Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Lars C. Krogenæs

Sider: [1] 2 3 ... 157
1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Effekttariff
« på: søndag 08. desember 2019, klokken 13:50 »
For elbiler har vi et enormt potensiale for å flytte normal-lading fra ettermiddag til kveld.

Jeg jobber med lading i borettslag og sameier for Circle K. Vi sitter da i prinsippet på en stor (og voksende) mengde biler som det er samfunnsmessig best at vi utsetter ladingen for og lar bilene lade på høy effekt på nattestid, i stedet for å gjør som sånn nå, med strupet jevn effekt gjennom hele døgnet for å unngå dyre topper og høy effektavgift. Nå er det viktigere at vi kommer i gang med ladingen så raskt som mulig etter at folket har kommet hjem fra jobben, slik at vi kan forlenge ladetiden så lenge som mulig, frem til morgenen.

Hvis vi får lov til å lade med høy effekt nattestid, kan vi godt "utsette oppstart" til midnatt. Så har vi f.eks muligheter for å legge inn "2-trykk" som kan gi prioritert lading, til de som trenger lading umiddelbart, og da kan betale en premium til borettslaget for dette.

Med stadig flere elbiler vil dette kunne være et godt bidrag til stabiliteten i nettet, hvis NVE/netteier ønsker det.
V2G løsnigner har jeg imidlertid liten tro på i Norge for borettslag/sameier.

For hurtiglading vil vi derimot ha et annet forbruksmønster. Her må ladingen skje når folk er på farten. Foreløpige tall viser at hurtigladetrafikken starter forsiktig ved 8-tiden på morgenene, og så har vi en jevn stigning utover dagen med en topp rundt kl 18.00. Vi unngår dermed peaken på morgenen, men har relativ høyt effekt-uttak på ettermiddagen, sammen med peaken ellers i nettet. Hvis det kommer en effektavgift som straffer høyt strømmuttak for hurtiglading på ettermiddagspeaken, kan vi i prinsippet bare pakke sammen og flytte aller hurtigladerne til stasjoner i øvrige land. Da blir det helt uinteressant å være ladeoperatør.

2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Effekttariff
« på: søndag 08. desember 2019, klokken 10:48 »
Her svarer NVE på kritikk fra solenergi-gjengen:

https://www.tu.no/artikler/nve-svarer-ukorrekt-om-nettleien/480381

3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Leaf og lynlading
« på: lørdag 07. desember 2019, klokken 13:54 »
Noen som har sett tester av Leaf+ med lynlading og hvor mange sekunder bilen har greid å ta imot lading over 50kW i løpet av en ladesesjon?

4
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: lørdag 07. desember 2019, klokken 13:44 »
Circle K har nå åpnet 2 nye lynladere på 150kW på Minnesund. I tillegg er de 2 eksisterende laderne flyttet, slik at alt er samlet på samme område, med gode muligheter for utvidelse senere.

Som vanlig får 150kW laderne kun CCS kabling, da ChaDeMo og lynlading er dødfødt i Europa.
(Nissan do you read me?)
 [ You are not allowed to view attachments ]
 [ You are not allowed to view attachments ]

5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Effekttariff
« på: lørdag 07. desember 2019, klokken 09:57 »
NVE tok med seg såpass med innspill fra forrige høringsrunde at de la forslaget i søpla og startet på et nytt.

Det er ingen som vet hva det nye forslaget vil gå ut på.

All historikk i denne saken viser at NVE hører på tilbakemeldinger. Det er jo nettopp derfor de sender forslaget ut på høring.

6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel fra T.Hansen?
« på: lørdag 07. desember 2019, klokken 09:45 »
Har denne (med type1).

Helt fin. Standard er lading på 10A, men man kan trykke inn knappen for å lade på 16A. Har den koblet opp til industrikontrakt, så jeg slipper dårlig Schuko.

(Har målt strømmen, og bilen trekker 9,5A til vanlig og 15A på boost).


7
Legg merke til at effektavgiften utgjør 1 kr per kWt for ladestasjonene med høyt, jevnt forbruk. Og så øker den for ladestasjoner med noen topper i løpet av en måned. 

Da blir det kanskje ikke så smart å klage på at ladeoperatørene selger strømmen dyrere enn den du får levert hjem?

Disclaimer: Jobber med hjemmelading hos Circle K, og inlegget må sees i lys av dette. 



8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Effekttariff
« på: onsdag 04. desember 2019, klokken 08:47 »
Tror det kan være lurt som forbruker å forberede seg på at dette kommer.

- Kjøp stor VVB og bruk tidsur / Smart styring for å hindre at denne slår inn sammen med annet høyt forbruk
- Kjøp ladestasjon med mulighet for både smart og dynamisk ladestyring.
- Kjøp utstyr for å utnytte bilens batteri til å flate ut husets forbruk, eventuelt en Powerwall
- Finn en lovlig måte å varme huset på. Oljefyr er genialt, men selv med biodiesel er vel disse blitt ulovlige. Kanskje gass, eller ved er tingen.
 

Vær forsiktig med tidsur, type Biltema, på varmtvannstanker. Det er en grunn til at VVB skal monteres fast. Selv har jeg et "Fibaro hjem", og satt opp "Aeotec Heavy Duty Smart Switch" mot varmtvannstanken. Den varmer fra midnatt og utover, skrur seg av fra kl 07 for så å varme litt i billigperioden midt på dagen, og slås av igjen kl 16.00

Leafen starter lading kl 24.00 og er alltid fulladet til morgenen etter. Dette stilles inn i bilen.

Utstyr for å bruke bilens batteri til å ta toppene tror jeg ikke vil lønne seg, ei heller powerwall.

Fossil olje er historie, men det er lov med bio. Problemet med bio er dog at det er ferskvare og ikke tåler å bli stående på tanken lenge. Også endel andre problemer med bio.

Varmepumpe er en bedre løsning!

9
Lading / Sv: Medfølgende ladekabel
« på: torsdag 28. november 2019, klokken 17:00 »
Bel vel standard i 2014 eller noe sånt (av de som ble levert av norsk importør).

10
Jaguar i-Pace / Lynlading og kulde
« på: onsdag 27. november 2019, klokken 18:20 »
Hei

Jeg jobber med lading i Circle K, riktignok ikke med hjemmelading, men er jo litt geek og prøver å forstå...

Hører en del iPacere får begrenset effekt med lynlading nå når det har blitt kaldere, samtidig som vi ser at e-tron brukere ikke opplever det samme.

Ønsker derfor litt innputt fra brukere om erfaringer rundt dette, både fra Circle K sine lynladere, og hos andre. Min teori er at iPace er relativt konservativ ved lynlading når batteriet er utenfor komfortsonen til batteripakken. Nå skal jo iPace holde en viss temperatur på batteriet uansett, men kan det tenkes at batteripakken varmes opp til nedre sjikt av komfortsonen, og at selv ved denne temperaturen vil bilen strupe effekten den ønsker å motta?

Nå finnes det vel ingen app for å sjekke temperatur via ODB plugg foreløpig (?), men noen som har tanker rundt dette?

Lars C. Krogenæs

11
Så Circle K tar kostnaden frem til ladeplass, og så kjøper hver enkelt som ønsker lading en ladeboks med et påslag.
Hvordan får Circle K dekket utgiftene sine til utbygging av infrastrukturen? Blir det noe påslag på strømmen man lader med?
Circle K dekker inn kostnaden ved et økt påslag på salget av ladestasjonene. Vi gambler på at et visst antall kjøper bokser de neste 5 årene. Nedsiden vår er at vi ikke får solgt nok bokser og at noen borettslag vil gå med "underskudd" mens andre vil dra det opp. Worst case er også at vi fortsetter å selge bensin og diesel til beboerne  ;D.

12
Lyst å forklare hvordan det blir fryktelig dyrt på sikt?
Vi har blitt presentert "abonnements priser" per beboer som ønsker å kople seg på, og utover det så påstår dem at de tar på seg alt ansvar for drift og vedlikehold.

Dette blir dyrt fordi styret overfører en liten felles kostnad på noen få, som da må betal mye. Etter hvert blir det mange som betaler, men prisen fortsetter å være høy, uten at man er nærmere et eierskap. 

Fra Ohmia sine nettsider: "Ohmia har en pris basert på kjørelengde. En elbil med 12 000 km kjørelengde vil for eksempel koste 549,- i mnd. (499,- for Get kunder), inklusive strøm, drift, lader service etc."

Oppstart hos Ohmia er 5000kr
Hvis vi tenker oss en elbil med et snittforbruk 2kWt per 10km og strømmen koster 1,10 per kWt, utgjør kostnaden til strømmen 2640kr i året. Trekker vi ut denne kostnaden, sitter vi igjen med 3948kr i året for drift og nedbetaling.

Etter 5 år har beboere dermed betalt 24.740 for drift, leie av ladestasjon og leie av infrastrukturen, men har ikke kommet 1 øre nærmere å eie boksen selv, eller å ha nedbetalt infrastrukturen med Ohmia. Etter nye 5 år har beboerne betalt nye 24.740kr, fremdeles uten å være nærmere noe eie av laderen eller infrastrukturen.

Circle K har en tilsvarende modell med at Circle K betaler for infrastrukturen, men overfører eierskapet til borettslaget fra dag 1, mot en binding til Circle K på 5 år. Så selger Circle K ladestasjoner til beboerne for ca 25.000kr. I tillegg skal Circle K ha et driftsabonnement på 70-80kr per mnd avhengig av størrelsen på borettslaget (prisen vil variere noe ut fra størrelse på anlegget og kostnaden på infrastruktur). Beboerne står da som eier av Easee Charge ladestasjonene som vi selger. På nyåret kommer vi også med en avbetalingsløsning, slik at månedsbeløpet blir omtrent som hos Ohmia. Forskjellen er at borettslaget har fullt eierskap og råderett til infrastrukturen etter 5 år. Beboerne eier også ladestasjonen fra dag 1 og har da gratis boks og en driftsutgift på 840kr i året, mot en "evig årsavgift" hos Ohmia på 4000kr.

Hos Ohmia vil man også betale "dobbelt" for hurtiglading, i og med at man betaler per km elbilen kjører og ikke hvor mye strøm man bruker. Hvis man hurtiglader eller lader på hytta og har Ohmia, må man likevel betale for den samme strømmen i avtalen sin.

Circle K gambler da med at et visst antall beboere kjøper ladestasjon de neste 5 årene. Selger vi færre enn forventet, blir dette et underskuddsforetagende, mens det blir overskudd hvis flere enn et visst antall beboere kjøper ladestasjoner.

Vi mener dette er en mye bedre løsning for et styre og et borettslag, da de ikke binder fremtidige styrer og årsmøter, men har en tidsbestemt avtale de kan gå kostnadsfritt ut av.

Vær dog oppmerksom på at det i områder med støtte, ikke gis støtte til slike leie-avtaler. Det vil stort sett lønne seg for borettslaget å gå for en tradisjonell modell, der borettslaget betaler for infrastrukturen, og der hver beboer betaler for sin ladeboks og montering av denne på infrastrukturen. Borettslag kan finansiere infrastrukturen med låneopptak. Men så var det det å få et styre og årsmøte med seg på dette da....

Lars

13
Kjøpe elbil? / Sv: SEAT Mii Electric Frii
« på: tirsdag 26. november 2019, klokken 19:42 »
Ellers er det vel bare å melde seg på, for evt. å droppe å signere kontrakt når den tid kommer.

14
Vurdert Ohmia Charging?
Jeg er styremedlem i vårt borettslag og vi utreder muligheten til å bruke dem nå.
-Bjørn

Vær oppmerksom på at Ohmia tilsynelatende er "billig" til å begynne med, men blir fryktelig dyrt på sikt.

Sett opp et regnestykke for kostnader for bruk på 5år og 10år for å få oversikt over reelle kostnader. Ohmia krever også 2/3 flertall i boligselskapet for å gå ut av "husmannsavtalen", og utkjøpskostnaden blir relativt høy.

Nå jobber jeg i konkurrerende virksomhet og se gjerne mitt svar i lys av det, men innhent priser fra flere aktører i stedet for å satse på at den dere har kontakt med er den rette å inngå avtale med.

Lars


15
Når man snakker om infrastruktur i borettslag og sameier, menes da ledningsnett helt frem til garasje/parkeringsplass eller må man som beboer måtte bekoste graving til parkeringsplass eller kabeltrekk fra hovedtavle?

Mange har parkering på andre siden av gårdsplassen osv. og ikke nødvendigvis nye kjellere med heisadkomst som man ser i nye boliger.

Med felles infrastruktur menes det som må til av felles løsninger for å få strøm frem til hver ladestasjon, evt frem til nærmeste koblingsboks/avtappingsmulighet. Ofte trengs det graving og asfaltering som utgjør en større del av kostnaden for infrastrukturen, enn ledninger og installasjon av dette.

Sider: [1] 2 3 ... 157