Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Lars C. Krogenæs

Sider: [1] 2 3 ... 25
1
Elbiler i media / Hurtiglader stjålet!
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:14 »
Fortums ene Tritium hurtiglader i Hattfjelldal er stjålet!!

https://www.nrk.no/nordland/koblet-fra-strommen-og-stakk-av-med-hurtigladestasjon-1.14762671


2
Ladeplasser og ladekabler / IKKE "Lad opp batteriet før du fyrer i peisen på hytta"
« på: tirsdag 01. oktober 2019, klokken 08:39 »
Naf har nå en artikkel på nett:
https://www.naf.no/elbil/lading/husk-a-lade-elbil-batteriet-for-ferien/

Hvor det anbefales å sette elbilen til lading før man varmer opp hytta i vintersesongen.

Min erfaring tilsier at vi bør gjøre stikk motsatt: 

Vent med å lade batteriet når du kommer opp på hytta. Bilens batterivarmer slår skjelden inn før det er -20 grader. Hvis man timer ladingen, slik at batteriet akkurat er ferdig ladet i det man skal dra hjem igjen, har batteriet fått en liten lunk før kjøreturen hjem. Lader man når man med en gang man kommer på hytta, full-lades batteriet og så blir det kjempekaldt innen man drar hjem.

Min erfaring baserer seg på Leaf og iMiev. Disse har ikke batterivarmere for å holde lunk i batteriene. Leafen har en batterivarmer som slår inn når batteritemperaturen kommer unner ca. -17 grader. Hva er erfaringen med andre elbiler?

Noen andre som har synspunkter på dette?

3
Humor og kanari / Hvor mye veier en kilo strøm?
« på: mandag 09. september 2019, klokken 13:34 »
Audi Norge sliter også med dette med effekt og mengde...


4
Kjøp og salg av deler og utstyr / Type2 til Type1 kabel ø.kj.
« på: torsdag 15. august 2019, klokken 15:03 »
Har noen en brukt type2 til type1 kabel til overs, er jeg interessert. Tenker en pris på 600-700kr er fair. Bor i Bærum, jobber i Oslo, så er det i nærheten hadde det vært supert.

5
Humor og kanari / BMW i3
« på: tirsdag 18. juni 2019, klokken 16:59 »
BMW i-tre:

6
Ladeplasser og ladekabler / April 2019: Lading på kommunale plasser i Oslo
« på: onsdag 03. april 2019, klokken 09:50 »
Nå må du bruke Fortum-brikke eller elbilforeningen brikke som er parret med Fortum, for å starte ladingen i Oslo.

Prøver meg med en oppklaring rundt offentlige ladere i Oslo:

Defa har tidligere driftet systemet rundt ladebrikker i Oslo. Man brukte en hvilken som helst RFID brikke, og så sjekket stolpen med Defa sin "Lade i Norge" at det var greit, før stolpen fikk beskjed om at ladingen skulle starte.

I forrige uke dro Defa ut nettverkspluggen, og det var da ikke mulig å starte lading. 

Anbudet for drift og vedlikehold av ladestasjoner i Oslo og Asker, Hurum, Røyken og Skedsmo ble tildelt Infratek i juli i fjor. Det er dette selskapet som er operatør og ansvarlig for de fysiske stolpene.

Backend-systemet (programvaren) som skal brukes leveres av Fortum. Oslo Kommune skulle opprinnelig selv stå for oppgraderingen av stolpene, men i og med at all lading plutselig forsvant, fikk Fortum oppdraget med å oppgradere stolpene ASAP. I helgen og de siste dagene har derfor alle stolper blitt oppgradert.

Foreløpig må man nå bruke Fortum sin brikke eller elbilforeningens brikke hvis den er parret med en Fortum-konto. Man blir ikke belastet for ladingen, men man trenger altså Fortumbrikke for å starte ladingen.

På sikt skal det åpnes for apper og annet, men kriseløsningen var altså å bruke fortumbrikker som de aller fleste elbileiere har fra før av. 

Se også: https://www.aftenposten.no/osloby/i/LA4XyR/Flere-hundre-ladepunkter-for-elbil-er-ute-av-drift?fbclid=IwAR0R3KkmynUqfaEM-LP1ig2tIZD2p_eQ96lKDcE0yEUYphXkY5t49QDRH3Y

7
Humor og kanari / Aktivt kullfilter gir lengre kjørelengde og bedre holdbarhet
« på: mandag 01. april 2019, klokken 00:01 »
Da har jeg satt inn aktivt kullfilter på ladekabelen min. Bruk min vervelink så sparer du både miljøet og batteriet!

https://www.klart-vann.no/produkt/aktivt-kullfilter/0104S.C.A.M 

8
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Ikke kjøp Ampera-e nå!
« på: onsdag 27. mars 2019, klokken 09:59 »
27. mars 2019:
Det er ventet en prisreduksjon på Ampera-e ettersom bilen har vist seg å være lite konkurransedyktig med dagens pris.

Det er derfor lurt å avvente signering av kontrakt i øyeblikket, til vi ser hva ny og redusert pris vil være.

https://www.dinside.no/motor/varsler-priskutt-pa-populaer-elbil/70914337

OPPDATERT: Opel har reduser prisen med 40.000kr....

9
Lade hjemme / CircleK hjemmeladestasjoner
« på: fredag 22. mars 2019, klokken 22:33 »
Da har CircleK lettet litt på sløret rundt sin satsing på hjemmelademarkedet:
circlekcharge.no

Easee ladestasjoner for privatboliger og Zaptec for større installasjoner i borettslag og sameier.

Easee tilbyr de ferdig montert 3-fas 22kW for 13990,- med EXTRA Club-rabatt som introduksjonstilbud. Det er en meget hyggelig pris.

Appen lar foreløpig vente på seg...

10
Humor og kanari / Elektrisk droschebil med ladestation
« på: fredag 22. mars 2019, klokken 14:40 »
Mulig den er solgt, men dette er billig. Bare å ringe tlf nr 1.

Kilde: Asker og Bærums Budstikke 03.08.1920

11
Hyundai KONA / Vær obs på parallellimporterte Kona-er
« på: torsdag 21. mars 2019, klokken 08:34 »
Flere forhandlere tilbyr nå KONA som er importert fra andre europeiske land.

Problemet med de er at de IKKE har varmepumpe og varme på batteriet, ikke vintermodus. Noen har ikke HUD, blindsonevarsler eller ventilerte seter, og de mangler en hel del andre funksjoner som er på en Hyundai Norge importert bil.

Noen KONAer med lite batteri har også blitt solgt på finn, uten at det opplyses om at bilen har begrenset rekkevidde i forhold til de norske KONA-ene.

Kommer bilen fra Spania har den ikke adaptiv cruisekontroll for det er ulovlig der.

Skal du kjøpe en slik nesten ny-brukt importert KONA bør du sjekke opp hva som er av utstyr på bilen. Sjekk også garantivilkårene, som trolig vil være helt anderledes enn de garantiene du får fra et kjøp gjennom Hyundai Motor Norge.

Slike lobotomerte biler vil også være vanskelig å selge brukt når den tid kommer.

12
AC fleksilading / Lading i Oslo og betaling
« på: mandag 04. mars 2019, klokken 16:19 »
Nå innføres det betaling for lading i Oslo.

Som en god samfunnsøkonom synes jeg dette var på tide. :-)

Starting av lading foregår som tidligere med en hvilken som helst RFID-brikke.

Det som er nytt er at man må betale for å stå parkert ved ladestasjonen. Dette gjøres gjennom bruk av appen til kommunen "Bil i Oslo", eller diverse andre parkeringsapper (Easypark, Kjapp, Skanpark, Parkman, Apcoa, flow, WaytoPark.)

Lading og parkering er med andre ord adskilt fra hverandre.  Det betyr også at det ikke er nok å sette i ladeledningen og si at man lader. Man må også betale! slik jeg har forstått det.

Parkering på kommunal ladeplass koster 10 kroner på dagtid kl 09:00-20:00 mandag til lørdag. Utenom dette tidsrommet og på søndager koster det 5 kroner per time. Har ladestasjonen en kapasitet på 3,7kW, blir prisen 2,7kr/kWt på dagtid og 1,4kr/kWt på kveldstid. Prisen på kveldstid er med andre ord nær kostpris hvis vi tar med vedlikehold, men vil trolig gi kommunen et lite overskudd på dagtid, som visstnok skal gå til videre utbygging av ladenettverket.

Ladeplasser med stor etterspørsel har en begrenset parkeringstid på tre timer i tidsrommet kl. 09:00-20:00 mandag til lørdag. På søndager kan man stå hele dagen.

13
Nissan / Er US Leaf døende?
« på: mandag 04. mars 2019, klokken 10:59 »
Slagstallene for Leaf i USA er bekymringsfulle. Leaf produseres både i Japan, USA og Europa. Salgstallene i USA tilsier at det neppe er fornuftig å fortsette produksjonen av Leaf i Smyrna-USA.

Mens det ble registrert 927 Leafer i Norge i januar 2019, var antall registrerte Leafer for januar i hele USA kun 717stk. Prisen på Leaf SV 40kWh er fra 32.500 $. Nå kommer Tesla modell3 med 50kWh batteri og en startpris på 35.000 $. Altså omtrent lik pris. (Riktignok får man Leaf S versjon uten hurtiglader og annet utstyr til 30.000$, men det blir vanskelig å sammenligne dette med en Model3.)

Jeg tror neppe salget av Leaf vil øke fremover. Nissan introduserer 60kWh Leaf som produseres i Japan, prisen vil bli vesentlig høyere enn en tilsvarende Model3. Foreløpig er det planlagt produksjon av 5000stk av disse. Det samme som Tesla produserer av M3 i løpet av 1 uke. Salget av 60kWh Leafer fra Japan vil heller ikke hjelpe på etterpørselen etter Leafer produsert i USA.

Bortsett fra at det finnes folk som overhode ikke vil ha noe med Tesla å gjøre, så tror jeg de fleste vil velge å kjøpe en M3 i stedet for Leaf.

Nå er billigversjonen av Model 3 kun 6 måneder unna i Norge, men når den kommer, tror jeg også vi vil se et markant dropp i salgstallene for Leaf i Norge og Europa. Hvor lenge kan Nissan forsvare å ha 3 fabrikker av samme elbil, ved fallende salg?

Jeg ville ikke kjøpt aksjer hos Birger N. Haug i øyeblikket. I Oslo er 97% av nybilsalget Leaf. I 2018 solgte BNH i Oslo 925 Leafer og kun 28 andre nye biler. Hva skjer hvis Leaf salget dropper 70% i løpet av året? Jeg tror vi vil få en rekke kampanjer for Leaf fra mai i år....

Så er vi inne på noe enda mer spennende? Hva er produksjonskostnadene for Model3 kontra Leaf? Vil de gamle bilprodusentene greie å produsere elbiler til samme pris som Tesla og kommende Kinesere? Er Model 3 første reelle spiker i kista til de gamle produsentene? Jeg tror det!

Og så må vi spørre oss hva Nissan har drevet med de siste 10 årene. Leaf kom for 10 år siden, og etter det har vi sette lite til nye elbiler fra Nissan, utover e-NV200, som får satt inn Leaf-innmat i eksisterende varebil. Nissan revolusjonerte bilbransjen med Leaf i 2009, men så stoppet det opp. Riktignok har vi fått større batteri og facelift, men hvor er alle de andre modellene som Ghosn lovte skulle komme?   

14
Elbilen i Samfunnet / Leasingtilbydere bryter loven
« på: onsdag 27. februar 2019, klokken 09:57 »
ZOE til 1495,- per mnd sier annonsen, men nok en gang hever Motorforum seg over loven og lar være å opplyse om at man må ut med minst 60.000kr i forskudsleie/etableringsavgift. Forskuddsleien er dermed mye høyere enn leasingbeløpet. Etter 3 år har man betalt 110.000kr og sitter igjen uten bil. Hva om man heller lånefinansierer en nye Zoe til 214.000 kr, og selger den etter 3 år? Tipper den går for langt over 103.000....
 

Dette gjelder tydeligvis de fleste andre aktørene på markedet. Hvorfor greier ikke bilbutikkene å følge norsk lov?

https://www.dinside.no/motor/forbrukertilsynet-10-av-13-leasingtilbydere-bryter-loven/70810260

15
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Opel gjenopptar salget av Ampera-e
« på: mandag 11. februar 2019, klokken 14:59 »
Ryktene på bygda sier at GM trenger biler fra Opel for å holde på salget av Holden Comodore og Astra i Australia. Som en gjenytelse skal Opel få kjøpe større volumer av Ampera-e. Dermed sier ryktene at salget av Ampera-e gjenopptas i Norge :-)

https://www.dinside.no/motor/norgesfavoritten-gjor-sjokk-comeback/70755772

To be continued...

Sider: [1] 2 3 ... 25