meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Håvar

#1
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
I går kl. 12:33
M-rattet ser bedre ut, men har samme haptiske skiten

#2
Mercedes/ EQ / Elektrisk C-klasse
tirsdag 09. september 2025, klokken 11:30
C-klasse kommer på samme plattform som nye GLC. Dessverre med den samme grillen, vil mange kanskje også si.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/official-first-look-electric-mercedes-c-class-497-mile-range

La kineserne få den fæle bling-opplyste grillen og gi oss andre tilbake den minimalistiske W205-grillen :angel:
#3
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
søndag 07. september 2025, klokken 09:32
På konseptstadiet var det snakk om mindre batterier i tillegg til det på 108 kWh. Har noen funnet mer om dette siden?

Med rask lading og såpass lavt forbruk som BMW lover bytter jeg gjerne bort noen mil rekkevidde for å knipe inn et par hundre kilo i egenvekt
#4
Sitat fra: Boikott My Ass på tirsdag 02. september 2025, klokken 20:21Det sier seg vel selv at «ingen» har såpass lite teknisk innsikt at de lader bilen rett fra ett aggregat. En må selvfølgelig ha en stor batteripakke/ batteri buffer mellom. Og gjerne solcelle også. Link til nesten ferdig løsning:

https://nettbutikk.gitmark.no/produkt/hyttestrompakke-med-aggregat-solcelle-og-batterier/


Med tanke på antallet som lader via skjøteledning eller med ladekladd på flere kilo hengende etter schukostikk tror jeg på ingen måte at "det sier seg selv" :police:
#5
Denne har en mekanisk generator så tror ikke du får ren sinus ut. Usikker på om det har noe å si for lading eller om en bør gå får et inverter aggregat, mulig det bare er noen typer finelektronikk som krever rent signal inn.
Jeg ville ikke tatt sjansen om elbillading er en av hovedgrunnene til å kjøpe det
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Trenger ny SUV mom -bil!! Obs, sære krav
mandag 01. september 2025, klokken 09:10
Hvi kinesisk er aktuelt er det en del å velge i.
Xpeng X9 finner jeg bare med mørke seter på finn (pluss en nokså orange "brun")
Xpeng G6. Få biler på finn, men tilgjengelig ny innenfor din prisramme. Fås med hvite/offwhite interiør. Veldig god bakseteplass.

Ellers ville jeg sjekket BMW iX og kanskje iX3(usikker på bakseteplass) hvis 4x4 ikke er noe krav
Kan være verdt å se på Lexus RZ, de som har BZ4X kan sikkert si noe om bakseteplassen. Mulig setene her er litt for brune for din smak
ID.4/Q4etron/Enyaq leveres så vidt jeg vet ikke med *lyse* seter i Norge

OBS bilene under er bare eksempler
https://www.finn.no/mobility/item/423045307?ci=11
https://www.finn.no/mobility/item/424794554?ci=14
https://www.finn.no/mobility/item/423708304?ci=13
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Released Software Updates for 4X-5X cars
fredag 29. august 2025, klokken 12:09
VAG OTA er litt som Tesla FSD
Tror det ikke før jeg får se det :laugh:
#8
Jeg har prøvd uten, men kommet frem til at jeg er villig til å betale for det.
Satellittkart er mest nice to have.
Direkte trafikkart og til dels fotobokser  og musikkstrømming er det som gjør det verdt for min del
Samt mulighet til å se sentry live.

Videostrømming og nettleser bruker jeg så lite at det er likegyldig om jeg bruker wifi via mobil. Står uansett stille når jeg benytter de appene.
#9
ID. 7 / Sv: Passaten overtar for ID7
mandag 25. august 2025, klokken 12:36
Sitat fra: turfsurf på mandag 25. august 2025, klokken 11:12Merkevare er ett argument for Passat. Ellers synes jeg navn på modeller er idiotisk. Mye bedre med tall og bokstav kombinasjoner som gir mening. SeaLion, Dolphin, Han osv sier ikke noe om hvor bilene er på skalaen. Audi, BMW og Mercedes har klart dette bra, med unntak av litt krøll med elbilene.

"som gir mening" er vi enige om. En gang i tiden betød 325 2,5 l motor og E270 eller S400 2,7- eller 4 l motor.
Hva betyr 55 TDI? 55 på grunn av effekt, så klart.  E350? 2 liter. 330i? 2 liter må vite, og M550d har en treliter, det er like opplagt.

Tenker at det ikke er noen grunn til at navnet må indikere størrelsen på bilen. Når designet er blitt så likt at hvermansen ikke ser forskjell på 3- og 5-serie, C- eller E-klasse og A4/A6 tenker jeg det er ganske likegyldig hva som står på bakluka (for de som ikke har huket av opsjonen om å fjerne emblemet)

"Alle" vet hvor stor en Golf er. "Ingen" (som ikke er særlig bilinteressert) vet hvor stor en 5-serie er.
Det som betyr noe er hvor etablert merkevaren er, ikke hva den heter
#10
ID. 7 / Sv: Passaten overtar for ID7
mandag 25. august 2025, klokken 10:25
Uenig :)
Det er dølt med navn som ID ditt, Model datt, BZfjattX osv, spesielt hvis det er for å markere forskjell fra fossil drivlinje.

Ja til flere modellnavn som allerede har vært i bruk i lang tid eller var i bruk tidligere
#11
Jeg ville òg holdt en knapp på Solterra /BZ4x
Mercedes eqb har også samme bakkeklaring som disse to tvillingene (21 cm) .

Id4 gtx har nesten samme svingradius som de over, men bakkeklaring er 17 cm, som tesla Model Y.
Teslaen har dårligst svingradius av alle. 0,7 meter mer enn Toyota høres lite ut, men er veldig mye når det blir trangt

Prøv deg frem hvis du har anledning til å teste alle.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekontakt
mandag 11. august 2025, klokken 14:24
https://www.elbilgrossisten.no/en/products/tesla-umc-gen-2-ladekabel-adapter-32a-7-4-kw?variant=31890478825575

Dette bytter du det bare ut med Schuko-pluggen som er i "nødladeren" du kanskje bestilte med bilen
Edit: Pass på at du bestiller riktig, blå CEE har både 3- og 4-pin varianter
#13
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Gode ladekabel-merker
onsdag 06. august 2025, klokken 12:11
Mennekes er jevnt over bra. Produseres i Tyskland (det er i alle fall min)
Tror den faktisk er rimeligst hos Elkjøp av alle steder (arrester meg om jeg tar feil)
Sørg for å få deg en kabel som matcher oppsettet på ladeboks(én-/trefas og 16/32A)

#14
Kjøpe elbil? / Sv: Beste nr. 2 bil (ny bil, ikke brukt)
mandag 04. august 2025, klokken 12:36
Hva med Honda e:Ny1?
Dårlig på hurtiglading, men hvis det er snakk om bil nr 2 er det kanskje overkommelig. Lader med inntil 11 kW hjemme.
Denne er mye billigere enn jeg trodde, koster fra 259900,-
68 kWt batteri, så 30 mil bør være uproblematisk og et hav av plass i baksetet

Edit: Slaktet av motor, jeg ble skeptisk. https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-honda-eny1/252255
#15
Hvis trådstarter har et kjøremønster som tilsier hurtiglading stadig vekk ville jeg styrt unna Leaf og andre biler med Chademo port, ja
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA