Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RJK

Sider: [1] 2 3 ... 296
1
Legg til at elbiler har vært svært billig i drift, noe som gjør at betalingsvilligheten har gått opp. Hvorfor selge billig når du kan selge dyrt?

Og så har man hatt ettpar ting til. Batteripakken er attraktiv i seg selv, ikke like mye med en sliten ice-motor som har gått langt og blitt herjet med. Bl.a. kan batteriene gjenbrukes som energilagring til hytta/boligen.

Og pga krigen i Ukraina, har det vært etterspørsel etter billige elbiler som man kan lade fra stikkontakt og/eller solcellepaneler, i en tid hvor "dino-juice" har blitt veldig dyrt og dessuten vanskelig å få tak i.

For endel har det vel og vært en fordel at disse er svært stillegående, og derfor ikke tiltrekker seg like mye uønsket oppmerksomhet fra fi. Har ihvertfall sett videoer av hvordan man ruker elsykler for raskt å komme seg innpå fi, utføre overraskelsesangrep, og så komme seg raskt og stillegående unna farlig område. Skal ikke se bort fra at noen elbiler er brukt på samme måte.

Dermed er denne etterspørselen med på å presse opp priser på de eldste bruktbilene som egentlig burde bli kastet etter en...

2
Den store redselen for mange forhandlere, og forsåvidt importør også, er at man får mange avbestillinger på biler som plutselig er mindre attraktive, dersom markedet begynner å bli trådt. Og det er vel det mange vil se på nå, om de bare får noen få, mens de fleste står løpet ut.

Da blir det fort at de som er seinest med å ville ut, er de som oppdager når stemningen har snudd hos forhandler og importør. Slik det er nå, kan det kanskje være bedre å gå tidlig ut av kontrakt til minimal eller ingen kost, og så heller se om man får en bedre avtale når forhandlerne plutselig har mange ledige biler.

Til nå har mange vært lette å ha med å gjøre, nettopp fordi de da kan selge bilen utenom køen, til en til tider langt høyere pris enn å tilby den til folk på listen som venter på tilsvarende konfig.

3
Uansett vil vannplaning være like ille både på elbiler og fossilbiler, så tror ikke det kan være noen forklaring på påstanden i trådtittelen om at elbiler krasjer oftere enn fossil.
Kanskje til og med tvert imot? Fordi elbiler generelt er tyngre, slik at dekkene bedre presser vannet unna. Dette i motsetning til en tidligere diskusjon i tråden om bremselengde for tyngre biler – men da var det ikke snakk om vannplaning.
Satt akkurat å tenkte på den diskusjonen, som jeg var/er en del av.

Ja, jeg tenker du har helt rett i det resonnementet, at tyngden gir større press mot bakken, og derved vannplaner man senere.

På den annen side, da sklir man vel tilsvarende bedre, når det først oppstår vannplaning...!?!

Bør nok testes i kontrollerte former.

;)

5
Tesla / Sv: Tesla bryter forbrukerkjøpsloven
« på: I går kl. 18:53 »
Nå er det nesten bare Tesla som tilbyr kjøp over nett, de fleste andre bilmerker krever at du signerer kontrakt med lokal forhandler. Dermed er tilnærmet bare Tesla som ikke kan sette et slikt gebyr for å "angre seg", og kreve at du forholder deg til det, siden dette ikke går som tilvirkningskjøp.

Volvo og Seat/Cupra har vel og fjernsalg, og da faller under samme regelverket ved forbrukerkjøp. Mulig BYD og noen andre merker og forholder seg til fjernsalg, men det har jeg ikke oversikten over.

Dermed må Tesla ettergi beløpet, mens f.eks. VW kan kreve et slikt, eller et høyere beløp, som de faktisk gjør (hørt flere har 8 %). For kjøper du gjennom forhandler, og du ikke signerer kontrakt på f.eks. en bilmesse eller annet sted enn i forhandlers lokaler, har du heller ikke angrerett etter forbrukerkjøpsloven sine regler om fjernsalg.

PS! Hadde @Trond.M identifisert seg som firmakunde ved bestillingen, gjelder dog ikke forbrukerkjøpsloven, og Tesla hadde ikke behøvd å tilby angrerett heller. Da er det nemlig Kjøpsloven og Avtaleloven som regulerer dette.

6
Polestar 2 / Sv: Hurtiglading og kontoer
« på: I går kl. 18:37 »
Forskjellige produsenter har forskjellige avtaler mht lading. For Polestar følger en avtale med Plugsurfing (eies av gamle Fortum, nå Recharge), som skal gi deg bedre priser enn drop-in-priser, ihvertfall for ladenettverk som de har avtale med.

VW har noe som heter WeCharge gjennom et selskap som kalles Elli Charging Services, men det er visstnok mulig for eiere av andre elbiler å få avtale med de. De har bl.a. langt finere priser ved lading på Ionity med rette abonnementet, altså at du betaler en månedlig sum for å få billigere lading.

Så mye som du tenker lade, vil dette fort kunne lønne seg, selv er jeg i realiteten av å tjene inn månedsavgiften jeg har via ChargeMyHyundai sin egne Ionity-avtale, ved første lading. Jeg får faktis lavere kWh-pris enn jeg får i eget borettslag, men ikke nødvendigvis billigere enn hjemmelading med strømstøtte.

Ellers ville jeg og sjekket ut Elton, og se om dette vil lønne seg. Ionity hadde forresten en løsning med det de kalte Ionity Passport, men den legges om og er dermed gjort utilgjengelig for nye avtaler.

Regn gjerne ut hvor mange kWh du regner med å måtte hurtig/lynlade på en normal måned, og ta gjerne med destinasjonslading siden dette er begynt å bli veldig dyrt det og.

Og så regner du på hva det vil koste deg med de forskjellige avtalene, for å finne ut det som gjerne lønner seg best. Sjekk da og ut lading via Tesla sine SuC-stasjoner, siden de har åpnet opp for dette.

Og i ditt tilfelle kan du godt se på hva det koster med abonnementet de tilbyr, som gir deg samme kWh-kostnaden som det Tesla-eiere blir belastet når de lader sine Teslaer. Da får du fort priser som konkurrerer godt med mye av de andre avtalene du kan få gjort.

Og med antallet ladere per sted og antall steder, er det fort veldig attraktivt, spesielt om du ikke bor der Ionity-stasjoner vil være i "ditt nabolag" (LES: innen de avstrander hvor du ville stoppet for å lade), da det fort er der man kan få best kWh-pris via alle de andre løsningene. Bonus, Polestarbiene har ladeporten på rette stedet for SuC-laderne, nemlig bake på venstre side.

Tilleggstips! Med visse kredittkort, deriblant NAF og DNB sine kredittkort, vil du få 15 % på regningen fra kvalifiserte operatører, dvs. at de har rett kode for å identifisere seg som ladetibyder. Så det lønner seg fort å legge et slikt kort som der man faktureres for ladingen.

7
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
« på: Tirsdag 24. Januar 2023, klokken 23:03 »
Virker ikke som om batteri og drivlinjeproblemer er det som tar livet av elbiler annet enn noen leaf uten aktiv kjøling.
+Kona gen1 som brenner opp og Soul 27 kWh som har dårlig batteridesign.
Snart på tide å bli seriøs? Hvor mange Kona'er har brent i 2022? Og hvor mange av disse har brent etter at de har fått skiftet ut batteriene som det var produksjonsfeil på? Dette bør du kunne presentere tall på, siden du påstår dette fremdeles er et stort problem.

Måten du stadig gjentar dette poenget, selv etter at det ble påpekt lengre opp (av meg), er akkurat slik man forsterker ryktet om elbiler og branner. Og akkurat på samme måte, klager man over Teslaer som ryker på DU'er, selv om det var et problem kun med de første, til man fant problemet. I ettertid er de nesten ingen DUer som har røket. På samme måte er det ikke fremkommet noen flere historier om Kona'er som brenner opp.
Det brant opp endel konaer gen1 i Norge. Deretter lovte Hyundai bot og bedring. Så ble utrullingen forsinket av fiksen og folk ble bedt om være forsiktig med ladingen i mellomtiden. På min kona fikk i mellomtiden motor, girkasse, ac, interiør, lakk etc. problemer. Sånn var det bare. Sorry at du ikke liker å høre fakta
Anekdotiske "fakta" er fremdeles bare anekdotiske. Mine erfaringer med min 1. generasjon Kona er også bare anekdotiske fakta. Det som er viktig, er statistisk signifikante data.

Ja, det startet med 13 Konaer som brant i Sør-Korea. Noen flere har brent på verdensbasis, men nettopp fordi det har blitt tatt tak i, er det få biler som har brent i det siste.

Ja, jeg vet at de har blitt forsinket med utskiftningen, måtte selv klage til verkstedet mitt, da min bil hadde blitt forbigått og oversett. Men storparten er allerede byttet på, og som sagt, tilfelle med brann i det siste, er altså svært lave.

Lakk (nytt, det sa du ikke tidligere) og interiør-problemer har du tydeligvis hatt, men er det statistikk som viser at dette er et velkjent problem? Jeg har spurt deg om tall, men det har du ikke presentert, bare kommet med at du har hatt problemer med det.

Et annet "ikke-lengre-problem", var bakluken som for flere var feiljustert, men som nå er løst, og har vært det i lang tid. Bakluka ville enten ikke lukke skikkelig, eller var så trang at det ble lakkskade der bakluke og karm møttes. Førte og til at flere fikk tomt 12V-batteri, fordi bakluka ikke gikk helt igjen, og da ble bagasjeromslyset stående tent. Så gammelt er det problemet, at det ikke påvirket min bil, fordi de hadde tatt tak i dette før min ble utlevert.

På tide at du innser at dette med batteribrann var et problem, men nå for det meste er løst. Da blir det feil å rope opp om at det er et stort problem fremdeles. Og det er det jeg reagerer på.

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
« på: Tirsdag 24. Januar 2023, klokken 22:15 »
Men to ting er jeg enig i:
Dersom norske byggemetoder betyr at veien må være sykt mye bredere ved 110-sone enn ved 100-sone, så går det helt fint med 100-sone og. Det så jeg på Os-Bergen-veien, hvor det gikk ufattelig mye fortere enn de gamle krøtterstiene. Ferjene er og et greit avbrekk på en kjedelig vei. Men lag i hvert fall motorveiene over Stord og 4-felt-veier også fra Hove til Lyngdal raskest mulig. Også forrige helg døde en person da han traff motgående lastebil.
Vi må for all del IKKE gå ned til 100-sone. Det er ikke bare fartsgrensen som går ned da, men kravene til veien. 110 setter krav til veldig lav stigning og slak kurvatur. Går man ned til 100 kan man plutselig få "berg-og-dalbane" av en vei. Den er mye mindre økonomisk å kjøre på for bl.a. lastebiler som ikke lenger kan ligge å flyte pent i 80 uten å bruke krefter. Det er også mye lavere krav til veibredde og veiskulder når man går ned til 100. Det samme med kryss. De kan være hver 1,5km på 100-vei, mens på 110 er det minst 5km mellom hver.

110 krever veiklasse H3. Mens 100 får man lov til å bygge med H2. Det er dette ganske mange ikke skjønner når de sier "Ja, det går greit med 100 istedenfor 110 for det går jo ikke SÅ mye tregere", men innser ikke at det åpner for en mye dårligere vei som man mest sannsynlig må bygge ny igjen som klasse H3 noen år senere. Det er den vanlige norske metoden å spare seg til fant på. Og som Nye Veier nå prøver å selge inn som en god idé mellom Tvedestrand og Bamble ved å gjenbruke den gamle traséen til E18.

Vegnormal N100 inneholder alt dette: https://viewers.vegnorm.vegvesen.no/product/859943/nb#id-39f0176d-872a-429c-a065-0e3d3e4815d0
:+1:

Helt enig, og som jeg skulle skrevet det selv. Folk flest har en tendens til å se bare på fartsgrensa og besparelsen der og da, men ikke forstå det store bildet.

Langt bedre at man bruker litt mere på veibyggingen når man først bygger, og sparer på fremtidige rettelser på veien innen 10-20 år. Og for ikke å glemme, samfunnest besparelser på mindre ulykker, og da spesielt av de styggeste ulykkene. De koster oss svært mye i mange år fremover.

9
Model Y / Sv: Vinduer beveger seg når jeg trykker inn bremsen
« på: Tirsdag 24. Januar 2023, klokken 22:09 »
Fordel å lese manualen. Helt normalt. Vinduene senkes når du parkerer og det er kaldt ute, og dermed heves igjen når du begynner å kjøre.

Det høres ut som en lite ønskelig funksjon om vinteren...
Om alternativet er at ruta fryser fast i øvre posisjon så du risikerer å ødelegge glasset om du prøver å røske døra løs, så vil jeg si dette er det bedre alternativet.

I nedre posisjon kan man f.eks. få inn et plastkort a la ladekortet eller nøkkelkortet, for å løsne vinduet mot pakningen i døra, slik at den er lettere å få opp når døra er ulåst, men fortsatt fastfrosset.

Hint: Dette er årsaken til at det er satt opp slik, siden ramma ikke sitter fast i døra, men i selve bilen.
Poenget med at bilen senker vinduene er at glasset skal gå klar av lista over glasset når du lukker døra. Det er null problem å åpne døra selv om glasset ikke senker seg. Glasset skades heller ikke av dette. Det når døra skal lukkes at lista vil skades og glasset kan skades. Det lista i bunnen av glasset som fryser fast ikke gummilista i døråpningen.
Ofte går det bra, men ikke alltid, og det har vært episoder der folk har fått ødelagt vinduet når de har prøvd å tvinge døra åpen. Erfaring fra vinter og frosne dører, så er det ofte pakningene i døra som blir fuktig, og så fryser. Derfor anbefales at man behandler pakninger og lister med silikon i form av stift eller spray Universalt problem, ikke bareTeslaer).

Og det ser ut som Electrec ikke er helt enig med deg:


"However, as you can see in the video above, the door handle is not the only failure point of the door when it is extremely cold. Since Tesla uses a frameless window design in its doors, the window also needs to come down a little to get past the trim before opening the door. It is supposed to happen automatically when using the door handles, but it can also be frozen.

While the app may unlatch the door, you’d need to force it past the trim if the window is frozen."

https://electrek.co/2022/10/17/tesla-releases-app-update-frozen-door-handles/
Videoen viser jo at glasset er fryst i bunn og ikke i gummilistene i døråpningen slik jeg beskrev. De klønete fingrene til Fred får det bare til å se stusselig ut. Det er faktisk veldig enkelt å åpne døra dersom glasset er fryst i fast i lista bunnen av glasset. det bøyer seg relativt mykt innover og smatter under pyntelista. Problemet er å lukke døra når glasset er på topp. Da er det først og fremst pyntelista som får noen merker, men det skal svært mye til før glasset skades.
Les teksten jeg siterte fra artikkelen. Videoen viser ikke akkurat det scenariet som de beskriver i den delen av artikkelen, og som jeg skrev om, så da blir det feil å bruke den som "bevis".

Og ja, selvsagt valgte jeg bevisst "worst case" scenariet, nettopp for å få frem at det var en svært god grunn til at Tesla har laget funksjonen med å senke ned vinduene, og spesielt når det er veldig kaldt, for å unngå at scenariet jeg beskrev, faktisk skal skje.

Så at det nå er enkelt å åpne dørene uten å måtte risikere knust glass, er et resultat av at Tesla har agert.

10
Model Y / Sv: Vinduer beveger seg når jeg trykker inn bremsen
« på: Tirsdag 24. Januar 2023, klokken 21:24 »
Fordel å lese manualen. Helt normalt. Vinduene senkes når du parkerer og det er kaldt ute, og dermed heves igjen når du begynner å kjøre.

Det høres ut som en lite ønskelig funksjon om vinteren...
Om alternativet er at ruta fryser fast i øvre posisjon så du risikerer å ødelegge glasset om du prøver å røske døra løs, så vil jeg si dette er det bedre alternativet.

I nedre posisjon kan man f.eks. få inn et plastkort a la ladekortet eller nøkkelkortet, for å løsne vinduet mot pakningen i døra, slik at den er lettere å få opp når døra er ulåst, men fortsatt fastfrosset.

Hint: Dette er årsaken til at det er satt opp slik, siden ramma ikke sitter fast i døra, men i selve bilen.
Poenget med at bilen senker vinduene er at glasset skal gå klar av lista over glasset når du lukker døra. Det er null problem å åpne døra selv om glasset ikke senker seg. Glasset skades heller ikke av dette. Det når døra skal lukkes at lista vil skades og glasset kan skades. Det lista i bunnen av glasset som fryser fast ikke gummilista i døråpningen.
Ofte går det bra, men ikke alltid, og det har vært episoder der folk har fått ødelagt vinduet når de har prøvd å tvinge døra åpen. Erfaring fra vinter og frosne dører, så er det ofte pakningene i døra som blir fuktig, og så fryser. Derfor anbefales at man behandler pakninger og lister med silikon i form av stift eller spray Universalt problem, ikke bareTeslaer).

Og det ser ut som Electrec ikke er helt enig med deg:


"However, as you can see in the video above, the door handle is not the only failure point of the door when it is extremely cold. Since Tesla uses a frameless window design in its doors, the window also needs to come down a little to get past the trim before opening the door. It is supposed to happen automatically when using the door handles, but it can also be frozen.

While the app may unlatch the door, you’d need to force it past the trim if the window is frozen."

https://electrek.co/2022/10/17/tesla-releases-app-update-frozen-door-handles/

11
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
« på: Tirsdag 24. Januar 2023, klokken 18:20 »
Virker ikke som om batteri og drivlinjeproblemer er det som tar livet av elbiler annet enn noen leaf uten aktiv kjøling.
+Kona gen1 som brenner opp og Soul 27 kWh som har dårlig batteridesign.
Snart på tide å bli seriøs? Hvor mange Kona'er har brent i 2022? Og hvor mange av disse har brent etter at de har fått skiftet ut batteriene som det var produksjonsfeil på? Dette bør du kunne presentere tall på, siden du påstår dette fremdeles er et stort problem.

Måten du stadig gjentar dette poenget, selv etter at det ble påpekt lengre opp (av meg), er akkurat slik man forsterker ryktet om elbiler og branner. Og akkurat på samme måte, klager man over Teslaer som ryker på DU'er, selv om det var et problem kun med de første, til man fant problemet. I ettertid er de nesten ingen DUer som har røket. På samme måte er det ikke fremkommet noen flere historier om Kona'er som brenner opp.

12
Polestar 2 / Sv: Tips och trix, Appar mm
« på: Tirsdag 24. Januar 2023, klokken 15:24 »

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Tirsdag 24. Januar 2023, klokken 10:49 »
ja, konsensus er at de har truffet blink med strømstøtten nå....
Hvem avgjør denne påståtte konsensusen?

Det er helt klart at den ikke treffer de med størst behov, nemlig de fattigste. De opplever fremdeles at regningene blir større, selv om inntekten (trygda) forblir lav.

Spesielt det med at støtten baserer seg på gjennomsnitt for regionen man tilhører (NO-inndelingen), og ikke er basert på faktisk forbruk (eget snitt), gjør det vanskelig å planlegge forbruket utover uken.

De som har fastpris og de som har hatt råd og mulighet til å sette opp solcelle-paneler, har kunnet bruke strømstøtten til økt inntekt, spesielt ved å sløse på de riktige tidspunktene.

Hytteeiere, og da spesielt for normalinntektsfamilier, får ikke støtte for strøm brukt på hytta, selv om de bruker mindre strøm totalt enn grensen for 5 000 kWh, og lavere enn mange med store trekkfulle hus.

Strømstøtten til bedrifter har vært bortimot fraværende, og det lille som er kommet, har ikke vært ikke brukbart i det hele tatt.

Det er altså store mangler og skjevheter i støtten slik den står nå. Det er riktignok foreslått endringer, som at den skal basere seg på faktisk forbruk (eget snitt), og at folk som bosetter seg på hytta, og derved ikke har en vanlig bolig man får støtte for, nå skal få dette.

Jeg mener fremdeles at hytte-eiere bør få støtte innenfor den relativt romslige grensen som er satt, men at man heller kunne redusert grensen til f.eks. 3 500 eller 4 000 kWh i måneden. Det er fremdeles et ganske heftig forbruk.

Man kunne og satt grensen litt lavere enn det igjen, men hatt "tilleggskvote" basert på antall i husstanden, slik at enslige og par uten barn, som naturlig har noe lavere forbruk enn husstander med flere barn og kanskje og flere generasjoner eller leietakere på samme måler, kan få den felles grenseverdien. Og så økte man med x kWh tilleggsgrense per person utover 2.

Det ville komplisert opp litte granne, men utregningene gjøres av datamaskiner. Og antall i husstanden kan sjekkes opp med antall folkeregistrert på den adressen. Og så kan man melde inn antall studenter og andre som av ymse årsaker ikke har flyttet folkeregistrert adresse, dersom man har slike boende, og som er forbrukere på felles måler. Har de egen måler i boenheten, så får de selvsagt egen kvote som alle andre boenheter.

Bedriftsstøtte for strøm må man komme i gang med, under vilkår som treffer de som lider mest under de høye prisene vi ser. Dette er for stort og tungt felt til at jeg vil si noe om hvordan det burde vært, men at man må dele dette opp på både forbruk og effekt, og etter hvor mange ansatte som jobber ved hver lokasjon. Så må man og se på type bransje, da noen bruker som en husstand (typisk kontordrift), men på dagtid, mens andre driver med produksjon av varer og tjenester som er langt mer energikrevende.

Først når vi får rettet opp skjevhetene slik jeg har beskrevet, så kan jeg falle ned på at tiltakene og støtten treffer godt.

14
VOLVO EX90 / Sv: EX90 bestillinger
« på: Tirsdag 24. Januar 2023, klokken 08:50 »
Fikk beskjed om at prisen ved nettbestilling er bedre enn storkundeavtalen vi har. Leveringstid oppgis nå til 17-18 mnd. Det belastes et depositum på 5000 kr ved bestilling.  Dette refunderes etter 1-3 uker. Bestillingen kan kanselleres når som helst frem til bilen låses i produksjon uten kostnad. (Og pga angreretten kan den vel returneres inntil 14 d etter utlevering også, med fratrekk for evt bruk/slitasje.)
På nett får du vinterhjul og serviceavtale inkludert i prisen. Det utgjør omtrent det samme som den rabatten man får hos forhandler med avtale. Bonus er angreretten og den er jo nyttig når man forhåndsbestiller noe langt fram i tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fint om du flytter det du eventuelt har skrevet, utenfor siteringstaggen...

15
Kia Soul EV / Sv: Velladet batteri
« på: Mandag 23. Januar 2023, klokken 13:18 »
Damned! You lucky bird. Lurer på hva du får i sommerrekkevidde da? Begynner å lukte på 600 km da. tenker jeg.

 ;) 8)

 :+1:

Sider: [1] 2 3 ... 296