Juniper: snø og baklys - snø og lave frontlykter

Startet av Voll1, lørdag 18. oktober 2025, klokken 21:14

« forrige - neste »

Voll1

Hva tror vi skjer til vinteren når snø dekker hele lyslista bak? Er den varm nok til å smelte snø? Eller må vi få noen til å programmere et kit for at bremselys alltid er på med redusert effekt, da bremselysene er ytterst på bilen der snø ikke samler seg? Eller er tåkebaklysene også ytterst sammen med bremselysene bak på bilen?

Vil de lave frontlyktene bli et problem i snø/slaps? Lyktene blir kanskje lett dekket av snø/slaps da de er såpass lavt montert?
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-2025
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Håvar

Om det er noen trøst så blir frontlyktene tildekket ved tett snødrev med våt snø på pre-juniper pgså. Varmen fra diodene er knapt merkbar og smelter ingenting.
Alt dekkes til bak også på snøføre, men der synes i det minste bremselyset i bakruta når resten av hekken er pakket med snø

Dette er et problem med alle biler jeg har kjørt som har LED-lykter
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

turfsurf

Jepp, biler med LED burde hatt varmetråder i glasset i nordiske land.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Men ville du vært villig til å betale prisen det koster? Jeg kjører mye i snø, og må ytterst sjelden børste lyktene under kjøring. Rain-x ol. fungerer bra på slaps, og tørr snø fester seg ikke på rene lykter etter min erfaring  :)

RJK

Ikke testet med Rain-X, skal prøve det. Men det skal lite til for at ikke snøfokk skal legge seg på hele bakenden, så både skilt og lys forsvinner, på de tidene det kanskje er mest kritisk til at det virker, så de bak ser at jeg er der.

Skulle gjerne hatt varme jeg kunne aktivert selv, så den ikke brenner strøm hele turen. På den annen side, hvor mye/lite snakker vi her? Kan neppe være veldig mye strøm det er snakk om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: petersv på mandag 20. oktober 2025, klokken 15:13Men ville du vært villig til å betale prisen det koster? Jeg kjører mye i snø, og må ytterst sjelden børste lyktene under kjøring. Rain-x ol. fungerer bra på slaps, og tørr snø fester seg ikke på rene lykter etter min erfaring  :)
Varmetråder kan ikke koste mye rart. Bak dekkes lysene med flere centimeter med snø. Foran er det ikke så ille, men blir fort ett lag med is.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Jeg vet ikke om det er noen som misforstår noe her, men det må snø oppover for å legg
Sitat fra: Voll1 på lørdag 18. oktober 2025, klokken 21:14Hva tror vi skjer til vinteren når snø dekker hele lyslista bak? Er den varm nok til å smelte snø? Eller må vi få noen til å programmere et kit for at bremselys alltid er på med redusert effekt, da bremselysene er ytterst på bilen der snø ikke samler seg? Eller er tåkebaklysene også ytterst sammen med bremselysene bak på bilen?

Vil de lave frontlyktene bli et problem i snø/slaps? Lyktene blir kanskje lett dekket av snø/slaps da de er såpass lavt montert?

Lyslisten bak ligger jo godt pakket inn opp under. Model Y Juniper er jo og laget svært aerodynamisk, sånn at det ikke blir særlig snøføyk bak bilen. Kan ikke se for meg at det blir et problem. Skal snøen legge seg et sted måtte det i så fall vær på kanten under. Det er jo et indirekte lys bak:
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. oktober 2025, klokken 16:10Jeg vet ikke om det er noen som misforstår noe her, men det må snø oppover for å legg
Sitat fra: Voll1 på lørdag 18. oktober 2025, klokken 21:14Hva tror vi skjer til vinteren når snø dekker hele lyslista bak? Er den varm nok til å smelte snø? Eller må vi få noen til å programmere et kit for at bremselys alltid er på med redusert effekt, da bremselysene er ytterst på bilen der snø ikke samler seg? Eller er tåkebaklysene også ytterst sammen med bremselysene bak på bilen?

Lyslisten bak ligger jo godt pakket inn opp under. Model Y Juniper er jo og laget svært aerodynamisk, sånn at det ikke blir særlig snøføyk bak bilen. Kan ikke se for meg at det blir et problem. Skal snøen legge seg et sted måtte det i så fall vær på kanten under. Det er jo et indirekte lys bak:
Jeg tror enkelt og greit at du tar feil. Jeg tror ikke det blir noe mindre problem med at snø fester seg bak på nye Y.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. oktober 2025, klokken 16:10Jeg vet ikke om det er noen som misforstår noe her, men det må snø oppover for å legg
Snø virvles opp av luftstrømmene, og har en egen evne til å klistre seg på lykter, selv når det egentlig ikke snør. Salt hjelper denne snøen å lime seg fast.

Om TMYJ er noe bedre eller værre enn andre populære bilmodeller, får vi bare følge med og se utover vinteren...

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håvar

Høres ut som om du ikke har kjørt særlig på snødekte veier.
Sist jeg kjørte mellom Tromsø og Narvik (i klarvær) stoppet jeg tre ganger og hver gang så bilen (Y, pre-juniper) omtrent slik ut, bare at snølaget var flere cm tykkere over hele hekken:

Bildet er en illustrasjon. Men lett, tørr snø (fokksnø) har en egen evne til å dekke alt som ikke er varmt nok til å smelte den. _Særlig_ dersom det er et "hulrom" a la lyslisten oppunder bakluka på Y Juniper. Det må varme til, ellers pakkes hekken okke som. Se bare oppunder spoileren bak på bildet
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Ok, så det er et problem for alle biler.
Har bare ikke opplevd det særlig på min Model Y, men en gang i blant så skjer det sikkert.
Blir spennende å se om overbygget på Model Y hjelper litt i hvert fall vs bilen i forrige innlegg.

Klykken

2015 Model S som jeg hadde før Y hadde skikkelig skavler bak når det var snøvinter. Samme med 2021 Y. Det vil være overraskende om Juniper var annerledes, da de er identiske i form bortsett fra noen nye kriker bak som Juniper har fått. Om det der en indikasjon så er kamera bak på Juniper mindre utsatt for skitt virker det som så kan godt hende luftstrømmen er greit annerledes og snøskavler derfor ikke vil være like vanlig på de nye.. :D Tviler dog.

Fronten, både fjernlys og frontkamera, ser jeg for meg vil være mer utsatt. Blir spennende og se.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 14:212015 Model S som jeg hadde før Y hadde skikkelig skavler bak når det var snøvinter. Samme med 2021 Y. Det vil være overraskende om Juniper var annerledes, da de er identiske i form bortsett fra noen nye kriker bak som Juniper har fått. Om det der en indikasjon så er kamera bak på Juniper mindre utsatt for skitt virker det som så kan godt hende luftstrømmen er greit annerledes og snøskavler derfor ikke vil være like vanlig på de nye.. :D Tviler dog.

Fronten, både fjernlys og frontkamera, ser jeg for meg vil være mer utsatt. Blir spennende og se.

På min 2014 Tesla Model S og Tesla Model 3P, hvor jeg hadde hadde hengerfeste og sykkelstativ, så opplevde jeg mye mer tilgrisete sykler på de to enn jeg har hatt på 2021 Model Y. Føler og kameraet har vært bedre. LED-baren på tvers er jo enda høyere opp. Dessuten er den vel bare en ekstra-bar, så om den skulle bli noe tildekket, noe jeg ikke helt klarer å se for meg, så er det jo ikke krise. Er jo verre at de vanlige lysene og blinklyset blir tilgriset, med fare for påkjøring bakfra.

Model Y er jo høyere over bakken, og jeg føler luftstrømmene mer strømlinjeformet enn mine foregående Teslaer. Men akkurat snøføyk kan jo sikkert kommer over alt uansett. Men i hvert fall litt mindre salt-drit på min Model Y.

Handyman

Formen på biler med høy rett hekk (Y er et godt eksempel) skaper turbulens som drar opp snø og skit som fester seg bak selv om de har god aerodynamikk. Har selv flere ganger opplevd tykt lag med snø bak til og fra hytta. Dråpeformede sedaner som EQE er mindre utsatt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA