drivlinje og batterier, uten fullstendig å måtte blakke seg på tester av allerede godkjente elbilbatterier, bare fordi de ikke satt med samme kjemi i en slik bil eller ikke hadde batteri fra før.


Grønn galskap på steroider?

Vil den bli like tung forholdmessig som en annen EV?
Hvis ikke er det fordi de sparer inn på batteripakka, men lar være å skryte av kjørelengde...
Skal kjørelengden blir noe tilsvarende en butikk-EV må karosseri, hjuloppheng, bremsesystem forsterkes så stor nok batteripakke får plass, og da blir den minst like tung som en butikk-EV.

60.000 vil ikke være nok til hele jobben, trolig ikke en gang i nærheten.
Videoen her nevner helt andre priser.
https://www.youtube.com/watch?v=K6ZNDr9OPgU

Men for hver ordentlig bil grønningene får ødelagt, jo flere stjerner i boka deres. Pengene de "gir" er jo dine og mine, skattepenger eller pengetrykke-kreditt hvor regningen som alltid går til skattebetalerne.
Nå har quotingen blitt spinnvill, jeg har ikke skrevet det som det står at siteres fra meg...

5
Veldig bra N1klas!


Ja der tok du meg på en blings! Var vist OlaM som skrev det...


Det var jo ikke bare noe jeg påsto ut fra løse luften, men jeg linket til kilden (Tesla selv) og klippet ut et sitat for å hjelpe lesere å finne fram...

Model Y, 854 liter: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-E47C4A6D-528E-419C-8C57-FD3864644C34.html "Behind second row, seats not folded", så det inkluderer sub trunk, men ikke 117 liter frunk.

"Behind second row" er nøkkelbegrepet her, man ser at behind second row seats folded + frunk = max total. Da er det rimelig å anta at rommet under gulvet er med i totalen og at frunk ikke teller med på "behind second row, seats not folded".



Ikke at noen nødvendigvis var uenig i akkurat det, men da er i alle fall teskje-porsjonen servert hvis noen fremdeles er sultne på info.
Jeg så hva du skrev, og skjønte du hadde det fra kilden. Diskusjonen blusset opp da den ellers dyktige Salvesen overså dette, og skrev at frunk var med. Det var det jeg reagerte på, som da avstedkom en lang diskusjon etter dette. Helt greit at du "rekapitulerer" der dette presiseres.


Så, til det med hva annet som inngår i Tesla sine tall. Det er vanlig i målinger at når man snakker om alle seter bak førersetet lagt ned, så tar man rommet fra gulv og helt opp til taket med i totaltallet.

Men når man har passasjerer bak seg, dvs, seteryggene er oppe i andre seterad eller og tredje seterad om bilen har det, så er det vanlig og bare ta med opp til øvre kant på baksetet eller under "rullegardin"/plate, og ikke høyere enn vinduer bake, om de går lavere.

Her er Tesla "utydelige" (sier ingenting) om de og har tatt med mål opp til taket, så det er her det kan ligge mange liter som ikke skulle vært tatt med.

Dette kunne vært ryddet bort som usikkerhet, om man gikk sammen om en felles norm for måling. Og da og krav til literspakkene som benyttes, så man har identiske pakker. Vi kjenner alle til forskjellen på juiceboksene med skrukork (høy, men mindre i bredde og dybde, og de med brettet kant der man river av deler av toppen som på de gamle melkekartongene.

Men når de ikke klarer å enes om kun en ladestandard, kun en standard for jordet og ujordet kontakt, kun en standard for rekkevidde/forbruksmåling, og heller ikke blir enige om overgang til metriske mål, så skjønner man at dette ikke er helt lett.

Selv Apple må jo tvinges til å implementere USB-C for standard grensesnitt for data/ladekabel...

Ja, da skal det tydeligvis ikke være enkelt. ;)

6
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: I går kl. 11:03 »


Hvis du sier "ja alle de andre faktorene drar i feil retnining, men FSD drar i riktig retning", da er du nok av samme oppfatning som Tesla. Veldig interessert i AI, ikke så interessert i ulykker.
Først og fremst, så misliker jeg sterkt når man kommer med tolkninger av hva andre mener, basert på en vill oppfattelse av bakenforliggende alternative meninger, som man ikke har grunnlag for. Slutt med sånt piss!


Å kom igjen da, det er et helt vanlig retorisk grep å bruke "du" selv om man ikke henvender seg direkte til noen. "HVIS x, SÅ y" står det. Det kunne like gjerne stått "man" i stedet for "du". Jeg tillegger ingen noen personlige meninger. Poenget var et fenomen som jeg kommer borti min jobb hele tiden. Man (en eller annen hypotetisk person...) henger seg opp i en spesifikk måte å løse et problem på fordi man er forelsket i verktøyet, og så mister man kontroll på om problemet faktisk blir løst på beste måte.

Resten av posten var jo veldig spennende, men jeg har faktisk hørt om de mulige fordelene med AI før, så håper du ikke sleit ut tastaturet bare for min skyld.
Må bare si meg litt uenig der. Når man mener den spesifikke personen, så bruker man "du", og "jeg" når man prater om seg selv. Snakker man i mer generelle termer, så viser man det ved å bruke uspesifikke/mindre spesifikke termer. Ihvertfall er det slik jeg er opplært til det, når vi snakker skriftlig form. Alternativt bruke "-tegn.

Er det muntlig, så hører man lettere om et "du" er spesifikt ment, eller rundt ment.


Til det andre, takker! :)

Hender jeg får "munndiaré" i fingrene, og da skriver jeg fort langt lengre enn nødvendig, og lengre enn noen orker lese... ;)

7
Hyundai KONA / Sv: 2024 Hyundai Kona?
« på: Mandag 30. Januar 2023, klokken 22:38 »
Pris og slikt er vel litt tidlig ennå, men her er noen videoer som er greit å få med seg. Den første lenken har jeg ikke rukket å se ennå selv, men setter den på nå straks:

https://www.youtube.com/watch?v=_kP5NBLPCHE

N-line Exterior and interior walkaround:
https://www.youtube.com/watch?v=K4DH7ckNicI

Ikke-N-Line xterior and interior walkaround:
https://www.youtube.com/watch?v=8CJiuAnbqQo

8
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
« på: Mandag 30. Januar 2023, klokken 16:12 »
Er som regel med mange biler med langt kortere rekkevidde, og som bare får problemet med stigning i høydemeter, og ikke noen av fordelene med å passere en topp. Då dette er å skyte seg selv i foten, Toyota,

Men klart, om dere har lyst å kvitte dere med kunder, så er dette en flott måte å gjøre det på.

"Nei vi vil ikke ha frem hvor dårlig elbilene åre er, så dere får ikke teste og sammenligne".

Jeg må si jeg blir kvalm.Det hjelper ikke på at selskapet skryter av at deres ikke-ladbare hybridbiler er "selvladende".

Nei, dette er for tåpelig, Toyota og Subaru.

9
Men, kommentator DagfinnN har altså sagt at frunken kommer i tillegg. Det antaer jeg at jeg får bekreftet at stemmer...


EDIT: Trunk er i realiteten et annet ord for boot, så engelsmenn kaller frunken for froot - front boot. Over tok jeg altså DagfinnN sin "definisjon" som er rommet under gulvet.
Nesten som om jeg begynner å tvile på meg selv.
Men jeg er helt sikker: Jeg har ikke kommentert noe om trunk,frunk eller plass i det hele tatt.
Fint om dere retter opp dette og setter inn det korrekte navnet.

Og så er humoristisk observasjon.
Her er det påstander om at andre ikke leser hva som er skrevet
Vel... Den som sier at jeg har skrevet noe om frunk/trunk har i hvert fall ikke lest nøye :)
Hehehe!

Ja der tok du meg på en blings! Var vist OlaM som skrev det...
Bladde meg nok for fort oppover da jeg skulle se hvem som skrev innlegget.

 :police:

(Stiller seg skamfullt bakerst i klasserommet)

Men bortsett fra den bommerten, så var det andre jeg skrev relativt on point.


For all del, Salvigsen er en som til vanlig er ganske flink, saklig og kunnskapsrik. Men her ble jeg litt skuffet må jeg si. Men ja, fort gjort å blingse.

10
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Mandag 30. Januar 2023, klokken 14:50 »
Kjøp gjerne en Tesla, men bruk mere tid enn vanlig ved et bilkjøp til undersøkelser på forhånd. Ikke ta alt for god fisk. Jeg er fornøyd med bilen som er en drøm å kjøre. Service er bra, men litt for frekvent. Kvaliteten er så som så, og organisasjonen Tesla trenger jeg ikke si noe mere om. For veldig mange som kjører elbil for første gang blir man overveldet, og noen kjøpshemninger blir rett og slett borte. Så har vi dette med flokkmentalitet. Mange er av den oppfatning at når så mange kjøper et bilmerke, så må alt bare være fryd og gammen, og er alt man trenger for å bestemme seg 😮.
Kan ikke kalle meg fersk verken som elbileier eller bileier, så skal litt til å få meg "starstruck.

Det er både gode og mindre gode sider ved alle biler, og jeg har en liten håndfull biler jeg godt kunne tenke meg fore de oppfyller både praktiske og faktiske krav, og har alle en viss sikle-faktor ved seg, ja, for oss som ikke er millionær og også har andre ting å bruke opp pengene på. ;-)

For egen del så er det Ioniq 5 og EV6 (minus for nyttelast), Mach-e (ikke så mange minus igjen nå), Polestar 2 og tildels 3 også, og TMY som er de store favorittene. Kunne egentlig tenkt meg en i4 eller iX1 og, men grillen og i tillegg mangel på frunk, så utgår de.

800V og lynrask lading er stort pluss i boka mi, god rekkevidde i samme slengen. Ville helst hatt minst 100 kg i taklast og 1600 kg+ på krok. V2L er temmelig høyt på lista og.

Samme med Camp/Utility mode også, og klarer rett og slett ikke å skjønne hvorfor ikke flere leverer dette. Og som nevnt over, frunk er et absolutt krav på neste bil. HUd er også tilnærmet et krav nå.

Og så forventer jeg god, trådløs telefonintegrasjon er på plass, en god NAV-applikasjon, og generelt god GUI. Men bilen må og være god på elbilspesifikke funksjoner i programvaren, med gode valg for ladegrenser, visning ved lading og ved kjøring, med både prosent og kWh, og anslag i km rekkevidde. Og ikke minst mulighet til å sett opp smartlading, ladegrenser og effektjustering.

Og at app fungerer godt til det den bør klare. Så må og bilen tåle at man både lader og sitter i bilen med varme på og underholdning i gang.

Dessverre er  det ingen som er god på alt dette, og samtidig til en fornuftig pris for min lommebok (prisnivå = lavt) ;) Ergo blir det store spørsmålet hva man vil ofre, og samtidig kunne være svært fornøyd i lang tid fremover..

Og hva kan man ikke forsake...

11

Jeg stusser også på måten de fremstiller bagasjeplass på: "Bagasjerom liter:   854 (TMY)   / 543 (id4)"
Er det korrekt at TMY har over 300 liter mer bagasjeplass enn id4? Teslabjørns tester viser at TMY og id4 tar like mange kasser i bagasjerommet, det samme viser elbilforeningens kofferttester.


Frunk + sub trunk? Går ikke banankasse i noen av de tror jeg.
TB får ihvertfall en bananabox i frunken på TMY, se 0:55 i denne:

https://www.youtube.com/watch?v=UWJ7TpwLPjs

Ah ok.

Det stemmer uansett med produsentenes egne tall.

VW, 543 liter: https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id4.html (klikk tekniske data)

Model Y, 854 liter: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-E47C4A6D-528E-419C-8C57-FD3864644C34.html "Behind second row, seats not folded", så det inkluderer sub trunk, men ikke 117 liter frunk.

ja, tar man med Frunk, så rommer TMY en banankasse mer enn id4. Men forskjell er uansett ikke over 300 liter slik som det fremstilles her. Produsentene har ulike måter å måle på, der skiller Tesla seg ut med overdrevne tall sammenlignet med Vw som gir mer realistiske tall. Jeg mener praktisk anvendbar baggasjeplass er det man må regne her når man oppgir antall liter. Der er bagasjerommene omtrent identiske , det er frunken som gjør at TMY kan sies å ha omtrent 100 liter mer. Frunk er genialt, skulle gjerne sett at VW hadde utnyttet plassen foran bedre slik Tesla forbilledlig har gjort) Hvis det ikke er en standard metode for å måle antall liter til bagasje, så burde det har vært det. Dette er et godt eksempel som viser behovet mener jeg.

Elbilforeningen ble svært overrasket da id5 ble testet mot TMY. De oppdaget at id5 slukte flere kofferter enn TMy, selv om Tmy på papiret har langt flere liters bagasjeromsplass.
Siste svaret før ditt, forteller at frunk IKKE er med i det tallet, så her leste du dårlig. Trunk derimot, er med. Og jeg vil definitivt kalle det utnyttbar plass. Ja, Trunk er ltså det rommet under plata, som nesten klarer 2 carry-ons om de plasseres rett.

Jeg har ikke rukket å lese det som står i linken, men her tror jeg du burde gjort det før du kom med kritikken. Da hadde du eventuelt hatt mer grunnlag for kritikken, eventuelt funnet ut at tallet er nogenlunde reelt. Jeg venter med å si noe faktisk om det, til jeg har fått sjekket hva de tar med.

Men, kommentator DagfinnN har altså sagt at frunken kommer i tillegg. Det antaer jeg at jeg får bekreftet at stemmer...


EDIT: Trunk er i realiteten et annet ord for boot, så engelsmenn kaller frunken for froot - front boot. Over tok jeg altså DagfinnN sin "definisjon" som er rommet under gulvet.

Linken sa dessverre ikke noe om hvordan det er mål, men kan se ut som de tar med plassen over seteryggen også, som da blir noe misvisende. Får finne noen mål for høyde opp til topp av seterygg, for å regne plassen uten det under-rommet som sikkert er rundt 120 liter alene.

Vw id4 kan også ta en "Carry on" under plate i gulvet om man vil. Jeg mener fremdeles (i likhet med uttallige testere) at forskjell mellom id4 og TMY ikke er på langt nær så stor som tallene får oss til å tro. I praksis/i praktisk bruk er forskjellen liten og langt fra 310 liter grunnet ulike måter å måle på.

Her kan vi fortsette i det uendelige å flisespikke og pirke på hverandre. Jeg velger å lande på at både TMY og id4 er gode elbiler, her er det smak og behag og personlige behov/vekting av ulike kvaliteter som avgjør valget. I dag er utvilsom TMY meget godt priset, har meget nær familie som nå har bestilt en. At TMY vinner noen tester/på noen områder og at id4 vinner på andre områder/tester er helt udramatisk, begge tilbyr solide totalpakker..
Nå mener jeg og at tallene for Tesla er overdrevne, og sikkert tar med rommet over seteryggen.

Men det var akkurat det at DagfinnN skrev at Frunk-plassen ikke er med i det tallet, og derved kommer i tillegg, og så kommer du ut med at Frunk-plassen er med.

Da har du jammen ikke lest godt på det du svarte på. Og det var akkurat det jeg poengterte.

Forøvrig, på ID-bilene må du betale ekstra for "dobbelt gulv", men bagasjerommet er målt med ev. gulv i laveste posisjon.

Min egen Kona er tilsvarende 332 l over gulvet, men 374 mener jeg å huske, når gulvet settes i laveste posisjon. Men det er altså 332 som er offisielt tall.

En langvarig, generelt problem, er altså at man ikke måler etter samme metoder, og har forskjellige krav til hvilken plass som skal tas med. Her hadde det vært greit med en felles standard som var World wide, og samme med rekkevidde, hvorfor ikke bare gjøre EPA (med innstramninger) som en internasjonal standard?

12

Jeg stusser også på måten de fremstiller bagasjeplass på: "Bagasjerom liter:   854 (TMY)   / 543 (id4)"
Er det korrekt at TMY har over 300 liter mer bagasjeplass enn id4? Teslabjørns tester viser at TMY og id4 tar like mange kasser i bagasjerommet, det samme viser elbilforeningens kofferttester.


Frunk + sub trunk? Går ikke banankasse i noen av de tror jeg.
TB får ihvertfall en bananabox i frunken på TMY, se 0:55 i denne:

https://www.youtube.com/watch?v=UWJ7TpwLPjs

Ah ok.

Det stemmer uansett med produsentenes egne tall.

VW, 543 liter: https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id4.html (klikk tekniske data)

Model Y, 854 liter: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-E47C4A6D-528E-419C-8C57-FD3864644C34.html "Behind second row, seats not folded", så det inkluderer sub trunk, men ikke 117 liter frunk.

ja, tar man med Frunk, så rommer TMY en banankasse mer enn id4. Men forskjell er uansett ikke over 300 liter slik som det fremstilles her. Produsentene har ulike måter å måle på, der skiller Tesla seg ut med overdrevne tall sammenlignet med Vw som gir mer realistiske tall. Jeg mener praktisk anvendbar baggasjeplass er det man må regne her når man oppgir antall liter. Der er bagasjerommene omtrent identiske , det er frunken som gjør at TMY kan sies å ha omtrent 100 liter mer. Frunk er genialt, skulle gjerne sett at VW hadde utnyttet plassen foran bedre slik Tesla forbilledlig har gjort) Hvis det ikke er en standard metode for å måle antall liter til bagasje, så burde det har vært det. Dette er et godt eksempel som viser behovet mener jeg.

Elbilforeningen ble svært overrasket da id5 ble testet mot TMY. De oppdaget at id5 slukte flere kofferter enn TMy, selv om Tmy på papiret har langt flere liters bagasjeromsplass.
Siste svaret før ditt, forteller at frunk IKKE er med i det tallet, så her leste du dårlig. Trunk derimot, er med. Og jeg vil definitivt kalle det utnyttbar plass. Ja, Trunk er ltså det rommet under plata, som nesten klarer 2 carry-ons om de plasseres rett.

Jeg har ikke rukket å lese det som står i linken, men her tror jeg du burde gjort det før du kom med kritikken. Da hadde du eventuelt hatt mer grunnlag for kritikken, eventuelt funnet ut at tallet er nogenlunde reelt. Jeg venter med å si noe faktisk om det, til jeg har fått sjekket hva de tar med.

Men, kommentator DagfinnN har altså sagt at frunken kommer i tillegg. Det antaer jeg at jeg får bekreftet at stemmer...


EDIT: Trunk er i realiteten et annet ord for boot, så engelsmenn kaller frunken for froot - front boot. Over tok jeg altså DagfinnN sin "definisjon" som er rommet under gulvet.

Linken sa dessverre ikke noe om hvordan det er mål, men kan se ut som de tar med plassen over seteryggen også, som da blir noe misvisende. Får finne noen mål for høyde opp til topp av seterygg, for å regne plassen uten det under-rommet som sikkert er rundt 120 liter alene.

13
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Mandag 30. Januar 2023, klokken 13:19 »
Hadde ikke hatt noe imot å være Tesla-eier, selv om jeg hører litt om hvordan det var og av og til er med både service og reklamasjoner.

Nei, ville ikke kjøpt FSD selv. Kanskje EAP...

14

Jeg stusser også på måten de fremstiller bagasjeplass på: "Bagasjerom liter:   854 (TMY)   / 543 (id4)"
Er det korrekt at TMY har over 300 liter mer bagasjeplass enn id4? Teslabjørns tester viser at TMY og id4 tar like mange kasser i bagasjerommet, det samme viser elbilforeningens kofferttester.


Frunk + sub trunk? Går ikke banankasse i noen av de tror jeg.
TB får ihvertfall en bananabox i frunken på TMY, se 0:55 i denne:

https://www.youtube.com/watch?v=UWJ7TpwLPjs

15
Siste punktet om kjøring på vinterveier, ville mest sannsynlig være ett eller 2 punkt opp for Tesla med de siste oppdateringene, og sannsynligvis ett punkt opp pga bedre nyttelast. I så tilfelle snur det fullstendig på konklusjonen, og gir Tesla seieren.

Så kan man heller peke på der GTX'en var bedre enn Teslaen. Så selv om han har korrigert faktafelen i opplisting av spesifikasjonene og fjernet noe tekst, så endres ikke resultatet, selv om det kanskje ville veltet hele grunnlaget for artikkelen, og den burde  egentlig vært skrevet om.

Det er gjerne det at man ikke kan se bort fra de gode sidene ved en Tesla, men når det virker som det gis ikke-grunnlagte ekstrapoeng til VW og/eller Toyota eller Tesla i dette tilfellet får minus den ikke skulle hatt, så er det ikke rart man lurer på om dette kun er gjort for å vippe resultatet, og det hele fremstår som suspekt.

F.eks. hvorfor får ikke Toyota med "edder og galle" for at de fortsatt reklamerer hybridene sine som "selvladende", uten å nevne at man brenner av mere drivstoff for å lade batteriet? Ja, jeg vet de og får strøm pga regenerering, men ihvertfall i noen modus så fører dette til høyere forbruk, noe som ikke er positivt.

Men det virker som det ikke bare er norske biltestere som av og til svikter på relativt banale ting, gjerne fordi de stoler så på seg selv, og dermed fremstår klønete når opplagte feil presenteres.

Så f.eks. en video fra svenske motor og sport tror jeg det var, med en VW e-Up eller var det en Seat-Mii. Testeren slet med å feste mobilen forsvarlig, fikk bl.a. ikke satt den inn ved å dytte telefonen fra oversiden og ned, fordi han ikke justerte den armen som skal klemme mobilen på plass og holde den sikkert.

Han verken åpnet mer for å få dyttet telefonen på plass skikkelig, eller dyttet den ned for å "låse" telefonen til stativet. Det så temmelig talentløst ut, og fyren som ikke akkurat ga det beste inntrykket i starten, mistet jeg nå all mulig tillit til om han var egnet som biltester/reporter.

Sider: [1] 2 3 ... 298