Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Håvar

#1
Litt på siden av ESV, men Sveitsiske myndigheter har godtatt ny dokumentasjon fra Easee og laderen settes i salg igjen.
Sveits er ikke en del av EU/EØS så usikker på hva det vil ha og si for andre europeiske land

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/03/27/sveits-gir-gront-lys-til-ny-easee-lader/
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lang ladekabel 230v
mandag 25. mars 2024, klokken 19:38
Jeg tror trådstarter sikter til ladekladd/nødlader med schuko
Denne fås i 5-15 m.
Vær obs på at schuko ikke er beregnet på mer enn 10A kontinuerlig strømtrekk.
Ved 16A vil pinnene på støpselet bli glovarme (har testet med vifteovn på 3,6 kW)

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/metron-voltorb-schuko-til-type-2-justerbar-ladekabel-6a-16a-1-fas?variant=43079087456498
#3
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
onsdag 13. mars 2024, klokken 12:05
Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. mars 2024, klokken 11:32Leste du de to innleggene over?  8)

Se der ja, jeg skrev innlegg uten å oppdatere nettsiden først :angel:
#4
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
onsdag 13. mars 2024, klokken 11:28
2024.8 er nok uke 8. Hvis du ser tilbake på de siste årene finner du SW opp til rundt 45, feks 2023.44 og 2020.48
https://teslascope.com/software/timeline
#5
Bestilling og levering / Sv: Fargevalgets kvaler…
tirsdag 06. februar 2024, klokken 09:29
Jeg er veldig fornøyd med MCR. Bestilte da fargen ble tilgjengelig i konfigurator og gikk og håpet på at den skulle vær minst like mørk Mazda sin rødfarge.

Får mye skryt for fargen, først og fremst i sollys og når det er mørkt med kunstig belysning. I gråvær synes jeg den er litt anonym og kjedelig. Ville valgt den igjen. En bonus er at det nesten ikke er biler i lik farge. Med mindre du bor i Oslo går det nok fort uker mellom hver gang du ser en y i MCR. Hvit står det gjerne to-tre av i samme kryss :laugh:

Gå for det du har lyst på, bilen blir skitten uansett.
#6
ChaDeMo har låsing i plugg og CCS har låsing bil, så ChaDeMo->CCS går greit siden bil og ChaDeMo-lader har lås
CCS->ChaDeMo, da må adapteret inneholde 2*låsemekanismer pluss batteri for å drifte disse.
ChaDeMo: såvidt jeg har forstått er det bil som starter opp kommunikasjon og bilen spenningssetter systemet, og deretter matcher lader spenningen før sesjonen er i gang.
Sånn jeg har skjønt det så setter ikke CCS spenning til lader uten at lader har initiert, altså motsatt.
Derfor må en CCS->ChaDeMo også kunne initiere dette. Disse funksjonene til sammen er vel nødt til å gi en stor kladeis av en adapter for å lade en ChaDeMo-bil på CCS-lader.


Mechanical locking. For DC, you must have positive locking to prevent the connector being unplugged mid-charge. CHAdeMO has this in the plug, CCS has it in the car. Hence Tesla's adapter is easy in this respect - they already have a lock in the car, and the CHAdeMO plug provides a lock on the other side of the adapter, so the adapter doesn't need to do any locking. A CHAdeMO(car) to CCS(charger) adapter would need to provide two mechanical locks interlocked to the control protocol.

Voltage sequencing. Things need to be organized so that when contactors close to connect the charger to the battery the voltage on both sides is the same to avoid a sudden surge of current (potentially welding the contactor and at least wearing it out) when it closes. CHAdeMO and CCS do this in a different order - IIRC, CHAdeMO makes the battery voltage appear on the connector first and the charger observes that before matching its output; CCS expects the charger to output a matching voltage before closing the vehicle contactor. Tesla's adapter has to provide a circuit to generate 400V within the adapter to get the charger to start up.

Power for the adapter's internal electronics. CHAdeMO provides 12V power from the charger to the car with a useful amount of current - so an adapter can use that to power its internal electronics (and any solenoid locks etc.). An adapter in the other direction (CCS charger) has almost no power available on the connector until the protocol has advanced to the point that the battery voltage is available. Such an adapter would probably have to have its own internal battery (and then what do you do if it goes flat?).
#7
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
fredag 19. januar 2024, klokken 10:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. januar 2024, klokken 09:01
Sitat fra: Håvar på tirsdag 16. januar 2024, klokken 08:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. januar 2024, klokken 22:54Ser at de i Belgia i stor grad kjøper elbusser fra MAN og Iveco, altså bedrifter som har holdt på med svære kjøretøy i evigheter. Får håpe Oslo og andre kommuner vektlegger kvalitet høyt ved neste anbudsrunde. Aner ikke om det er vektlagt bra i dag.
Tja, bussene til Unibuss som ikke holdt mål er av merket VDL. Nederlandsk selskap med produksjon i Nederland og Belgia med røtter tilbake til 1953. Iveco ble stiftet på 70-tallet, uten sammennligning forøvrig.

Hvor hørte du at det var VDL-busser det var problemer med? Denne artikkelen sier Solaris og MAN:

https://www.nrk.no/stor-oslo/unibuss-tar-grep-for-a-bedre-rekkevidden-pa-elbussene-i-kulda-1.16722337?fbclid=IwAR3TAInBPv9UOyvhhfBhTVlSQedMpo2Zd7GwlMVZnv9PfnOofxG0Gt3joO8_aem_AWlSGVnFeKggy1L7Cfra29o0AumIvTBueGSNPnthuavcbDohHlOJHGsoFiFjnh0zyME
(Blant) bussene som ikke holder mål og er solgt til Avinor er såvidt jeg vet av typen VDL. Tror ikke det ble kjøpt inn elektriske busser av annet merke i 2019. Kan godt være jeg tar feil
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18039037/avinor-og-ruter-inngar-avtale-om-kjop-av-elektriske-busser?publisherId=17421123&lang=no
https://www.vartoslo.no/elbuss-hele-oslo-lan-marie-nguyen-berg/nye-elbusser-pa-plass-i-hovedstaden/195874
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Familie/pendlebil
fredag 19. januar 2024, klokken 08:51
Kan bare støtte siste talere.
Ta deg en runde og prøv de ulike bilene. Mange av oss har skrevet hva slags bil vi har i signaturen så du får et lite forvarsel om at vi nok er litt farget. Jeg har for egen del ingen merkepreferanser, men valgte bil utfra egne behov og ønsker, samt lommebok. Det påvirker selvsagt hva jeg synes om bilen (og andre biler jeg valgte bort)

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. januar 2024, klokken 08:29Når en først har kjøpt blir en stort sett veldig fornøyd uansett. Men - ingen av bilene i dagens marked er gode på alle områder.
Amen
#9
Bestilling og levering / Sv: Tesla og innbytte
fredag 19. januar 2024, klokken 07:49
Rask googling Verdifallet er i de aller fleste tilfellene størst det første året. For en nybil kan du forvente 20 prosent første året. Deretter om lag 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året. Og fra den sjette året 10 prosent årlig. Noe som tilsier et verdifall på ca 47% etter tre år.

Ditt eksempel på rett over 50% er litt høyt. 380-400k synes jeg virker helt urealistisk. Rebils 305' (og ca 40%) synes jeg ikke virker så ille gitt at det er snakk om en 3 år gammel sedan. Bruktmarkedet har ikke vært i vater når det gjelder elbil de siste ti årene så det er vanskelig å sammenligne. Går en lenger tilbake var det ikke særlig pent verdifall på fossile sedaner heller. Stasjonsvogner og SUV'er har stort sett holdt seg bedre i pris.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Familie/pendlebil
fredag 19. januar 2024, klokken 07:30
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 18. januar 2024, klokken 22:29Hvorfor er det så mye ståhei om hurtigst mulig hurtiglading når en helst ikke skal hurtiglade mer enn en må pga øket degradering av batteriet?
Om man hurtiglader én gang i måneden eller 4-5 ggr i året, spiller det noen rolle om en må vente 10-12 min ekstra dersom det er sunnere for batteriet?

Det er ingen holdepunkter for å si at det er sunnere for bilen sitt batteri å hurtiglade saktere når det er kaldt enn når det er varmt. Software tillater at batteriet lades "så raskt som mulig" avhening av blant annet temperatur. Batteriene tar lettere skade når de er kalde, derfor lader de saktere for å ikke øke degraderingen.
Dette er bare noen tenkte eksempel, men hvis degradring skjer like raskt ved 50kW/10 grader batteritemp som 150kW/30 grader, synes du da det likevel er greit å sitte et kvarter ekstra og vente på ladingen? (igjen, dette er eksempelverdier)
#11
Jeg har ikke prøvd å regne på det, men det kan stemme. Men husk at det (visstnok) bare er LR som får rentekampanje
#12
e-Golf / Sv: Hurtiglading i kaldt vær
torsdag 18. januar 2024, klokken 14:46
Kan ikke huske om e-Golf'en har PTC-varmer i tillegg til varmepume, men kan ikke huske å noen gang ha sett så høyt forbruk ved oppstart i kulde. Sjelden mer enn 1,4-1,5 kW(h/h :police: )
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
onsdag 17. januar 2024, klokken 11:31
Sitat fra: filtvet på onsdag 17. januar 2024, klokken 11:22Ja Tesla er billig, men softwaren er også "billig"..... Blitt dårligere og dårligere for hver "oppdatering".

Og VAG har dyr software, så den har de ikke råd til å oppdatere? Sorry, kunne ikke dy meg, VAG var bare et eksempel ;D
Tesla er for ukritisk til å pushe oppdateringer, litt for mye fiksing på ting som ikke er dysfunksjonelt i utgangspunktet
#14
e-Golf / Sv: Kjøpe app til eGolf
onsdag 17. januar 2024, klokken 09:38
Det er ikke bare snakk om, det er bestemt at 2G skal fases ut etter 2025. Dette er opp til teleselskapene selv, de kan selvfølgelig endre planer etter ønske/press.
Mange biler som ikke kommuniserer over 4G vil miste nettilkobling.

https://nkom.no/fysiske-nett-og-infrastruktur/informasjon-om-slukking-av-2g-i-2025
https://www.telenor.no/bedrift/iot/2g-fases-ut/
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
onsdag 17. januar 2024, klokken 09:33
Enig!
Det var mange konkurrenter som i januar i fjor sa de ikke skulle hive seg på prisreduksjoner, men i løpet av året kom de krypende etter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA