Jeg forstår selvfølgelig hvorfor designet er slik det er - det er aerodynamikk så det holder med en lav Cd. Men samtidig synes jeg fokuset på forbruk er så hinsides feilslått med elbiler generelt. 30% ekstra forbruk er i kroner å ører så lite forskjell i bruk at det betyr overraskende lite. Mye mindre enn f.eks 30% ekstra forbruk på bensin eller diesel hvilket jo er enorme forskjeller.
Det er neppe drivstoffprisene som er avgjørende, men prisen på batteriet. Med 30% økt forbruk må man ha et mye større og dyrere batteri for å få samme rekkevidde. En effektiv bil blir rett og slett mye billigere.
Som en bonus vil en effektiv bil også lade raskere, i km/t.
Nå er jo bilens pris og WLTP rekkevidde ofte svært godt kjent før man kjøper bilen. Poenget mitt var at enkelte overfokuserer på forbruket. Det er jo nærmest krise om den ene bilen bruker 2.4 og den andre 1.7 - gitt omtrent samme WLTP rekkevidde så burde ikke fokuset vært så ensidig på forbruk som en ofte ser mange steder.
Teslabjørn er ekstrem på dette - det meste han fokuserer på er hvor effektiv bilen er - eller rettere sagt hvor billig bilen kan driftes og hvor raskt han kan komme seg fra A til B med ladestopp på veien. JA vi trenger slike tester også og ære være han for det han gjør der - men det er jo bare en side av et bilhold. Design er svært individuelt , men dette betyr mye for mange (bakgrunnen for denne tråden). Men også praktiske egenskaper betyr mye - f.eks utforming av bagasjerom, rails, 40-60 mot 40-20-40 deling av baksetet, hengerfestet kg, mulighet for sikring last med f.eks nettingvegg, koppholder, bakkeklaring, hardplast eller ikke i interiøret, ulyder fra interiøret, perfekte linjer eller panelgaps som roter med hodet ditt, mulighet for å stoppe kaldras fra panoromaglass på vinteren, plassering av ladeport, kvalitet på lakk, rustutsatt eller ei, oversiktlig interiør, sitter man høyt,lavt,godt,fast,sidestøtte, er det spylerdyser til frontlys og er de oppvarmet eller ei, hva slags frontlys er det, er sidespeilene opppvarmet eller ei, finnes det serviceverksted i nærheten osv osv...Det er mange,mange sider ved biler man kan vurdere ved siden av forbruket. Når prisleiet er bestemt og akseptabel rekkevidde notert ned - så er det etter min mening mange andre egenskaper enn bare forbruket som er med på å bestemme bilvalget - og design er definitivt en av de viktige.
Må først og fremst si at jeg ikke følger TB (heller), men jeg ser likevel endel av videoene han legger ut. Min kommentar er derfor bare på hvordan jeg opplever det jeg har sett av han i forhold til andre.
Smak er veldig individuelt, så at TB ikke fokuserer så mye på det, er egentlig veldig greit. Det han mener om det er greit nok å vite, men uansett om jeg elsker eller hater utseendet på en bil, så er det mer plagsomt å høre folk snakke om dette som noe viktig på en bil. Det avgjør jeg selv.
Rekkevidde, som er en funksjon av batteristørrelse og forbruk, er viktig for mange, og faktisk det som er vanskeligst å forholde seg til. Og når da WLTP-tallene ikke stemmer med hva man opplever i praksis, eller en leverandør forteller om rekkevidden, men oppgir "Urban WLTP" uten å informere om dette og ikke "Mixed WLTP", så er det info som jeg finner veldig interessant.
Det andre er dessuten "fylletid/fart", altså hvor lenge må jeg stå for å få fylt opp til 80 % og kan fortsette ferden. 30-40 minutter er flott om man uansett trenger en matpause, for det er gjerne samsvar mellom tiden det tar å gå inn et sted, få bestilt, lever og spist maten. Da føler man i hvert fall ikke at man venter på bilen.
I hvert fall hvert eneste minutt etter 45 minutter, anser jeg som tid man sannsynligvis må vente på bilen, og er derfor uønsket tidsforbruk. Selv om jeg av og til trenger litt lengre tid, så er det oftere at jeg må avgjøre om jeg vil vente, eller bare koble fra og kjøre videre. Det kommer an på om det betyr et ladestopp til, eller om jeg da er fremme ved målet.
Ladetider mindre enn 30 minutter kan derimot få den motsatte virkningen, altså man må stresse med å bli ferdig før bilen. Greit, har man lite batteri, så er ikke 15-20 minutter (Ioniq 2017) noe særlig mer enn man bruker på å stå i dokø og deretter i kiosk-kø på stasjonen på en utfartsdag. Tar det 5 minutter mer enn man selv bruker, så er det for så vidt greit å strekke ut litt mer eller nyte isen/pølsa eller baguetten man kjøpte inne på stasjonen.
Men dette er altså veldig greit å vite om på forhånd. 1000 km testingen til TB er sånn sett veldig greit å få med seg, og spesielt om man får se forskjellen på sommer i 25+ mot vinter i -10 til -15 eller kaldere.
TB gjør også egne videoer på de fleste, der han tar opp inntrykk av bilen, praktiske løsninger og ikke minst banan-kasse-testen. Så får det så være <t man må innom alt fra 3 til 8 videoer for å få med seg det mest viktige, og kanskje og sammenligning mot andre alternativer i samme (pris) klasse.
Og, til tross for at TB er, som navnet sier, en Tesla-fan, så er han faktisk en av de man respekterer fordi han er åpen om dette, men samtidig så "nøytral" når han vurderer en annen bil. Klart det blir endel sammenligning mot Tesla, men han klarer veldig godt å si fra der han mener han ser både bedre og dårligere løsninger enn det Tesla leverer, uten å være nedlatende. I hvert fall om du ikke lar deg provosere av morsomhetene han prøver på.
Ellers er jo både Carwow og fullychargedshow to kanaler som er interessante og relativt nøytrale, selv om sistnevnte ikke er akkurat førstevalg på vurdering av biler. De er vel mer interessante på alt annet rundt elektrisk mobilitet.