Model YL 6-seter

Startet av MyMuffin, onsdag 16. juli 2025, klokken 20:32

« forrige - neste »

MyMuffin

Ser ut som at Model YL annonsert i Kina fra høsten av

Rett under 5m lang og med 6 seter.

Får håpe denne varianten finner veien til Norge.

Mer info:
Model YL - insideevs.com
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Daruu

Hvorfor ikke 7 seter i den?

Fikk/får man ikke "vanlig" Y som 7 seter?
Husker jeg leste endel om det i fjor(?) - men ser ikke ut som et alternativ per nå?
2020 VW Eup range

ToWalkOrDrive

Burde vært mulig å bestille som 5-seter.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Daruu på lørdag 19. juli 2025, klokken 22:19Hvorfor ikke 7 seter i den?

Husker jeg leste endel om det i fjor(?) - men ser ikke ut som et alternativ per nå?
Gamle Y fikk man som syvseter i en periode. Erstattes kanskje av denne.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 19. juli 2025, klokken 23:20Burde vært mulig å bestille som 5-seter.
Hm, hvorfor egentlig? Den er vel ikke bredere en vanlig Y, og ellers er jo plassen i Y veldig bra, både til passasjerer og bagasje.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

6-seter betyr i praksis 4 seter+bagasje, eller 6 seter uten bagasje. Det passer dårlig for nordmenns klassiske "pakk bilen full med familien på tur".
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 20. juli 2025, klokken 09:086-seter betyr i praksis 4 seter+bagasje, eller 6 seter uten bagasje. Det passer dårlig for nordmenns klassiske "pakk bilen full med familien på tur".
Helt uenig. Vi var familie på fem med Model X seks seter. Den hadde grei plass til bagasje med seks seter i bruk, og på lengre turer la vi ned ett av de bakerste setene hvis det var behov for mere plass. Den hadde og plass til en kjøleboks eller stor bag mellom setene på midterste rad, noe som var genialt. Det eneste som var upraktisk på Model X seks-seter var å ikke kunne legge ned midterste seterad.

Uansett, typisk kjernefamilie er vel på 4, sånn sett vil det være perfekt.

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. juli 2025, klokken 11:49
Sitat fra: daktari på søndag 20. juli 2025, klokken 09:086-seter betyr i praksis 4 seter+bagasje, eller 6 seter uten bagasje. Det passer dårlig for nordmenns klassiske "pakk bilen full med familien på tur".
Helt uenig. Vi var familie på fem med Model X seks seter. Den hadde grei plass til bagasje med seks seter i bruk, og på lengre turer la vi ned ett av de bakerste setene hvis det var behov for mere plass. Den hadde og plass til en kjøleboks eller stor bag mellom setene på midterste rad, noe som var genialt. Det eneste som var upraktisk på Model X seks-seter var å ikke kunne legge ned midterste seterad.

Uansett, typisk kjernefamilie er vel på 4, sånn sett vil det være perfekt.
Du glemmer null sikring av bagasje, som hadde vært ødeleggende i en kollisjon. Det skjer når man stabler mellom seter, ved siden av seter etc

Vat nylig en test/oppslag om bagasje som påførte dødelig skade, seteryggen røk.

Jeg gjentar at 6-seter er best egnet uten bagasje. Med 6 seter er det sjelden mer enn 300 liter tilgjengelig, og det er aldri nok til 6 pers på hyttetur
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 20. juli 2025, klokken 12:49Du glemmer null sikring av bagasje, som hadde vært ødeleggende i en kollisjon. Det skjer når man stabler mellom seter, ved siden av seter etc

Jeg gjentar at 6-seter er best egnet uten bagasje. Med 6 seter er det sjelden mer enn 300 liter tilgjengelig, og det er aldri nok til 6 pers på hyttetur
Bagasjen ligger opp mot seteryggen og er like sikret som i 5 seter. Slutt med tullsnakket.

Det er bare hvis du laster til taket det er farlig, og da er 5 seteren like ille. Da må man i så fall ha nett eller gitter.

Om seteryggen ryker har det jo ikke noe med antall seter å gjøre.

På hyttetur har vi foresten med veldig lite, siden det vi trenger allerede er på hytta.

Klart en fem seter har mere plass til bagasje, men de tre på andre rad sitter trangt. Hele familien prøvekjørte både fem, seks og syv seter, og valget var enstemmig, og på tre år og 90.000km var alle fremdeles fornøyde.

Forskjellige familier har forskjellige behov, det er ikke noe rett eller galt her.

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. juli 2025, klokken 16:08
Sitat fra: daktari på søndag 20. juli 2025, klokken 12:49Du glemmer null sikring av bagasje, som hadde vært ødeleggende i en kollisjon. Det skjer når man stabler mellom seter, ved siden av seter etc

Bagasjen ligger opp mot seteryggen og er like sikret som i 5 seter. Slutt med tullsnakket.

Det er bare hvis du laster til taket det er farlig, og da er 5 seteren like ille. Da må man i så fall ha nett eller gitter.

På hyttetur har vi foresten med veldig lite, siden det vi trenger allerede er på hytta.

Klart en fem seter har mere plass til bagasje, men de tre på andre rad sitter trangt. Hele familien prøvekjørte både fem, seks og syv seter, og valget var enstemmig, og på tre år og 90.000km var alle fremdeles fornøyde.

Forskjellige familier har forskjellige behov, det er ikke noe rett eller galt her.

Du glemte å lese det hen skrev som jeg uthevet ovenfor. Hvis fire eller seks seter er oppe og man pakker i så store kolli at de støttes av begge setene samtidig så er det like trygt som en femseter. Hvis man har små kolli som ligger mellom og ved siden av seter er det for dårlig sikret. Om man tar risikoen er opp til hver enkelt. Mange velger å kjøre med for dårlig sikring. Jeg også til tider.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. juli 2025, klokken 08:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 19. juli 2025, klokken 23:20Burde vært mulig å bestille som 5-seter.
Hm, hvorfor egentlig? Den er vel ikke bredere en vanlig Y, og ellers er jo plassen i Y veldig bra, både til passasjerer og bagasje.

For de som har to unger og nesten to meter høye (de voksne) så er det alltid velkomment med noen cm ekstra i lengderetningen til bakovervendte barneseter. Blir heller aldri feil med litt større bagasjerom til barnevogn osv.

På de veiene jeg kjører ville jeg ikke hatt bredere bil. S og X blir for bredt for meg. Men 15cm lengre og 5cm høyere hørtes digg ut. Men enig i at nåværende Model Y og er svært romslig.

Hvis jeg hadde spolt tiden 18 år tilbake ville den lange versjonen vært min drømmebil, med en enorm brønn og enda større bagasjeplass enn dagens Model Y. Da vil jeg ikke ødelegge det med ekstra seter jeg ikke bruker. 

Daruu

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. juli 2025, klokken 08:42
Sitat fra: Daruu på lørdag 19. juli 2025, klokken 22:19Hvorfor ikke 7 seter i den?

Gamle Y fikk man som syvseter i en periode. Erstattes kanskje av denne.

Hvorfor får man ikke y som 7 seter nå da?
Er utrolig praktisk med syv seter innimellom - så lenge de kan legges ned i gulv/tas ut.

Forøvrig kan jeg melde om at man får plass til det utroligste av bagasje - om man må - etter 5 år med Eup  ;)
2020 VW Eup range

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. juli 2025, klokken 16:08

Du bekrefter jo bare at du kjører uten bagasje, og da gir det mening. Det kan du godt opplyst om fra start.

Så skrev du også tidligere at du kjørte 5 passasjerer, dvs da har antagelig bagasjen blitt stablet  ved siden av bakerste passasjer. Det er ikke trygt. Biler går sideveis når de krasjer, og biler ruller osv.

Og ja, selvfølgelig kjører man med bagasjenett  for å forsterke baksetet og unngå ting inn i kupeen.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 21. juli 2025, klokken 08:52Du bekrefter jo bare at du kjører uten bagasje, og da gir det mening. Det kan du godt opplyst om fra start.

Så skrev du også tidligere at du kjørte 5 passasjerer, dvs da har antagelig bagasjen blitt stablet  ved siden av bakerste passasjer. Det er ikke trygt. Biler går sideveis når de krasjer, og biler ruller osv.

Og ja, selvfølgelig kjører man med bagasjenett  for å forsterke baksetet og unngå ting inn i kupeen.
Til hytta trenger vi lite bagasje ja, men vi kjørte og lange turer både nedover i Europa og i Norge med fem i bilen og bagasje.

Det viktigste med sikring av bagasje er å hindre at ting kommer flyvende fremover ved oppbremsing. Det gjøres best ved å plassere den tyngste bagasjen nederst og fremst mot seterygg. De fleste biler leveres ikke med bagasjenett som standard, uten at de er farlige av den grunn.

Vi pakker alltid de tyngste tingene i det nederste bagasjerommet (kjekt med to etasjer) og i frunken. Så pakker vi de andre tingene oppe med bagasjenett og har jakker, pledd og annet løst på toppen.

Hadde Y-L 6 seter vært ett alternativ når vi kjøpte vår Y hadde vi lett valgt den i stedet for 5 seter. Gode seter på andre rad er en mangel på de fleste av dagens SUVer, kun kineserne har skjønt dette.

ToWalkOrDrive

Noen som vet om bakseteryggene på Model Y er sterkere enn på Model S? Kjedelig når baksetet kollapser.

Er det nå laget ankerpunkt/festeplasser i Model Y (Juniper) så det går an å sikre last? Ikke at det er veldig praktisk med kofferter.

https://www.aftenposten.no/norge/i/OoK203/baksetesikkerhet-ber-tesla-se-paa-designet-etter-alvorlig-ulykke-i-flaa

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA