Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Håvar

#1
Snakket med flere godt etablerte elektroinstallatører i vinter og de var ikke bekymret for å montere Easee
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
tirsdag 16. april 2024, klokken 09:01
Ja, for som i Nord-Norge er alle tyske veier 90 km/t og lavere?
Jeg sier ikke at jeg har hatt et snitt som alle andre (tyskere), poenget mitt er å ikke ta kostnadsbesparelsen som oppgis for god fisk.
Nok off topic nå.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
mandag 15. april 2024, klokken 12:44
Dette var ingen pissekonkurranse om du synes 0,5l/mil var provoserende, jeg bare bemerket som innlegget over mitt at besparelsen tar utgangspunkt i et relativt høyt forbruk :police:
190 hk diesel anser jeg som ganske gjennomsnittlig for nordmenn. Ingen problem å kjøre en c220d under halvliteren som årssnitt
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
mandag 15. april 2024, klokken 10:44
Jeg har kjørt ca 18000 på de elleve månedene jeg har hatt bilen, inkl to turer mellom Nord-Norge og østlandet(2*3000 km).
Likevel er det ikke mer enn 16% andel hurtiglading. Utelukkende Tesla sine hurtigladere.

Tesla bruker 23 mpg (ca 0,94 l/km) som referanse for bil på størrelse med Model Y og faktisk historisk literpris (rundt 22-23 kr), så en skal ha nokså tørst bil for å ha den besparelsen de legger opp til. Min forrige bil brukte under 0,5l diesel i snitt pr mil, så reelt spart er nok ned mot halvparten av hva Tesla påstår. Likevel nærmere 15000 kr.

https://www.tesla.com/no_no/support/tesla-app/charge-stats
#5
Model Y / Sv: Nyhet! Model Y Long range RWD
fredag 12. april 2024, klokken 12:50
Sitat fra: Hideyowife på fredag 12. april 2024, klokken 10:39Fint alternativ. Ble bare skuffa over at det ikke er samme batterikjemi som i standard bilen med RWD. Ladehastighet på min MYLR er rett og slett latterlig dårlig sammenlignet med vår M3 SR+ på langtur. Lenger rekkevidde på 100% er det, men på langtur er det ladehastigheten som forkorter reisetiden. Standard bilene med RWD er raskere på langtur... Så at en ny Long Range RWD ikke har ett slikt batteri gjør at jeg ikke klarer å se noen som helst verdi slik den er per idag. Det er fryktelig lite mellomlegg for å få 4WD med samme batteriet

Hvor har du det fra?
Ifølge tabeller her vil YLR lade 26/45 kWt på 10/20 min fra 0% og YSR 22/36 kWt på 10/20 min:
Model 3SR+ har selvfølgelig lavere forbruk enn YLR, men utifra (optimale) ladehastigheter er ikke SR+ overlegen

https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_standard_range/chargingcurve/
https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_long_range/chargingcurve/
#6
Model Y / Sv: Nyhet! Model Y Long range RWD
torsdag 11. april 2024, klokken 09:31
Sitat fra: Otkristo på torsdag 11. april 2024, klokken 07:20Da er den lansert
Merk at LR RWD med rekkevidde er 600 km WLTP er med 19" felg.
LR AWD med 533 WLTP er for 20", WLTP for LR AWD er 565 med 19", så WLTP-forskjell mellom RWD og AWD er 32-35 km.
#7
Model Y / Sv: Bakovervendt bilstol til eldre barn
torsdag 04. april 2024, klokken 09:16
Jeg gikk for Besafe Stretch. Junior er ca 105 cm (stor 3-åring), så jeg har dratt ut skinne litt sånn at han får bedre beinplass.
Jeg som er 198 cm sitter fortsatt greit foran han i passasjersetet. Har ikke forsøkt å sette det bak førersetet, da mistenker jeg at jeg må tilpasse ønsket sittestilling litt. Litt dyr stol, men fikk 25% på stolen hos BilXtra gjennom medlemskap i Elbilforeningen

Hvis du ikke allerede har forankringsringer anbefaler jeg å montere noe tilsvarende disse til stolens ankere:
https://www.begood.no/products/forankringsringer-tesla-model-3y-160mm-2-stk

PS: Inntil nylig hadde vi Cybex sirona z på roterende base. Synes den tok like mye plass som BeSafe stretch (med skinne trukket ut et hakk). Roterende stol var veldig behagelig, men isofix er ikke godkjent for mer enn 18 kg så det er ikke et alternativ lenger. Heldigvis er guttungen stor nok til å gå inn i bilen selv (når han gidder  ::) )
#8
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
tirsdag 02. april 2024, klokken 09:34
Enig :) Nærlys/kjørelys-ikonet kunne med fordel vært synlig hele tiden, men grått i stedet for grønt når lysene er av

Fikk også oppdateringen i går kveld. Det første jeg la merke til er at med AP aktivert får jeg lov til å sette hastighet til fartsgrense +10 km/t. Tidligere kun det antallet prosent jeg har lagt inn. Mulig det er blitt en reset av noen innstillinger jeg hadde, så må grave litt i menyen for AP/TACC før jeg konkluderer
#9
Model Y / Sv: Oppvarming av viskerområde?
tirsdag 02. april 2024, klokken 09:30
Takk, jeg har tydeligvis oversett det :angel:
#10
Model Y / Oppvarming av viskerområde?
mandag 01. april 2024, klokken 09:50
Se vedlagt bilde. Jeg har ikke lagt merke til knappen ringet inn i rødt tidligere. Er det oppvarming av området der viskerne hviler mot ruta?
Antar det ikke er generell oppvarming av ruta, da vil det jo i så fall være to knapper med samme funksjon (gul sirkel)
Edit: har trålet gjennom brukermanual uten å finne beskrivelse

Berlin-bil
#11
Litt på siden av ESV, men Sveitsiske myndigheter har godtatt ny dokumentasjon fra Easee og laderen settes i salg igjen.
Sveits er ikke en del av EU/EØS så usikker på hva det vil ha og si for andre europeiske land

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/03/27/sveits-gir-gront-lys-til-ny-easee-lader/
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lang ladekabel 230v
mandag 25. mars 2024, klokken 19:38
Jeg tror trådstarter sikter til ladekladd/nødlader med schuko
Denne fås i 5-15 m.
Vær obs på at schuko ikke er beregnet på mer enn 10A kontinuerlig strømtrekk.
Ved 16A vil pinnene på støpselet bli glovarme (har testet med vifteovn på 3,6 kW)

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/metron-voltorb-schuko-til-type-2-justerbar-ladekabel-6a-16a-1-fas?variant=43079087456498
#13
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
onsdag 13. mars 2024, klokken 12:05
Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. mars 2024, klokken 11:32Leste du de to innleggene over?  8)

Se der ja, jeg skrev innlegg uten å oppdatere nettsiden først :angel:
#14
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
onsdag 13. mars 2024, klokken 11:28
2024.8 er nok uke 8. Hvis du ser tilbake på de siste årene finner du SW opp til rundt 45, feks 2023.44 og 2020.48
https://teslascope.com/software/timeline
#15
Bestilling og levering / Sv: Fargevalgets kvaler…
tirsdag 06. februar 2024, klokken 09:29
Jeg er veldig fornøyd med MCR. Bestilte da fargen ble tilgjengelig i konfigurator og gikk og håpet på at den skulle vær minst like mørk Mazda sin rødfarge.

Får mye skryt for fargen, først og fremst i sollys og når det er mørkt med kunstig belysning. I gråvær synes jeg den er litt anonym og kjedelig. Ville valgt den igjen. En bonus er at det nesten ikke er biler i lik farge. Med mindre du bor i Oslo går det nok fort uker mellom hver gang du ser en y i MCR. Hvit står det gjerne to-tre av i samme kryss :laugh:

Gå for det du har lyst på, bilen blir skitten uansett.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA