Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RJK

#1
Sitat fra: Joccy på I dag kl. 07:01Dette er like dobbeltmoralistisk som å sitte på facebook å ytre seg om personvern.
Her benyttes altså kinesisk teknologi for å si de boikotter den. *s*
Nå kan det godt hende du har mye rett, men både mobilen min (Google Pixel Pro 7) og laptopen min (Microsoft Surface Pro) er basert på veldig mye amerikansk teknologi, selv om de sikkert begge er produsert i Kina eller Taiwan av rent kostnadsmessige hensyn.

Men altså selve teknologien, prosessorene er fra hhv. Google selv ("egen nyutviklede G2-repossessor" som det skrives i test fra Lyd & Bilde") og Intel. Minnebrikkene (Ram-minne og SSD-enheter) tipper jeg er fra Koreanske selskaper og som sagt, selve enhetene er nok designet av de amerikanske selskapene.

https://www.lydogbilde.no/test/mobil-nettbrett/google-pixel-7-pro/

Mener og at både bildesensorer/linser og mye av de andre sensorene er fra USA og Europa i tillegg til Korea og Taiwan.

Men jeg stiller meg lagelig til hugg her, så bare å fylle på med info om hvor du mener det er kinesisk teknologi i disse enhetene. Link gjerne til info!

Venter i spenning! ;) 8) 
#2
Sitat fra: Ingeniøren på I dag kl. 09:35Men det står og, og er det politikk at de ikke valgte ta dette med i sammendraget, at salgsforbudet forsatt gjelder men at Easee kan klage...

Mao, det er ikke lov å installere noen som ikke er montert allerde....


Jepp, og derfor var det dumt å vente til etter avklaringen. Bedre å få tilgivelse enn tillatelse.

Men nå virker det jo som om de nye og gamle boksene er så godt som identiske, så å installere en gammel enhet men med nytt klistremerke for den nye enheten, og få ny dokumentasjon, så er det i praksis ny boks! ;)
#3
Sitat fra: dfa på I går kl. 21:46Tusen takk for anbefalingen :)
Sitat fra: RJK på I går kl. 21:40Ville sett etter en Kia e-Soul med 40 eller 64 kWt batteri. De tidligere (Soul EV med 24 eller 30 kWh batteri, har ChaDeMo som Leaf).
Finner mange med 81kWt batterier, er disse ChaDeMo også?
Har alle e-Soulsene varmepumper?
Nei, finnes ingen Soul med 81 kWh batteri. Tror du forvirres av effekten på max 80 kW (uten t=time/h=hour) ved hurtig/lynlading.

Alle med CCS og batteristørrelse på 64 kWh har varmepumpe. På de med batteri på 40 kWh, så det ikke varmepumpe på modellene i Classic-utgaven (den billigste), men er visst standard i de andre utstyrsversjonene. Dog tipper jeg bruktprisen er så lite forskjell på, at du like godt bør sikre deg en med det største batteriet.

https://bil.bos.no/getfile.php/1314177662-1611314706/nedlastingssenter/kia/prislister/Kia%20e-Soul.pdf

De er ikke verdens raskeste å lade, men lader temmelig jevnt i både varme og kulde med mindre batteriene er veldig kalde. Men opp til ca 60-65 % SoC går det greit unna. Og pga at disse er gjerrige på strømmen, får du mange km på den ladetiden.

Du vil også sette stor pris på "Utility mode" som tilsvarer Tesla sin "Camper mode/Dog Mode", som gjør at du f.eks. kan la hunden sitte i bilen med behagelig temperatur via AC mens du selv er inne og gjør noen raske ærend på butikken.

Riktignok må/bør du sette opp skilt om at bilen er i "hundemodus/campingmodus" og hunden har det fint, da man ikke har mulighet til å vise det med skjermen i bilen, for de som ser at bilen er forlatt med hund inne i bilen!

PS! Den gamle har maks 80 kg taklast, den nye takler hele 100 kg, sopm er perfekt om du vurderer taktelt og samtidig kunne tenkt deg å ha markise samtidig! Der er e-Soul og e-Niro bedre enn Kona, foruten den nye fra 2024 som og har fått 100 kg taklast.

2020-modellene kan dra tilhenger med "hele" 300 kg, men med originalt ettermontert hengerfeste kan man få lastestativ/lastekrok for å ha sykkelstativ, der kula tåler hele 100 kg.

#4
Ville sett etter en Kia e-Soul med 40 eller 64 kWt batteri. De tidligere (Soul EV med 24 eller 30 kWh batteri, har ChaDeMo som Leaf).

Da har du en bil som teknisk er så godt som identisk med Hyundai Kona og Kia e-Niro da de deler drivlinje. Er stort sett karosseri-formen som er den største forskjellen!

Tror du ville blitt ganske fornøyd med den! Og kvalitetsmessig så er det ganske gode biler. Rekkevidden er noe kortere enn de to nevnte "søskene", pga en form som ikke er veldig aerodynamisk.

Og jo mere 110-sone, dess mindre blir rekkevidden i praksis, men er fremdeles blant de beste av de du har på lista di. Har dui mest 80 og 90-sone, vil rekkeviddetapet bli mindre!

Og så har du jo bra plass til bikkja baki!
#5
Sitat fra: automat på I går kl. 20:37
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:13
Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:11Jaja, han sa det var ikke noe problem og henviste til angrerett skjema som kom med bestillingen:) Derimot var det ikke mulig å få tilbake innbyttebilen.
Takker for avklaring.

Da var det stort sett akkurat som jeg forventet og har skrevet i tråden her, og måtte argumentere hardt for!

Godt å få det avklart en gang for alle!

;)

Ja vi har fått avklart at Tesla for tiden gir angrerett uavhengig av om bestillingen skjer i eller utenfor butikk.

Men ikke om angreretten i butikk skyldes lovkrav eller Teslas egen policy.
Lovteksten du siterte tidligere, er det liten eller ingen tvil om.

Så det beror jo selvsagt på nettopp det at Tesla har sin policy om at de kun selger fra nett, og da kommer angrerettsloven til anvendelse.

De kan ikke ha både og, altså påstå at det er kun nettsalg de driver med, men så prøve å frafalle angreretten som følger av dette!
#6
Sitat fra: Electric cars in Norway på I går kl. 18:14
Sitat fra: RJK på I går kl. 15:32Trenger vel bare nye klistremerker og ny dokumentasjon, og så gjemme unna esken som holder feil navn, så er vel problemet mer av akademisk karakter! ;)
Trur ikke det er så enkelt
Formoder at du så smileyen!

Nå er det bare å forstå meningen med å plassere den der i denne sammenhengen!  8)
#7
Sitat fra: tronde på I går kl. 11:58
Sitat fra: Håvar på I går kl. 09:43Snakket med flere godt etablerte elektroinstallatører i vinter og de var ikke bekymret for å montere Easee
Nå er det endelig stadfestet at ladeboksene ikke er i samsvar med samsvarserklæringen for boksene. Da får installatøren et stort problem med å skrive gyldig samsvarserklæring for for den jobben.

NKOM/DSB har akseptert at allerede installerte bokser kan stå uendret, men det er ikke det samme som at man kan fortsette med å sette opp nye.
Trenger vel bare nye klistremerker og ny dokumentasjon, og så gjemme unna esken som holder feil navn, så er vel problemet mer av akademisk karakter! ;)
#8
Bestilling og levering / Sv: Model Y - angrerett
tirsdag 23. april 2024, klokken 23:42
Tror nok flere her inne har vært i samme båten. Men det er litt rolige tider i forumet nå, så tror det er grunnen til at du ikke har fått svar fra noen som som har stått i samme båsen.

Så må det og sies at tidligere var det nesten vurdert som idiotisk å returnere bilen, for man "risikerte" å få mer på finn for en bil som var leveringsklar på dagen, fordi folk ikke tok sjansen på å vente på bil fra Tesla.

Dyrtid gjør dessuten at mange flere er på gjerdet, så "flipping", enten det er planlagt eller pga endrede behov/ønsker, er ikke lengre "risikofritt". Da blir angreretten langt mer attraktiv!

Har dog vært flere diskusjoner rundt biler som man angrer på, men som ikke var levert ennå, og om man da kunne kreve depositumet tilbake på basis av angreretten, eller om man måtte ta i mot bilen for å få returnert den uten videre spørsmål.

Den er nå avklart, og man kan kreve dette tilbake, og få depositumet tilbake.
#9
Bestilling og levering / Sv: Model Y - angrerett
tirsdag 23. april 2024, klokken 23:13
Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:11
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:58
Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:07Vi har vel ikke helt fått vite sluttregningen på dette, verken hvor mye de skal ha siden han kjørte over 100km, eller hvordan det går med innbyttebilen. Hadde vært interessant å vite.

Uten å gå nærmere detaljer, valgte vi å beholde bilen.

Når der gjelder inbyttebilen var det bare å glemme.
Det spørsmålet som vel alle venter et svar på, er om Tesla var villige til å akseptere angreretten, eller stod på det om at den var "kjøpt i butikk".

Håper du kan avklare denne! :)

Uansett, håper du blir fornøyd med bilen!

Jaja, han sa det var ikke noe problem og henviste til angrerett skjema som kom med bestillingen:) Derimot var det ikke mulig å få tilbake innbyttebilen.
Takker for avklaring.

Da var det stort sett akkurat som jeg forventet og har skrevet i tråden her, og måtte argumentere hardt for!

Godt å få det avklart en gang for alle!

;)
#10
Bestilling og levering / Sv: Model Y - angrerett
tirsdag 23. april 2024, klokken 22:58
Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:07Vi har vel ikke helt fått vite sluttregningen på dette, verken hvor mye de skal ha siden han kjørte over 100km, eller hvordan det går med innbyttebilen. Hadde vært interessant å vite.

Uten å gå nærmere detaljer, valgte vi å beholde bilen.

Når der gjelder inbyttebilen var det bare å glemme.
Det spørsmålet som vel alle venter et svar på, er om Tesla var villige til å akseptere angreretten, eller stod på det om at den var "kjøpt i butikk".

Håper du kan avklare denne! :)

Uansett, håper du blir fornøyd med bilen!
#11
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
tirsdag 23. april 2024, klokken 19:37
Sitat fra: Svk på tirsdag 23. april 2024, klokken 13:40Finnes det noen superlette/aerodynamiske vogner laget for elbil?
Skulle hatt noe på max 750kg
Finner jo de typiske teardrop trailerne, men da er det jo mer eller mindre bare en seng og utvendig kjøkken. Av de minste og letteste, har du jo slikt som Mink Camper. Er vel en av de minste og letteste. 

Eller Vistabule, men usikker på om an får kjøpt den i Norge/NordenEuropa, tror man kun får kjøpt den fra produsenten i USA.

Skal du ha noe med dusj og kjøkken innvendig, så har jeg heller dårlig oversikt over alternativer med så lav vekt som du antyder!
#12
Tesla Pickup / Sv: Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt
tirsdag 23. april 2024, klokken 14:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 12:37
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. april 2024, klokken 21:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 20. april 2024, klokken 20:37De har vel allerede kompromisset den litt i stykker i forhold til da jeg "bestilte" den (har reservasjonen ennå, på gøy). Opprinnelig kunne du vel helt åpne den mellom kupéen og lasteplanet. Lasteplanet var og lengre.

Er det ikke bare fronten de må myke opp for å få den EU-Street-Legal? Sånn utenom DAB radio, 230v og oransje blinklys?
Tror du har rett i det Cybertrucken har for skarpe hjørner og kanter foran og på sidene.
Men hadde jeg hatt CT....de hadde jeg lett glatta ut med litt plastic padding  :D kjemisk metall

Sånn...da er den klar...når du får på den plastic paddingen i tillegg  :D

Jeg skulle forresten likt å sett når en Cybertruck kolliderer med en Opel Astra. Sånn "deformasjonssoner" med 1,4mm stål rett frem....lurer på hvordan det ikke gir etter når det møter Astra'en i litt høyde...
Glemte padding på panseret...   8)
#13
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
mandag 22. april 2024, klokken 19:57
Sitat fra: Svk på mandag 22. april 2024, klokken 11:00Har allerede mange apper. 2 danske. Men trenger 800V for full effekt
Min begrunnelse for Ionity på den turen, var 80 NOK/SEK/DKK (+10% til Plugsurfing) per ladesesjon, og da var heller ikke DKK grusomt kostbar for oss med NOK som hjemlig valuta! ;)

Plugsurfing var helt nødvendig, da det var de eneste jeg da visste om som gikk å bruke brikke på, for enhver ladesession forsøkt med kortbetaling stanset opp før kort-trekk ble verifisert gjennom bankid på mobil.

Forstod det senere som at dette timet ut om man satte i ladekabelen først, mens man skulle ha verifisert betalingen før man koblet til lader. Da ville det visstnok fungert etter hensikten.

Har brukt Ionity mer eller mindre permanent via diverse partneravtaler, senest via CMH (ChargeMyHyundai), og stort sett spart endel på det kontra andre alternativer, helt til Ionity-avtalen min gikk ut hos CMH. Den nye ble uakseptabelt dyr, så har brukt Tesla SuC frem til de nye prisene på Ionity Passport, som jeg nå har avtale på.
#14
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
søndag 21. april 2024, klokken 21:01
Jeg kjørte fra Oslo i høstferien 2019 med langt fra fullt batteri, og fikk ladet noe men ikke på nært nok så mye som jeg ønsket på Ionity Ringdalsskogen.

Måtte derfor ta et ladestopp allerede ved Ionity Nørager, før jeg tok neste ladestopp ved Frederica. Vi kjørte til Billund (var ikke Ionity der på den tiden), og ladet noe ved AC-laderne på parkeringsplassen til Legoland.

Ny ladestopp ved Aabenraa, før vi kjørte til Flensburg, som var så langt sør som jeg skulle den gangen. Og bortsett fra den Ved Ringdalsskogen ved Sandefjord så ladet jeg minst til 80 % hver gang.

Foruten at vi ikke dro innom Billund på vei hjem, så ble det de samme stoppene på vei hjem igjen.

Dette var med en Hyundai Kona med 64 kWh batteri. Og for det meste lå jeg i fartsgrensen+, GPS-justert. Og jeg brukte ekstra strøm til en 40L kjøleboks fra Carwice kjøpt inn for turen.

PS! Ved flere av stedene, har jeg oppdaget i ettertid, så har de en fastfood-kjede som heter Sunset Boulevard. Der har de noen av de beste burgerne og Chicken Tenders jeg har smakt. Skulle ikke trodd det var fastfood basert på den maten. 

Dessverre så jeg de kun ved Frederica, så ble bare en stopp innom de (på vei hjem), men de anbefales på det sterkeste! ;) 8)
#15
Bestilling og levering / Sv: Model Y - angrerett
søndag 21. april 2024, klokken 18:54
IP-adresser er ikke statiske og stedsbundne. Man kan ha en PC eid av Tesla, oppkoblet via VPN mot mot Teslas systemer, men det er likevel utenfor selgers faste tilholdssted. Faktisk så vil de fleste reisende selgere jobbe via PC eid av firmaet de tilhører, og vol være koblet opp mot egne systemer, så det beviser som sagt ingen ting.

Men igjen, det er Tesla som hevder de kun gjør nettsalg og at de ikke har selgere i tradisjonell forstand. For at dette skal endres, så må altså Tesla gå ut med at det endrer til å også gjøre tradisjonell butikksalg av biler, noe de som sagt hevder de ikke driver med per i dag!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA