Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Misfarging på kanalene?

Startet av Ironman666, søndag 09. juni 2024, klokken 12:21

« forrige - neste »

Ironman666

Hei, har en 2024 Model 3 i Pearl white. Tok vår rengjøringen etter vinteren og har kun vasket i vaskehall før dette. Men den var alltid veldig skitten på kanalene og vaskehallen klarte aldri å fjerne det.

Så etter en flaske avfetting, først uten svamp, så med svamp. Så blir det ikke bedre en dette.

Har aldri sett noe lignende på andre biler.
Jeg har også en hvit 2021 model 3 some ser helt fin ut.

Hvordan kan jeg få vasket dette? Er det en slags film der? Den er veldig synlig gul

OlaM

Det er folien som blir gul, lakken under er heldigvis ok. Tror det er noen som har fått has på det, men det kommer vel fort tilbake.
'21 3LR

Drive

Ironman666

Jeg brukte Turtle Wax Extreme avfetting.
Bør jeg prøve å fjerne folien?

Handyman

Ikke hvis du ikke legger på ny etterpå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Drive

Sitat fra: Ironman666 på mandag 10. juni 2024, klokken 00:03Jeg brukte Turtle Wax Extreme avfetting.
Bør jeg prøve å fjerne folien?

Nei, dette er ikke folie. Fjerner du den kommer lakken med. Prøv Prickbort på tørr bil og la den virke minst 5 min, bruk gjerne en svamp for å gni produktet ut. Vask deretter godt av med høyttrykk.

Dersom det fortsatt ikke hjelper, bruk compound med slipemidler og poler opp :)

MyMuffin

Har selv en sent 2023 (Highland) model 3 i Pearl white.
Akkurat samme greia hos meg.
Vinterslaps og skarve 2000km var det som skulle til for at lakken ble helt borte og dette gule "belegget" er hva som er igjen.

Bilen er booket inn hos Drammen Karosseri i starten av Juli for fiks - Utføres på garanti.

Lag en service request i Appen og legg ved bildene, så ordner de nok opp i det.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Handyman

Jeg mener bestemt at det gule feltet nederst på kanalen på bildet til trådstarter er en myk beskyttelsesfilm, og at denne har blitt misfarget.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Enig, den stripa er for perfekt i formen til at det skulle være noe annet. Og problemet er jo kjent at noen billige/dårlige folier gulner slik man ser her!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ironman666

Ja det kjennes ut som en slags folie når jeg kjenner på den. Spørs om jeg også må prøve å lage en service request.

Nihon

Jeg hadde min inne til full foliering med PPF og fikk vite der at den stripa nederst er lakert folie så lakken ligger oppå folien.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

RJK

Sitat fra: Nihon på torsdag 01. august 2024, klokken 12:53Jeg hadde min inne til full foliering med PPF og fikk vite der at den stripa nederst er lakert folie så lakken ligger oppå folien.
Ærre muli'a! :D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA