Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Lars C. Krogenæs

Sider: [1] 2 3 ... 26
1
Avansert: Batterier og Lading / Minimum ampere for å starte lading?
« på: onsdag 29. januar 2020, klokken 20:30 »
Har vel hørt/lest at standarden for elbil-lading er at bilen må ha minst 6A for å starte lading.
Tesla kan lade på 5A, mens ZOE må ha 7 eller 8 for å starte ladingen.

Er det ampere som gjelder, eller er det watt?

Har et ladeanlegg i et borettslag, der effektavgiften slår inn (400v). Foreløpig er det bare 2 som skal lade. Det er derfor behov for å strupe ladehastigheten slik at vi ikke risikerer en effektavgift på 2X11kW=2000kr per bil i vintermånedene. Men: Struper jeg til f.eks 12A kan 2 biler lade med 12A på hver sin fase. Kobler 1 bil seg til vil den lade med 12A på alle 3 fasene og vi  risikerer da en effekt på 8kW som igjen utløser en effektavgift på 700 per bil i måneden for vintermånedene. Går jeg ned til 6A, tar jo ladingen evigheter på 1-fas, mens det er ok fart på 3-fas. Vi er da nede på en effektavgift på 350kr for vintermånedene og nærmer oss akseptabelt, hvis vi ser dette over hele året.

Effektavgift er noe skit, og NVE burde greie å legge frem nytt forslag, slik at vi kan tilpasse ladeanleggene i borettslag til nytt regime. Drømmen er null effektavgift nattestid, slik at vi kan bygge store fremtidsrettede anlegg. Nå blir det helst store anlegg ut fra sikringsskapet, men lite strøm inn, for å unngå effektavgiften. Det betyr også at ladingen foregår fra tidlig ettermiddag, når det samfunnsøkonomisk hadde vært best at man ikke ladet i det heletatt. 

2
Ladeplasser og ladekabler / Strømtrekk heis
« på: onsdag 22. januar 2020, klokken 08:53 »
Noen som vet hvor mye strøm en personheis i et borettslag trekker?

Er ute etter effekten under bruk. Den trekker vel mest på å tom heis som går nedover?

Lars

3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Ingen kommende hurtigladere på Støren
« på: onsdag 15. januar 2020, klokken 13:08 »
Til de av dere som har gledet seg til 8 kommende hurtigladere hos Circle K-Støren (Langs E6, sør for Trondheim), kan vi glede alle elbilhatere med at formanskapet har gått i mot at det etableres hurtigladere på parkeringsplassen til Circle K.

Link bak betalingsmur til de som har tilgang:https://www.tronderbladet.no/meninger/2020/01/14/Slik-satte-de-en-stopper-for-ladestasjoner-p%C3%A5-St%C3%B8ren-20816115.ece

I følge reguleringsplanen er oppsett av hurtigladere en fortetting av sentrum, og i følge samme reguleringsplan skal fortetting alltid være i kombinasjon med næring/boliger. Dessuten skal det etableres parkering til boligene under bakken, for å følge reguleringsplanen.

Dispensasjon fra reguleringsplanen ble derfor ikke gitt, før formannskapet fornøyd spiste mer snitter og gikk over til neste viktige punkt på agendaen.

Heia Støren!

4
Alt det andre / App for strømpris time for time
« på: mandag 30. desember 2019, klokken 07:46 »
Noen som vet om en app som viser strømpris time for time?

Vet Tibber har, men da må jeg kjøpe strøm fra dem. Det vil jeg ikke.

Har brukt NTE strømpris tidligere, men den har stoppet å levere prisinfo.

5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Leaf og lynlading
« på: lørdag 07. desember 2019, klokken 13:54 »
Noen som har sett tester av Leaf+ med lynlading og hvor mange sekunder bilen har greid å ta imot lading over 50kW i løpet av en ladesesjon?

6
Jaguar i-Pace / Lynlading og kulde
« på: onsdag 27. november 2019, klokken 18:20 »
Hei

Jeg jobber med lading i Circle K, riktignok ikke med hjemmelading, men er jo litt geek og prøver å forstå...

Hører en del iPacere får begrenset effekt med lynlading nå når det har blitt kaldere, samtidig som vi ser at e-tron brukere ikke opplever det samme.

Ønsker derfor litt innputt fra brukere om erfaringer rundt dette, både fra Circle K sine lynladere, og hos andre. Min teori er at iPace er relativt konservativ ved lynlading når batteriet er utenfor komfortsonen til batteripakken. Nå skal jo iPace holde en viss temperatur på batteriet uansett, men kan det tenkes at batteripakken varmes opp til nedre sjikt av komfortsonen, og at selv ved denne temperaturen vil bilen strupe effekten den ønsker å motta?

Nå finnes det vel ingen app for å sjekke temperatur via ODB plugg foreløpig (?), men noen som har tanker rundt dette?

Lars C. Krogenæs

7
Kjøp og salg av deler og utstyr / Circle K kampanje Easee-pakke
« på: tirsdag 26. november 2019, klokken 13:54 »
Til de av dere som enda ikke har fått det med seg:

Circle K har nå tilbud på Easee Home ladestasjon, inkludert installasjon til 13.990,-
https://circlekcharge.no/hjemmelading

INKLUDERT I STANDARDINSTALLASJON:
  • Automatsikring - 32-40A 3-fase
  • Inntil 15 meter kabel fra ladeboks til sikringsskap
  • Inntil 2 gjennomboringer i trevegg
  • Inntil 4 timer arbeid på plassen
  • Montering og tilkobling av ladeboksen
  • Inntil 15 meter kabel fra ladeboks til sikringsskap
  • Inntil 25 km kjøring fra nærmeste installasjonspartners kontor (kontakt Circle K kundeservice om du ønsker mer informasjon)
  • Søknad til netteier for installasjon av 32A
  • Samsvarserklæring på installasjonen
  • Koppen 2020

Se produktarket for priser på tilleggsarbeider utover det som følger med som standard.

Det blir et løpende abonnement på ladestasjonen, men det kan sies opp med 1mnd varsel. Ladestasjonen kan også knyttes opp til Tibber hvis man heller ønsker det.

Tilbudet varer frem til 30. november.



8
Elbiler i media / Hurtiglader stjålet!
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:14 »
Fortums ene Tritium hurtiglader i Hattfjelldal er stjålet!!

https://www.nrk.no/nordland/koblet-fra-strommen-og-stakk-av-med-hurtigladestasjon-1.14762671


9
Ladeplasser og ladekabler / IKKE "Lad opp batteriet før du fyrer i peisen på hytta"
« på: tirsdag 01. oktober 2019, klokken 08:39 »
Naf har nå en artikkel på nett:
https://www.naf.no/elbil/lading/husk-a-lade-elbil-batteriet-for-ferien/

Hvor det anbefales å sette elbilen til lading før man varmer opp hytta i vintersesongen.

Min erfaring tilsier at vi bør gjøre stikk motsatt: 

Vent med å lade batteriet når du kommer opp på hytta. Bilens batterivarmer slår skjelden inn før det er -20 grader. Hvis man timer ladingen, slik at batteriet akkurat er ferdig ladet i det man skal dra hjem igjen, har batteriet fått en liten lunk før kjøreturen hjem. Lader man når man med en gang man kommer på hytta, full-lades batteriet og så blir det kjempekaldt innen man drar hjem.

Min erfaring baserer seg på Leaf og iMiev. Disse har ikke batterivarmere for å holde lunk i batteriene. Leafen har en batterivarmer som slår inn når batteritemperaturen kommer unner ca. -17 grader. Hva er erfaringen med andre elbiler?

Noen andre som har synspunkter på dette?

10
Humor og kanari / Hvor mye veier en kilo strøm?
« på: mandag 09. september 2019, klokken 13:34 »
Audi Norge sliter også med dette med effekt og mengde...


11
Kjøp og salg av deler og utstyr / Type2 til Type1 kabel ø.kj.
« på: torsdag 15. august 2019, klokken 15:03 »
Har noen en brukt type2 til type1 kabel til overs, er jeg interessert. Tenker en pris på 600-700kr er fair. Bor i Bærum, jobber i Oslo, så er det i nærheten hadde det vært supert.

12
Humor og kanari / BMW i3
« på: tirsdag 18. juni 2019, klokken 16:59 »
BMW i-tre:

13
Ladeplasser og ladekabler / April 2019: Lading på kommunale plasser i Oslo
« på: onsdag 03. april 2019, klokken 09:50 »
Nå må du bruke Fortum-brikke eller elbilforeningen brikke som er parret med Fortum, for å starte ladingen i Oslo.

Prøver meg med en oppklaring rundt offentlige ladere i Oslo:

Defa har tidligere driftet systemet rundt ladebrikker i Oslo. Man brukte en hvilken som helst RFID brikke, og så sjekket stolpen med Defa sin "Lade i Norge" at det var greit, før stolpen fikk beskjed om at ladingen skulle starte.

I forrige uke dro Defa ut nettverkspluggen, og det var da ikke mulig å starte lading. 

Anbudet for drift og vedlikehold av ladestasjoner i Oslo og Asker, Hurum, Røyken og Skedsmo ble tildelt Infratek i juli i fjor. Det er dette selskapet som er operatør og ansvarlig for de fysiske stolpene.

Backend-systemet (programvaren) som skal brukes leveres av Fortum. Oslo Kommune skulle opprinnelig selv stå for oppgraderingen av stolpene, men i og med at all lading plutselig forsvant, fikk Fortum oppdraget med å oppgradere stolpene ASAP. I helgen og de siste dagene har derfor alle stolper blitt oppgradert.

Foreløpig må man nå bruke Fortum sin brikke eller elbilforeningens brikke hvis den er parret med en Fortum-konto. Man blir ikke belastet for ladingen, men man trenger altså Fortumbrikke for å starte ladingen.

På sikt skal det åpnes for apper og annet, men kriseløsningen var altså å bruke fortumbrikker som de aller fleste elbileiere har fra før av. 

Se også: https://www.aftenposten.no/osloby/i/LA4XyR/Flere-hundre-ladepunkter-for-elbil-er-ute-av-drift?fbclid=IwAR0R3KkmynUqfaEM-LP1ig2tIZD2p_eQ96lKDcE0yEUYphXkY5t49QDRH3Y

14
Humor og kanari / Aktivt kullfilter gir lengre kjørelengde og bedre holdbarhet
« på: mandag 01. april 2019, klokken 00:01 »
Da har jeg satt inn aktivt kullfilter på ladekabelen min. Bruk min vervelink så sparer du både miljøet og batteriet!

https://www.klart-vann.no/produkt/aktivt-kullfilter/0104S.C.A.M 

15
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Ikke kjøp Ampera-e nå!
« på: onsdag 27. mars 2019, klokken 09:59 »
27. mars 2019:
Det er ventet en prisreduksjon på Ampera-e ettersom bilen har vist seg å være lite konkurransedyktig med dagens pris.

Det er derfor lurt å avvente signering av kontrakt i øyeblikket, til vi ser hva ny og redusert pris vil være.

https://www.dinside.no/motor/varsler-priskutt-pa-populaer-elbil/70914337

OPPDATERT: Opel har reduser prisen med 40.000kr....

Sider: [1] 2 3 ... 26