Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Lars C. Krogenæs

Sider: [1] 2 3 ... 167
1
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 16:40 »
Men tidligere ble elbilen primært brukt rundt hjemmet, mens dieselbilen ble brukt til hytter og bilferie. Nå bruker man i mye større grad elbil også på langtur, så behovet øker med enn andelen elbiler.

Mange hypoteser og teorier rundt dette...

2
Nye lekestativer i borettslaget og valg:

Alternativ 1:
Ettersom det bare er 10 av beboerne som har barn, blir borettslaget enig om at det er de med barn som skal betale for lekeapparatene, og 10 barnefamilier betaler da 30.000kr hver. Så flytter det inn en ny familie med barn, som da betaler inn 27.000kr. Disse fordeles til de barnefamiliene som allerede har betalt inn. Slik fortsetter det til alle har fått betalt inn. Forettningsfører tar 3000kr i administrasjonsgebyr hver gang noen med barn flytter inn eller blir gravide, fordi penger må tilbakeføres til så mange parter i et komplisert regnestykke.

Alternativ 2:
Borettslaget skal bytte ut lekeapparater. Ettersom det bare er 10 av beboerne som har barn, blir borettslaget enig om at de ikke vil ta denne investeringen. De får et meget godt tilbud fra Lekia AS, der Lekia setter opp lekeapparater kostnadsfritt for borettslaget. Verdien på lekeapparatene setter Lekia AS til 3 ganger så høyt som de andre tilbudene på like lekeapparater borettslaget har fått. Dette er en kjempegod deal for styreleder Marteniussen, som er 80år og ikke interessert i å bruke av sin formue til borettslagets unge lovende. De som har barn mellom 0 og 18år  blir pålagt å betale 5000kr i engangsbeløp, og 500kr i måneden for tilgang til lekeapparatene. Etter 5 år kan borettslaget, ved 3/4 flertall kjøpe ut lekeapparatene for ca. halv pris av nyverdien som Lekia AS satte. Per på 6 år har med seg bestevennen Ola hjem, men ettersom Ola ikke har betalt for tilgang til lekeapparatene, må Ola sitte å se på, mens Per leker.

Alternativ 3:
Borettslaget ser på lekestativ som et viktig sosialt tiltak for å øke verdien på boligene, og for å få et borettslag der man ønsker at beboerne blir værende. Borettslaget øker fellesgjelden og innhenter tilbud på lekestativer. De velger den leverandøren som de er trygge på, gir god pris, 5-års garanti og opppfølging. Per og de andre barna i området bruker lekeapparatene flittig.

3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: Onsdag 01. Juli 2020, klokken 23:45 »
Jeg har nettopp fått faktura fra Maingau, og der inngikk tysk moms på 19%.

De selger altså en tjeneste/produkt i Norge som unndrar seg norsk mva. Blir spennende å se når Finansdepartemenetet/Tolletaten ser hva som foregår, og hvem de ettersender mva-krav til. Blir det til sluttkunden, eller Maingau?

4
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: Onsdag 01. Juli 2020, klokken 12:15 »
Blir spennende å følge EnelX, Maingau og Chargepoint. Lurer på hva de gjør med norsk mva?


5
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 11:48 »
Shell åpner på Grenstøl (E18 Tvedestrand) i oktober. Tesla kommer nok med ladere når de åpner. I øyeblikket er dette et stort anleggsområde.

6
Ja, riktig somThomas sier. Har lagt inn hvor i innlegget mitt..


7
Da har Circle K åpnet sin største stasjon i Norge på E18-Bamble.

4stk 150kW CCS og 4stk 150kW CCS/ChaDeMo er satt i drift i dag. Tesla har satt i drift 12 stolper og ytterligere 8stk blir strømsatt i løpet av natten. Stasjonen er nå åpen 24t.  Til fredag/lørdag blir det offisiell åpning med blandt annet samferdselsministeren.

Det er klargjort for utvidelser hvis laderne får høy trafikk. 
  [ You are not allowed to view attachments ]  

8
Lading i borettslag / sameier / rekkegarasjer. / Sv: Schneider EVlink vs Easee Charge?
« på: ſøndag 28. Juni 2020, klokken 14:13 »
Dette handler vel egentlig om OCPPs begrensning vs propretiære muligheter.

Dagens OCPP 1.6 som de fleste OCPP-boksene som nå blir levert med, har en rekke begrensninger. OCPP 2.01 kom i 2018 men er foreløpig lite utbredt. Jeg mener det å anbefale OCPP er som å anbefale noen å kjøpe en Nokia fordi Nokia støtter WAP 2.0, mens iPhone og Android telefoner ikke støtter denne protokollen. 

Easee og ZapTec har blitt så store som de er i dag, nettopp fordi de har tenkt utenfor boksen og lenger frem enn begrensningene OCPP gir. Begge bokser har i dag innebygget 4G og Wifi. Dette er ikke mulig å integrere i en OCPP boks. Easee snakker med de andre boksene med omtrent samme teknologi som Z-wave. Det er ikke mulig med OCPP. Easee er hardware-messig klar for iso-15118. Det er ingen av de andre boksene på markedet så vidt jeg vet.

Nå jobber jeg med ladeanlegg i borettslag og sameier for Circle K, og vi drifter i dag ladeanlegg fra Schneider, ZapTec og Easee. Har også (dessverre) erfaring med et Defa anlegg.

Jeg er i hvertfall ikke i tvil om at OCPP bør sees på som en begrensing for hva man får, i stedet for en fantastisk mulighet til å få et fremtidsrettet ladeanlegg. Ikke kjøp en Nokai-telefon fordi noen sier at du må ha full wap-støtte, men kjøp en smart-telefon fordi det gir så mange flere muligheter, ikke bare i dag, men i fremtiden.

Legger ved et bilde fra en kurs på et ladeanlegg "et sted på Østlandet". Fra Easee Cloud.
 [ You are not allowed to view attachments ]  

Her ser vi at boks 83 er "master" (håper ikke noen blir krenket av navnet). De andre boksene kommuniserer over 868.42 MHZ. Boks 41 sitter derimot inne i et hjørne av anlegget. 868 signalet er da svakt, og boksen har funnet ut at den kan bruke boks 50 som extender for å få frem signalet. Dersom det ikke hadde vært mulig, kunne boksen ha brukt WiFi nettverket for samme funksjon.

Så kan vi se nærmere på boks "40" til venstre av boksene i bildet.

Vi ser at alle ladestasjoner har CR(cable rating) low. Nå er det ingen biler koblet til, så da får vi ikke lest av verdi mellom ladestasjon og bil. Ellers får vi gjerne 20A eler 32A på cable rating. Praktisk ved feilretting og spørsmål om ladehastighet. Alle boksene har siste oppdaterte firmware 230. In current er 0A, fordi ingen av bilene sender AC-strøm tilbake på nettet  i øyeblikket. Så har vi signalstyrken -42 for 868Mz nettet. Boksen er tilkoblet 1 av fasene, da flere faser først vil benyttes dersom det kommer en bil som kan benytte det. Signalstyre WiFi er -56. Intern temperatur i boksen er 33c og boksen gir i øyeblikket ut 0kW. Spenningen er 229volt og boksen er klar til å brukes som ekstender dersom noen andre bokser trenger "hjelp". I og med at det er en master på hver kurs, er det ingen fare for at boksene skal slutte å fungere dersom de mister kontakten med internettet. Er en RFID-brikke godkjent av backend-systemet, vil den også være "white listed" lokalt i boksen, slik at den vil gi tilgang uansett om telenor ikke leverer internett.

Vi har også tilgang til en rekke funksjoner som foreløpig er mer tekstbasert, og vil fortløpende bli lagt inn mer grafisk og elegant i sky-løsnigen. Circle K bruker inntil videre Virta som sin backend-leverandør, og Virta snakker med Easee over OCPP 1.6. Det dekker enkle funksjoner slik som brukerautentisering og forbruk som vi trenger. Nå har Virta en rekke begrensninger, så det er ikke sikkert at Circle K vil bruke virta som som app-leverandør "i all evighet".

Easee har flere utviklere som jobber med å videreutvikle både firmwaren i boksene og sin easee-cloud. Nye funksjoner kommer til hver måned og listen over ting som kan programmeres inn i løsningen er "uendelig". Nå selger easee haugevis med ladestasjoner og jeg tror ikke det er noen umiddelbar fare for konkurs i selskapet. Ei heller tror jeg det er mangel på store selskaper som gjerne skulle kjøpt easee ved en evt. konkurs. Så sjansene for at clouden plutselig bli lagt ned er minimal.

9
Lade hjemme / Sv: Hyttelading - hva får folk lov til å installere
« på: ſøndag 28. Juni 2020, klokken 12:09 »
Her er mitt råd:
Kjøp easee lader.
Installer 32A 3fas sikring
Installer kabling som tillater 32A trekk.
Elektriker justerer så ned ladestasjonen til det som er lov eller forsvarlig med hensyn til hovedsikring.
De aller fleste netteiere jeg har vært i dialog med godtar denne løsningen (har mailet med rundt 30 netteiere).

Da kan du oppgradere inntak / sette på en equalizer / ++++ på et senere tidspunkt hvis det blir aktuellt uten at det må installeres ny kabling/sikring.

10
Et langsiktig mål er å etablere hurtigladere på de aller fleste stasjoner.

Men vi kan i dag ikke forsvare en utbygging der det ikke finnes et stort nok trafikkgrunnlag for å på sikt kunne drifte med overskudd. Vi har stasjoner i dag som sliter med økonomien. Andre stasjoner vil bli nedlagt fordi veien skal flyttes etc. Dermed blir en full utbygging vanskelig. Men målet er at stadig flere stasjoner skal få hurtiglading.

Men vi er et globalt selskap, der vi må vurdere om vi skal sette opp ladestasjoner i «Målselv», Stockholm eller Miami....

11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: ElbilAppen med ladekart og ruteplanlegger
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 23:57 »
Operatørene sv hurtigladere sender inn info til nobil databasen, som Elbilforeningen drifter. Alle apper og innebygde kartløsninger i elbiler henter info fra denne databasen.

Jeg skal ta det videre internt i Circle K, og oppdatere info, slik at alt bor riktig fra Circle K sin side.

12
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 10:32 »
Antagelig vil det fungere uten å endre noen ting. Hvis det ikke fungerer, så kan det enkelt fikses. Ikke noe å bekymre seg over.

13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Oversikt over alle lynladere
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 09:56 »
Super charge er en liten operatør som har satt opp ladestasjoner utenfor noen frittstående vaskeanlegg fra "Super Wash". Er egentlig "EV Powercharge" som er tjenesten, med egen app, mens ladestasjonene driftes av Supercharge.

14
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 09:17 »
enelX har nå et tilbud til alle brukere over hele Europa med fastpris på lading til 30 Euro for ubegrenset lading hos Ionity og andre roamingpartnere. Er nok ikke mange andre aktuelle enn Ionity i Norge, men dette gir jo billig lading for de som planlegger å bruke Ionity mer enn noen skarve kW.

Man må registrere seg som bruker og tegne abonnement innen 7. juli. Fra august går prisplanen over til vanlig "betal etter bruk", så det er ikke noe catch etter det jeg kan se.

https://www.enelx.com/it/en/electric-mobility/products/privates/juicepass-app

 

15
Nei.

Stasjonen åpner trolig stille og forsiktig på mandag 29. juni, men utsettelser kan komme. Det er ny betjening som nå er samlet på kurs for å læres opp, og planen er at de er på stasjonen fra mandag 29. juni. Først da kan de prøve alt fra renhold, matlaging, betjening av kasser +++ i praksis. Det er også mye teknisk som skal testes og kanskje feilrettes. Mye skjer rett før åpning og det er heller ikke sikkert at hurtigladerne er online før 1. juli. .

(Oppdatert 25.6 med ny soft oppstartsdato)

Circle K skrev kontrakt med nye veier i mars i år  og de av dere som har bygget en enkel enebolig vet sikkert hvor lang tid ting tar i en byggeprosess. Våre venner i ST1(Shell) skrev kontrakt for det nye serviceanlegget på E18-Tvedestrand i fjor, og regner med åpning i oktober.
[uhemmet skryt]
Her har vi (Circle K) hatt en fantastisk gjennomføringsevne, med et mål om åpning til fellesferien, noe det ser ut til at vi vil greie.
[/uhemmet skryt]

Sider: [1] 2 3 ... 167