Feil på high voltage system samt feil på hybridsystem og AC

Startet av Almis, tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:03

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 10. februar 2025, klokken 18:25Dette høres helt tullete ut:
"Ringte også forsikringsselskapet som kunne informere meg om at ja, jeg har parkeringsskade uten bonustap i forsikringspakken min, MEN... Det er kun hvis jeg kjenner vedkommende som har skadet bilen! Så for å få dette dekket så må jeg finne ut hvem som har gjort det, noe som kan bli utfordrende."

Hva er "parkeringsskade uten bonus tap" for pluss, om du må finne ut hvem som gjorde det. Om du vet hvem som har gjort det så er det jo en ansvars skade som dekkes av motparts forsikringsselskap. Så også dette punktet i mine vilkår og tenkte fint å ha om noen kjører på meg og stikker, eller er det noe som bare gjelder om jeg kjører borti noe, men nei, slik står det hos meg:

5. Parkeringsskade uten bonustap
5.1 Hvilke skader er dekket
Forsikringen dekker erstatningsmessig kaskoskade
på parkert kjøretøy med inntil kr 40 000, uten tap
av bonus, når:
- skadevolder er annet ukjent kjøretøy og
tidspunkt/sted er kjent.
- reparasjon utføres ved verksted selskapet har
avtale med.
- motorvognen ikke er eldre enn 10 år.

Ville lest dine vilkår grundig. Ville tro "parkeringskade uten bonus" har rimelig like vilkår rundt om kring.
Såkalt «toppforsikring» eller lignende kan nok i mange selskaper dekke dette ja :+1:

Almis

Kan være han jeg snakket med bare uttalte seg på generelt grunnlag, uten å tenke på min avtale spesifikt. Skal sjekke det opp i morgen.

Skal være høyeste mulig dekningsgrad.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Almis

"Fritak for bonustap ved skade på parkert bil

Erstatningsmessig kaskoskade som oppstår mens kjøretøyet er parkert dekkes med uten tap av bonus når betingelsene
nevnt her er oppfylt. Til reparasjon må det benyttes verksted selskapet har reparasjonsavtale med. Skadevolder må være
ukjent. Skaden må ha inntruffet innen 6 år etter at kjøretøyet som fabrikknytt ble registrert første gang.
Egenandel som for kasko, se forsikringsbeviset"

Innen 6 år etter at kjøretøyet som fabrikknytt ble registert. Der taper jeg vel den siden bilen er en 2018 FE.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Ingeniøren

Litt synd men må fin-lese vilkår når man vurderer priser på forsikring...

Får håpe NAF komme opp men noe fornuftig. Tror kanskje jeg ville gått for tilbudet du fikk, med mindre du har mistet litt troen på verkstedet.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Elbildilla

Jeg har også fått den beryktede lader-bare-til-72% «feilen» på min MY19 med 65 000 km på baken. Har skjønt at den er mer en følge av en sikkerhetsfunksjon dersom det er feil på battericeller

Spørsmål: Noen som har noen råd til om jeg bør gjøre noe spesielt ifm. 72% feilen? Spesielt med tanke på brannsikkerhets-problematikken. Noe jeg bør spørre verksted eller importøren om? Tips mottas med takk!

Bakgrunn: Begynte i sommer med feilmeldinger som kom etter lading:
- Feil på ladesystem
- Hybridbatteri og hybridsystem midlertidig utilgjengelig

Fikk til slutt en melding om:
- Stopp på en trygg måte. Elektrisk feil registrert
Da var det hakkete kjøring nå man satte den i Drive ++. Blei taua til nærmeste merkeverksted som kjørte isolasjonstest del 1. 

Fikk den tilbake med at det var noe feil («minste mål ble 389 Kohm»), men at det måtte kjøres isolasjonstest del 2 for å lokalisere feilen. De sa jeg kunne kjøre, men ikke dra på «europaturné». De installerte også H441 oppdateringen.

Har ladet greit til 100% etterpå. Men for noe uker siden fikk jeg «Feil på hybridbatteri» + at den stopper ladinga på 72%.

Snakka med verkstedet. De sier at det er veldig mange som har denne feilen nå og at det er lang ventetid.

Side-topic: Har i tillegg lekkasje i AC anlegg (påfyll gass tømmes raskt, 0 ac effekt). Er sannsynligvis JLRTB02109NAS1 (feil i sveisesøm på rør, kjent svakhet på tidlige modeller). Høres dyrt/omfattende ut hvis det stemmer. Er usikker på om den går på forsikringen.

Var visstnok heldig som fikk diagnose time om 2 uker (var som sagt laaang ventetid). AC feilen kunne de ikke diagnostisere før i november. Vil tro at det vil ta mye lenger tid før de har tid til å reparere feilene.

Ser at Jaguar har tidligere kjøpt ut biler som har brannfarlige batterier, ref https://www.tu.no/artikler/disse-jaguar-elbilene-kostet-rundt-en-million-na-vrakes-130-av-dem/557702
Regner med at dette er spesifikke VIN-serier.

Bilen er jo snart 7 år, så garanti har man ikke selv om batteriet har 8 år garanti/70% kapasitet.

Har toppkasko i Fremtind som dekker batteri/motor/ladesystem. Usikker på om denne dekker AC-feilen.

Synes fremdeles bilen er super å kjøre, smiler hver gang jeg kjører uten familie i bilen 😬 Men kjenner jeg er skeptisk til brannsikkerhet og hvor lenge den holder. Uansett er jo mesteparten av verditapet tatt.

Ingeniøren

Har ikke så mye å bidra men fint du deler din erfaring med mye detaljer  :+1:  - hold oss oppdatert !

Har du snakket med forsikringselskapet hva de evnt dekker gjennom toppkaskoen? Har tilsvarende forsikring i et annet selskap og er litt nyskjerring på hva du opplever. Er jo forbundet med litt risiko å forsette med en bil som har gått ut av 5 års garantien, men hadde du solgt hadde du kanskje mistet 400', så noe har man å reparere for om man har lagt litt til siden for slikt (som jeg...)

Helt enig - god bil  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Elbildilla

Leverte bilen inn i dag for diagnose, sannsynligvis isolasjostest del 2. De mente at diagnose og rep sannsynligvis vil gå på batterigarantien til Jaguar. Regner med at denne ikke dekker følgekostnader (veihjelp, leiebil etc), men skal høre når jeg henter bilen.

Reparasjon av HV batteriet vil ta 1-2 dager. Spent på hvor lenge jeg må vente på å få rep-time.

Her er vilkårene topkasko-delen hos Fremtind. For maskinskade gjelder denne for motor + alt som har med ladesystem + HV batteri:

Fast egenandel for det som går under maskinskade:

Det ikke noe ekstra utover egenandel og bonustap. Ser det var en over som måtte betale 10-15% av repkostnadene med sin forsikring. 

Side-note: Jaguar har jo nylig vært utsatt for et heftig cyber angrep (ransomeware), fabrikkene var nede i over en måned (https://www.bbc.com/news/articles/cwydxpdgx61o.amp). Dette har kanskje hatt litt å si for deletilgang siden dele-systemet også var nede. Dette var et av de første systemene de fikk opp igjen. JLR er ikke konkurstruet som følge av hendelsen, men ser de har fått lånegarantier fra staten

Elbildilla

Henta bilen i går. Var feil på 1 batteripakke. Fikk foreløpig tid til bytte om 5 måneder (mars 26), men de jobbet med en løsning på å få ned ventetiden. Rep tar 1-2 dager.

Diagnose og rep går på batterigarantien. Hadde ikke tid til å diskutere om de også dekker isolasjonstest del 1 feilsøkingen jeg måtte gjøre i sommer på et annet merkeverksted (3400'ish kr). Måtte også ha tauebil + leiebil + hotellovernatting, regner med at dette ikke dekkes av Jaguar sin batterigaranti.

Mine utlegg er ca. 15 000, men egenandelen på forsikringen min for maskinskade er 10 000 + bonustap (går fra 80% til 70% med 5 år for å komme opp til maks bonus). Blir vel til at det ikke lønner seg å bruke forsikringen.

RJK

Sitat fra: Elbildilla på I går kl. 11:00Henta bilen i går. Var feil på 1 batteripakke. Fikk foreløpig tid til bytte om 5 måneder (mars 26), men de jobbet med en løsning på å få ned ventetiden. Rep tar 1-2 dager.

Diagnose og rep går på batterigarantien. Hadde ikke tid til å diskutere om de også dekker isolasjonstest del 1 feilsøkingen jeg måtte gjøre i sommer på et annet merkeverksted (3400'ish kr). Måtte også ha tauebil + leiebil + hotellovernatting, regner med at dette ikke dekkes av Jaguar sin batterigaranti.

Mine utlegg er ca. 15 000, men egenandelen på forsikringen min for maskinskade er 10 000 + bonustap (går fra 80% til 70% med 5 år for å komme opp til maks bonus). Blir vel til at det ikke lønner seg å bruke forsikringen.
Dersom du måtte ta den testen fordi de ikke ville ta tak i saken før du påviste feilen ved hjelp av den testen, har du en god sak for å kreve at de og dekker den.

Om du tok den testen før du gikk til JLR-forhandleren/verksted, har du nok en dårligere sak, dessverre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA