Så ha har det snart gått 15 år siden vi etablerte Rekkeviddeangst som et nytt norsk ord.
Hvordan står det så til med ordet i dag?
Jeg viderebringer her et innlegg på Linkedin som Stian Mathisen i Drivkraft Norge har lagt ut, oversatt fra engelsk av Linkedin:
Hvordan står det så til med ordet i dag?
Jeg viderebringer her et innlegg på Linkedin som Stian Mathisen i Drivkraft Norge har lagt ut, oversatt fra engelsk av Linkedin:
SitatTil ære for World EV Day (ja det er noe slikt), har jeg gjort litt research! Jeg slo opp hvor mange ganger begrepet «rekkeviddeangst» har dukket opp i norske medier de siste 15 årene.
I 2014 eksploderte rekkeviddeangst nesten inn i vokabularet. Mange kjørte plutselig elbiler, og mange av dem hadde vanligvis rundt 100 kilometers rekkevidde. Samtidig begynte medienes interesse for elbiler å ta seg opp.
Som du kan se, har begrepet blitt brukt mye mindre de siste to årene, men det grafen ikke viser, er at når rekkeviddeangst har blitt nevnt de siste 3-4 årene, er det vanligvis relatert til folk som *ikke* lider av det lenger.
Uansett illustrerer grafen den sterke nedgangen til noe mange mennesker var veldig bekymret for for noen år siden, og som hindret mange i å bli tidlige elbilbrukere.
Kombinasjonen av elbiler med lengre rekkevidde og en sterk utbygging av hurtigladere fra norske ladeoperatører vil fortsette å drive denne grafen i bakken. Godt gjort Circle K, Mer, Kople, Uno-X Mobility Norge, Recharge, Tesla, IONITY, Eviny og St1 Norge.
Det er verdt to tomler opp! ⚡⚡

