meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lars C. Krogenæs

#1
Humor og kanari / Sv: Rekkeviddeangst !
ons 10. sep 2025, kl. 13:54
Så ha har det snart gått 15 år siden vi etablerte Rekkeviddeangst som et nytt norsk ord.

Hvordan står det så til med ordet i dag?

Jeg viderebringer her et innlegg på Linkedin som Stian Mathisen i Drivkraft Norge har lagt ut, oversatt fra engelsk av Linkedin:

SitatTil ære for World EV Day (ja det er noe slikt), har jeg gjort litt research! Jeg slo opp hvor mange ganger begrepet «rekkeviddeangst» har dukket opp i norske medier de siste 15 årene.

I 2014 eksploderte rekkeviddeangst nesten inn i vokabularet. Mange kjørte plutselig elbiler, og mange av dem hadde vanligvis rundt 100 kilometers rekkevidde. Samtidig begynte medienes interesse for elbiler å ta seg opp.

Som du kan se, har begrepet blitt brukt mye mindre de siste to årene, men det grafen ikke viser, er at når rekkeviddeangst har blitt nevnt de siste 3-4 årene, er det vanligvis relatert til folk som *ikke* lider av det lenger.

Uansett illustrerer grafen den sterke nedgangen til noe mange mennesker var veldig bekymret for for noen år siden, og som hindret mange i å bli tidlige elbilbrukere.

Kombinasjonen av elbiler med lengre rekkevidde og en sterk utbygging av hurtigladere fra norske ladeoperatører vil fortsette å drive denne grafen i bakken. Godt gjort Circle K, Mer, Kople, Uno-X Mobility Norge, Recharge, Tesla, IONITY, Eviny og St1 Norge.

Det er verdt to tomler opp! ⚡⚡

#2
Er det noen som har funnet ut hvordan ladeanlegg i borettslag/sameier kommer ut, når vi nå får Norgespris. Der også sameiet har solceller, der strøm nå kan selges internt i sameiet?

Sameier har hittil solgt strøm de ikke har brukt selv. For denne strømmen har sameiet fått spotpris uten avgifter.
Hva skjer når beboere kjøper denne strømmen og har valgt Norgespris?

Noen som har lest noe om dette?   
#3
Har en liten oppdatering...

Min 2017 med 30kWt batteri er ikke omfattet av APP-døden til Nissan. Dermed har jeg fremdeles mulighet til å skru på varme via original app.

OVMS systemet vil ikke la 30kWt Leafer starte ladingen om ikke ladekabel er tilkoblet. Nå lader vi bare hver 3dje dag på vinteren, så OVMS var ingen god løsning. Jeg monterte dermed aldri denne. Den er nå lagt ut for salg på https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/384573909?ci=2

Jeg har skrevet i annonsen at jeg kan montere den for 2000kr. Hvis noen ønsker montering håper jeg på å kunne dokumentere seansen med en how-to-video.
#4
Selger selger en ubrukt pakke med Open-Vehicle-Monitoring-System-3 (OVMS3) som jeg kjøpte til min Nissan Leaf.

Den passer i utgangspunktet til mange elbiler som ikke har, har dårlig eller har nedlagt app-støtte.
vinkelen på OBD-ledningen i kittet er tilpasset Nissan Leaf / e-NV200 men passer mange andre biler også, se liste nederst i posten.

Skal fungere supert på Nissan Leaf med 24kWt batteri, samt e-NV200, som har mistet app støtte.
For Leaf 30kWt som jeg har, fungerer app fremdeles, og jeg ser dermed ikke nytten likevel.

Jeg kan montere denne i bilen din om ønskelig.

Jeg har lagt annonse ut på Finn.no:
https://www.finn.no/my-items/details/384573909

#5
Easee har ingen brytere for innstilling. Men i Appen kan du justere strømtrekk så langt ned du vil, og så høyt opp som elektriker har tillatt da boksen ble installert.
#6
Elsäkerhetsverket har beslutat att åtgärder inte behöver genomföras på redan installerade laddboxar av modellerna Easee Home och Easee Charge. Easee ska däremot fortsatt rapportera in data till myndigheten.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/2024/nytt-beslut-i-easee-arendet/
#7
Er nok heller en erkjennelse av at ESV var i sin fulle rett til å legge inn salgsforbud, fordi papirarbeidet ikke var i orden. Det er nok ingen erkjennelse av at boksene teknisk sett var farlige, men det vil jo ikke hjelpe Easee i en rettsak.

Easee har nok ikke gitt opp kampen om at boksene, nå med dokumentasjon, fullt ut tilfredsstiller alle tekniske krav, selv om de løser tekniske krav på en annen måte enn standarden. Jeg personlig er mer skeptisk til at B-vern ikke fungerer, grunnet manglende test hver 3-dje måneded, enn at DC vernet til easee skal slutte å fungere.

Dette blir som da Bellona skulle registrere sin importerte elektriske Fiat Panda. Elektrisitet som drivstoff fantes ikke, og dermed kunne ikke bilen registreres. Løsningen ble å registrere den som campingvogn, siden den hadde propandrevet varmeapparat. Det er altså ikke alltid at standarder følger med i teknisk utvikling, men kommer i etterkant.

#8
Det er elektriker som skal justere opp ladeeffekt, og oppdatere samsvarsærklæringen slik at alt er i orden.

Men det virker som om elektrikeren ikke har forstått hvordan en moderne ladeboks fungerer.

Med 15A til lading blir jo dette håpløst ved at du må starte ladingen tidlig for å bli ferdig. Dermed får du mindre strøm til andre ting som stekeovn osv.

Du burde fått 32A ut til ladeboksen, og Sense som justerer ned, slik at du kan utnytte ledig effekt. Nattestid er de færreste som steker Pizza, så da er det alltid mye ledig kapasitet, og du kunne ha kjørt opp effekten på ladingen.

#9
Reservert til fremtidig post
#10
Legger ved liste over biler som er støttet. Dette er et dugnadsprosjekt, så her er det bare å trå til hvis du kan bidra med videre utvikling:

Vehicle Support
Native Integration
Chevrolet Volt / Opel Ampera
Chevrolet Bolt EV / Opel Ampera-e
BMW i3 / i3s
Fiat 500e
Hyundai Ioniq vFL
Jaguar Ipace
Kia e-Niro / Hyundai Kona
Kia Soul EV
Maxus eDeliver 3
Mercedes-Benz B250E
MG ZS EV
Mitsubishi Trio (i-MiEV et al)
Nissan Leaf / e-NV200
Renault Twizy
Renault Zoe / Kangoo
Smart ED Gen.3
Smart ED/EQ Gen.4 (453)
Tesla Model S
Tesla Roadster
Think City
Toyota RAV4 EV
VW e-Up

General Support
DBC File Based
GPS Tracking
OBD-II Standard
Zeva BMS

Kilde: https://docs.openvehicles.com/en/stable/introduction.html
#11
Det er en rekke biler som har hatt fjernstyring basert på 2G. 2G nettet (GSM) er varslet stengt fra 2026. Dermed vil en rekke biler miste fjernstyringsfunksjonen.

Open Vehicle MonitoringSystem (OVMS) kan i mange tilfeller være en løsning her.

 
Prosjektet startet i sin tid av Tesla Roadster miljøet, men har siden blitt et dugnadsprosjekt for mange elbiler. De første i Norge som prøvde dette gorde det så tidlig som i 2013 til Mitsubishi i-Miev.

Versjon 3 har WiFi og 4G støtte og man kan enten lodde sammen deler selv, eller kjøpe et ferdig kit.

Jeg har bestilt et KIT til min Nissan Leaf 300kWt, og skal prøve å legge ut info og film etterhvert som jeg får boksen og skal installere.

Kittet er bestilt fra https://shop.openenergymonitor.com/open-vehicle-monitoring-system-ovms-wifi-4g-sim-ant-included/
Pris fra England er £220.50. Så kommer mva og fortollingsgebyr.

To bee continued. ....
#12
Nå er det stort sett feil i alle artikler journalister lager, men kan jo hende der er riktig.

Min modell har også 2G, men da kanskje ikke samme sikkerhetsutfordringer og vil kanskje virke ut 2025?

OVMS til min 2016-2017 Leaf vil ikke kunne fjernstarte varming hvis ladekabel ikke står i. Men den skal kunne regulere ladehastighet og stoppe lading på gitt batteriprosent.

Skal lage egen tråd og video når jeg får den i hus/bil.
#13
Jeg har ikke fått noe mail om terminering av min EV connect tjeneste for min 30kWt, men denm er produsert i 2017.

Ser på openvehicles at modeller frem til 2013-2016 LEAF (AZE0-0/1) har en annen TCU (Telematics Control Unit) enn modellene 2016-2017 LEAF models (AZE0-2).

Mulig da at Nissan nå bare stenger tjenesten for (AZE0-0/1)?, selv om 2016-2017 også bruker 2G?
#14
Jeg har bestilt en OVMS v3 enhet, og skal legge ut fortløpende info om fremgang. Pris uten VAT, men med frakt fra UK er £220, og så kommer norsk mva og gebyr på toppen, så tipper vi ender med litt under 4000kr for enheten.
#15
Vi kan nå tilby ferdig installert smartlader fra Futurehome, sammen med Futurehome hub, HAN-leser og 16A relè for styring av varmtvann for 9994,- etter støtte fra Enova. Du betaler 15.375 ved installasjon, og får igjen 5.381,- i støtte fra Enova. Det er ingen løpende abonnementsutgifter, bindingstid eller knyttet opp mot strømselskap.

Futurehome smart er en 22kW 3-fas lader med alle funksjoner, men skiller seg ut ved at den har både Zigbee og WiFi mulighet. Dette gjør at den integreres sømløst med smarthuset, og kan vil automatisk lade når strømmen er billigst, når nettleien er billigst og holder deg under valgt kapasitetsledd. S

Se nofuel.no for mer info.

Har du spørsmål er det bare å bruke denne tråden, eller ringe meg direkte på tlf 22 99 90 40

Hilsen
Lars C. Krogenæs
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA