Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lars C. Krogenæs

#2836
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Lading og strømforbruk
onsdag 17. januar 2007, klokken 10:56
Sitat fra: elektrolux på onsdag 17. januar 2007, klokken 09:21
Jeg får enda ikke til sitat, men som svar på kommentaren din over;

Hyggelig at det er enkelte punkter hvor Pilt og jeg har et overtak   ;D

Men ettersom dette er et forum der vi deler kunnskap og lærer av andre:



Trykk på denne knappen, i stedet for svarknappen. Så fjerner du den innholds-teksten du ikke vil ha med. [La det i klammer stå der]

Og vipps...

Prøv gjerne i test-forumet.

Lars
#2837
Avansert: Batterier og Lading / Sv: ladelampe slår seg inn tidlig
mandag 15. januar 2007, klokken 14:27
Sitat fra: elektrolux på mandag 15. januar 2007, klokken 14:05
Hallo Lars

Dette er jo klassiske tegn på at du "mistet" en eller flere blokker....

Det du bør gjøre nå er å parkere bilen på ca. 50% kapasitet, og sjekke...

Takk for info elektrolux

...Det jeg gjør nå er å ringe Sigmund hos Enviro Elbilsalg i Drammen. Heldigvis har jeg ikke kjøpet bilen av Peugeot/Citroen i Norge, eller importert selv, og har dermed en forhandler i ryggen som kan elbiler.

Lars
#2838
Avansert: Batterier og Lading / ladelampe slår seg inn tidlig
mandag 15. januar 2007, klokken 10:16
Nå har ladelampen begynt å lyse vedlig tidlig. dvs. mellom 40 og 65 %. Etter en stund blir max effekt på motoren redusert betydelig med full stopp på kanskje 30%

Hva er årsaken til dette? Bilen blir brukt hver dag, men med kjøring på kanskje 5-10 km hver dag blir det sjelden lading.

Kan årsaken være selv-utlading? Har forsøkt å tømme bilen for strøm noen ganger, uten at det har gitt umiddelbar effekt.

Noen gode ide'er :-\?

Lars
#2839
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Lading og strømforbruk
mandag 15. januar 2007, klokken 10:12
Laban: Du kan jo ha 2 timere: en som har strøm frem til  f.eks 01.00 og en fra 01.15 og utover. Den første er den du bruker til buddy`n og den andre til thinken :-)

Pilt: Noe du kan tenke på er jo å sette inn en elektrisk (230v) kupevarmer. Det har jeg gjort i el-saxoen vår. Kupevarmeren har eget inntak (defa) og dermed også egen ledning ut fra bilen. Ulempen blir 2 ledninger, mens fordelen er at vi kjører viften hver morgen i 10-20 min før vi skal ut og kjøre, mens vi lader mye sjeldnere. Dessuten ville det ikke gått å lade (3200 watt + bruke kupevarmer 2000w samtidig.

Lars
#2840
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: 1000-meterskogen
torsdag 11. januar 2007, klokken 23:01
Hei Henning

Litt off-topic, men ser at du har skrevet i signaturen din at du muligens har kjørt en Kewet som verdens nordligste elbil på Svalbard. Mulig det, men det finnes faktisk en Nissan (husker ikke modell, men mulig Altra, registrert på Svalbard....

Lars
#2841
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Bremseskiver til 106E
torsdag 11. januar 2007, klokken 22:47
Er ikke produsentene pliktige til å ha deler til bilene i minst 10 år?

Jeg tror ikke det du skriver medfører riktighet...

Lars
#2843
Norsk Elbilforenings oppgaver / SV: Kollektivfelt/bussfelt
onsdag 03. januar 2007, klokken 22:18
Sitat fra: tom på onsdag 03. januar 2007, klokken 14:06
Som kjent kan elbil benytte kollektivfelt/bussfelt.

(1) Er det riktig tolking at elbiler skal nyte godt av de tiltakt som er gjort i for å hjelp frem   kollektivtrafikk, selv om det er ymse former for skilting som bidrar til dette?
Hei

Det er 2 typer skilter som anngir kollektivfelt. Det er enten bilde av buss og Taxi, eller bare buss. I begge tilfellene har elbiler adgang til å kjøre der.

Står det et forbudsskilt med undertekst som "gjelder ikke buss og/eller taxi" har vi derimot ikke noen rett til å kjøre der.

For å hjelpe frem den energieffektive og miljøvennlige teknologien elbilen representerer er dette et utmerket tiltak. Kollektivfeltene har god kapasitet og det har ikke vært noen uheldige episoder med elbiler i kollektivfeltet så vidt jeg vet.
(Hvorfor minibusser fremdeles har adgang er derimot et mysterium...)

Sitat fra: tom på onsdag 03. januar 2007, klokken 14:06
(2) Kan elbiler benytte spesielle lyssignaler for kollektivtrafikk i lyskryss?

Der det er spessial-lys for trikk/buss skal disse også nyttes for elbiler, feks. der det kjøres trikk i kollektivfeltet, skal loddrett strek brukes som grønnt. (Så vidt jeg husker i farten..)

Lars
#2844
elbil.no og elbilforumets nettsider / SV: Emner
fredag 29. desember 2006, klokken 21:04
Sitat fra: Silkefot på torsdag 28. desember 2006, klokken 23:44
Savner .. et emne om generelt viss vass rundt det å eie en elbil som i det gamle forumet huset irritasjoner og gleder i hverdagen og annet som viste at også elbileiere har et hjerte... Hva er grunnen til at det ikke ble overført fra dte gamle?

Tja hva skal man si? Forglemmelse, hastverksarbeide, latskap?

Det er med andre ord "Humor og kanari" du lengter etter  :o

Skal få ordnet dette...

Er det andre som har spessielle ønsker, så er det bare å fyre løs.

Lars
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA