Nio er kongen på haugen på sikkerhet

Startet av SolEL, søndag 27. juli 2025, klokken 18:16

« forrige - neste »

SolEL

Elbli24 dummer seg ut når de skryter uhemmet av testen av nye m 3. 90 for voksene er ikke mye å skryte av. Før var de nesten på 100, så dette er ett tilbake skritt. Skuffende. Hadde forventet att de hadde matchet de beste kinesiske. Men nei, Skribenten fremstiller det som om ingen får høyere. Alle Nio gjør dette. Toppen av skryt er at han framhever hvor god Tesla er på ADAS. Til tros for att Euro NCAP ber Tesla og Volvo om å skjerpe seg. De er blant de svakeste.

https://www.elbil24.no/nyheter/far-arets-hoyeste-score/83124652

SolEL

Nios nye Firefly som ikke har noe plass på elbilforum fikk topp omdømme i kinesisk crash test. 3 G pluss og en G.
Onvo i60 fikk samme karakter. Mens Tesla m3 fikk en M og 3 G er. Firefly er den sikreste småbil ifølge testen.
Bilen kan bestilles i Norge og er utstilt på Nio House Oslo.

https://cnevpost.com/2025/07/29/nio-firefly-safest-small-car-china-crash-test/

Test av Firefly på Motor fikk 78 poeng. Skulle hatt 80 poeng.  Jeg siterer: parenteser er mine kommentarer.
"Vi snakker kanskje om  den beste småbilen på markedet.

Og opplagt den beste på enkelte områder. Den får 10 poeng i to delkategorier av Motor (Skulle vært tre delegasjoner. Sikkerhet ga de 8 p. men etter test i Euro NCAP må dette heves til 10 p.). Det skjer bare unntaksvis.

Men faktum er at Firefly setter en ny standard for både bagasjeplass og komfort i småbilklassen". ( De glemte sikkerhet)

"Bagasjerommet er på 404 liter...Ford Mustang Mach-E.  har bagasjevolum på 402 liter...(men Mustangen er) 70 cm lengre"
https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-firefly/323725

SolEL

Firefly er nå testet i Euro NCAP

STOP PRESSEN!!!!!!!!!

Beste resultat i Euro NCAP noensinne og dette i en liten bil 4m lang. med korte deformasjons soner.
5 stjerner
voksne: 96% (38,8 p.)
barn:86%
front:14.8
Side kolisjon: 16 av 16

Dette er en maktdemonstrasjon. Legger til at n2 er Nio ET5 den også med 96% Så VW ID7 og Deepal s07

https://cdn.euroncap.com/media/89372/euroncap-2025-firefly-firefly-datasheet.pdf

Nå bør Motor.no redigere sin test av bilen. Den fikk 8 p. for sikkerhet. Nå etter NCAP sin test må de vel gi 10 av 10. Siden den er best.

SolEL

Men en svakhet er dørene. Rettere sagt dørlåsene. i noen tilfeller kan de ikke la seg åpne etter kollisjon. Dette har skjedd en gang i Kina. Heldigvis gikk det bra. Men med andre bilmerker har det hatt dødelig utgang i Tesla cypertruck, som havnet i retten, og nå nylig i den støvsuger produsenten Xiaomi. Kina vurderer å forby slike dørlåser
Kan dette la seg fikse med en tilbakekalling eller update? Noen som vet.

turfsurf

Sitat fra: SolEL på søndag 03. august 2025, klokken 11:37Test av Firefly på Motor fikk 78 poeng. Skulle hatt 80 poeng.  Jeg siterer: parenteser er mine kommentarer.

Og opplagt den beste på enkelte områder. Den får 10 poeng i to delkategorier av Motor (Skulle vært tre delegasjoner. Sikkerhet ga de 8 p. men etter test i Euro NCAP må dette heves til 10 p.). Det skjer bare unntaksvis.

Men faktum er at Firefly setter en ny standard for både bagasjeplass og komfort i småbilklassen". ( De glemte sikkerhet)
Synd at en såpass bra bil har elendige elbil egenskaper. 32 mil WLTP og 100kW lading gjør at den bare er en bil for nærområdet. Da er det litt mye med 320k.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. oktober 2025, klokken 07:50
Sitat fra: SolEL på søndag 03. august 2025, klokken 11:37Test av Firefly på Motor fikk 78 poeng. Skulle hatt 80 poeng.  Jeg siterer: parenteser er mine kommentarer.

Synd at en såpass bra bil har elendige elbil egenskaper. 32 mil WLTP og 100kW lading gjør at den bare er en bil for nærområdet. Da er det litt mye med 320k.
330 km ifølge elbilforeningen.

Lading 10 til 80 % tar 29 minutter (tabellen sier 31:30, men da har de starta fra under 10%), 40 min om man vil ha helt til 90 %. Det synes jeg er helt innafor, og gjør at en langtur innimellom er greit gjennomførbar.

https://elbil.no/test-av-nio-firefly/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 19. oktober 2025, klokken 10:55330 km ifølge elbilforeningen.

Lading 10 til 80 % tar 29 minutter (tabellen sier 31:30, men da har de starta fra under 10%), 40 min om man vil ha helt til 90 %. Det synes jeg er helt innafor, og gjør at en langtur innimellom er greit gjennomførbar.

Siterte bare Motor, ser det står 330km på hjemmesiden. Problemet er at 10-80% på en halvtime ikke gir mere enn drøye 20 mil med rekkevidde på norsk landevei en fin sommerdag. Alt går, men i dag er det ikke noe å skryte av. Har selv kjørt 128 mil på ett døgn med i3 120Ah som har omtrent samme rekkevidde med lavere ladefart (40 minutt ladestopp).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. oktober 2025, klokken 14:00
Sitat fra: RJK på søndag 19. oktober 2025, klokken 10:55330 km ifølge elbilforeningen.

Siterte bare Motor, ser det står 330km på hjemmesiden. Problemet er at 10-80% på en halvtime ikke gir mere enn drøye 20 mil med rekkevidde på norsk landevei en fin sommerdag. Alt går, men i dag er det ikke noe å skryte av. Har selv kjørt 128 mil på ett døgn med i3 120Ah som har omtrent samme rekkevidde med lavere ladefart (40 minutt ladestopp).
Joa, men det betyr at med en lading er man på ca 50 mil rekkevidde, med to ladinger 70 mil.

Det første dekker ca en tur Oslo til Bergen som er ca 7 timer + lading eller Trondheim som er ca 6 timer (mer motorvei) + lading. Det siste tallet dekker en tur fra Oslo til Snåsa eller Namsos som begge tar ca 9 timer + lading. Selvsagt litt kortere om man holder fartsgrensa på motorveien...

Det er altså langt mer langtur enn de fleste tar, så jeg vil fremdeles kalle det greit så lenge det ikke er noe man gjør ofte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SolEL

TV2.no sier:
"Rekkevidden er 330 kilometer...Men våre tester tilsier at denne kan gå lenger...

Hurtiglading gjøres med opptil 100 kW. Isolert sett ikke imponerende, men sett opp mot andre biler i samme prisklasse, er det bra... mangler varmepumpe".
Hvis rekkevidden, varmepumpe og ladehastighet hadde vært bedre hadde prisen vært høyere.

Hvis bilen hadde hatt Onvos 60 Kwh batteri og battery swap hadde dette vært supert, men da hadde bilen kostet 300 tusen pluss baas på over 1000 kr per mnd. Den har baas i Kina selvsagt. Bilens sterke side og overskrift er plass for pengene. Ikke så mye fokus for revolusjonerende sikkerhet.

https://www.tv2.no/broom/mer-plass-for-pengene-skal-du-lete-lenge-etter/18107333/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SolEL på søndag 03. august 2025, klokken 11:37Nios nye Firefly som ikke har noe plass på elbilforum fikk topp omdømme i kinesisk crash test. 3 G pluss og en G.
Onvo i60 fikk samme karakter. Mens Tesla m3 fikk en M og 3 G er. Firefly er den sikreste småbil ifølge testen.
Bilen kan bestilles i Norge og er utstilt på Nio House Oslo.

https://cnevpost.com/2025/07/29/nio-firefly-safest-small-car-china-crash-test/

Test av Firefly på Motor fikk 78 poeng. Skulle hatt 80 poeng.  Jeg siterer: parenteser er mine kommentarer.

"Bagasjerommet er på 404 liter...Ford Mustang Mach-E.  har bagasjevolum på 402 liter...(men Mustangen er) 70 cm lengre"
https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-firefly/323725

Synes det er kjempebra at Firefly gjør det kjempebra på NCAP-testen. Men om en skal sammenligne Firefly med Model 3 så kan en ikke direkte sammenligne NCAP-tallene, ettersom NCAP definerer Model 3 som en "Large Family Car", mens Firefly er "Small Family car". Så det at Firefly får bra på Adult er ikke på tross av små deformasjonssoner, men derimot fordi en vurderer med tanke på at biler i den klassen pleier å ha små deformasjonssoner.

En ser og at en Firefly er ganske mye lettere enn en Model 3, i tillegg til å har kortere deformasjonssone. Så dersom de to bilene krasjer front mot front, så tror jeg at jeg ville foretrukket å sitte i en Model 3.

At Model 3 har gått ned i Adult-rating på NCAP siden 2020 betyr ikke nødvendigvis at bilen har blitt dårligere. Det kan og være NCAP har økt kravene for å nå top-score.

Men i konkurranse med andre små familiebiler er det veldig bra score på Firefly. Det er meget bra.
Tesla Model Y                         2021-

SolEL

Har du noen kilder å henvise til angående påstanden om at det vurderes forskjellig ut ifra hvilken klasse bilen er i.
Små og lette biler har jo den fordelen at sammenstøtet med veggen blir mindre pga vekten. Des høyere vekt desto større sammenstøt. Unntagen i tester der bilen står stille. At de skulle få enda bedre mildere vurdering på toppen av dette høres litt merkelig ut. Jeg tror at det kun er dørene det er gjort noe med angående gamle og nye model 3 og Y for øvrig. At de fortsatt henger så godt med er imponerende. Siden kravene nå er høyere særlig angående dørene. Men Nio er enda mer imponerende. Enda mer solid.

turfsurf

Sitat fra: SolEL på mandag 20. oktober 2025, klokken 20:58Har du noen kilder å henvise til angående påstanden om at det vurderes forskjellig ut ifra hvilken klasse bilen er i.
De trenger ikke vurderes forskjellig, men krasjer man med en bil som er dobbelt så tung og ellers relativt lik konstruksjon vil retardasjonen bli mye større for de i den letteste bilen. Man vil gå fra fart fremover til å rygge.

Det er bare å se på kollisjoner mellom personbiler og semitrailer som er ekstremvarianten for å skjønne dette.

Dette gjør hele utsagnet med at "kollisjoner over 70km/t er dødelig" ganske vittig. Krasjer man med en semi hjelper det ikke å kjør i femti...

Håvar

Sitat fra: SolEL på mandag 20. oktober 2025, klokken 20:58Små og lette biler har jo den fordelen at sammenstøtet med veggen blir mindre pga vekten. Des høyere vekt desto større sammenstøt

Bilens egenvekt i møte med en solid vegg som ikke gir etter er uinteressant, det eneste som betyr noe for passasjerene er hvor lang tid/strekning det tar før de har bråstoppet, altså hvor store deformasjonssonene er.

I EuroNCAP sin MPDB-test, der en frontkollisjon i 50 km/t mot vogn som kommer rullende imot og med 50% overlapp er det blitt en standard "motpart" på ca 1400 kg. Så en bil på 1000 kg og en på 2000 kg må begge frontkollidere med den samme bilen/vogna på 1400 kg. Tidligere ble denne motparten matchet rent vektmessig mot testobjektet. Subjektivt kommer en stor bil godt ut av den kollisjonen den standardiserte vekten siden passasjerene i den tyngste bilen får den lengste stoppdistansen, og den lille bilen får det tilsvarende verre.

Nytt i EurpNCAP sin test er den  belønner "biler som både beskytter sine egne passasjerer og ikke skader motparten unødvendig mye", De blir også scoret på hvor stor belastningen testbilen får på motparten, og her får tunge biler trekk. Så utifra førers perspektiv blir det vanskelig å sammenligne kollisjonsresultater fra to ulike klasser.

https://www.euroncap.com/en/for-engineers/protocols/adult-occupant-protection/
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA