Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RJK

#1
Sitat fra: Kaptein Sabeltann på I dag kl. 21:01Hei igjen - og takk til alle som tok seg tid til å svare.
Valget er nå tatt og det ble til slutt en rød og fin TM3.
Gratulerer med bilvalget, og håper du får et vellykket bilhold, både på kort og lang sikt, eller ihvertfall på den tiden du blir å ha med denne bilen. :)
#2
Sitat fra: Ketill Jacobsen på I dag kl. 21:02
Sitat fra: Ferry på I dag kl. 20:30
Sitat fra: Ketill Jacobsen på I dag kl. 14:01Oppsetting gjøres av meg selv og komponenter kjøpes direkte fra Kina.

Har du lov til det da?

SitatAnlegg kontrolleres og godkjennes av kompetent fagmann som får seg forelagt grundig dokumentasjon.

Sørg nå endelig for å ha avklart det på forhånd.

SitatDette krever meget kompetanse fra min side, men også amatører besitter kompetanse (se alle som holder sine biler gående i årevis uten bruk av verksted) og kunnskaper er i dag lett tilgjengelige. Det hjelper også at jeg er siviling. og dermed har gode grunnkunnskaper,

Det hjelper alltids i praksis, men ikke formelt. Du kan ha elektroarbeid som ditt daglige virke uten å ha lov til så mye som å skru løs en stikkontakt i ditt eget hus. I stand til det, ja. Lov, nei.

Sitatmen det er ingen forutsetning å ha høy utdanning (så lenge en forstår hva en har med å gjøre).

Famous last words...


Kravet er godkjennelse av fagmann som er autorisert. Det skriver jeg utførlig i mitt innlegg. Om du kun mener at det er vanskelig å få en fagmann på de vilkår som jeg beskriver, er en helt annen sak. Men da får du fokusere på det og ikke alt annet!
Har vel mer eller mindre sagt akkurat det at det er vel egentlig noe du bør fokusere ganske mye på, både her og på TU (med mitt nick der), og ikke begynne å peke på andre, når de fremsetteer disse "bekymringene".

Det er verken jeg eller @Ferry som skal få dette gjennom, lovlig og til forventet kostnad. Det er det derimot du som skal, så ta det mer som velmenende råd, enn kritikk.
#3
Kan vel bare svare for meg selv, men vil ikke si det frister veldig mye å bruke masse penger på abonnement på Bluecruise eller BMW eller MB sin løsning, når den er så begrenset at man ikke kan holde lovlig hastighet og stadig må avbryte om farta blir for høy, annen trafikk blir for høy og "overraskelser" som tunneler begrenser så heftig.

Var heller ikke veldig imponerende at BMW'en kjørte seg fast pga en hindring i veibanen, når det utvilsomt burde klare å finne plass i den andre filen ved å tilpasse seg fart og annen trafikk, og derved komme seg fint forbi, til liten og ingen fare for egen eller andres sikkerhet.

Men det viser jo igjen at det er langt frem for de fleste, før vi er der at man kan gjennomføre en reise temmelig sømløst, sikkert og komfortabelt, og uten unødvendige avbrudd, på temmelig lang tid.

Nei, jeg ville heller ikke kastet egne penger på Tesla sin løsning, på en god stund, om ikke noe revolusjonerende hadde dukket opp, og myndighetene i stor grad åpnet opp for FSD eller noen av de andre løsningene i nær fremtid.
Sitat fra: Otkristo på I dag kl. 21:00
Sitat fra: CorsoDante på I dag kl. 18:46
Sitat fra: Otkristo på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:07
Sitat fra: Mobileum på fredag 01. desember 2023, klokken 21:02Ford:

Hva med selvkjøring i Norge?

Ford opplyser til Elbil24 at de nå jobber med å få godkjent BlueCruise-soner i Norge. Her er det ikke nødvendigvis teknologien som er utfordringen, men reglementet i Norge.

Ford har plukket seg ut flere strekninger som i første omgang vil være aktuelle for selvkjøringsteknologien her i Norge. Oslo - Drammen, Oslo - Hamar, Oslo - Svinesund og Vestfold - Sørlandet er blant disse. Også Kristiansand - Stavanger er en mulighet Ford undersøker.

Foreløpig er det som nevnt kun Ford Mustang Mach-E som kan ta i bruk den nye teknologien, og da 2023-modeller. Teknologien er avhengig av infrarødt-kamera på rattstammen for å fungere. 70 prosent av 2021- og 2022-utgavene av Mustang Mach i Norge har et slikt kamera - og kan derfor ta i bruk teknologien på sikt. Ford jobber dessuten med å tilgjengeliggjøre teknologien også for eldre modeller.

Slår seg av i tunneler?!
Uansett, Ford må også forholde seg til UNECE begrensningene for Level 2.
som betyr at BlueCruise vil slå seg av ved skarpe svinger.



BMW er straks i gang med level 3 her i Europa; https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0438214EN/level-3-highly-automated-driving-available-in-the-new-bmw-7-series-from-next-spring

«The BMW Personal Pilot L3 for Level 3 highly automated driving in the BMW 7 Series gives drivers the option of concentrating on secondary in-vehicle activities away from what is happening on the road. In a BMW 7 Series with the BMW Personal Pilot L3 activated, customers will be able to edit e-mails, for example, or engage more deeply in telephone calls while travelling at up to 60 km/h (37 mph). They can also use digital services for e.g. streaming videos from various providers on the central display during a journey. This makes the new BMW Personal Pilot L3 the ideal solution for making good use of time spent in slow-moving traffic or tailbacks during daily motorway commutes.»

Kommer til våren. Ligner veldig det Mercedes lanserer ca. samtidig i USA. Bmw tar 6.000 Euro i engangsbeløp for herligheten, inkl. (tysk) mva. MB tar USD 2.500 årlig.
Hva er den egentlige fordelen/merverdien en får med Level 3 fra BMW?

1. Kjøp en BMW 7 serie til 2 mill
2. Kjøp deretter en pakke til 65000kr
 —>
Kan brukes på motorvei så lenge farten er under 60kmt. Du må til enhver tid være klar til å ta over når bilen får «panikk» eller hvis køen løses opp og farten er over 60kmt. For når bilen gir beskjed har du fullstendig ansvar som level 2.

Klassisk level 2 fungerer vel bra nok i køkjøring for de fleste merker?!

Stiller akkurat det samme spørsmålet! ;)  8)
#4
Sitat fra: Orbit på I dag kl. 20:03Du kan jo ta et skattesøk på postnummer 4083 og 4314. https://borsen.dagbladet.no/skattelister

(Armen kan du ha til gode til en annen gang)
Nå vet jeg ikke om det var meg du ville adressere, men som sagt, hva han tjente i fjor, da Easee IKKE hadde problemer med svenskenes salgsforbud-avgjørelse, er relativt uvesentlig for hva som skjer når året i år, skal gjøres opp.

Han kan derfor ha tjent skammye i fjor uten at det påvirket Easee sine ansatte og øvrige aksjonærer så veldig negativt, men få en kraftig økonomisk smell for i år, i det året da dette i høy grad påvirker og påvirket både de ansatte og øvrige aksjonærer, og dessuten sin egen inntjening, når som sagt 2023 skal gjøres opp.

Jeg synes derfor det er liten grunn til å skamme seg i år, for hva som skjedde i fjor med fjorårets regnskap og aksjekurs.
#5
Sitat fra: Kim- på I dag kl. 19:55
Sitat fra: RJK på lørdag 25. november 2023, klokken 21:06
Sitat fra: Norrbaggen på lørdag 25. november 2023, klokken 20:41
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 25. november 2023, klokken 19:51
Sitat fra: Radial på lørdag 25. november 2023, klokken 19:45Håper dere legger ny kurs til den nye ladeboksen?
For 15A 1-fase, på bil med 70-80kWh batteri er fort litt stusselige greier.

15 A enfas holder i massevis. Jeg er selvfølgelig enig i at ladeboksem bør ha egen kurs, men de færreste kjører lengre hver dag enn det man får i løpet av en natt på 15 A. Det er kjørelengde/forbruk som avgjør effektbehovet og ikke størrelsen på batteriet.

Det var hyggelig å høre, vi har garasjen 40m vekk fra huset så blir mas att få dratt en ny kabel fra sikringskapet  :D

Kjører 20% av batteriet per døg i ukedagene, i helgen er der mye mindre.

Rekker vel og lade 20% på 12 timer?
Med 230V 1-fase og 15A, lader du med 3,4 kWh/h. Dvs at på 12 timer kan du i utgangspunktet lade 40,8 kWh.  Dette før man tar hensyn til ladetap, som helt klart er større om vinteren enn på sommeren.

Nå så jeg ikke hvilken Tesla du har kjøpt deg, men en AWD har vel rundt 78-79 kWh, så da utgjør dette ca 50 % SoC. Med en RWD så er vel batteriet rundt 54-57 kWh, så da utgjør det langt høyere prosent.

Husker man å plugge i mens bilens batteri er varmt, er nok ladetapet godt mindre enn om man venter med å plugge inn til det er blitt kaldt. Og med dagens strømstøtte, så betyr det lite for regningen din så lenge kWh-prisen er så høy at du får faktisk får strømstøtte.

Om natta kan dog prisen komme så lavt at det ikke trigger støtte, så da er det nok mer rasjonelt å ønske å utsette ladingen.

Dog, nettleiekostnaden per kWh (totalen som teller) er mindre om natta, i tillegg til at man da bruker mindre strøm til annet forbruk, og da er det kanskje og lettere å holde seg totalt under 5 kW-grensen.

Hvor mye man tjener/sparer på dette, er forskjellig rundt i landet, da nettelesatsene og effektavgiften øker med forskjellige satser alt etter hvor du bor, så det må du selv se om er verdt å tenke på.

Så blir og spørsmålet om du i det hele tatt trenger å lade midt i uka, eller om det holder med å lade i helgene, hvor også strømmen fort er billigere enn i uka ellers.

Du vil selvfølgelig lade når strømprisen lavest. Hvorfor skal du vente til strømprisen blir dyrere slik du må betale mer? Etter Støre presset gjennom ny strømstøtte ordning er det nesten likegyldig for når du lader prismessig, men det er en annen diskusjon.

Eneste jeg vil komme med når det gjelder lading og ladefart er at hvis du installerer større sikring får du større fleksibilitet.
Si meg, forstod du egentlig det jeg skrev?

Selvsagt ønsker man å lade når prisene er lavest, derfor jeg og tar til orde for å flytte ladingen til helgen om man kan, nettopp fordi det gjerne er da at spotprisen er lavest, OG forbruksleddet på nettleia er lavest. Noen ganger slik at litt høyere spotpris kanskje spises opp av lavere forbruksledd på nettleia.

Så kommer selvsagt effektavgiften og forkludrer litt, da man må betale mer i effektavgift for måneden om man går over både den ene og den andre grensa med de tre timene på forskjellige døgn man bruker mest effekt. Besparelsen i spotprisen kan altså bli spist opp og vel så det av høyere effektavgift om man ikke passer på.

I tillegg til dette må man og se om spotprisen uansett er så høy at man får strømstøtte for all eller mesteparten av ladingen. Om de aller fleste timene har strømstøtte, så vil dem faktiske prisen du må betale, kraftig barberes slik at høy spotpris nå har langt mindre å si med dagens løsning.

Da kan og antall timer du faktisk må bruke når prisen er tilsynelatende rimeligst, gå betydelig opp pga at batteriet kan gå kaldt om man venter, og dermed føre til at man må lade så mange timer ekstra at det kanskje ikke lønner seg å utsette ladingen for mye.

Med den gamle beregningsmåten for strømstøtten, ville det i langt større grad lønne seg å utsette ladingen til de billigste timene i måneden, selv om det førte til flere timer med lading, da man kunne "risikere" at forbruket her i praksis barberte bort de dyre timene om snittprisen lå høyere enn spotprisen, og man i praksis fikk betalt for å lade når det var som billigst.

Da var det faktisk lønnsomt å lade mange timer i de billigste timene, fremfor å passe på å lade færrest mulig timer totalt, så lenge man havnet under snittprisen. Her må og måtte man da og, finne balansepunktet og ikke bare se seg blind på spotprisen alene.

Men det hadde altså langt mere for seg å utsette ladingen med den gamle strømstøttemodellen enn med den nye. Nå er det viktigere å redusere det totalt antall timer man lader, fordi prisforskjellen fort blir barbert bort av strømstøtten.
#6
Altså, dette var i fjor. Problemene til Easee kom i år. Det er ikke så sannsynlig at det ser like "grønt" ut når dette året skal gjøres opp.
#7
Sitat fra: vinterdekk på I dag kl. 06:54Neida, er ikke så ille. Men det er få ladeuttak i Kilpis rett over grensen i Finland, deretter er det ødemark før man finner Tesla og Recharge i Kaaresuvanto. Skibotn har og vil få flere lynladere om det blir Tesla og Eviny der, men det frister ikke å ta omveien med familie om det eneste kafetilbudet i nærheten er stengt. Må bli for ett kort ladestopp i såfall. ;)

Håper derfor at Skibotn Hotell blir en bra ladedestinasjon.

(For de som ikke er så lokalkjent, så er det ett gap mellom Nordkjosbotn og Kaaresuvanto på 20 mil og stigning hvor man må velge mellom å kjøre en liten avstikker for å lade i Skibotn eller satse på at det ikke er fullt eller problemer i Kilpis.)
Hadde min mest nervepirrende kjøretur den veien, dog riktignok med ICE. Mitsubishi Carisma 1,6L med tilhenger med flyttelasset til søsteren min.

Klarte å "overse" og passere siste bensinstasjon (skulle jo være et stort skilt som meldte "siste stasjon før Kilpis"), så trodde jeg skulle få en til (er ikke veldig lokalkjent der).

La merke til at for hver km jeg kjørte, så forsvant 2 km på rekkevidde-indikatoren. Når jeg endelig stoppet ved første pumpe ved Neste stasjon et stykke forbi grensa, så viste indikatoren 4 km igjen, altså knappe 2 km reell rekkevidde.

Og jeg hadde selvsagt ikke med meg reservekanne selv da, og det er jo sannsynligvis timer mellom hver bil, virket det som. Og den veien er ØDE! knapt noen hytter som sees fra veien, når man er kommet nær grensa.

Aldri hatt så rekkevidde-angst som da, verken før eller siden!  8) :angel:
#8
Sitat fra: RJK på I går kl. 23:52
Sitat fra: vinterdekk på I går kl. 23:07Ser at Eviny Elektrifisering AS har søkt Enova midler for utbygging på E6 ved Skibotn Hotell. Det blir ett viktig tilskudd til infrastrukturen her, selv om jeg skulle ønske det var en ladestasjon på E8 for de som kjører mellom Tromsø og Finland. Blir 9 km avstikker. Håper lokasjonen på E6 blir bra. :+1:
Har jo Tesla SuC, som bare er 6,8 km omvei, men du regner da t/r. Er jo kun 3,4 km fra krysset, selv om jeg skjønner at det føles litt tufsete å kjøre i feil retning bare for å få ladet  8)

Ellers så er det flere alternativer i Nordkjosbotn 72,5 km fra Tromsø, og hele strekka fra Tromsø til K-Market Kilpishalli er 167 km.

Er ikke så lange omveien egentlig, bare 3,4 hver vei. Da er det værre med at det er få ladere ved K-Market, og så er neste mulighet i Karesuanto 104 km unna. Og så er det enda lengre unna til neste sted, om man skal helt til kysten.

Ser Tesla og Ionity har noe på gang, men ikke veldig mye nært grensa til Norge, før du kommer litt lengre sør, type veien over fra Narvik og Bodø/Fauske. Det synes jeg høres værre ut, spesielt om vinteren.
Eller ser jo egentlig ikke kartet så ille ut. Her er bare CCS og 100 kW og opp...
#9
Sitat fra: vinterdekk på I går kl. 23:07Ser at Eviny Elektrifisering AS har søkt Enova midler for utbygging på E6 ved Skibotn Hotell. Det blir ett viktig tilskudd til infrastrukturen her, selv om jeg skulle ønske det var en ladestasjon på E8 for de som kjører mellom Tromsø og Finland. Blir 9 km avstikker. Håper lokasjonen på E6 blir bra. :+1:
Har jo Tesla SuC, som bare er 6,8 km omvei, men du regner da t/r. Er jo kun 3,4 km fra krysset, selv om jeg skjønner at det føles litt tufsete å kjøre i feil retning bare for å få ladet  8)

Ellers så er det flere alternativer i Nordkjosbotn 72,5 km fra Tromsø, og hele strekka fra Tromsø til K-Market Kilpishalli er 167 km.

Er ikke så lange omveien egentlig, bare 3,4 hver vei. Da er det værre med at det er få ladere ved K-Market, og så er neste mulighet i Karesuanto 104 km unna. Og så er det enda lengre unna til neste sted, om man skal helt til kysten.

Ser Tesla og Ionity har noe på gang, men ikke veldig mye nært grensa til Norge, før du kommer litt lengre sør, type veien over fra Narvik og Bodø/Fauske. Det synes jeg høres værre ut, spesielt om vinteren.
#10
Sitat fra: vinterdekk på I går kl. 21:45Iflg. denne BMW instruksjonsvideoen så bestemmer man selv om P&C kontrakt skal kunne benyttes av andre registrerte BMW brukere i bilen. Så dette med flere brukere og P&C sertifikater i bilene er noe bilfabrikantene har tenkt på.
Flott, da svarer jo den på mange av spørsmålene over.

:+1:
#11
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 21:02
Sitat fra: RJK på I går kl. 20:57Er ikke hele poenget med standarden at det IKKE skal være lett/mulig å tukle med identifiseringen? Skal dette være mulig slik dere sier, så er vel ikke dette sikkert i det hele tatt. Som altså hele tiden påpekes med Autocharge der det er mulig å manipulere PKI?
Er vel ikke noe i veien for å ha flere sertifikat utstedt for en bil, som knyttes opp mot forskjellige operatører. Er ikke problematisk i det hele tatt.

Autocharge er usikkert fordi man lett kan klone MAC addressen. Med sertifikat hjelper ikke det siden man har private/public keypar, og private keyen er ikke tilgjengelig på nettverket.
Klar over at det teknisk lar seg gjøre, og sikkert ikke veldig vanskelig heller. Men nå mener jeg mer om det er lagt inn som støtte i ISO'en, eller om denne skal være hardkodet og ikke mulig å endre på.

EDIT: Selvsagt er det å håpe på at dette hadde vært mulig da det hjelper godt på der man er flere på samme bil. Men det er vel ikke det som er hovedpoenget, og tror ikke ISO'en er laget for å åpne for masse individuelle løsninger. Her skal det vel idiotsikres. ;)

Plugg inn, lad, kjør videre. Alle i transaksjonen vet at ladeoperatør får betalt, og man får den prisen som er satt.
#12
Sitat fra: gte-bjørn på I går kl. 19:51Bra med mer på Dombås, det ble fullt mens jeg ladet der lille julaften ifjor. Men er det flere totalt? 150 eller 360 kW spiller ingen rolle for meg da jeg ikke kan lade mer enn ca. 120. ::) Chargefinder viser 6 stk. 180, Bilkraft har ingen av disse men istedet 4 stk. 360 hvorav to står som ute av drift.  ???

Jeg ville heller hatt 6 stk. 180 enn 4 stk. 360....

Eviny sine ladere er normalt/ofte slik at 2x CCS-biler og 1x ChaDeMo-bil kan lade samtidig, eventuelt 1x CCS + 1xCCS/ChaDeMo (altså max 2 samtidig ladende).

Så egentlig bedre om de kan dele 350 kW, så burde de teoretisk kunne gi 2x kunne lade på 175 kW fremfor 2x 100 kW, alternativt 2x 70/100 + 150 kW.
#13
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 20:15
Sitat fra: vinterdekk på I går kl. 19:45Å endre i P&C er jo bare bytte av programsertifikater som bilen bruker i kommunikasjon med ladeoperatøren når kabelen er koblet i, virker litt skråsikkert å si at dette er komplisert og rigid og ikke kan gjøres når ulike brukerprofiler lastes i bilen.
Programmeringsteknisk er det i hvertfall ikke vanskelig. Kunne jo bare være ett sted hvor man valgte virtuell operatør i bilen, med ett standard valg.
Er ikke hele poenget med standarden at det IKKE skal være lett/mulig å tukle med identifiseringen? Skal dette være mulig slik dere sier, så er vel ikke dette sikkert i det hele tatt. Som altså hele tiden påpekes med Autocharge der det er mulig å manipulere PKI?
#14
Sitat fra: RJK på I går kl. 19:00
Sitat fra: Electric cars in Norway på I går kl. 18:36
Sitat fra: SolEL på I går kl. 18:24De har til nå fått med seg Changan som har en joint venture et felles selskap med Huawei.
Og enda bedre en bombe etter min mening selveste Geely The company produces and sells vehicles under its own brands such as Geely Auto, Geometry, Livan, and Zeekr, and under foreign-located subsidiaries, such as Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co, Proton, and Lotus. Dette blir stort dere.

Enig. Dette lover godt :+1:
Det kommer jo an på hvordan man definerer "godt" her.  8)

F.eks. så vil dette definitivt styrke kinesernes kamp om å vinne bilsalget både nasjonalt og internasjonalt. Jeg kan ikke akkurat si at jeg ser på det som noe godt eller positivt.

Men at det vil kunne bety mye for bilprisene vi må betale fremover, er utvilsomt. Og også det som har med service og reparasjon vil jo og bli billigere om man får opp masseproduksjonen, og flere som konkurrerer om å lage likelydende deler.
For å svare meg selv, dersom jeg ikke hadde hatt skepsisen om hva Kina vil med denne makten, foruten å klare seg veldig godt økonomisk, så ville jeg kanskje vært enig i at det er positivt.
#15
Sitat fra: Electric cars in Norway på I går kl. 18:36
Sitat fra: SolEL på I går kl. 18:24De har til nå fått med seg Changan som har en joint venture et felles selskap med Huawei.
Og enda bedre en bombe etter min mening selveste Geely The company produces and sells vehicles under its own brands such as Geely Auto, Geometry, Livan, and Zeekr, and under foreign-located subsidiaries, such as Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co, Proton, and Lotus. Dette blir stort dere.

Enig. Dette lover godt :+1:
Det kommer jo an på hvordan man definerer "godt" her.  8)

F.eks. så vil dette definitivt styrke kinesernes kamp om å vinne bilsalget både nasjonalt og internasjonalt. Jeg kan ikke akkurat si at jeg ser på det som noe godt eller positivt.

Men at det vil kunne bety mye for bilprisene vi må betale fremover, er utvilsomt. Og også det som har med service og reparasjon vil jo og bli billigere om man får opp masseproduksjonen, og flere som konkurrerer om å lage likelydende deler.
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA