Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RJK

Sider: [1] 2 3 ... 144
1
Hvis verden går bra så blir det Europatur med en I-Pace til sommeren. Blir sikkert et og annet stopp på Ionity. Jeg har brikke fra Plugsurfing. Er det mulig å skaffe en annen tilbyder for å få lavere pris?


Ville registrert meg på både Enel-X, Maingau, Eins og Chargepoint, og det er vel forslag om å registrere seg hos Fastned om man skal gjennom Nederland. Men alle de 3 over, gir deg nok bedre priser hos Ionity enn Plugsurfing. Og etter det jeg forstår, så er ikke prisforskjellen så drastisk i resten av Europa, som i Norge. Selv i Danmark er ikke Ionity-prisen veldig skremmende.


Ser du har i-Pace, men som tips til andre med elbil fra en av bilmerkene som er med i Ionity, så burde de definitivt vurdert å sjekke ut hva abonnement-kostnaden er, og ikke minst hvilke priser man får utenfor Norge. Selv om man må gjennom 12 måneders bindingstid, så kan det hende det sparer en såpass mye på turen, at det dekker kostnaden for de månedene man ikke er på Europa-tur.


Men sjekk spesielt ut Enel-X, hvor du har mulighet til å kjøpe pakker som gir deg en viss mengde lading i en periode for en begrenset sum per måned, før man går over til kWh-prising.Lading innenfor pakken er ganske rimelig (sist jeg sjekket).


Får du hjemreise på annen periode enn utreisen, så får du ganske gode priser i disse pakkene for mye av kjøringen din, men det er litt dyrt utenfor. Dog ikke sikkert det er dyrere enn Maingau, Eins og Chargepoint.


Men om lading utenom er like dyrt eller dyrere enn Plugsurfing, må du nesten sjekke med appene for stasjonen du vil lade på. Det essensielle er om du får tilsvarende gode priser via Plugsurfing gjennom I-Pace-avtalen også i utlandet, og hvordan dette er sammenlignet med de nevnte leverandørene.


Andre får fylle på med mer info, men pga Korona-restriksjonene, er det kanskje tynt med fersk erfaring nå.

2
Hyundai KONA / Sv: Kona i kulda
« på: I går kl. 19:29 »
Feil fra levering, men de har byttet PTC-enhet på garanti. Fungerer fint nå.

3
Det var da utrolig kort varsel. Det vanlige er jo at slike endringer skal ut på høringsrunde før man tar en faktisk avgjørelse, men her ser det ut som det hoppes bukk over vanlige regler for saksbehandling og lov/regel-endringer.


Oslo by begynner å bli veldig mye mindre spiselig for egne innbyggere. Hadde jeg ikke hatt barn fra havarert ekteskap og dermed delt omsorg, skulle jeg sterkt vurdert å dra ungen med meg og flyttet herifra.


Før man struper all trafikk og skaper enda større køer, så burde de fått på plass nok kapasitet på til å ta unna forventet økning, men som vanlig må man gjennom flere år med underkapasitet og trengsel, før alternativene er på plass.


Og når de gjør dette mens vi enda har Korona-epidemien hengende over oss, så burde de definitivt ventet. Dytter man folk ufrivillig inn på trange, overfylte busser, tog og trikker, så kommer smittetallene til å gå opp i raskt tempo.

4
Model 3 / Sv: Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 04:58 »
Hmm, leser på kommentarene på tu saken dette under og håper det er feil.

 "Spekulasjonen går på at sensorene etterhvert feiler i bruk pga. designet. Men det får man jo se hos de som har byttet."

Du får ta hensyn til hvem som skriver hva. Er noen som diskuterer der, som bare ikke klarer si noe bra om Tesla, og bruker enormt med energi på å fortelle alt som er galt, selv om det kommer fra sider som har som formål å være anti Tesla. Rykter tas som kvalitativt sikret bevisførsel, selv om det er grunnlag for å stille store spørsmålstegn til gyldighet.

Info som viser at masse av dette er kvasi-informasjon og helt klart feil, preller av. Rett etter at påstander er slitt i stykker, så gjentas gjerne samme feil om igjen.

5
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 20:36 »
Det er veldig enkelt å se i motorrommet om det er varmepumpe eller ikke. På venstre side (når du ser bilen forfra med panseret oppe), skal deler av varmepumpe-opplegget fylle endel av rommet mellom hjulbue og motorblokk/dekselet. Dersom det er et større tomrom der, mangler bilen varmepumpe.


Her er bilde av en med varmepumpe, som du ser dekket av dekselet til venstre. Mangler den biten der og du får et åpent område istedet, er det som sagt ikke varmepumpe i den modellen:



6
Model 3 / Sv: Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 12:35 »
Tviler sterkt (les: er bråsikker) på at TM3/TMY eller oppgraderte TMS/TMX klarer seg med bare varmepumpe.
Hvis motorene klarer å tilføre nok varme til batteriet bør det ikke være noe problem. Det er veldig gode arbeidsforhold for en VP å hente varme fra en veksekrets med tilstrekkelig temperatur. Ingen kondens/frost og ikke behov for avriming.
Hvis Tela ikke klarer å levere nok varme fra motoren til batteriet har de et stort problem. Jeg finner nemlig ingen info som tyder på at det er elektrisk varmelement til kupevarmen. I batteriet har det aldri eksistert på TM3 eller TMY.

Om jeg tar feil, og det ikke finnes annen varme-enhet, skal man da kjøre i gang motoren for Camper mode/dog mode? Vil ikke det fungere veldig dårlig når man vil sove, samt bruke unødvendig mye energi?

Jeg er selvsagt åpen for at jeg tar feil, men jeg mistenker da at Tesla har laget seg enda større problemer enn bare noen sensorer som går defekt. Spesielt når forholdene ikke er perfekte for en VP/varmeveksler. Her må jeg bare si jeg er litt glad for at jeg ikke er i en "må kjøpe"-situasjon, for her kan det da være all grunn til å følge med litt fremover.

På den annen side, nå som dollarkursen ser ut til å gå nedover, og vi kanskje kan forvente ytterligere prisfall på TM3 i tillegg til naturlig prisjustering på TMY når den begynner å bli leveringsklar, så hadde det kanskje vært på tide å selge Kona, og bruke nabobil eller annen bildelingstjeneste frem til vi ser hvor billig disse kan bli. Spesielt om de kommer med SR+ og LR 2WD på TMY, som ville passet meg som hånd i hanske bortsett fra kanskje litt lav vekt på taklast og generelt på vogntogvekten.

Er på jobb nå, så får kanskje ikke sett de videoene som er lagt ut her, så det må jeg påregne å se gjennom senere i dag.

EDIT:
Er det huggeren som er på villspor, eller er det ikke en PTC-heater dette?

https://trondheimbildemontering.no/delinfo.aspx?dnr=141056

7
Model Y / Sv: Er Model Y (og model 3) en PEN bil ??
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 11:27 »
Jeg forstår selvfølgelig hvorfor designet er slik det er - det er aerodynamikk så det holder med en lav Cd. Men samtidig synes jeg fokuset på forbruk er så hinsides feilslått med elbiler generelt. 30% ekstra forbruk er i kroner å ører så lite forskjell i bruk at det betyr overraskende lite. Mye mindre enn f.eks 30% ekstra forbruk på bensin eller diesel hvilket jo er enorme forskjeller.

Det er neppe drivstoffprisene som er avgjørende, men prisen på batteriet. Med 30% økt forbruk må man ha et mye større og dyrere batteri for å få samme rekkevidde. En effektiv bil blir rett og slett mye billigere.

Som en bonus vil en effektiv bil også lade raskere, i km/t.

Nå er jo bilens pris og WLTP rekkevidde ofte svært godt kjent før man kjøper bilen. Poenget mitt var at enkelte overfokuserer på forbruket. Det er jo nærmest krise om den ene bilen bruker 2.4 og den andre 1.7 - gitt omtrent samme WLTP rekkevidde så burde ikke fokuset vært så ensidig på forbruk som en ofte ser mange steder.
Teslabjørn er ekstrem på dette - det meste han fokuserer på er hvor effektiv bilen er - eller rettere sagt hvor billig bilen kan driftes og hvor raskt han kan komme seg fra A til B med ladestopp på veien. JA vi trenger slike tester også og ære være han for det han gjør der - men det er jo bare en side av et bilhold.  Design er svært individuelt , men dette betyr mye for mange (bakgrunnen for denne tråden). Men også praktiske egenskaper betyr mye - f.eks utforming av bagasjerom, rails, 40-60 mot 40-20-40 deling av baksetet, hengerfestet kg, mulighet for sikring last med f.eks nettingvegg, koppholder, bakkeklaring, hardplast eller ikke i interiøret, ulyder fra interiøret, perfekte linjer eller panelgaps som roter med hodet ditt, mulighet for å stoppe kaldras fra panoromaglass på vinteren, plassering av ladeport, kvalitet på lakk, rustutsatt eller ei, oversiktlig interiør, sitter man høyt,lavt,godt,fast,sidestøtte, er det spylerdyser til frontlys og er de oppvarmet eller ei, hva slags frontlys er det, er sidespeilene opppvarmet eller ei, finnes det serviceverksted i nærheten  osv osv...Det er mange,mange sider ved biler man kan vurdere ved siden av forbruket. Når prisleiet er bestemt og akseptabel rekkevidde notert ned - så er det etter min mening mange andre egenskaper enn bare forbruket som er med på å bestemme bilvalget - og design er definitivt en av de viktige.

Må først og fremst si at jeg ikke følger TB (heller), men jeg ser likevel endel av videoene han legger ut. Min kommentar er derfor bare på hvordan jeg opplever det jeg har sett av han i forhold til andre.

Smak er veldig individuelt, så at TB ikke fokuserer så mye på det, er egentlig veldig greit. Det han mener om det er greit nok å vite, men uansett om jeg elsker eller hater utseendet på en bil, så er det mer plagsomt å høre folk snakke om dette som noe viktig på en bil. Det avgjør jeg selv.

Rekkevidde, som er en funksjon av batteristørrelse og forbruk, er viktig for mange, og faktisk det som er vanskeligst å forholde seg til. Og når da WLTP-tallene ikke stemmer med hva man opplever i praksis, eller en leverandør forteller om rekkevidden, men oppgir "Urban WLTP" uten å informere om dette og ikke "Mixed WLTP", så er det info som jeg finner veldig interessant.

Det andre er dessuten "fylletid/fart", altså hvor lenge må jeg stå for å få fylt opp til 80 % og kan fortsette ferden. 30-40 minutter er flott om man uansett trenger en matpause, for det er gjerne samsvar mellom tiden det tar å gå inn et sted, få bestilt, lever og spist maten. Da føler man i hvert fall ikke at man venter på bilen.

I hvert fall hvert eneste minutt etter 45 minutter, anser jeg som tid man sannsynligvis må vente på bilen, og er derfor uønsket tidsforbruk. Selv om jeg av og til trenger litt lengre tid, så er det oftere at jeg må avgjøre om jeg vil vente, eller bare koble fra og kjøre videre. Det kommer an på om det betyr et ladestopp til, eller om jeg da er fremme ved målet.

Ladetider mindre enn 30 minutter kan derimot få den motsatte virkningen, altså man må stresse med å bli ferdig før bilen. Greit, har man lite batteri, så er ikke 15-20 minutter (Ioniq 2017) noe særlig mer enn man bruker på å stå i dokø og deretter i kiosk-kø på stasjonen på en utfartsdag. Tar det 5 minutter mer enn man selv bruker, så er det for så vidt greit å strekke ut litt mer eller nyte isen/pølsa eller baguetten man kjøpte inne på stasjonen.

Men dette er altså veldig greit å vite om på forhånd. 1000 km testingen til TB er sånn sett veldig greit å få med seg, og spesielt om man får se forskjellen på sommer i 25+ mot vinter i -10 til -15 eller kaldere.

TB gjør også egne videoer på de fleste, der han tar opp inntrykk av bilen, praktiske løsninger og ikke minst banan-kasse-testen. Så får det så være <t man må innom alt fra 3 til 8 videoer for å få med seg det mest viktige, og kanskje og sammenligning mot andre alternativer i samme (pris) klasse.

Og, til tross for at TB er, som navnet sier, en Tesla-fan, så er han faktisk en av de man respekterer fordi han er åpen om dette, men samtidig så "nøytral" når han vurderer en annen bil. Klart det blir endel sammenligning mot Tesla, men han klarer veldig godt å si fra der han mener han ser både bedre og dårligere løsninger enn det Tesla leverer, uten å være nedlatende. I hvert fall om du ikke lar deg provosere av morsomhetene han prøver på.

Ellers er jo både Carwow og fullychargedshow to kanaler som er interessante og relativt nøytrale, selv om sistnevnte ikke er akkurat førstevalg på vurdering av biler. De er vel mer interessante på alt annet rundt elektrisk mobilitet.

8
Hyundai KONA / Sv: Any recommendations for baby pram/stroller for Kona electric?
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 22:54 »
Hello! My partner and I are expecting our first child in the summer and are already beginning to look at strollers that would fit easily within the Kona's somewhat, ahem, limited boot space. From another post on this forum I saw a recommendation for a Britax Smile stroller but was wondering if any parents out there had experience with others that might fit comfortably and without hassle into the car's boot?

SNIP

While the trunk space in the Kona can be a challenge, for the day to day needs it has worked much better than I initially feared when reading various opinions from several forums, including this one. Longer road trips however requires smart planning with packing, however a rooftop box can expand your storage capacity with several 100 liters, on the expense of a little higher overall consumption, but not too bad in my opinion.

Agrre on what you're saying here. But if you buy a "new" Kona today, ask to have the hitch innstalled. Then you can use av cargobox like Thule Backspace XT or Thule BackUp on a Thule EasyBase.

Then the box ends up behind the car instead of on top of it. That creates less drag and easier access. And when you don't need all the cargospace but wants to bring bicycles, you're set for that to.

Unless you want both bikes and extra cargo, but in that case you do both. Roofbox and bike rack om the hitch. I am myself considering strongly to add hitch this spring, if they run the same campaign as last year.

9
Model 3 / Sv: Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 22:39 »
@rjk - det har du sikkert rett i. Poenget mitt var egentlig diskusjonen om behovet for en PTC i tillegg til varmepumpe. Altså om de nye M3 trenger en stor oppgradering for å møte norsk klima vinterstid. Kan ikke helt skjønne det. Jeg streifet innom TBs Kia test og så at bilen trakk 4-5kw for klima da det var riktig kaldt ute. Vanskelig å si om det var både kabin og batteri, men uansett tenker jeg at Tesla med 7kw stator kapasitet pluss varmepumpe må være nok.
Vet du om de nye Kia/Hyundai har ptc i tillegg til varmepumpe?

Med tanke på at PTC-enheten min ble byttet på service, så "tror" jeg at den har en slik...

Hehehehe!

Tviler sterkt (les: er bråsikker) på at TM3/TMY eller oppgraderte TMS/TMX klarer seg med bare varmepumpe.

10
Model 3 / Sv: Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 22:09 »
« Battery Preconditioning(BC) general description: The Model 3 has the ability to put a non-motive power waveform to the motors in order to generate heat in the Stator(motor). The maximum amount of power applied to each motor is approx 3.5kW. The heat generated is then passed via conduction to the coolant flowing through the motor. This hot coolant then flows to the Superbottle(coolant reservoir). The hot coolant also flows from the superbottle to the battery, and then back to the superbottle.»
Ja slik er det jo i alle fall på TM3 uten VP, og jeg antar at prisippet er det samme på bilene med VP. Altså at det ikke er noe eget varmeelement til batteriet.

Slik som jeg forstår Octovalve, så er den vel kun en enhet for å styre kald og varm væske til der den er mest fornuftig å bruke. Dersom batteriet må kjøles, så sendes nedkjølt vann til batteriet. Dersom kupéen trenger varme, så må vannet varmes opp. Ved å bruke allerede oppvarmet vann fra batteriet, så må det altså mindre "arbeid" av varmeveksler/PTC for å varme luften mer enn batterivarmen.

I realiteten virker det som Octovalve egentlig ikke gjør noe mere enn det Hyundai/KIA gjør og har gjort i lengre tid i Kona/E-Niro/E-Soul. Mye av det samme gjøres også i Ioniq, dersom den er kjøpt med teknikkpakke og dermed og varmepumpe. Usikker på om noen Ioniq-biler solgt i Norge (norske biler altså) er solgt uten teknikkpakken.

Den virkelige forskjellen, og det som gjør Octovalve så genial som bl.a. Sandy Munroe mener den er, at alt gjøres i en krets og med delte elementer, og ikke i en større og mer plasskrevende løsning som i nevnte koreanske løsning.

11
Lade hjemme / Sv: Lovlig CEE-lading
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 21:35 »
Her er det vel viktig å vite hvorfor det ble montert en CEE i utgangspunktet. Dersom den er satt opp for elbillading etter de gjeldende reglene da den var satt opp, er det ikke bruksendring. Da skal du lovlig kunne plugge inn en slik som dette:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/bla-cee-til-type-2

Skal du montere en egen ladeboks, så går vel det under endring, og da må du følge dagens krav.


Men sjekk ut dette om schuko vs CEE-lading (min utheving).


"Ladeledningen plugges i en vanlig jordet kontakt (på fagspråket kalt Schuko kontakt). På ladeledningen henger det en boks som styrer ladestrømmen og overvåker sikkerheten. Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type (blir ikke forstyrret av støy fra bilens ladesystem). Husk oppheng av ladeboks i kurv eller krok. Kontakten blir nemlig ødelagt av vekten av ladeboks og kabel."


https://www.elsikkerhetsportalen.no/wp-content/uploads/2018/06/DSB-Veiledning-utførelse-ladestasjoner-elbil-vers-6-0802-2017.pdf

12
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Derfor kjører vi årets vintertest i Finnmark og Troms
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 20:25 »
Det de skulle gjort i fjor. Men nå er ladere på plass, så det gjør det nok langt lettere.


 :+1:

13
Nissan e-NV200 / Sv: Android Auto?
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 20:01 »
Vet ikke om E-NV200 støtter Android Auto, men i tilfelle må du vel ha koblet til BT i tillegg til kabel.

14
Lading av Tesla / Sv: Lading under 60kw halv pris?
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 01:32 »
Takk for korreksjonen. Husket den uviktige detaljen feil. ;)

15
Hyundai KONA / Sv: Any recommendations for baby pram/stroller for Kona electric?
« på: ſøndag 10. Januar 2021, klokken 21:55 »
Well, if you plan on crashing, that would not be the best place to put it. The better plan is to avoid crashing in the first place. ;)


Well, to be a bit more serious, things flying inside the car, should ofcourse be avoided. But likely, there are alot of things we often put at a higher level, that is more likely to fly around than a stroller at the footwell that is to long to move very much. And most likely, it'll keep low and just move back and forward in the footwell area.


One posibility would be to use velcro straps secured to the base of the back seats with a couple of nuts'n bolts, or a cargo net. I actually dont remember if thereare any cargo secure points inside the cabin.

Sider: [1] 2 3 ... 144