Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Håvar

Sider: [1] 2 3 ... 18
1
Model 3 / Sv: Forskjell støynivå 2019 og sen 2020 Model 3
« på: Fredag 16. Oktober 2020, klokken 14:13 »
@ToWalkOrDrive
"Ser at Nereus ikke har testet, men av det jeg har lest på Tesla-forum så varierer oppfattelsen av hvor bra grep de har på vinterføre voldsomt, så ikke så lett å tolke. Noen sier det er det verste de noen gang har prøvd mens andre sier de er helt topp. Tesla-Bjørns lydtester viser at det er lite støy....hmmm...skeptisk..."

Off topic, men til info; Nereus er testet i Motors test. Firemax er samme dekk som Nereus (Firemax/Nereus FM805+/NS805+)
Karakter 2 på støy... Litt motstridende til hva Teslabjørn erfarer.
https://motor.no/2020-20560-r16-dekktest/selvskreven-sisteplass/181987

Det der var meget interessant. Og veldig rart. På den ene siden står Megawheel og skryter hvor stille og lettrullende Nereus er, samtidig som de påstår at NAF og hele dekktestingsbransjen er kjøpt og betalt for å dømme de kjente merkene opp, samtidig som det er jo akkurat det Motor gjør i testen (Støy: Continental=perfekt, Nereus=dårligst, mens troverdige Tesla-Bjørns målinger viste desidert lavest støy fra Nereus. Samtidig har Megawheel gått over til å anbefale Frigus EV Ice 3-dekk, som ikke er nevnt noen annen plass...som visstnok skal være enda bedre enn Nereus... https://www.megahjul.no/nb/content/tesla-model-s-vinterdekk-tilbud-i-24545r19-med-felger. Samtidig skriver de mye rart på Megawheel-siden....litt sånn "det har aldri landet noen på månen"-påstander.

Tror jeg skal fortsette å bruke Continental VikingContact 7 til neste nye elbil siden de lager så utrolig mye mindre støy på grov asfalt enn 20" sommerdekkene mine, samtidig som de er dømt til å ha meget godt grep på snø og is, som stemmer godt med min erfaring.

Sånn utenom det, så har vel de nyeste nye Model 3 begynt å komme til Norge nå. Så det store spørsmålet nå blir egentlig hvordan forskjellen blir på støy mellom Model 3 September 2020 og November 2020 (som Tesla vil kalle 2021, som andre bilfabrikanter).

Det er litt underholdende å lese lenken du sendte fra megahjul.
De fremstiller Nokian og Continental som amatører som ikke har laget et dekk før :laugh:

"Dekket er konstruert av dyktige ingeniører, inkl. artikkelforfatter i den hensikt å lage et vinterdekk som opprettholder kjøregleden fra Winrun sommerdekkene, men likevel skal være bedre på vinterføre enn Nereus/ Firemax (og naturligvis ''testvinnerne til NAF''). Det er fokus på myk slitesterk naturgummiblanding (mye bindemiddel) , og gummien er myk og kleber godt i hele dekkets levetid ( i motsetning til de fleste europeisk og øst-europeiske) produserte plastgummidekk."

Den som har skrevet dette er vel ikke en helt nøytral part.

2
ID.4. / Sv: Servicepriser
« på: Tirsdag 06. Oktober 2020, klokken 11:30 »
På en ny fossilbil er det lite eller ingenting annet ved service enn oljeskift som skiller den fra elbil, så ikke forvent rare forskjellen.
Eksempel fra e-golf (4 år og gått 50k) gjennomført vår 2019 hos Møller Kokstad:
 

Inspeksjon 2 582,39
Tilleggsarbeid: Bremsevæskeskift 1 046,20
Miljøgebyr 99,00

Herav MVA: 745,53
Totalt å betale: 3 728,00

3
Kia Niro EV / Sv: E-niro får også hengerfeste!
« på: Mandag 05. Oktober 2020, klokken 13:10 »
Det betyr ikke noe hva tillatt totalvekt på henger er så lenge aktuell totalvekt (egenvekt + last) ikke overstiger 300 kg. Det er dog ganske begrenset hva en kan laste, de fleste hengere har en egenvekt på 150 kg+

4
Polestar 2 / Sv: Levering
« på: Mandag 07. ſeptember 2020, klokken 11:36 »
e-Golf lader ikke 12V fra høyspentbatteriet ved hurtiglading, men gjør det derimot ved AC-lading. Har hørt dette fra andre og sjekket derfor spenning selv med OBDeleven. Under kjøring og AC-lading er spenningen på ca 14,5 volt, mens under hurtiglading lå det på rundt 12,5 volt( tall fra hukommelse).
Opplevde det aldri som noe problem siden ladestoppene med 1.gen e-Golf sjelden er mer enn 20 min, men det er like fullt et dårlig design og en unødvendig belastning for 12V-batteriet. Med lange ladestopp vinterstid kan det kanskje bli et problem, særlig når batteriet begynner å få noen år på baken.

5
TAYCAN / Sv: Taycan overrasker «alle» mht. rekkevidde!
« på: Fredag 21. August 2020, klokken 16:37 »
TeslaBjørn har etterhvert testet 4S med 93kWh batteriet. 579 km rekkevidde i 90km/t og 425 km i 120 km/t

https://www.youtube.com/watch?v=VB24iJbusgQ

6
Tesla / Sv: Tesla utrykningskjøretøy
« på: Onsdag 05. August 2020, klokken 19:19 »
Denne er i bruk av Utrykingsopplæring til nettopp opplæring.
https://www.facebook.com/utrykningsopplaering/photos/a.100987727991288/164262691663791/

7
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hvor trykker skoen, eller strømmen?
« på: Mandag 03. August 2020, klokken 08:16 »
Også må det lønne seg å saktelade. Fortum er i særklasse dårligst her som tilbyr 22kW AC til 1 kr/kWh, hvilket for alle som ikke har Zoe eller Tesla med dobbeltlader betyr minst 5,5 kr/kWh.
Denne skjønte jeg ikke. Hvordan blir 1 kr/kWh til 5,5 kr/kWh?

Sist jeg sjekket (og det er god en stund siden), tok Fortum minuttpris på saktelading, og da er det klart at de med langsomme ombordladere (som jeg) betaler mye per kilowattime. Var det noe slikt du prøvde å si?

Ai, 1kr/min ja.  Takk for observasjonen

8
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hvor trykker skoen, eller strømmen?
« på: Fredag 31. Juli 2020, klokken 14:34 »
Et mål må være høyere turnover slik at flere ladere er ledige. Prising som straffer knallhardt å okkupere en lader etter 100%.
+1 Lading med veldig lav effekt må ikke lønne seg(tidskomponent i pris) og det bør vær en slags "idle fee". Så fort ladingen er fullført bør det påløpe en høy pris for å få folk til å flytte bilen i tide.

En mye bedre løsning er da ladere som KEM Power som dynamisk kan tildele effekt etter behov. Da kan man velge om man trenger 150, 100, 75 eller 50kW. Eller ladeoperatør kan lett justere villet tilbud man skal ha.
+1 for effektdeling á la KEM Power. Bare se på drivstoffpumper, der velger man 95 eller 98 oktan bensin før fylling. Det er dårlig utnyttelse av tilgjengelig kapasitet å ha noen få ladere for hvert effekttrinn.

Ønsker også mulighet for kortbetaling, enten bare lesing av rfid på bankkortet eller fullverdig kortterminal. Ja dette koster litt penger, men se igjen til drivstoffpumper. Trenger ikke ha en kortautomat for hver lader, det er tilstrekkelig med én for hver lokasjon. Jeg er lei av å fikle med brikker og apper hvor jeg blir logget ut titt og ofte.

Også må det lønne seg å saktelade. Fortum er i særklasse dårligst her som tilbyr 22kW AC til 1 kr/kWh  kr/min, hvilket for alle som ikke har Zoe eller Tesla med dobbeltlader betyr minst 5,5 kr/kWh.

9
e-Golf / Sv: We Connect app
« på: Torsdag 30. Juli 2020, klokken 09:24 »
Vet ikke om det har noen relevans til ditt problem, men jeg fikk også problemer etter at abonnement løp ut. Jeg fornyet det etter utløp, men fikk ikke kontakt. Dette var svaret jeg fikk fra VW den gang:

Hei Håvar,
Takk for at du kontakter Volkswagens digitale tjenester.
Vi beklager ulempen med å registrere din e-Golf.
SIM-kortet i bilen blitt deaktivert på grunn av personvern.
Vi vil sende saken til våre eksperter i Tyskland for å aktivere SIM-kortet ditt på nytt. Så snart vi får svar, vil vi informere deg om det.

Hvis du har flere spørsmål, er det bare å svare på denne e-posten eller ringe oss på 80012651 (man-søn 08: 00-20: 00). Vennligst oppgi saksnummeret i emnefeltet.

Ønsker deg en hyggelig dag og en hyggelig kjøreopplevelse i e-Golf.

Vennlig hilsen
Volkswagen Digitale Tjenester


Et par dager senere var alt i orden igjen.

10
Polestar 2 / Sv: Rekkeviddekalkulator + Ladekalkulator
« på: Tirsdag 21. Juli 2020, klokken 10:31 »
Nei, men det er på håret  :o

i-Pace veier 2130 kg tom, mens PS2 tikker inn på 2123 kg (begge uten fører)
Fant ikke specs på nett, men søkte opp skiltene på bilen elbilforeningen testet (EB54436) med performance-pakke

11
Polestar 2 / Sv: Rekkeviddekalkulator + Ladekalkulator
« på: Mandag 20. Juli 2020, klokken 14:20 »
Ja, jeg er klar over det  ;) Var bare henvisning til at det er mer ved batterier enn hvordan de pakkes og ser ut

Når det er opplyst peakeffekt på 150 kW må nødvendigvis ladekurven være annerledes eller høyere enn på i-Pace.
https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/article/Ladeeffekt/

Så vil tiden vise om man faktisk oppnår den effekten

12
Polestar 2 / Sv: Rekkeviddekalkulator + Ladekalkulator
« på: Mandag 20. Juli 2020, klokken 13:27 »
Som er nesten identisk med motorspesifikasjonen for i-Pace. Batteriet er også ganske likt, dvs. det har en parallell mindre, 3P x 108S mens i-pace har 4P x 108S. Så da skal det vel godt gjøres å oppnå noe særlig hurtigere lading enn i-Pace. https://insideevs.com/news/343110/lets-take-a-closer-look-at-polestar-2-battery-details/

Ifølge den logikken bør vel Model S/X75 og Model 3LR lade omtrent like raskt fordi batteriene er "ganske like"?

13
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
« på: Onsdag 15. Juli 2020, klokken 08:27 »
Noen vil nok også la seg overraske over at Nissan har byttet til CCS-standarden for hurtiglading i Europa. Selskapet var nemlig ett av få som inntil nå har holdt fast i Chademo-standarden, og det var knyttet noe spenning til hvorvidt de ville holde fast i den, tross at nærmest alle konkurrentene har gått over til CCS. Maks effekt er oppgitt til 130 kilowatt.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/awgrj4/her-er-nissan-ariya-firehjulsdrift-og-inntil-500-km-rekkevidde

Nok en spiker i kista for ChaDeMo (i Europa)

14
Lexus UX300E / Sv: Lexus UX300e
« på: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 18:50 »
Tja her i Europa er vel det en marginal ledelse over Mazda i så fall, siden Mazdaen har CCS-plugg

15
Lade hjemme / Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
« på: Fredag 01. Mai 2020, klokken 14:38 »

Vi tenker foreløpig å gå for en enkel og rimelig ladeboks som f.eks Folkeladeren, noen som har erfaringer eller andre råd å komme med ifht valg av ladeboks?


Ville sterkt vurdert en annen ladestasjon siden du allerede tenker å installere kapasitet til å lade på høyere effekt enn de 3.6 kW som e-golfen vil kunne utnytte. Folkeladeren koster såvidt jeg kan se 4995,- (billigste jeg fant) og hvis du er medlem i elbilforeningen får du Easee sin lader til 6995,- (1000 kr rabatt) https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/

Denne ladestasjonen kan lade med opptil 32A/3 fas 7,4 kW siden du har 230V IT-nett, mens Folkeladeren ikke vil gi mer enn 18A/1 fas

Edit: du trenger IKKE være kunde hos Tibber for å bruke Easee-ladestasjonen, kun dersom du ønsker all funksjonaliteten laderen kan gi.

Sider: [1] 2 3 ... 18