Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RJK

Sider: [1] 2 3 ... 263
1
Du har vel fått svaret ditt men tenkte å forklare litt grunnen.

Når du hurtiglader motar bilen DC (likespenning) som da blir sendt rett til batteriet, og da kan bilen ta imot masse effekt.

Men 22kW stolpene er AC (vekselspenning) som betyr at bilen selv må konvertere det fra AC til DC før det leveres til batteriet i bilen.

Her er begrensningen da laderen i bilen bare kan levere 11kW (som ikke er dårlig, min Leaf har bare 3.3kw).
Å kunne lade med 22kW (da er det gjerne to 11kW ladere i bilen istedefor bare en) er ekstrautstyr på noen biler.
Kan og være 3x3,6 kW-ladere for å gi ca 11 kW totalt på 3-fas, men der den selv utnytte 2 i parallell for å gi 1x7,4 kW ved 1-fase lading. Er vel det jeg har forstått skjer på nyere Kona som støtter 11 kW på 3-faselading, men også støtter 7,4 kW på 1-fase-lading.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Jevons Paradox bilen
« på: I går kl. 04:32 »
Og sikkerhet selger. Samtidig er det tankevekkende at den samme statistikken kan brukes på motorsykler som riktignok har blitt større de også men som også har kraftig reduksjon i ulykker til tross for noen ekstra i år.

Her er det ikke tung armering som slår ut. I stedet er det bedre teknikk på ramme, dekk, bremser og fører assistanse som automatisk justerbar dempere, krengningsfølsom ABS, antispinn etc.
Selv om veinettet er elendig mange steder, så vil jeg uansett gi veinettet endel av kreditten for reduserte ulykker, og spesielt de med dødelig utfall.

Når verken biler eller motorsykler kan svinge over i felt med motgående trafikk, så sparer vi oss for masse møteulykker der tufser møter andre, enten det er sjåføren i den ene eller i begge retninger som fortjener skylda. Og tufsebetegnelsen...

Der man vet veiene er dårlige, så tar man det mer piano, så da står vi igjen med veier som fremstår som gode, men der det finnes "pot holes", sand/grus på veier som enten ikke er kosta og spylt ennå, eller det er dratt ut i veibanen pga løse veiskuldre som bilistene havner på, og drar dette inn i veibanen over tid.

3
Hyundai KONA / Sv: Takbøyler til Kona?
« på: Mandag 26. ſeptember 2022, klokken 19:48 »
Brukte på finn.no. Kjøpte selv nye i sort fra Thule, Wingbar Edge.

Har tenkt på å skaffe meg et taktelt, men finner så at de ikke går helt godt overens da plastdekselet kan bli ødelagt av dette, og fant noen billige Thule Wingbar med riktig fot, men feil kit, men det får man kjøpt overalt.

Da kan jeg bytte takstativ når jeg finner ut at jeg skal ta sjansen på å kjøpe taktelt igjen. Jeg "kjøpte", men ble lurt og aldri mottok det jeg betalte for. Så fant jeg et annet, men da manglet forteltet som skulle fulgt med, så da ble det ikke kjøp likevel.

Men som sagt, du trenger ikke kjøpe nye og fine om du bare skal frakte materialer kort vei. Du skal ha fotsats 753, og kit 4089 om du kjøper "forrige" modell, og så kan du velge om du vil ha firkantrør (squarebar), wingbar, probar eller slidebar. Squarebar er de billigste, og er muligens de sterkeste.

4
Bestilling og levering / Sv: Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022
« på: Mandag 26. ſeptember 2022, klokken 12:15 »
Hvordan fungerer det internasjonale bestillingssystemet?
Vil en bil bestilt til Taiwan i september komme før i køen enn en bestilt i Norge i Juni?
Her blir sikkert blirer produsert for Taiwan og andre områder nært Kina, produsert etter at batchene som skal til Europa er ferdige.Kortere leveringstid fører til at de kan fokusere på å levere disse mer JIT.

Så helt klart at biler til Taiwan kan være bestilt senere enn biler til Europa, og likevel leveres ut sånn nogenlunde samtidig. Når roro-skipene bruker mye kortere tid til Taiwan, kan samme båten gå mange turer frem og tilbake på samme tiden som et skip bruker bare på turen til Europa og Norge.

Og de skipene skal nå engang tilbake og. Men da kanskje med biler som skal fra Europa til Asia, så de slipper å sele tomme tilbake.

Så da har de kanskje både BMWer, MBer, Audier og VW og andre merker fra både Frankrike, Nederland, Spania, Tjekkia, Romania og Østerrike, og andre bilproduserende land.

Ikke alle modeller som produseres i Kina.

Taiwan skal få bilar frå Berlin ;)
Takk for info. Det fikk ikke jeg med meg, dessverre. Men da må de vel ha en batch klar til båter som går i retur, noe som endrer forutsetningene endel.

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtigladervirvar.
« på: Mandag 26. ſeptember 2022, klokken 11:26 »
Joda, så det. Men som sagt, det var vagt og ikke opp og avgjort, så og si. Håper det kommer med i avgjørelsen. Det er ingen grunn til å utelate det, i mine øyne.

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtigladervirvar.
« på: Mandag 26. ſeptember 2022, klokken 11:11 »
https://www.tv2.no/broom/ny-eu-regel-endrer-lading-av-elbil-ogsa-i-norge/15137285/

Da kanskje det blir enklere. :)
Jupp, gode nyheter. Men skulle gjerne sett at de skrev noe om betaling med bankkort og kredittkort-krav som innføres samtidig.

Det er ikke grunnlag for å vente med et påbud pga mange gamle ladere som ikke har slikt, for jo lengre man venter, dess flere må etterinnstalleres.

Dess raskere kravet kommer, dess færre må oppgraderes, og kan lettere tas når man går fra 50 til 150 eller 350 kW effekt, og utstyret likevel må byttes.

Samme når de 150-200 kW-laderne uten kortleser/terminal må oppgraderes til minst 350 kW effekt.

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Jevons Paradox bilen
« på: Mandag 26. ſeptember 2022, klokken 11:06 »
God tilbakemelding der, @THE. Jeg reagerte på det samme.

8
Bestilling og levering / Sv: Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022
« på: Mandag 26. ſeptember 2022, klokken 10:19 »
Hvordan fungerer det internasjonale bestillingssystemet?
Vil en bil bestilt til Taiwan i september komme før i køen enn en bestilt i Norge i Juni?
Her blir sikkert blirer produsert for Taiwan og andre områder nært Kina, produsert etter at batchene som skal til Europa er ferdige.Kortere leveringstid fører til at de kan fokusere på å levere disse mer JIT.

Så helt klart at biler til Taiwan kan være bestilt senere enn biler til Europa, og likevel leveres ut sånn nogenlunde samtidig. Når roro-skipene bruker mye kortere tid til Taiwan, kan samme båten gå mange turer frem og tilbake på samme tiden som et skip bruker bare på turen til Europa og Norge.

Og de skipene skal nå engang tilbake og. Men da kanskje med biler som skal fra Europa til Asia, så de slipper å sele tomme tilbake.

Så da har de kanskje både BMWer, MBer, Audier og VW og andre merker fra både Frankrike, Nederland, Spania, Tjekkia, Romania og Østerrike, og andre bilproduserende land.

Ikke alle modeller som produseres i Kina.

9
Hyundai KONA / Sv: Servicepriser- Kona
« på: ſøndag 25. ſeptember 2022, klokken 14:43 »
Minimalt med problemer med min Kona, og ingen problemer med verkstedet BNH i Bærum.
Slenger meg på denne. Jeg har hatt 2 problemer med min, PTC-problem  (blåste kaldt på alt under 21 grader, og da blåste den vel varmt), samt motor der jeg fikk teste ut om det å snu motoren hjalp, men fikk problemet raskt tilbake, så nå er motoren bytta på garanti.

Ellers har den funka knall, om vi ser bort fra at navigasjonen og kartet er rævva dårlig, og finner ting langt fra der google maps mener samme målet befinner seg.

En småirritasjon for min del har vært at ved problemer med motoren, så måtte de først sjekke at problemet var der (lydopptak til god hjelp, spesielt ved 2. gang), for så at jeg måtte tilbake for selve reparasjonen.
Små-irritasjon for min del siden jeg jobber turnus, og kunne legge servicetider til dager jeg hadde fri på dagtid eller full fridag, og at jeg ikke er avhengig av bilen i det daglige.

Nå har jeg lånt Kona mi bort til brodern, siden han fikk motorstopp på diesel-bimmern sin, og han er langt mere avhengig av bil i det daglige.

Så nå får vi se om en uke+ er nok til å omvende han fra dieselfantast... ;-)

10
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
« på: Fredag 23. ſeptember 2022, klokken 13:17 »
Men sidekamrena viser vel bare bakover, dvs da kan du allerede ha kjørt på fortau. Det virker nok for å finne seg en referanse ja men ikke for å se en ny kant som kommer og du er usikker hvor du er.

Eller?
Lærte på MC-kurs at man skal se langt frem og langt inn i svingen, da vil kropp og sykkel legge inn rett kurvatur og svinging. Om man begynner å stirre på en kant, et hull i veien eller i grøfta der svingen starter, så kan du ta deg f..n på at det er der du treffer.

Når jeg kjører bil, så føler jeg at det trikset hjelper like godt der, selv om du ikke blir straffet like hardt for feil som når man sitter på sykkelen.

Så, om man skal titte i bilde for sidekamera når man kjører fremover, så vil jeg si at sjansen for nettopp å gjøre det du ville gjøre, nemlig å unngå kanten, fort blir det minst sannsynlige utfallet. Sagt på en annen måte, ja da treffer du kanten der.

At det kan være greit å kontrollsjekke når man skal rygge, er jeg helt med på. Men da kan det være greit å stoppe eller ihvertfall redusere farta når du skal sjekke. Skikkelig 360-visning er til god hjelp, om bilen har dette.

Bedre å ta en ekstra titt, men som sagt ikke gjøre det mens man er i fart, for da glemmer man kanskje å se de andre stedene også. Mange ulykker og uhell skjer fordi man enten mister fokus, eller låser fokus til bare ett sted. Man skal ha oversikt over alle retninger.

11
i-Pace / Sv: Android Auto og Spotify - irriterende dårlig
« på: Fredag 23. ſeptember 2022, klokken 09:39 »
Sjekka at ikke Android/Google Play har vært og rotet i app-tilgangene? Synes de er begynt å bli vel aggressiv med å fjerne app-tillatelser, selv på apper man nylig har vært inne på.

12
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Fredag 23. ſeptember 2022, klokken 09:01 »
Det er jo krise i praksis for oss her i Europa. Vi kommer jo hverken til å få FSD eller eller Optimus og hadde virkelig trengt bedre autopilot!
Kanskje Optimus kan kjøre bilen...
Hvis den kjører like dårlig som autopilot i dag så er det ikke lange turen det blir.

Det er vel ikke mange som tror på en funksjonell robot med en batteritid som kan brukes til noe annet enn oppvisning neste år
Roboten kan vel koble seg selv til bilen både for å få bruksstrøm, og mye kjappere kobling over et bredere bånd (tenk USB1 vs Displayport/Thunderbolt).
Det er jo egentlig fullstendig overflødig da bilen har full autopilot. Det bare illustrerer det komiske til å ha en robot til å kjøre en bil som skal bli autonom!

Er temmelig sikker på at det er tykt med ironi i turfsurfs utsagn om Optimus.
En viss mulighet for at jeg skjønte spøken, og spant videre på den.

 8)

13
ID. Buzz / Sv: valg...
« på: Fredag 23. ſeptember 2022, klokken 08:47 »
Det var jo mye fokus på panoramataket i reklamene før den ble mulig å bestille, men det har den altså (foreløpig) ikke?
Og i følge artikkelen i Broom, så går det ikke an å åpne vinduene i baksetet?
..ikke helt drømmecamping-bilen ennå, altså.
ja veldig skuffende interiør for 1. generasjon i forhold til konseptbilene. det er merkelig, for vw har jo all verdens fleksible løsninger klare for implementasjon fra multivan; seter på skinner i gulvet, luftekanaler, soltak mm. så det kommer vel, men de slapp å få mine penger denne omgang. kanskje de har slitt med vektkompromiss, nyttelasten er jo bare rett over 500kg, og det er ikke mer enn sånn passe med så stort bagasjerom.
Pga etterspørsel og lav produksjon/leveranse, så har det vært god butikk å være tidlig ute, selv om man ikke tenker å beholde bilen men bare flippe for fortjeneste. Og så lenge etterspørselen er godt høyere enn leveransene, så vil dette fremdeles være attraktivt.

Jeg bestilte egen bil på forhånd, men der var det lovnad om å kunne trekke seg inntil dagen bilen ble klar til leveranse, så da var risikoen minimal. Jeg hadde neppe gjort dette på usett bil, om jeg låste meg fast i å måtte ta den, men så var mitt mål å beholde bilen.

Som ekstra sikkerhet var jo og at lav leveranse ville gjort at jeg til nød kunne flippet den for fortjeneste, selv etter å ha prøvd den noen måneder. For endel biler er etterspørselen noe mer tvilsom, selv om de aller fleste nok vil kunne antas som "safe gambling" og investering.

Det store spørsmålet er egentlig hvor lenge dette varer, men så lenge elbiler spiser marked og det ikke leveres nok til å dekke etterspørselen, er nok det enda trygt. Selv denne avgiftsinnføringen gir jo rom for ekstra fortjeneste om man får bil i år, og prisen er rundt eller over 500 K, nettopp fordi disse vil bli dyrere etter MVA, og det vil dra opp prisene på nyere, knapt brukte biler.

14
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
« på: Fredag 23. ſeptember 2022, klokken 08:32 »
Vinterstid eller med vinterdekk generelt, blir det neppe nok feste til å få belastet felgene spesielt hardt uten å kjøre av veien... Men er felgene godkjent for vekta, så er det jo godt nok.

Tesla Y er ikke akkurat veldig tung heller, lille ID3 er bare 100kg unna😄

Det er vel ikke vridning ved aks eller brems som en billig felg ikke tåler? Jeg ser for meg at det må være uheldig kombinasjon av hastighet og hull/kant i veien som tar knekken på de.
Heftig aks/retardasjon på fete dekk og asfalt med godt grep, kan nok vri på aluminiumen om den er myk nok, selv om jeg tenker det er svært sjeldne tilfeller av slikt.

Er vel mer sannsynlig at slikt skjer når dekk og felg er varm, og man bredsladder i høy nok hastighet.

Det er nok derfor man opererer med hastighetsindeks på dekk, og det kan sikkert påvirke lavkvalitets felger og.

Ettermarkedsfelger kommer i svært forskjellig kvalitet, men som flere nevner (her og/eller i andre tråder om dekk/felg), med bil som har heftig ytelse, er nok ikke dekk og felg rette stedet å spare, om ikke du er "banna bein" på at ingen sjåfører av bilen vil la seg friste til å teste disse kreftene.

15
Bestilling og levering / Sv: Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022
« på: Fredag 23. ſeptember 2022, klokken 08:17 »
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1dvshxN-tNDtC2RvvSYrm2R1vG6DgugmcpPcBA6P7f1Y/edit?usp=drivesdk

Laget et dokument som du etterspurte. Fint med en oversikt for at alle med bestillinger får kartlagt prosessen. Jo flere som noterer sin bestilling jo bedre.

Nydelig! Angående festing av innlegg, så vet ikke jeg hvordan man eventuelt gjør det. Det er jeg som er trådstarter.
Det er det vel bare en forumadmin som kan gjøre, vil jeg tro.

Sider: [1] 2 3 ... 263