meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Håvar

#1
Tesla / Diamond Black
I dag kl. 10:33
Alle modellene har i det siste fått endret sort fra "Solid Black" til "Diamond Black"
Er det samme lakk med nytt navn, eller har sort også blitt metallic?

En youtube video viser tilsynelatende mer flakes i Diamond Black
#2
Model Y / Sv: Juniper vindusviskere
I går kl. 11:19
Finner enn så lenge ingen rekvisitasjapper der en kan legge inn Juniper som model.
Bosch har heller ikke oppdatert sin oversikt:
https://www.boschwiperblades.com/xc/no-no/-/no-no/b34caed71f944ccf90bf2ff271f90af24c97b01b
#3
Model Y / Sv: Juniper vindusviskere
I går kl. 10:08
De som fulgte med 23-modellen var ræva kvalitet så det overrasker meg ikke om de fortsatt er det. Hos meg forsvant gnikkelyden da jeg kjøpte aerotwin-viskere(A621S). Bytter de én gang i året ca når de begynner å legge igjen striper på ruta
#4
e-up! / Sv: Bilen lader bare på den er på
tirsdag 21. oktober 2025, klokken 12:51
Høres ikke usannsynlig ut med svakt 12V. Forsøk å koble til en 12V-lader og deretter sett i ladekabelen og se om det gjør noen forskjell.
e-Up (og e-Golf) skal lade 12V  under AC-lading, men det er mulig noe logikk gjør at det ikke vil starte om 12V er svakt i utgangspunktet. Verdt å luke ut som potensiell kilde til problemet
#5
EX90 / Sv: Høyde med takboks
tirsdag 21. oktober 2025, klokken 12:13
EX90 har lave takrails slik at takstativet blir stående "oppå" railen så bare takstativ vil nok fort bygge nærmere 10 cm. Da har du drøyt 15 cm igjen til boksen så det høres urealistisk ut å komme under 2 meter, selv om takstativ går inne i boksen.

Packline markedsfører NX-Summit XLT som lavtbyggende og tilpasset EX90. Selve boksen er likevel 34 cm så 2-meteren ryker med god margin

#6
NIO / Sv: Nio er kongen på haugen på sikkerhet
tirsdag 21. oktober 2025, klokken 10:59
Sitat fra: SolEL på mandag 20. oktober 2025, klokken 20:58Små og lette biler har jo den fordelen at sammenstøtet med veggen blir mindre pga vekten. Des høyere vekt desto større sammenstøt

Bilens egenvekt i møte med en solid vegg som ikke gir etter er uinteressant, det eneste som betyr noe for passasjerene er hvor lang tid/strekning det tar før de har bråstoppet, altså hvor store deformasjonssonene er.

I EuroNCAP sin MPDB-test, der en frontkollisjon i 50 km/t mot vogn som kommer rullende imot og med 50% overlapp er det blitt en standard "motpart" på ca 1400 kg. Så en bil på 1000 kg og en på 2000 kg må begge frontkollidere med den samme bilen/vogna på 1400 kg. Tidligere ble denne motparten matchet rent vektmessig mot testobjektet. Subjektivt kommer en stor bil godt ut av den kollisjonen den standardiserte vekten siden passasjerene i den tyngste bilen får den lengste stoppdistansen, og den lille bilen får det tilsvarende verre.

Nytt i EurpNCAP sin test er den  belønner "biler som både beskytter sine egne passasjerer og ikke skader motparten unødvendig mye", De blir også scoret på hvor stor belastningen testbilen får på motparten, og her får tunge biler trekk. Så utifra førers perspektiv blir det vanskelig å sammenligne kollisjonsresultater fra to ulike klasser.

https://www.euroncap.com/en/for-engineers/protocols/adult-occupant-protection/
#7
Model Y / Sv: Juniper: snø og baklys - snø og lave frontlykter
tirsdag 21. oktober 2025, klokken 10:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. oktober 2025, klokken 16:10Jeg vet ikke om det er noen som misforstår noe her, men det må snø oppover for å legg
Sitat fra: Voll1 på lørdag 18. oktober 2025, klokken 21:14Hva tror vi skjer til vinteren når snø dekker hele lyslista bak? Er den varm nok til å smelte snø? Eller må vi få noen til å programmere et kit for at bremselys alltid er på med redusert effekt, da bremselysene er ytterst på bilen der snø ikke samler seg? Eller er tåkebaklysene også ytterst sammen med bremselysene bak på bilen?

Vil de lave frontlyktene bli et problem i snø/slaps? Lyktene blir kanskje lett dekket av snø/slaps da de er såpass lavt montert?

Lyslisten bak ligger jo godt pakket inn opp under. Model Y Juniper er jo og laget svært aerodynamisk, sånn at det ikke blir særlig snøføyk bak bilen. Kan ikke se for meg at det blir et problem. Skal snøen legge seg et sted måtte det i så fall vær på kanten under. Det er jo et indirekte lys bak:

Høres ut som om du ikke har kjørt særlig på snødekte veier.
Sist jeg kjørte mellom Tromsø og Narvik (i klarvær) stoppet jeg tre ganger og hver gang så bilen (Y, pre-juniper) omtrent slik ut, bare at snølaget var flere cm tykkere over hele hekken:
 

Bildet er en illustrasjon. Men lett, tørr snø (fokksnø) har en egen evne til å dekke alt som ikke er varmt nok til å smelte den. _Særlig_ dersom det er et "hulrom" a la lyslisten oppunder bakluka på Y Juniper. Det må varme til, ellers pakkes hekken okke som. Se bare oppunder spoileren bak på bildet
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
tirsdag 21. oktober 2025, klokken 10:21
Sitat fra: daktari på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 08:32-tvangssammenslå alle kommuner med mindre enn 5000 innbyggere, minimum størrelse 25000

Jeg slo opp av ren nysgjerrighet og SSB sin statistikk for 2024 viser at det er 245 kommuner med mindre enn 10 000 innbyggere og av disse har 174(!) mindre enn 5 000 innbyggere. Medianen for alle Norges kommuner er 5413 innbggere. Sykt!

Minimumsstørrelse er nok uheldig, det vil skape noen vilt store kommuner enkelte steder som bare blir dyrere å drifte. Men ingen tvil om at mange bør slås sammen
#9
Model Y / Sv: Juniper: snø og baklys - snø og lave frontlykter
lørdag 18. oktober 2025, klokken 21:29
Om det er noen trøst så blir frontlyktene tildekket ved tett snødrev med våt snø på pre-juniper pgså. Varmen fra diodene er knapt merkbar og smelter ingenting.
Alt dekkes til bak også på snøføre, men der synes i det minste bremselyset i bakruta når resten av hekken er pakket med snø

Dette er et problem med alle biler jeg har kjørt som har LED-lykter
#10
Ser for meg tre mulige scenarier. Enten går prisen på LR AWD opp tilsvarende nytt momstillegg og rentekampanje beholdes,
Prisen settes litt opp og i stedet for nullrente får en feks 1.99% i 36 mnd.
Eller så beholdes dagens pris(Tesla setter ned nettopris) og rentekampanjen forsvinner.

At Tesla setter ned prisen og beholder dagens nullrentekampanje virker usannsynlig

Uansett er det nok ikke Tesla som svetter mest over de varslede avgiftsøkningene
#11
Model Y / Sv: Bagasjeromsmatte nye Y
fredag 17. oktober 2025, klokken 13:01
bilkomponenter.no
begood.no

og sikkert flere
#12
Volvo / Polestar / Sv: Polestar 4
onsdag 15. oktober 2025, klokken 14:45
Takk for tips, det skal jeg teste ved neste kjøretur :)

Edit: Testet og fant ingen mulighet for å justere hvor mye speilet skal tiltes. Virker som om de tiltes maks ned uansett. Endte opp  med å ha de i en mellomstilling permanent. Speilene er litt for små så ser litt lite av trafikken bak, men klarer akkurat å få med hvitlinja når jeg rygger inn på P-plass etc
#13
Volvo / Polestar / Sv: Polestar 4
onsdag 15. oktober 2025, klokken 13:24
Det var ikke mange innlegg her så tenkte å dele noen erfaringer etter et par uker og drøyt 1500 km i Polestar 4 AWD med plus og pilot pakkene samt 20" felger. Førstegangsregistrert i sept 2025 En del av kritikken kommer som følge av at jeg er to meter høy.

Pros
+ Støydemping
+ Fjæringskomfort
+ Gode fjernlys, middels nærlys
+ God bakseteplass
+ hjemskjerm kan konfigureres med hurtigtaster feks for å skru av hastighetsvarsel og trøtthets/oppmerksomhetsvarsel
+ Bra tilhengervekt
+ Lite pling og plong (minus hastighetsvarsel som er på alle biler)
+ Veldig god veksling mellom styreassist/bare ACC.

Cons
- Selve styreassistenten er livsfarlig og holder seg ikke innenfor tydelige linjer med mindre veien er uten svinger. Er mer til irritasjon med små napp i rattet så kjører helst uten
- Dårlig finjustering av adaptiv cruisecontroll. +/- 5 km/t er lett, men +/- 1 km/t er håpløst
- Merkelig dosering av gassen ved igangsetting, synes det er krevende å sette i gang mykt selv etter over tusen km bak rattet i bilen
- Merkbart klikk/hakk ved bytte mellom pådrag/regenerering
- Sjanseløst ryggekamera, hakker og henger etter så må rygge veldig sakte siste halvmeteren. "Ryggestrekene" på skjermen er upresise og til lite hjelp
- Speil som vippes ned ved rygging vipper alt for mye så en ser ikke noe som helst bak bilen, bare det som er på sidene.
- Vanskelig å finne frem i menyer under kjøring. Sort/orange gjør det litt vanskelig å lese.
- Trangt mellom ratt og midtkonsoll for lange ben. Selv med rattet i helt oppe og ute og setet i bunn og langt bak
- Bunnen av nakkeputa er for langt ned for de med lang rygg og den treffer overgangen mellom rygg og nakke, blir derfor sittende med lut øvre rygg og har av den grunn tiltet setet ubehagelig langt bakover.
- "Bakspeilkamera" er uvant, men går greit etterhvert. Med briller er det litt slitsomt fortsatt
- Dørhåndtak kommer ikke alltid ut når jeg nærmer meg bilen
- Førersetet har litt for liten tilt, så får ingen glede av sitteputeforlengeren.
- Appene på "appskjermen" har for intetsigende og minimalistiske ikoner. Å finne feks radio er tidkrevende
- Jeg trodde min Y var bred, men P4 er og føles mye bredere. Særlig i kombinasjon med nevnte ryggekamera og sidespeil er den klønete å parkere på gjennomsnittlige p-plasser (jeg rygger alltid inn)
- Høyt forbruk. Selv med 30% større batteri enn Model Y LR må den lades like ofte

Edit: Bilen har også HUD, men klarer ikke å bestemme meg for om den skal i Pros. Jeg er så høy at det uansett blir liggende på veien 3 meter foran bilen så må se vekk fra trafikkbildet akkurat som når jeg ser i displayet og det funker ikke med polariserte solbriller
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
tirsdag 14. oktober 2025, klokken 12:51
Sitat fra: Kires på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 08:44Ikke veldig overrasket over dette. Men må telle litt på knappene om jeg skal bytte ut en av bilene før nyttår da plutselig

Med mindre du _trenger_ å bytte ut en av 2023 modell sparer du vel ingenting på å kjøpe ny nå før moms fremfor å beholde de du allerede har?

Er mye psykologi her. Virker som om en del er villige til å sløse bort penger på verditap for å beskytte seg mot følelsen av å ikke ha spart penger på nybilkjøp. Må det impulshandles på ny før det blir innført moms fra første krone?
#15
Model Y / Sv: Model Y Standard
tirsdag 14. oktober 2025, klokken 11:58
Det ble vel for dyrt å tilpasse produksjonen ut i fra forventet salgsvolum, så de la inn innertaket for at det skulle føles "kjipt nok". Kanskje endringen kommer hvis volumet blir stort nok, evt er det en indikasjon på at glasstak ikke er spesielt fordyrende
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA