Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RJK

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Bagasjeboks
I går kl. 21:53
Har ikke krok, så har ikke brukt det selv. Men de fleste har mulighet for tipp av boksen/stativet som boksen er festet til. Dermed slipper man å demontere/koble fra, for å komme til.

Men boksen er der jo fremdeles, så man får stå litt på siden for å laste inn eller ut av bagasjerommet. Skal derfor unngå å ha noe som er for stort og for tungt og uhåndterlig der, når man bruker boksen.

Står dig veldig og tenker på om jeg likevel skal investere i lastekrok, da bilen min fremdeles ikke kan dra noe last, men original lastekrok er godkjent for 100 kg kuletrykk, som er svært bra.

Så må det sies at jeg fremdeles ikke kan utnytte vekten helt, for boksen og stativet som boksen ev. monteres på, vil uansett havne godt under det kroken er godkjent for på min bil.

Lasteboks gir langt mindre ekstra luftmotstand i forhold til å ha last på taket! Så husk dok og at du har en boks som stikker lengre ut bak, som og kan påvirke hvor stor plass det tar når man svinger, så bør ihvertfall følge litt bedre med i speilene, så du ikke treffer noe/noen når du rygger eller svinger.
#2
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 11:45
Sitat fra: chargedup på I går kl. 10:02Om du har mac eller ikke, spiller ingen rolle. De fleste nettlesere kan man laste ned reklameblokkere og alle jeg har prøvd har tatt reklame på youtube. Feks firefox/chrome/opera kan man laste ned adblock plus og se video uten reklame. Det siste halvåret har youtube begynt å slå ned på det på tilfeldige brukere, men da bare bytter man adblocker eller nettleser. Over tid kommer de nok til å fjerne muligheten til å se video uten reklame, men det kommer jo selvsagt an på om de mister for mange views til andre plattformer eller ikke.
»Problemet» mitt er at jeg stort sett bruker tv til å se YouTube. Foretrekker 77 tommer skjerm 😋

Dermed er det appen i tv brukes og der er det ikke denne muligheten. Jeg kutter lyden på reklamer og kan unngå de lengste ved å skippe ut og inn i videoer.
Har ikke pc koblet til tv.
Om jeg ikke ser på laptopen (Surface Pro koblet til 38" IPS-skjerm), så caster jeg til TV!

Dog, synes det er et herk å se YT på TV, dersom man ikke har den koblet til som om det var en skjerm. Masse knot med casting og leting etter videoer. Det er langt lettere å gjøre på en PC.
#3
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 23. juli 2024, klokken 12:19
Sitat fra: LemonDog på tirsdag 23. juli 2024, klokken 12:06Er det noen som vet hvordan det står til med Supercharger Bodø? Skal dit i morgen og lurer på om den kan benyttes?
Ikke åpnet enda. Du kan finne alle aktive stasjoner i "fiskepinnekartet" (Find us - Findus :P) på nettsidene til Tesla: https://www.tesla.com/no_no/findus

Det ligger også masse croud-source'et info på https://supercharge.info/ - Der oppdateres ting gjerne raskere enn hos Tesla selv.

Og siden du har en Tesla selv, så kan du se live status og lokasjoner på Superchargers både i appen på mobilen din og på kartet på skjermen i bilen.
Ionity har åpnet stasjon utenfor Bodø. Fungerer greit som alternativ om du trenger "juice" mellom ladingene i Fauske, som er nærmeste SuC-lokasjon! ;)
#4
Lade hjemme / Sv: Optimal lading for batterihelse
tirsdag 23. juli 2024, klokken 11:26
Det viktige er jo hvor mye batteri man må ha som minimum i tilfelle en uventet ekstratur. Det er det som bør styre mest.

Selv lader jeg på fellesladere, og kobler gjerne ikke på før jeg er ned mot 20 %, og gjerne noe under dette og. Så lader jeg opp til 90 % når jeg først lader.

Men klart, vet jeg at jeg skal ut å kjøre neste dag, så lader jeg selv om jeg har mer på batteriet enn jeg tror jeg trenger, med mindre jeg allerede har "rikelig".

Er nok mange som "flukser" i området 40-60 % SoC, da de sjeldent trenger mer enn 60 %, men samtidig vil ha en buffer å gå på. Andre legger større variabel, gjerne fordi de kjører lengre når de først tar en tur, så der lar man kanskje bilen gå ned til 20 eller 30 %, for så å fylle på til 70 eller 80 %.

Det som ansees som "feil" bruk, er å la bilen gå langt under 10 % og å sette den fra seg over tid med over 90 % SoC. Dette da batteriet tåler det mindre, og "halve ladesykluser" er generelt bedre for batterihelsen enn å gå veldig dyp og veldig høyt opp, over tid!

Her er det bare å sjekke eget bruksmønster, og gjøre det du finner er riktig for ditt bruksmønster!
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 23. juli 2024, klokken 11:00
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. juli 2024, klokken 10:28De fleste av oss vil bare ha strøm i stikkontakten til en rimelig penge - de vil ikke, slik som undertegnede, drive å styre med
et smarthus for å forsøke å redusere kostnadene som dyttes på oss som følge av en villet politikk. Jeg skulle ønske politikerne
kunne løfte blikket litt istedenfor å grave seg ned i nye kaninhull og dytte på samfunnet ennå flere dingser for å minimere ulempene
av tidligere beslutninger. For la oss være litt ærlige : Ingen ønsker egentlig å styre med smart strømstyring i vår husholdning!
Så hvorfor er vi kommet dit vi er? Jo - det skyldes tettere integrering mot kontinentet, hvor kraftprisene alltid har vært volatile, samt
at man har dyttet frem ikke regulerbar produksjon som vind og sol. Så for å krydre det litt har EU ment at integreringen av all denne ikke regulerbare produksjonen skal skje gjennom markedsløsninger - vi dytter altså problemet over på sluttkunden. Det er noe umenneskelig over det hele fordi markedsløsningene vil forsøke å snu vårt forbruksmønster vekk fra den vanlige døgnrytmen som vi mennesker alltid har levd med.

Så da får vi smarte dingser vi selv må betale for slik at vi kan bruke strømmen slik våre foreldre og besteforeldre brukte den - fremskritt?

Nei - det er selvfølgelig ikke det!

Nå sitter vi der i saksa og må betale både for strømmen, effekten og abonnementet til vår smart leverandør eller selv
bruke masse energi, og ikke minster penger, for å bruke strømmen smart. Jeg vil aller helst ha tilbake tiden, og pengene, jeg har brukt på dette tullet - for jeg kaller det tull.
Vi kunne designet det hele mye bedre ved å satse på mer på regulerbar produksjon og overlatt til produsentene til å regulere kraftbalansen, ikke forsøkt å flytte problemet over på forbrukeren. Jeg har i denne tråden tidligere forsøkt å påpeke at vind og sol har mange ekstra, ofte skjulte, kostnader. En av dem er selvfølgelig den at vi alle opplever ekstremt volatile priser og til slutt gjør inngrep i egen økonomi for å forsøke å motvirke ulempene gjennom f.eks å installere smarthus styringer, batteripakker osv..Vi tar altså selv på oss et ansvar for å håndtere en del av ulempene som vind og sol dytter på oss - og
det har jo en kostnad for hver og en av oss. På toppen av dette kommer systemdriftkostnadene i regional og sentralnett som øker voldsomt i takt med sol og vind. Og da har jeg ikke begynt å snakke om all naturen som må gi tapt som følge av dette valget. Nei - jeg tror vi som samfunn gjør oss selv en gedigen bjørnetjeneste ved å satse for mye på sol og vind. Jeg tror det mangler en overordnet forståelse av alle sammenhenger her - veldig mange, spesielt politikere, ser ikke de samlede samfunnskostnadene
og turer frem med vakre ord som grønt skifte uten helt å se at morgendagens samfunn de styrer mot vil påvirke menneskene slik at de får mindre grønn natur å boltre seg i og må tilpasse levesettet og døgnrytmen sin på en unaturlig måte.

Nei - jeg vil ikke ha ennå en nyere dings i boligen som jeg må bruke ennå mer penger og energi på å integrere meg mot slik at jeg kan motvirke ulempene alle disse volatile prisene skaper - jeg vil ha flatere pris og jeg vil at våre politikere velger løsninger som enkelt kan tilpasses vår biologiske klokke uten at naturen rundt oss rives ned - jeg vil rett og slett ha livet tilbake!
Her på jeg bare si som de sier i engelske over og underhuset - hear hear!

Dette er antageligvis det beste innlegget jeg har lest av deg. En veldig god oppsummering av tilstanden!

Ja, sol og vindkraft kan selvsagt hjelpe godt på som ekstra energikilder rundt om kring, men det er først når vi kan lagre denne selv for bruk senere, at det har virkelig verdi.

Men batterilagring er for dyrt for menigmann, og alternative lagringsformer er heller ikke noe for den vanlige Ola og Kari Nordmann!

Skal det komme på plass, så tror jeg mer på at man organiserer dette i lokalsamfunnene som en felles innsats, for f.eks. sandbatterier må opprettes for større skala, skal det være effektivt.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Teslabjørn - generelle saker/nyheter
tirsdag 23. juli 2024, klokken 10:41
Så som alltid, det er "sluttsummen på kassalappen" som gjelder!

Altså hva man sitter igjen med etter skatt, og hva man får for de pengene i forhold til vanlige levekostnader!

Norge er et høykostland, og når vi bruker penger i eget land, er det normalt sett lite man får for pengene.

Men vi er gjerne rike når vi har norske penger å bruke, i diverse andre land. Noe mindre nå selvsagt, med svak krone!

8)
#7
Model Y / Sv: Råd om kjøp TmY - samt finans -
tirsdag 23. juli 2024, klokken 10:31
Nei, jeg og muligens trådstarter, forventer vel ikke rentekampanje på en helt ny/refreshed modell, men mener nok at den har så mye goodies at det likevel er verdt det, over å ta "utgående" versjon mot en rentekampanje som reduserer totalkostnaden!

Det er jo her vurderingen står, hva er mest for pengene i forhold til hva man får slags bil for kronene! Gjeldende TMY er nok fremdeles mye bil for pengene, men i mine øyne bør/må være billigere enn Juniper ved intro.

Men siden Tesla normalt ikke lager biler for å ha et lager tilgjengelig, så vil det i bare liten grad være at man kan velge "utgående" med rabatt, eller nye til fullpris + ev tillegg!
#8
Model Y / Sv: Råd om kjøp TmY - samt finans -
tirsdag 23. juli 2024, klokken 00:00
Sitat fra: Stig@tle på mandag 22. juli 2024, klokken 23:48
Sitat fra: RJK på mandag 22. juli 2024, klokken 22:49Har du lyst og råd, go for it!  8)

Så lenge rentetilbudet er lavere enn huslåns-renta, ta 100 % finansiering og spar EK i bank eller et nogenlunde sikkert fond!

Nyt de lave rentene i 3 år, og så banker du ned det du kan og vil med EK og ev. økning av huslånet, men husk å betale tilsvarende ekstra på huslånet slik at du ikke strekker betalingen lengre enn du bør på restlånet.

:+1:
Takk for en fin tilbakemelding!
Tenkte å selge etter 2/3 år - for å gå for en nyere versjon av Y.
Ville du - med disse forutsetningene gjort det samme - 100% finans og betalt 6000 i mnd inntil salg?
Ja, egentlig betalt minimumsbeløpet på lånet!

Og om du har råd, sett en tusing eller to pr. måned inn som ekstra sparing i fond, som og kan brukes til nedbetaling rett før renta går opp, eller betale ned før salg!

Det eneste som kan endre littt, er at jeg personlig hadde nok kanskje ventet til Juniper er i salg/på vei. og bestilt/kjøpt med krav om at den må være den du skal ha.

Det eneste er at det er usikkert når den kommer. Elon Musk har sagt at den ikke kommer i år, men da har han vel først og fremst snakket om det amerikanske markedet. Jeg tror den kommer til Europa i siste kvartal i år,  men det er min spekulasjon!

Når den kommer, kan ev. pre-juniper-biler få et litt ekstra verdifall. Eller, de kan gå litt opp i og med at den kommer uten stalks slik det ser ut, og det kan hende endel ikke liker like godt.

Men forventes å være mer premium med bedre interiør, bedre støydemping og muligens litt mindre stiv i fjæringene, og penere front.

Men jeg tror at de uansett vil holde seg godt i pris, om ikke Tesla og Elon Musk gjør store krumspring med prisene!
#9
Model Y / Sv: Råd om kjøp TmY - samt finans -
mandag 22. juli 2024, klokken 22:49
Har du lyst og råd, go for it!  8)

Så lenge rentetilbudet er lavere enn huslåns-renta, ta 100 % finansiering og spar EK i bank eller et nogenlunde sikkert fond!

Nyt de lave rentene i 3 år, og så banker du ned det du kan og vil med EK og ev. økning av huslånet, men husk å betale tilsvarende ekstra på huslånet slik at du ikke strekker betalingen lengre enn du bør på restlånet.

:+1:
#10
Model 3 / Sv: Prisutvikling model 3 fremover (ny)
mandag 22. juli 2024, klokken 13:54
Sitat fra: jlan på mandag 22. juli 2024, klokken 12:22Faktisk bare 10000 ekstra for firehjulstrekk for Model Y, hvis en tar utgangspunkt i modellene med samme batteripakke (LR). Så Model Y er trolig til en viss grad priset etter lagerbeholdning.

For Model 3 tror jeg prisforskjellen er mer reell, siden de bakhjulsdrevne bilene trolig har et betydelig billigere batteri.
Er det ikke nettopp i den nyheten som ligger ute nå, og har vært ute en liten stund, at billigste RWD, altså den med "standard" rekkevidde, egentlig har LR-batteri med sw-begrensning:

https://dinside.dagbladet.no/motor/har-skjult-rekkevidde/81369172

Eller gjelder det ikke TMY RWD fra Berlin?
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 22. juli 2024, klokken 11:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. juli 2024, klokken 10:01Bare en helt annen ting som jeg har tenkt på:

Det offentlige eier jo mye både innen strømlaging og strømoverføring (nett).
Om sommeren er det jo billigst strøm om dagen (sikkert pga solceller og vind), og dyrest om natten. Så da står forbrukeren overfor tre valg:

Lade/bruke strøm om dagen, når strømmen er billigst, nettleien dyrest, og kapasitetsledd blir høy (over 10 kW f.eks.)

Lade/bruke strøm om natten, når strømmen er dyreste, nettleien billigst og kapasittetsledd blir høy (over 10 kW f.eks. på minst en time)

Lade /bruke strøm akkurat som det passer en, og drite i alt. Da blir kapasitetsledd sannsynligvis under 10 kW, særlig om en stiller ned effekten fra elbilladeren til f.eks. 16 Amper / evt. har en smartplugg som kutter ladingen når en nærmer seg 10 kW.

Så når alt kommer til alt så er det ikke så mye å spare på å flytte forbruket om sommeren. Om vinteren er det sikkert et poeng. Kanskje ikke dette er et problem for nett/strøm/kraft-selskapene om sommeren...? Men da burde de gjerne ikke ha høyere nettleie på dagtid om sommeren?
Må du lade så mye at ikke du klarer å lade ferdig i løpet av natta uten å gå over 10 kW effektgrense? Ville det hjulpet å strekke ut i flere timer for å få ned effekten?

Jeg ville trodd, men det må du nesten regne ut selv ut fra egne tariffer, at sum per time for strømpris + bevegelig del av forbruk nok i de fleste timer er billigere om natten enn om dagen, så lenge prisforskjellen er lav.

Her hos meg er forøvrig strøm billigst på natta, med unntak av noen enkelttimer på dagtid, men som antydet over, pga fastleddets pris per kWh for bevegelig kostnad er lavere om natta, så vil det sjeldent lønne seg å lade på dagtid før differansen på strømprisen overgår besparelsen i fastleddets bevegelige del av prisen.

Men uansett, å gå over 10 kW er nok aller dyrest!
#12
Hyundai KONA / Sv: Treg ladehastighet
søndag 21. juli 2024, klokken 23:34
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på søndag 21. juli 2024, klokken 21:52
Sitat fra: RJK på søndag 21. juli 2024, klokken 18:46
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på søndag 21. juli 2024, klokken 18:29
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. juli 2024, klokken 22:09
SitatBlir som å fylle en bensintank med en liten tresleiv
Godt sagt. He he synes jeg ser det for meg  ;D
Jeg synes treg hurtigladiing er helt ok jeg. 🙂 Da får jeg tid til å gjøre noe fornuftig mens den lader, feks ved et kjøpesenter i 30-40 minutter. Den får også stå i fred fra gamle Toyotaer med med småbarn som gjerne lager parkeringsbulk i dørene. Ioniq 5'n ladet så raskt (om sommeren) at jeg ble sittende passiv i bilen 10-15 min i påvente av å flytte den før jeg feks går inn på OBS på Rudskogen. Det blir faktisk mindre 'stress' med min ny-ervervede 21-modell Ioniq som lader tregt alene mens jeg gjør annet nødvendig ærend.
Nå er det så mye ladere overalt at det skal litt til for å ikke kunne kombinere ladingen med et annet gjøremål samtidig, dersom en ikke kan lade hjemme.
-og apropos mange ladere rundt om: det har kommet så mange ladeplasser, at jaget etter størst mulig batteri/rekkevidde og kostnaden på bilen pga dette fint kan roes ned. -er min holdning.
Delvis uenig, men ser poenget ditt. På langtur kjører jeg fort 4+ timer i strekk, litt avhengig av fartsgrenser og trafikk. Da er det fint at ladingen tar litt tid, så rekker jeg stortsett alltid å bestille mat og spise, før jeg må tenke på tiden. Rekker gjerne en dessert også.

Men, det er noen ganger at bilen ikke kan stå og lade mens jeg gjør ærende, fordi det ikke er ladere der jeg skal. Eller det bare er AC-ladere, slik at jeg uansett må toppe opp på en lynlader for at jeg skal rekke hjem igjen, eller til neste destinasjon.

Ei heller er det alltid jeg får startet med fullt batteri, delvis fordi fellesladerne her hjemme er opptatt, feil ved, eller de ikke lader tilstrekkelig før jeg skal kjøre ut pga lastbalansering og begrensninger som ikke var før. Eller fordi jeg ikke har vært hjemme lenge nok til å ha fått ladet (tilstrekkelig) opp igjen før turen går videre.

Da hadde det vært helt fint med langt raskere lading. Og, når vi endelig kommer dit hen at ladingen tar 5-10 minutter, så kan jeg langt lettere velge å stoppe for å lade og en toapause, for deretter å dra et sted der det ikke finnes lademulighet, men hvor det på alle andre måter er ypperlig å stoppe for en pause. Og kanskje medbrakt mat fremfor å måtte kjøpe på en dyr fastfood-sjappe/bensin/energistasjon!

Men for all del, i det siste har jeg reist flere ganger der jeg tar 20-35 minutter ladestopp før jeg kobler av og kjører videre.Da får jeg, så lenge jeg kjører den dypt nok, ladet i det området hvor bilen lader raskest, og jeg får best mulig effekt av ladestoppet!

Men jeg hadde ikke akkurat blitt skuffet om jeg hadde fått ladet nok på 15-20 min til at jeg uansett får kjørt enda lengre, før jeg må/bør stoppe igjen!

Men, dette har veldig mye å si på bruksmønsteret. Det som passer deg best, er ikke nødvendigvis det som passer meg best. Og motsatt!  8)
Ja, man har ulike behov. 🙂 Skal jeg på transportetappe over litt avstand så tar jeg gammel-ioniqen. Den lader raskt for 15 nye mil. På rundt halve tiden i forhold til 21-utgaven, faktisk.
Det hadde jeg og gjort, hadde jeg hatt begge. TB har kjørt 1000km-challenge med begge, og pre-2019 gjør dette tildels betydelig raskere enn 2020 og nyere.

Den nyeste Ioniq'en lader like fort/sakte som min i minutter, men det hjelper veldig godt på å ha 64 kWh istedet for 38 kWh som fylles til 80 % på identisk tid i minutter!
#13
Hyundai KONA / Sv: Treg ladehastighet
søndag 21. juli 2024, klokken 18:46
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på søndag 21. juli 2024, klokken 18:29
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. juli 2024, klokken 22:09
SitatBlir som å fylle en bensintank med en liten tresleiv
Godt sagt. He he synes jeg ser det for meg  ;D
Jeg synes treg hurtigladiing er helt ok jeg. 🙂 Da får jeg tid til å gjøre noe fornuftig mens den lader, feks ved et kjøpesenter i 30-40 minutter. Den får også stå i fred fra gamle Toyotaer med med småbarn som gjerne lager parkeringsbulk i dørene. Ioniq 5'n ladet så raskt (om sommeren) at jeg ble sittende passiv i bilen 10-15 min i påvente av å flytte den før jeg feks går inn på OBS på Rudskogen. Det blir faktisk mindre 'stress' med min ny-ervervede 21-modell Ioniq som lader tregt alene mens jeg gjør annet nødvendig ærend.
Nå er det så mye ladere overalt at det skal litt til for å ikke kunne kombinere ladingen med et annet gjøremål samtidig, dersom en ikke kan lade hjemme.
-og apropos mange ladere rundt om: det har kommet så mange ladeplasser, at jaget etter størst mulig batteri/rekkevidde og kostnaden på bilen pga dette fint kan roes ned. -er min holdning.
Delvis uenig, men ser poenget ditt. På langtur kjører jeg fort 4+ timer i strekk, litt avhengig av fartsgrenser og trafikk. Da er det fint at ladingen tar litt tid, så rekker jeg stortsett alltid å bestille mat og spise, før jeg må tenke på tiden. Rekker gjerne en dessert også.

Men, det er noen ganger at bilen ikke kan stå og lade mens jeg gjør ærende, fordi det ikke er ladere der jeg skal. Eller det bare er AC-ladere, slik at jeg uansett må toppe opp på en lynlader for at jeg skal rekke hjem igjen, eller til neste destinasjon.

Ei heller er det alltid jeg får startet med fullt batteri, delvis fordi fellesladerne her hjemme er opptatt, feil ved, eller de ikke lader tilstrekkelig før jeg skal kjøre ut pga lastbalansering og begrensninger som ikke var før. Eller fordi jeg ikke har vært hjemme lenge nok til å ha fått ladet (tilstrekkelig) opp igjen før turen går videre.

Da hadde det vært helt fint med langt raskere lading. Og, når vi endelig kommer dit hen at ladingen tar 5-10 minutter, så kan jeg langt lettere velge å stoppe for å lade og en toapause, for deretter å dra et sted der det ikke finnes lademulighet, men hvor det på alle andre måter er ypperlig å stoppe for en pause. Og kanskje medbrakt mat fremfor å måtte kjøpe på en dyr fastfood-sjappe/bensin/energistasjon!

Men for all del, i det siste har jeg reist flere ganger der jeg tar 20-35 minutter ladestopp før jeg kobler av og kjører videre.Da får jeg, så lenge jeg kjører den dypt nok, ladet i det området hvor bilen lader raskest, og jeg får best mulig effekt av ladestoppet!

Men jeg hadde ikke akkurat blitt skuffet om jeg hadde fått ladet nok på 15-20 min til at jeg uansett får kjørt enda lengre, før jeg må/bør stoppe igjen!

Men, dette har veldig mye å si på bruksmønsteret. Det som passer deg best, er ikke nødvendigvis det som passer meg best. Og motsatt!   8)
#14
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
søndag 21. juli 2024, klokken 18:25
Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 17:42
Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 21. juli 2024, klokken 17:20
Sitat fra: TJV på søndag 21. juli 2024, klokken 16:08Skulle noe gått gale med Model Y så kunne du ikke brukt Apple CarPlay engang 😉 (som de fleste biler på markedet idag har).

Ja, alle biler kan de skje noe med. Jeg har en 2018 modell Leaf, som kanskje regnes som den mest "skuddsikre" bilen med minst feil. Den bilen hadde en feil som var fryktelig vanskelig å finne ut av, flere ganger inn og ut av verksted. Greit nok det ikke var driftsstans, men måtte true med heving av kjøp før verkstedet tok det seriøst følte jeg.

Vel går skjermen på id4 får du ikke brukt CarPlay heller 🙄
Går skjermen på en Model Y så ser du ikke farten lenger. Og på 3ern så får du ikke satt bilen i gir. :o
Dette er heldigvis bare tull! Du trenger å lese deg opp...!  8)

Dette har Tesla tatt høyde for, så om ikke auto-gearshift fungerer, så har du fremdeles knappene i taket ved taklyset!

#15
Hvor mange biler er indiske, som er til salgs i Norge, foruten JLR (Jaguar, Landrover) som eies av indiske Tata Motors, som de fleste ikke har råd til? Ihvertfall ikke noe som skulle føre til store omveltninger for vestlig bilindustri. India er derved ikke en like stor trussel.

Ja, er helt enig i at India og Pakistan og flere andre asiatiske land burde få en kraftig pekefinger for at de ikke er med på handelssanksjoner mot Russland. Men, foruten India og Pakistan, ingen som er så store at de ansees som en reell trussel mot Vesten.

Flere av de er dessuten i grenseland mellom uland og iland, og derved sees mindre kritisk mot. Det er mer akseptert at de utnytter muligheten for å kjøpe litt billig olje. For sterke sanksjoner og kritikk, kan dessuten ha mer skadelige følger enn positive.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA