meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MyMuffin

#1
Model 3 / Sv: Hvordan se det er forbedret utgave 2021
tirsdag 05. august 2025, klokken 14:34
Sitat fra: gimo på tirsdag 05. august 2025, klokken 08:59Jeg skal kjøpe Tesla for første gang og vurderer å gå for modellen som kom i 2021 med en del forbedringer, blant annet forbedret støyreduksjon. Hvordan ser en at det er en forbedret utgave? Kan det leses av chassisnummeret? Eller ses på annet vis?

Andre tips tas også mot med takknemlighet  ;)

Hadde selv en 614km 5YJ utgave, mener å huske at den ankom ved slutten av Juni i 21 - godt fornøyd med bilen!
Rattvarme er ihvertfall en god pekepinn, samt dekorlister på innsiden av dørene.
Har lest ymse om 614km vs 580km utgavene, 614 har vist seg å oppnå raskere degradering - så det kan godt være at en brukt 580 utgave har tilsvarende eller tilogmed bedre rekkevidde - dog marginalt og spekulativt fra min side. 
Støyreduksjonen var ikke mye å skryte av ift. 2019 modell (hoppet fra 21 til Highland derimot var ett skikkelig løft)
#2
Model Y / Model YL 6-seter
onsdag 16. juli 2025, klokken 20:32
Ser ut som at Model YL annonsert i Kina fra høsten av

Rett under 5m lang og med 6 seter.

Får håpe denne varianten finner veien til Norge.

Mer info:
Model YL - insideevs.com
#3
Model Y / Sv: 3 barn i baksete på Y? 4år, 7år og 11år.
mandag 14. juli 2025, klokken 08:59
Sitat fra: Klykken på torsdag 10. juli 2025, klokken 08:38Test bilene på veien før du bestemmer deg da. Prøv skjerm og f.eks det å slå av varslingen om at du har passert fartsgrensen på den bestemte veien du kjører på (varsling som er lovpålagt gjennom EU). Kjører du 31 i 30-sonen, så begynner varslingen. Det må slås av for hver kjøretur hvis denne blir et irritasjonsmoment, så det er en grei test for nybiler.

Denne funksjonen er skikkelig irriterende - noen biler krever at du må ett godt stykke inn i menyene ved hver oppstart av bileb for å skru av.
Her har tesla en kjempe fordel ved at man kun trenger å trykke 1 gang på fartsgrenseikonet.
Hvis dette er for irriterende så kan man gå for Sexy buttons der den medfølgende commanderen kan enkelt programmeres til å automatisk deaktivere funksjonen ved hver oppstart - har selv dette og det fungerer helt sømløst.
#4
Model Y / Sv: Juniper
onsdag 04. desember 2024, klokken 09:36
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 03. desember 2024, klokken 06:55Ryktene fra de siste YT videoes:

- ledlinje vannrett bak fra lykt til lykt og nye lykter
- ny front, enda mer aerodynamisk
- like frontlykter som TM3 HL
- glasstak dratt helt bak
- innvendig pano glass tildekking
- led linje fra sjåførdør via dash til passasjerer dør foran
- stor skjerm for baksetet
- flere data innganger på sidene av midtkonsollen
- flere nye signalfarger for å skille fra dagens TMY

Trolig noe opp i pris i US...? 6000' usd?

Lansering etter 15 jan 25?

Noe jeg har glemt?

Fyll på....

Basert på erfaringene med Model 3 highland så tenker du kan legge til følgende:
Økt rekkevidde
Økt lydisolering
Økt fjæringskomfort
Lydanlegget forbedres

Håper de ikke fjerner stalks slik de gjorde på model 3, blinklys på rattet er ikke optimalt.

 
#5
Model 3 / Sv: Keramisk coating på ny Tesla model 3 verdt det?
fredag 15. november 2024, klokken 16:46
Om du først skal legge 16k på bordet så ville jeg gått for PPF på utsatte områder (full front + kanaler).
Ceramic coating beskytter tilnærnet null mot steinsprut - men bilen blir lettere å rengjøre.
#6
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
onsdag 16. oktober 2024, klokken 11:23
Sitat fra: Moas på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 18:30
Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 10:34Oppgradering fra 19 til 21 kan ansees som ett mindre løft, mens fra 21 til 24 (highland) er ett skikkelig løft og bilen føles langt mer premium ut.
Hm, å ta bort ekte parkingssensorer, fjerne gir og blinkespaker og deretter legge til ISA skriking er altså et skikkelig løft..

Som nevnt, så har jeg også en MY 22 med parksensorer og jeg har lite å utsette på vision systemet. Alt med måte, jeg stoler ikke på park sensorer mer enn vision - jeg følger uansett med.

Runder nå straks 1 år med highland, og spakene savner jeg lite. En vanesak som de fleste tilvenner seg, dessuten finnes det nå flere løsninger for ettermontering om  man ønsker det.
Bilen setter seg i gir av seg selv når beltet er på og bremsen er trykket inn - utrolig intuitivt, og sjeldent tar det feil.
ISA er skrudd av med ett lite trykk på fartssymbolet ved hver oppstart - en enkel vanesak!

ISA er forøvrig ett krav på alle nye biler, så det blir litt tullete å argumentere for dette. 
Tesla har ihvertfall gjort det så enkelt som mulig å skru den av.
#7
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
tirsdag 15. oktober 2024, klokken 12:08
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 08:45
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 07:43
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 07:40Da er 7-seter versjon av Model Y AWD tilgjegelig på tesla.no

Nice :+1:
Broom med spekulativ sak, meldte ny versjon av TMY, og så var det "bare" 7-seter-utgaven av gammel modell.

Synd å si, men det var temmelig skuffende, selv om jeg er glad folk nå kan bestille 7-seter-utgave. Den bare kommer alt for seint!

Hadde det vært Juniper-versjon med litt ekstra lengde, så skulle jeg hoppet i taket og ikke vært "negativ", men denne versjonen rekker jo knapt å bli introdusert i Europa, før den vil forsvinne igjen!

Med juniper "rett-rundt-hjørnet" så kan man jo undres hva som er tanken med å lansere 7-seter versjon nå, er det for å holde salget opp? 
De som hopper på denne nå vil nok få en sur smak i munnen når juniper blir lansert.
#8
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
tirsdag 15. oktober 2024, klokken 10:36
Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 10:34
Sitat fra: Leifen1980 på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 10:01Kanskje det er noen som har gått fra "gammel" M3 til ny og har erfaringer å dele her.
Hvordan er seter, komfort, støy osv.?
Funker avstandsmåling som en grei erstatning for parkeringssensorer nå?

Har tidligere hatt 2019 M3 performance (mye støy på langkjøring) og 2021 MY der jeg opplevde dårlige seter på langtur. Korsryggstøtte var nesten fraværende, vanskelig å justere, men mulig en feil på akkurat den vi hadde da.


Har endel erfaringer fra model 3 (2019,2021 og nå highland).
Med 20 tommer (sommerhjul, uoriginalt med Sailun billigdekk) på highland så mener jeg støyen fortsatt er noe bedre enn model 3 (21) med 18 tommer.
Med vinterhjula på (18 tom originale med Nokia R5) så er støyen virkelig godt ivaretatt og du vil merke en vesentlig forskjell. Bilen  blir skikkelig stillegående!

Samtidig så har highland ett nytt demperoppsett som sluker ujevnheter og humper i veien merkbart bedre - så komforten har også kommet seg godt opp.

Oppgradering fra 19 til 21 kan ansees som ett mindre løft, mens fra 21 til 24 (highland) er ett skikkelig løft og bilen føles langt mer premium ut.

Har ikke noe å utsette på setene, synes de er digge - savner dog noe så enkelt som lengre lårstøtte. Men dette har ikke tesla klart å få på plass i noen av sine biler

Har en model Y 22 med park sensorer så jeg kan tildels sammenligne den mot Tesla vision i Highland.
Jeg synes det fungerer bra, 3D visualiseringen av omgivelsene fremstår som godt representativt for virkeligheten, dog er dårlig sikt/ vær så får du fort opp varsel om "degradert" ytelse.

#9
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
tirsdag 15. oktober 2024, klokken 10:34
Sitat fra: Leifen1980 på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 10:01Kanskje det er noen som har gått fra "gammel" M3 til ny og har erfaringer å dele her.
Hvordan er seter, komfort, støy osv.?
Funker avstandsmåling som en grei erstatning for parkeringssensorer nå?

Har tidligere hatt 2019 M3 performance (mye støy på langkjøring) og 2021 MY der jeg opplevde dårlige seter på langtur. Korsryggstøtte var nesten fraværende, vanskelig å justere, men mulig en feil på akkurat den vi hadde da.


Har endel erfaringer fra model 3 (2019,2021 og nå highland).
Med 20 tommer (sommerhjul, uoriginalt med Sailun billigdekk) på highland så mener jeg støyen fortsatt er noe bedre enn model 3 (21) med 18 tommer.
Med vinterhjula på (18 tom originale med Nokia R5) så er støyen virkelig godt ivaretatt og du vil merke en vesentlig forskjell. Bilen  blir skikkelig stillegående!

Samtidig så har highland ett nytt demperoppsett som sluker ujevnheter og humper i veien merkbart bedre - så komforten har også kommet seg godt opp.

Oppgradering fra 19 til 21 kan ansees som ett mindre løft, mens fra 21 til 24 (highland) er ett skikkelig løft og bilen føles langt mer premium ut.

Har ikke noe å utsette på setene, synes de er digge - savner dog noe så enkelt som lengre lårstøtte. Men dette har ikke tesla klart å få på plass i noen av sine biler
#10
Model 3 / Sv: Misfarging på kanalene?
mandag 17. juni 2024, klokken 14:16
Har selv en sent 2023 (Highland) model 3 i Pearl white.
Akkurat samme greia hos meg.
Vinterslaps og skarve 2000km var det som skulle til for at lakken ble helt borte og dette gule "belegget" er hva som er igjen.

Bilen er booket inn hos Drammen Karosseri i starten av Juli for fiks - Utføres på garanti.

Lag en service request i Appen og legg ved bildene, så ordner de nok opp i det.
#11
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
søndag 10. mars 2024, klokken 15:58
Tesla tok en titt på det og konkluderte med at det ikke var innafor.
Blir satt opp til time hos Drammen Karrosseri for inntil videre, ukjent fiks..
#12
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
torsdag 07. mars 2024, klokken 10:20
PPF'en til venstre er ikke original, men ble montert rett etter at bilen ble utlevert som en del av "utsatte områder" fra tidligere model 3 erfaringer. Kanalen som er beskyttet av PPF er fortsatt fin i fargen.
Bilen er kun levert med skvettlapper foran, samt dette noe mystiske belegget på kanalene.

Merhebia i Drammen, som monterte PPF og la på Graphene Coating stusset over dette belegget.
I ettertid så har det også vist seg at Coating hjelper lite, da bilen blir helt jævlig møkkete her, kontra resten av bilen. Så det ser rimelig tullete ut.

Tror Tesla klør seg litt i hodet, venter spent på hva de sier.



#13
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
onsdag 06. mars 2024, klokken 21:44
Til dere som har bestilt / mottatt Pearl white highland, følg med på kanalene deres. På min, levert i november så har den ett slags belegg på de nederste 8-10cm, som nå tydelig har begynt å gulne.

På bildet så ser man ett tydelig skille der PPF er montert. Kan virke som at dette belegget ikke tåler en liten norsk vinter.

Har sendt inn service request på dette, og avventer svar på hvordan tesla skal løse det.
#14
Model 3 / Sv: Automatisk giring ut av Park
tirsdag 19. desember 2023, klokken 12:26
Sitat fra: Nihon på tirsdag 19. desember 2023, klokken 10:51Kalibreringen til Autopilot er klar og antok da at alt var klart, men la nå merke til at det står at den er på 71 % kalibrering under valget for å aktivere funksjonen.

Får bare smøre meg med litt mer tålmodighet og også håpe at jeg får oppdaterte kart og firmware snart.

Vurderer nesten å skru av automatisk giring ut av Park.
Den fungerer stort sett bra, men plutselig er du på feil sted med dårlig tid og da er det fort gjort å kjøre "feil".
#15
Model 3 / Sv: Automatisk giring ut av Park
tirsdag 19. desember 2023, klokken 08:53
Hvis bilen er splitter ny så trenger den litt tid før alle kameraene er kalibrert.
Gi det ett par dager/noen kjøreturer til.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA