Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Håvar

#1
Model Y / Oppvarming av viskerområde?
mandag 01. april 2024, klokken 09:50
Se vedlagt bilde. Jeg har ikke lagt merke til knappen ringet inn i rødt tidligere. Er det oppvarming av området der viskerne hviler mot ruta?
Antar det ikke er generell oppvarming av ruta, da vil det jo i så fall være to knapper med samme funksjon (gul sirkel)
Edit: har trålet gjennom brukermanual uten å finne beskrivelse

Berlin-bil
#2
EQ / Mercedes-Benz EQT, 7-seter "people carrier"
tirsdag 11. mai 2021, klokken 16:40
Lite fakta så langt. 7 seter, 495 cm lang, 186 cm bred og 183 cm høy
Kommer på markedet neste år iflg. Motor. Mon tro om kors på taket er standard

https://motor.no/elbil/i-denne-mercedes-kassa-er-det-plass-til-hele-storfamilien/199010
#3
Teslabjørn melder om at Cirkle K sin 150 kW lader brått strupes til  25 30 og deretter 5 10 kW. Disse kablene er ikke vannavkjølte, og han filmer med IR-kamera som viser tydelig varmeutvikling.

Er det noen her inne som har opplevd lignende enda? Dersom dette er et reelt problem synes jeg Cirkle K bør opplyse om dette, evt stenge laderne eller la de være gratis. Det er ikke greit å betale 3,50,- pr min for potensielt 5-10 kW.
Dette er jo kun fra én lader, så kan være en isolert feil.

Lenke til nevnte video:
https://youtu.be/wi4WTWhI8ig?t=456
#4
e-Golf / Bør en unngå forhåndsvarming ved svakt 12V batteri?
mandag 07. oktober 2019, klokken 15:12
e-golf lader 12V kun når bilen er på og ikke ved lading. Vil forhåndsvarming av bilen (uten å være tilkoblet lader) tappe 12V i noen særlig grad, eller vil bilen lade det fra høyspentbatteriet? Mener å huske å ha sett at HV-batteri tappes et par prosent ved oppvarming, så antar at 12V ikke belastes så voldsomt?

Har et litt svakt 12V som må byttes snart, dersom noen har kjennskap til dette setter jeg pris på alle tilbakemeldinger :)
#5
Polestar 2 / Elbilforeningen påstår 1400 kg hengervekt
fredag 20. september 2019, klokken 20:36
Gode nyheter, men jeg aner dog ikke hvor de har dette tallet fra.
"Den nye elbilmodellen tilbyr firehjulsdrift, tilhengerfeste (tilhengervekt: 1.400 kg) og taklast i full kombikupé med god lasteåpning
"

https://elbil.no/absolutt-helt-elektrisk-i-frankfurt/
#6
"Ionity dobler antall lynladere, mens BKK tredobler. Tidenes utbygging av lynladere er i full gang – også inne i bysentrum."

https://www.tu.no/artikler/tidenes-utbygging-minst-150-nye-lynladere-i-norge-for-nyttar/474297

#7
Model 3 / Ladekurve, TM3 SR+
lørdag 14. september 2019, klokken 15:10
Hei,
Har noen funnet (eller laget selv) ladekurve for Standard Range plus?
Har prøvd å søke litt selv både på Google og her på forumet, men det er lite å finne. Har så langt funnet ut at peak er på ca 100 kW, men det hadde vært veldig interessant å se hele kurven særlig i forhold til Long Range.

SR+ har mer enn nok rekkevidde for min del, men det spiller en rolle hvor raskt man kan lade f.eks. 200 km rekkevidde om man kommer inn til SuC med 10-15%.
#8
Desverre ser det ut til at disse tre bilene vil dele batteripakke. Med dagens begredelige leveringstempo av e-Niro og Kona kan det se ut til at ventelistene for nye Soul også blir evig lange  :-\

https://electricrevs.com/2018/12/20/exclusive-details-on-hyundais-new-battery-thermal-management-design/

Fra artikkelen:
"Hyundai and Kia are using this new overall battery pack and thermal management design in the 2019 Kia Niro EV and the 2020 Kia Soul EV as well as in the 2019 Hyundai Kona Electric.

The companies also market a smaller 39.2 kWh version of the battery pack outside of the US and Canada. That smaller pack reportedly skips the two modules under the rear seat and reorganizes the three modules under the floor into 90 cell groups using pairs of the same cells used in the 64 kWh version of the pack.
"

Edit: Forhåpentligvis økes produksjonen av cellene, ellers vil vel leveranser av Soul føre til enda lenger leveringstid på Kona og Niro også ???
#10
e-Golf / VP gir ingen varme
mandag 26. november 2018, klokken 20:42
Oppdaget i går å komme til en iskald bil etter å ha startet forvarming mens bilen stod til lading. Jeg hørte tydelig at varmepumpen gikk som vanlig, men kupétemperaturen var akkurat samme som i garasjen, ca. 5 plussgrader. Kjørte en liten tur, og etter ca 15 min var ikke temperaturen økt noenting. Prøvde endel instillinger, blant annet øke til 25-26 grader og til HI uten at det hjalp noe. Fortsatt bare (is)kald luft. Prøvde å endre klimaprofil til "sterk", men ingen endring. Jeg hører den typiske lyden fra vp når jeg guffer opp temperaturen. Bilen stod forøvrig i "Normal", ikke ECO eller ECO+.

Noen som har vært borti dette tidligere? Typisk at det skjer i disse kalde tider med minusgrader..
Har uansett snakket med Møller og fått time førstkommende fredag, men tenkte å forhøre meg her.
Jeg har ikke tuklet med noen innstillinger så tror ikke det er brukerfeil :angel:
#11
Elbiler i media / i-Pace får stryk i test av nødbrems-systemer
onsdag 21. november 2018, klokken 10:47
https://www.dinside.no/motor/billigmerker-knuser-premium-biler-i-bremsetest/70472977

Synes kommentarene til PR-avdelingen viser en skremmende holdning. En produsent som Jaguar kan ikke leve med et slikt resultat
De prøver jo å bortforklare hvorfor bilen feilet i testen. Synes de burde lagt seg flate og sagt "Dette er alt for dårlig og vi jobber så raskt vi kan med å utbedre".
De andre bilene får jo til å stoppe, så ser ikke noen opplagte problemer med selve testen
#13
e-Golf / Begrensning av ladestrøm og vedlikeholdslading ved avgangstid
søndag 02. september 2018, klokken 09:51
Jeg har et par litt tekniske spørsmål om lading av bilen.
1. Hvis jeg setter opp 10 eller 13A som maks ladestrøm, vil software da ta hensyn til lengre ladetid og angi korrekt gjenstående tid i appen?

2. Dersom jeg f.eks. skal reise bort en uke, la oss si man-søn og jeg lar bilen stå tilkoblet lader og på mandag før avreise setter opp avreisetid søndag. Da vil bilen lades opp til 80% (har satt dette som nedre ladegrense) slik at bilen står hele uken med 80%. Vet at jeg kan stoppe ladingen manuelt i appen, men det er ikke gitt at jeg har tid til å sitte å følge med på når den er ladet til 70-80% og ønsker ikke at den skal stå en uke med fulladet batteri.
Er det noen ulemper med å la bilen stå koblet til lader så lenge (utover faren for lynnedslag/spenningsendringer i nettet)?
#14
Kjøpe elbil? / Hjelp! Vi skal kjøpe vår første elbil
mandag 06. august 2018, klokken 08:58
Hei :)
Endelig har vi tatt til fornuft og bestemt oss for å bytte ut vår begredelige i10 med en elbil. Vi har satt et tak på 220 000,-. Det 2-3 år gammel bil av "forrige generasjon" og i praksis ca 150 km rekkevidde. Valget falt på e-Golf. Etter å ha prøvd de forskjellige alternativene fant jeg raskt ut at mine 198 cm aldri finner noen god sittestilling i Leaf (utrolig at lengdejustering av ratt ikke er standard på alle biler) og bagasjerommet i Soul blir for lite. Ioniq er fremdeles for dyr, og B-klassen er uaktuell på grunn av manglende hurtiglading. Ellers ville nok den seilet opp som favoritt. Har jeg oversett noen opplagte alternativer?

Dere som har/ har hatt e-Golf, er det noe spesielt jeg bør være obs på? De eneste kriteriene jeg har satt til ekstrautstyr er varmepumpe, adaptiv cruisecontrol og original DAB+. Noe mer som bør være med?

På forhånd takk, jeg gleder meg til å bli elbilist  :D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA