Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RJK

Sider: [1] 2 3 ... 255
1
Tang EV600 / Sv: Teslabjørns tester av BYD Tang
« på: I dag kl. 15:46 »
Munro er ekstrem Tesla fanboy nå.

Han var ikke det før,men han er frelst nå.

Så man blir fanboy så fort man uttaler seg positivt om Tesla? Det kan ikke være at Tesla har begynt å lage bedre biler da? Munroe har kommet med mye berettiget kritikk til forskjellige biler, men også skryt. Da er han vel BMW fanboy og da?

Nei - for å være fanboy må man nesten reise rundt på Tesla gatherings,eie en Tesla og måle alt opp mot Tesla. 
Det er det jeg legger i dette.  Tesla forsøker å kutte kostnader i alle ledd og forenkle der det er mulig. Noen mener det er litt overkill på enkelte områder, men Sandy Munro mener det er fantastisk fordi det vil gi produsenten økte marginer.  På mange områder vil forenkling også gi grunnlag for bedre driftsikkerhet og dette er også et fokusområde Sandy fremhever ofte. Men det er ingen automatikk at forenkling gir bedre kvalitet - det kan også tippe andre veien. Sandy gjør også egne vurderinger på input kostnader sett opp mot prisforlangende - og det var f.eks dette som fikk han til å kaste seg over en Rivian da han mente denne, på kjøpstidspunktet, var kraftig underpriset i forhold til de kvaliteter den hadde.   Sandy ble omfavnet av Tesla fanboys,han fikk møte Elon og gradvis har han gått over fra å komme med kritikk mot Tesla der kritikk var berittighet - til å være ganske tilbakeholden med kritikk.  For ca nøyaktig ett år siden var det så mye spekulasjon rundt Sandy og om han var objektiv at han følte han måtte selge alle aksjene han hadde i Tesla - det er i alle fall den historien jeg har lest på nett. Når folk stiller spørsmålstegn om du er objektivt eller ikke - og du blir nødt til å svare med å kvitte deg med sparepengene dine i et Tesla fond - vel så er det et klart tegn i mine øyne at her snakker vi om en person som virkelig er Tesla Fanboy. Så der har du en ganske så grei forklaring på hvorfor jeg hevder Sandy er en ekte Tesla Fanboy
Jeg har sett den videoen der han forklarer hvorfor han solgte sine Tesla-aksjer. Ja, det var en reaksjon pga at mange mente han ikke kunne være nøytral. Han valgte derfor å selge aksjene, selv om han har tro på aksjene, for at det ikke skulle være et tema.

Fyren kan investere dem i mye annet, som og kan gi god avkastning. Men han valgte å gjøre det for å kunne stå frem som uhildet og ikke være en som prater opp kurs på egne aksjer.

Jeg kaller det å være ryddig. Fjern alt som kan gi tvil, da det å være uhildet er viktigere enn noen aksjeposter i et selskap han følger med på og vurderer biler av.

Jan Christian Vestre, vår nye næringsminister, er mangemillionær med eget selskap innen møbler. Det er selvsagt for mye forlangt at han selger seg ut av sitt eget selskap, men han har gått ut av driften for å ikke kunne beskyldes for å blande rollene, og er nå passiv eier. Det og fremstår som ryddig.

Å vri det slik du velger å gjøre her, er som å komme med slag under beltestedet, og det fremstår som skittent spill. Jeg skal selvsagt ikke nekte deg for å fremstå som du nå gjør, bare peker på at dette slår rett tilbake på deg selv.

Eller hva mener du disse burde gjøre? Vise fingrene til kritikken og ture frem, eller ta hensyn til kritikken, og gjøre det som folk flest kaller en fornuftig og nødvendig avgjørelse, og dermed stilne kritikken ved å ta vekk årsaken til kritikken?

2
Andre Elbiler / Sv: Pickupene som aldri kom
« på: I går kl. 19:41 »
Nytt alternativ, som kan komme. Spekuleres så vidt om at det kanskje kan komme en "Volvo-sibling" siden det er Geely som står bak nye Radar Auto.

Og kommer det en variant på Volvo, skal vi ikke se bort fra om det kommer en Polestar-variant også. Tipper 600+ km er etter NEDC eller Kina-WLTP, så da kan vi vel tippe rundt 500 +/- (ca 470-480?) etter WLTP.

https://www.tv2.no/broom/14944742/


3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: I går kl. 19:33 »
Videre har jeg jo påpekt tidligere her at en Tysker har kunnet, og fortsatt kan, sikre sitt energibehov til oppvarming til en lavere pris enn hva en Nordmann bosatt i Sør Norge kan.  Poenget er at vi i Norge har en helt annen infrastruktur for boligoppvarming enn på kontinentet. Vi bruker strøm, de gass. Energibehovet er også større for oppvarming i Sør Norge enn i Tyskland. 

Men det kan de jo ikke, som jeg har nevnt tidligere. Tyskeren må bruke gass med 85% virkningsgrad, mens nordmannen kan bruke varmepumpe med 400% virkningsgrad. Dermed må tyskeren kjøpe nesten 5 ganger så mye energi for å få ut samme mengde varme.
Tyskeren kan vel og legge opp til varmepumpe. Derimot kan i stor grad ikke nordmannen benytte gass, fyringsolje/parafin eller kull som alternativ. Og mange har heller ikke ved som alternativ, selv om vi har mer enn nok skog og treverk å ta av.

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: ſøndag 07. August 2022, klokken 22:18 »
Er forsåvidt enig poenget ditt, men er det mange igjen som ikke får en felles regning, der støtten er trukket fra allerede?

Er vel ikke akkurat veldig lenge siden det kom regel som krevde at de fleste får felles regning gjennom strømselskapet, men det er kanskje noen unntak ennå?

https://strøm.no/gjennomfakturering

5
EV 6 / Sv: EV6 GT - er det bare meg som kunne tenkte meg en GT uten "line":)?
« på: ſøndag 07. August 2022, klokken 11:58 »
Det må jo være opp og ned også? Ellers kan jeg jo bare droppe det med en fru som er under halvparten av meg, hun har setene helt frem og helt opp...
Om du ser videoen, så justerer han setet ca 5:07 ut i videoen, der han først viser justering av ryggen, før han jekker setet opp, sannsynligvis fra en ganske lav posisjon.

Så, ja, denne har selvsagt mulighet til hev og senk av setet.

Link til video i min post rett ovenfor her.

6
EV 6 / Sv: EV6 GT - er det bare meg som kunne tenkte meg en GT uten "line":)?
« på: Lørdag 06. August 2022, klokken 22:50 »
Elbil skriver dette om setene:

"Inni har den heldigvis fått manuelle sportsstoler som gir deg mulighet til å komme lavere ned i bilen, og man henter igjen det giftgrønne temaet i sømmer og en svært viktig GT-knapp på rattet."

https://elbil.no/na-lager-kia-sportsbil/

Burde bety at dere som sliter med at dere fikk flaggstangfrø i kosten, kanskje vil sitte bra i disse setene.

 8)

7
Så vidt jeg har fått med meg, skal dette fungere på Ioniq 5 og Kia EV6.

BMW skal ha en tilsvarende funksjon, men usikker på om den er aktiv i Norge. Den finnes ihvertfall ikke på I3, og sannsynligvis ikkeIX3 heller, men skal finnes for IX og I4, tror jeg. IX har visstnok funksjon som kan kjøre selv i inntil 200 meter, men da må man sitte i bilen.

Ellers har vel både Ford, VW, MB og BMW demonstrert autonom parkering, uten at jeg vet om noen av de faktisk leverer dette per i dag, med unntak av det jeg skrev om BMW over.

https://ford-no.mynewsdesk.com/pressreleases/ford-tar-selvkjoerende-parkering-til-et-nytt-nivaa-bilen-gjoer-hele-parkeringsjobben-selv-3125654

https://www.tv2.no/a/11710291/

https://www.motor.no/aktuelt/bmw-ix-kjorer-200-meter-alene-og-parkerer-selv/209817

https://www.tu.no/artikler/om-to-ar-kan-bilen-din-finne-plass-og-parkere-seg-selv/434946

8
Humor og kanari / Ice-bil kan bli skikkelig dyrt
« på: Torsdag 04. August 2022, klokken 22:22 »

Ice-bil kan bli skikkelig dyrt...

spesielt med glatt-ice.  8)


https://www.tv2.no/broom/14949761/



9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Torsdag 04. August 2022, klokken 12:09 »
Historisk har forbruket i Norge hatt liten priselastisitet - spesielt hos sluttkunder.

Og forklaringen på det er enkel, svært enkel; Strøm har vært lett tilgjengelig og helt utrolig billig, enkelt og greit!
Siden vi stort sett bruker strøm til oppvarming, så vi ihvertfall endel av oss unngå sløsing, selv når den er rimelig i pris.

Er jo absolutt ikke slik at man ikke ville bytte til LED, ikke teste ut nattesenking av temperatur og andre ting fordi det uansett var billig.

At folk nå springer til og vil skaffe seg varmepumpe og solceller, er ikke at det har blitt bare litt dyrere, men blitt ganske heftig dyrere, og da presses økonomien såpass, at man tillater seg mer drastiske tiltak.

Og spesielt fordi man ser for seg langt større hopp i prisene og enda større topper, uten at man helt ser at det vil gå veldig mye ned på kanskje flere år.

Da blir det fort lettere å forsvare dyre tiltak, bl.a. fordi man med lånefinansiering for fordelt kostnadene jevnt over lengre perioder, og unngår drastiske topper. Det kan nemlig slå hard ut over kontantbeholdningen, så da vil man sikre seg om man kan og har muligheten til det. Selv om det blir dyrere i lengden.

Konkurser skjer gjerne for endel bedrifter som tilsynelatende er solide, fordi man får negativ kontantstrøm, selv om man kunne solgt seg ned på f.eks. eiendeler, men ikke raskt nok.

Slik blir det fort for privatpersoner og. Men der er man kanskje mer følelsesmessig knyttet til tingene man har, at det sitter langt inne å kvitte seg med visse eiendeler, som hytta, for det som kanskje bare er et midlertidig problem.

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: I vinter kan det bli billigere å kjøre fossil enn elbil
« på: Onsdag 03. August 2022, klokken 20:53 »
Appen min viser snittpris siste 12 mnd på 1,76 kr/kWh, 2,19 siste 30 dager, 2,90 den siste uka, snitt i dag 2,94 med spotpris nå på 2,96. Dagens topp på 2,99 og dagens bunn på 2,29. I morgen vaker det på ca 3 kroner med -11 som lavest og +09 som høyeste variasjon fra de 3 kronene.

Nettleie, moms og og strømstøtte er ikke med her, men det er vel greit å regne ut. Jeg bare orker ikke. ;)  Dette er forresten i Oslo, så NO1.

EDIT: Strømprisene jeg som provatknde ser, er vel inkl mva når jeg tenker meg om...

11
Golf GTE / Sv: A/C på ved parkert bil
« på: Onsdag 03. August 2022, klokken 09:29 »
Takk, det fungerte bra! Jeg har gått fra Tesla til Passat og "dogmode" er noe jeg brukte på ofte når kjerringa ble sittende igjen i bilen.
Dog mode er helt riktig å bruke på bitchen...  8)

https://www.merriam-webster.com/dictionary/bitch

(nr. 1)

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Mandag 01. August 2022, klokken 14:43 »
Men det er en del vi kan gjøre for å avhjelpe problemene vi står overfor i dag, eksempelvis kan vi la være å kaste 170.000 brød hver eneste dag i Norge! 170.000 færre brød som skal stekes hver eneste dag hadde kanskje redusert strømforbruket, redusert kostnadene til mat for oss såvel som redusert utslipp i verden. De fleste har vel en fryser og kanskje sågar en brødrister?
Hva med om vi alle, meg selv inkludert, tok oss en grundig kikk i speilet og vurderte om det ikke er noe vi alle kan gjøre selv også? Jeg tror det!
Jeg antar at størsteparten av de brødene (og grønnsakene, fiskebitene og kjøttbitene) som kastes, er det butikkene som står for. Samtidig er det mange steder man kunne levert dette, hvor alternativet ikke er å kjøpe de i butikken.

Helt sikkert noen som kaster brød fordi det er oppbevart for lenge og kanskje og feil, slik at det enten rekker å gå tørt eller å gå mugg i det, men tror ikke det utgjør så veldig stor prosent.

Selv har jeg gått over til surdeigsbrød, og skalken beholder jeg som en barriere for neste skive, og spiser skalkene som bortimot det siste på brødet. Har ikke kastet brød på svært lenge, da disse holder seg godt.

Til tider er det bare jeg som spiser brød i huset, datteren min foretrekker annet, og gjerne noe med ris. Og stekt ris laget på rester, fører til at det kastes lite ris og.

Jeg må riktignok si at jeg bryr meg kun om datoer på sushilaksen. Er den gått over dato, så steikes den istedet for å brukes som sashimi, som topping på nigiri eller i maki-ruller. Jeg stoler heller på vurdering basert på syn, lukt og smak, på andre matvarer.

Egentlig overrasket over hvor lenge enkelte ting varer, spesielt når de står uåpnet og lagret rett. Men frukt og grønnsaker har det dessverre en tendens til at rekker å bli dårlig før det blir brukt, og det gjør og til at jeg er forsiktig med å kjøpe mye av slikt.

Hadde gjerne sett at f.eks. hjertesalaten ble solgt enkeltvis, for jeg kommer meg gjennom en, men to stykk før de blir dårlig, det klarer jeg sjeldent. Også gulrøtter kunne jeg likt at ble solgt som løsvar, så kunne man kjøpt kanskje bare 2 eller 3, fremfor pakke på 8-10.

Og gulrøttene i plast, har ofte så mye fuktighet i posene, som øker faren for forråtnelse, selv om jeg tar av plasten når jeg kommer hjem.

Pakningsstørrelsen er ofte ikke tilpasset små husholdninger, men passer sikkert glimrende for en familie på 4.

13
Tesla / Sv: Dagens tips for å unngå kjøpesenterbulker
« på: Mandag 01. August 2022, klokken 14:26 »
Tips for å unngå nærkontakt på ferge.

Riktignok hater jeg ferjer, men haha! 😂🤪 oppskrift på mikroriper både den og han på insta.
Er alltid nøye med parkeringen og står heller og passer på til alle har forlatt området. Og så gjør jeg det tydelig at jeg passer på at våre dører ikke går i andre sine biler når jeg åpner for ungene. Virker som det får komafolket til å kvikne til litt.
Heller noen mikroriper enn at en unge eller andre er uheldig og lager noen grovere riper. Eller opportunister med nøkkelknippe eller lignende, som ikke liker at andre har langt dyrere bil enn dem selv.

Ikke at jeg tror dette hjelper på så veldig mye annet ens egen psyke, selv om jeg kan se for meg at glidelåsen i en åpen jakke kanskje ikke lager ripe, men smeller av en boble i plasten i stedet. Uansett, man fjerner vel plasten før man kjører videre, så det er jo kun for tiden på båten.

Den badeleken kan riktignok stoppe skader fra en dør som smelles opp fra nabokjøretøyet, men det kan samtidig være nok til at det går en f..n i en eller annen, som da svarer med nøkkelknippet. Og da er man kanskje langt værre ute og kjører.

14
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Elbil forsyner huset med strøm?
« på: Mandag 01. August 2022, klokken 11:20 »
Ønsketenkning
. . . . . fordi
 - svært få, om noen, elbiler støtter så langt V2H/V2G (selvom VAG hevder at alle deres (nye??) biler skal støtte det i løpet av året)
 - standard for On-Grid solcelleanlegg er at de ikke skal levere strøm når nettspenningen er borte. Det samme må gjelde V2H/V2G.
 - det er sikkert en grunn til at den linkede leverandøren ikke oppgir pris
 - ++
Nå etterspørres det en løsning for ChaDeMo, så da virker det som man ønsker å utnytte en funksjon på en standard som er døende i Europa. Det er kanskje greit om man har tenkt å ha f.eks. en Leaf stående som Powerwall, fremfor å skaffe eller lage seg en slik av batteripakka.

Jeg tror at det på lengre sikt er fornuftig å vente til man har en løsning klar for CCS, slik som disse VAG-bilene har, og bortimot alle andre elbiler som selges. Selv Nissan går for CCS i sin nye Ariya, så da er det ikke mange igjen som leverer biler med ChaDeMo.

Og omsetningen for andre ChaDeMo-biler er vel nesten neglisjerbart.

15
Kjøpe elbil? / Sv: Første småbarn på vei, hvilken elbil skal vi kjøpe?
« på: Lørdag 30. Juli 2022, klokken 16:16 »
Megane er vesentlig mindre da, blir hardt med barnevogn i en megane

Enn MG5, ja, men han vurderte Kona, og den er vel enda mindre... Megane har vel 110 liter større bagasjerom enn Kona.
Virker som Megane er langt dypere i bagasjerommet, men ikke noe lengre sideretning og mot seterygg. Dermed blir det et spørsmål om dette er så veldig mye bedre. Det kan være tungvindt å måtte løfte over en sånn dyp kant.

Og om man fjerner bunnplata og isoporen, så er vel Kona over 380 liter, så da er vel ikke forskjellen så enorm. Kona kan du dessuten få ettermarkedsfrunk på, det ser ikke ut som Megane har.

På den andre siden, Megane e-tech har noen andre fordeler, som Google Car, bedre skjermløsning, raskere lading og har støtte for langt mere tilhengervekt. I tillegg ser den bra ut.

Sider: [1] 2 3 ... 255