Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - MyMuffin

Sider: [1] 2 3 ... 38
1
Model 3 / Sv: Helfoliering med klar folie - verdt pengene?
« på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 14:19 »
Er i tenkeboksen hvorvidt man skal punge ut for helfoliering med klar beskyttelsesfolie.

Når man bruker masse penger på en ny bil er det jo ønskelig at den skal holde seg pen lengst mulig. Nå har jeg hverken unger eller dyr, ei heller gateparkerer jeg så ofte, så de problemene med selvforskyldte riper er i stor grad ikke så veldig aktuelle. I tillegg koser jeg meg med å polere bil, så latskapsargumentet er heller ikke gangbart. For min del dreier det seg egentlig mest om beskyttelse mot tilfeldige påvirkninger av typen "pepret av småstein i fronten", da min 155kkm gamle Model S ikke så spesielt pen ut foran lenger..

Er det effektivt nok mot dette til å være verdt pengene? Eller bør jeg heller satse på at skvettlapper samt å legge folie på kanalene og det utsatte partiet foran bakhjulene selv er greit nok, og spare pengene til noe morsommere?

Nyere model 3 har folie langs kanalen fra før av, har du sjekket din?
Er på min tredje tesla (tidligere 2 x model S), erfaringen er at coatinger ikke hjelper noe særlig mot steinsprut - særlig fronten og panser er utsatt.

Jeg endte opp med å delfoliere min model 3 denne gangen, Panser, front, hjulbuer, innstegsområdet - havnet vel på 16k.

Hvis du bare folierer front og panser så slipper du nok unna med 8-10k for en god selvreparerende folie, klin på med en skikkelig voks på resten av bilen så er du gull.

Jeg angrer ikke på valget mitt :)

2
Bestilling og levering / Sv: Noen spørsmål ang levering TM3 SR+
« på: Fredag 14. Februar 2020, klokken 11:30 »
Det kan ta en stund frem til VIN dukker, det dukker ofte tidligere opp i kildekoden enn på selve visningen på "min side".

Tror det gikk 5-6 uker før jeg fant VIN i kildekoden på "min side", mens VIN koden dukket offisielt opp bare noen dager før utlevering.


3
Model 3 / Sv: Bytte av luftfilter på Model 3
« på: Torsdag 30. Januar 2020, klokken 20:05 »
Ble smått overbevist om at ett skikkelig HEPA filter bør kjøpes inn her i gården. Står ofte i rushen og merket dette godt fra Model S med Biow. til Model 3 uten.
Merker mye eksos når jeg står i kø.

Her har Daerik gjort en test, virker som samme filteret som Bilkomponenter.no fører.

https://www.youtube.com/watch?v=5hWhc6A-KUE

4
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte fra diesel med 4x4 til elbil?
« på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 08:50 »
Ja, klart. Litt usikker hvor mange km vi kjører i året.
Har en 1 åring og en 4 åring, god plass for bilstoler i model 3?
Blir det mye i mnd å betale ca? Har nok ikke så mye egenkapital.

Takk for svar 🙂

Vi har to barn på 1 og 4, nå sitter 4 åringen bak meg, da har jeg fritt spillerom med setet.  Med det sagt så går helt greit om 1 åringen skulle bakovervendes bak sjaføren, prøvde det i en periode uten noe pes.
For ordens skyld jeg er 177cm høy.

På tesla sin konfigurator kan du sette opp finansiering å se hva det vil koste deg i måneden.

Vi er veldig fornøyde med Model 3, men om du kan vente så er nok model Y enda litt mer familievennlig til så og si samme pris.

5
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: ſøndag 26. Januar 2020, klokken 22:21 »
Model X som rygger feil inn til superchargeren på kjellstad og ruller ned i bekken - sure saker

https://www.dt.no/nyheter/lier/trafikk/rykker-ut-til-trafikkulykke-pa-e18/s/5-57-1310251

6
Model 3 / Sv: Performance eller LR
« på: Fredag 13. Desember 2019, klokken 12:48 »
Jeg har Long Range AWD, skulle gjerne hatt tak i base performance (hadde den kommet i blå/hvit med hengerfeste). Ville heller ikke hatt performance, økt kostnader med felg/bremser osv + økt støy og mindre komfort.
AWD har 450 hk, performance har 595 hk. (etter siste oppdatering). Vet ikke hva base performance har.

Base performance er oppgitt med samme 0-100 tid som vanlig performance, det er derfor nærliggende å konkludere med at base performance har samme antall HK som vanlig performance.

7
Lading av Tesla / Sv: Klattlading
« på: Onsdag 11. Desember 2019, klokken 08:00 »
Lad når du kan, ikke når du må.

8
Model 3 / Sv: 446,8 hp/453 hk etter siste oppdatering AWD
« på: Fredag 06. Desember 2019, klokken 11:43 »
"Base Performance" komer vel ikke med HW3? Tror det er eldre produserte biler

Joda, min base Performance er av Vin 445XXX, produsert med andre ord lenge etter at HW3 kom på banen.

9
Model S / Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
« på: Mandag 18. November 2019, klokken 11:58 »
Noen som vet forskjellen i høyde på Model S med metallfjæring vs. luftfjæring på høy? Altså bakkeklaring.
Leste et rykte om at maxhøyde ("very high") på luftfjæring kun er 1 cm høyere enn metallfjæring?

Model S har sakte men sikkert blitt "senket" med årene fra fabrikk (kanskje ett forsøk på å gjøre bilen mer effektiv?).

i 2014 ble model S (60) levert med 161mm bakkeklaring i 2017.
i 2017 så mener jeg å huske enten 134mm eller 127mm som bakkeklaring (75D).

Så er du på jakt etter bruktbil så bør dette være med i vurderingen.


10
Tesla SW og AP / Sv: Håp for bedre vindusvisker-automatikk (2019.40.1)?
« på: Fredag 15. November 2019, klokken 14:29 »
Det går unna med updates om dagen, fikk 2019.36.2.1 for bare ett par dager siden og nå virker det som at vi snart får flere forbedringer.

 :+1: :+1: :+1:

11
Model 3 / Sv: Kontosupport - backlog på eierskapsoverføring
« på: Onsdag 13. November 2019, klokken 07:44 »
Det burde vært mulig å knytte bilen til flere kontoer også. Uryddig at man må dele login/passord med andre brukere.

Dette er mulig, Fruen og jeg har hver vår tesla konto, og har tilgang til begge bilene via app.
Man må kontakte AccountSupportEMEA@tesla.com med følgende:

Komplett understellsnummer til bilen
Fornavn og etternavn til bruker
Vedkommendes Tesla-registrerte e-postadresse
Vedkommendes telefonnummer
Vedkommendes postadresse

(mer info finner du her: https://www.tesla.com/no_NO/support/tesla-app)

Tok ca. 3 dager når vi gjorde dette i høst

12
Model 3 / Sv: Levering av biler bestilt juli?
« på: ſøndag 03. November 2019, klokken 07:20 »
Fått VIN nummer i kildekoden, men ikke epost. Det som er gledelig er at jeg har fått 2020 modell  :D

Det betyr vel egentlig at du først får bilen din i 2020..
Tesla benytter ikke "modellår", kun registeringsår.

Tull. Det 10. tegnet i VIN-nummeret står for modellår. K=2019, L=2020

Ser man det, lærer så lenge man lever.
Har tidligere vært mye snakk om modellår og tesla.
Noe bilmerker bytter modellår allerede i september også, men da gjerne i forbindelse med endel oppgraderinger.
Dette er dog noe som tesla ikke gjør da de har løpende oppgraderinger.

Så beklager! Bommet der!

13
Model 3 / Sv: Levering av biler bestilt juli?
« på: Lørdag 02. November 2019, klokken 20:34 »
Fått VIN nummer i kildekoden, men ikke epost. Det som er gledelig er at jeg har fått 2020 modell  :D

Det betyr vel egentlig at du først får bilen din i 2020..
Tesla benytter ikke "modellår", kun registeringsår.


14
Model 3 / Sv: Krysning av Long Range og Performance?
« på: Lørdag 02. November 2019, klokken 20:31 »
Du har en base performance hvor tidligere eier har malt de originale kaliperene. Mando kaliperen bak er en dead giveaway. Kjøp deg et decal på ebay og sett på. Husk 2 klarlakk oppå.
Fin bil, etter mitt syn den beste kombinasjonen Tesla har når det gjelder modell 3.

Takk for input. Bilen er kjøpt som ny (400 km) av Marcusbil, mulig de har gjort dette av estetiske grunner, jeg må sjekke med de. Men base performance har vitterlig AWD, slik som Long Range og Performance har? Stusser fortsatt litt på at det ikke står Dual Motor bak på bilen.

Base Performance har definitivt AWD.
Rent praksis så er en Base performance en Long Range utgave med oppgraderte motorer. Hengerfeste kan den også ha (500kg).

Du kan sjekke i bilens meny, trykk på "T" øverst på midten av skjermen, står det Dual Motor med rød strek under så har du svaret ditt (rød understrek= performance)

15
Model 3 / Sv: 380km ved fulladet SR+
« på: Onsdag 30. Oktober 2019, klokken 13:14 »
Rekkevidden du ser på skjermen er EPA (USA standard) som er mer konservativ enn WLTP standarden som brukes i Europa.

Litt merkelig at Tesla velger å informerer med WLTP standarden på nettsidene sine, men med EPA standarden i bilen ???
Men det gir meg ro om at det ikke er noe galt med batteriet så da skal jeg legge vekk de bekymringene, takk! :D

Både Long range og Performance model 3 viser 499km ved fullading når de er nye, 560 og 530 wltp på dem (er nok egentlig bare de 20 tom vs 18 som er utslagsgivende)
Så lite å bekymre seg over, tut og kjør :)

Sider: [1] 2 3 ... 38